En førsteklasses hjemreise

Tråd i 'Reisebrev' startet av MadsVaHa, 08. jan 2022.

  1. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    I tider med kanselleringer og frafall i reiser kan jeg dele mine opplevelser i Emirates first fra Dubai til Oslo. Reisen fra København til Dubai fortjener et par ord i innledningen. Hvordan Emirates kan være bekjent av syv seter i bredden, angle lie flat i 2022 er meg en gåte. Riktignok er det 1-2-1 på A380 men arbeidshestene i flåten B777-300ER er proppet full med seter. Servicen på tur ned bar preg av å være ustrukturert og svak, drikke ble først servert 1.20 inn i flyvingen og serveringen var ferdig etter fire timer. Nok om det. Bakgrunn for turen var et trengende behov for sol og varme i romjulen. Et sug etter reiser utenfor Europa etter snart to år hjemme i Skandinavia. Reisen ble betalt cash og årsaken til First på tur hjem var full kabin i biz.

    Hjemreisen startet 0445 fra hotellet, avgang Oslo er satt opp 0745. Føltes ekstra greit å planlegge ekstra god tid på flyplassen denne morgenen med bakgrunn i denne pandemien som pågår. 0445 sharp rullet det opp en sort S-klasse med Emirateslogo utenfor hotellet. Emirates har inkludert chauffeur service for sine kunder i de eleverte klasser. Dette gjelder også i Oslo-området innenfor 60km fra Osl. Drøye 25 minutter etter henting trillet bilen inn foran innsjekkingsområdet. Emirates har et dedikert område til reisende i Frist, Biz og de med riktig farge på kortet. Ikke mye premiumfølelse å spore her. Kan ikke sammenlignes med FCT i Frankfurt eller Gold-wing på LHR for å nevne noen. Bagasjen ble levert, det var bare å ta beina fatt gjennom sikkerhetskontrollen og inn i selve terminalen. Ikke at jeg ikke klarer å gå selv, men DXB er en flyplass med relativt store avstander. Flyet til Osl gikk fra C-gates så det var gode 25 min å gå fra sikkerhetskontrollen til First-loungen ved C-gates. En form for kjøring hadde ikke skadet. Lounge og gate lå heldigvis vegg i vegg. For reisende i first fra A-gates kan boarde flyet fra loungen da denne strekker seg over hele terminalen. Note to selv, fly 380 ut fra DXB neste gang …

    Selve loungen var helt tom da vi ankom. Utvalget besto av buffet og ala carte. Meny på QR-kode, og en besetning som var raskt på plass for å ta en eventuell bestilling. Siden det var tidlig takket jeg nei til bobler (Moet/rosè) og gikk for friske frukter og Eggs Benedict, rask servering og velsmakende. Sjekket ikke ut de andre fasilitetene, men observerte dusj, røykeetasje og muligheter for å sove. Dessverre ingen bilder av servering, men de har en velfylt meny for ala carte.
    20220102_054922.jpg Screenshot_20220107-145939_Drive (2).jpg Screenshot_20220107-145946_Drive (2).jpg Screenshot_20220107-145952_Drive.jpg Screenshot_20220107-145959_Drive.jpg




    For å oppsummere Emirates på bakken: Flott med transfere fra hotell. Rask og grei innsjekk, mye gåing og en helt ok lounge. Det er ikke FCT/Lufthansa på bakken, men det gjør nytten.

    Neste innlegg tar for seg selve flyturen, som dessverre var alt for kort. Neste del kommer kanskje i kveld, evt. i morgen
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Supert! :)
     
    MadsVaHa liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg til fortsettelsen! :)
     
    MadsVaHa liker dette
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Wow!! Gleder meg til å høre mer, og SE! Legg ut mer bilder :D
     
    MadsVaHa liker dette
  5. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Tuslet mot Gate 5 minutter før oppsatt boardingtid. Der var boarding i full gang, og det var bare å finne riktig skranke. Gjennom dør 1L og ta til høyre. Som regel er det forbundet med eco å ta til høyre på langdistanse, i dette tilfellet åpnet det seg en first cabin med åtte suiter som kan lukkes. "Dessverre" gamel kabin, EK er i gang med å instalere nye suiter i First.
    20220102_065838.jpg
    Stor IFE, snackskurv og sminkespeil.

    Ble varmt mottatt av purser, en herremann i midten av 30 årene fra Sør-Afrika. Han Hadde ansvaret for min side under flyvningen. Ble fulgt til setet og drikkebestilling ble tatt. DP 08 kom sporenstreks, en årgang flere her inne har gode minner med ;). Det er ingen overhead bins i first. Bagasje plasseres under tv`en, i dette området er det også et skap til jakker ol.
    20220102_070104.jpg
    DP 2008

    Selve suiten er stor, et stort sete, stor IFE med godt utvalg og rikelig med oppbevaring. Egen minibar i armlenet som styres med en knapp, merk at det ikke er kjøling i baren. Besetningen er raskt på plass med is om man ønsker det til drikken. I området rundt tven finner man en kurv med snacks, sminkespeil for de som driver med slikt, med et lite kit med ansiktskremer, puteparfyme o.l. Det er også en skuff med skrivebok og pen, en fin liten perk. Merk at amenity kit ikke leveres ut på dagflighter til Europa, dette var tilgjengelig på forespørsel. Et flott og rikholdig kit fra Bvlgari, pysjamas var også å få på forespørsel, man vil ikke smusse til sine egne klær.
    20220102_081857.jpg
    Sete type stort nok til min stump.

    20220102_065841.jpg
    minibar og pad som styrer IFE, setet, døren og andre funksjoner i suiten. EK skal ha ros for to stk luftventiler, dette er ofte et savn hos andre selskap.

    20220102_082855.jpg
    Skrivebok, denne ble med hjem som et hyggelig minne

    20220107_113234.jpg
    Velftylt amenity kit,

    Det ble servert to runder med bobler før avgang, disse kom med varme nøtter. Meny og vinkart ble delt ut, en rikholdig meny, med muligheter for frokost eller tyngre retter. Emirates praktiserer dine on demand, dvs. at man selv bestemmer når man ønsker å spise. Vinkartet så virkelig bra ut, bare så synd at man skulle kjøre bil ved ankomst Værnes. Inntaket av ildvann måtte dessverre stoppe etter pre departure boblene.

    Neste post inneholder bilder av menyen.
     
    EndreD, mathiasfe, Flyrlavt and 35 others like this.
  6. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Menyen: Et velfylt menykort til en flyvning på 7 timer.
    20220102_082959.jpg
    Godt utvalg av diverse Coctails og ildvann.
    20220102_083014.jpg
    Frokost og forreter
    20220102_083018.jpg
    Hovedretter, desserter og ost.
    20220102_082917.jpg
    Dagens bobler.
    20220102_082908.jpg
    Et rikt utvalg av hvite og rødeviner. Egen side med port og dessertviner som jeg ikke fikk tatt bilde av.
    Neste og siste post kommer asap.
     
    Kalsnes, EndreD, mathiasfe and 38 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! :)
     
    MadsVaHa liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Gull og glitter, elevert over de fleste klasser, antar at en føler seg litt som hans majestetisk Kungen høyt i skyene. Må alle få oppleve en slik begivenhet i sitt liv :)

    Vel hjem @MadsVaHa
     
    MadsVaHa liker dette
  9. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Her kommer siste del:
    Serveringen startet så fort flyet nådde marsjhøyde. Crew var rast på plass før å spørre om man trengte noe. Valgte å starte måltidet med en gang. Valgte bort frokostserveringen, brød og frokostblanding spises nok på daglig basis. Valget falt på kanapeer som en ganevekker, kaviar til forrett og biffen til hovedrett. Valgte å stå over dessert og ost til dette måltidet, valgte ost som en snack før landing. Ingen bilder av osteserveringen dessverre, men som menyen beskriver var det et rikt utvalg. Velsmakende er en enkel oppsummering av osten og måltidet generelt. Biffen var stekt til 30000 ft perfeksjon med en flott rosa kjerne. Skal ikke ta en @jgroneng med kone, gjennomgang av hvert måltid, den kompetansen besitter jeg ikke.

    20220102_083944.jpg
    kanapee
    20220102_091208.jpg
    kaviar.
    20220102_092537.jpg
    hovedrett.

    Dessverre fikk jeg ikke (som nevnt tidligere testet vin og barkartet. Note to self, flytaxi på neste tur i de eleverte klasser.

    Etter endt måltid banket søvnen på. Man må dessverre opp til ukristelige tider for og nå flyet til Oslo. Crewet var raskt på plass for turndown service mens man frisket seg opp på badet. Merk at toalettene framme på B777 er adskillig mindre enn toalettene på A380. Man kan snu seg en runde rundt, men det stopper der.
    20220102_093825.jpg

    Klokket inn en dupp på 4 timer, en artig kuriositet er at ved hvert toalettbesøk var sengen oppredd og puten sprayet med puteparfyme, om det hjelper på søvnen vites ikke. Sengen var veldig god å sove i og det var god plass i både lengden og bredden for min kropp på 191cm.

    Emirates skal ha veldig skryt for et rikholdig innhold på IFE og et godt WIFI. Nøler ikke med å bestille Emirates i First igjen, hvis prisene tillater det. Dusj på fly står fortsatt på bucket lista. Emirates har et spenstig rutekart som må utforskes, spesielt til Afrika.
    Landet på Gardermoen 10 minutter før oppsatt tid. Hadde sett for meg det verste i passkontrollen og covidtesting. Først av flyet, opp rulletrappen, trekke pusten for å forberede seg på en enorm kø, se opp og oppdage at passkontrollen var folketom. Kjapt gjennom med et hyggelig velkomment hjem, gjennom taxfree, plukke opp bagasjen på ny forberede seg til en lang kø og mye venting. Spasere på grønt og forvente at man skal bli sendt opp en etasje til testing. Mann i refleksvest forteller at test tas hjemme innen 24T. Takk for det og takk for følget
     

    Attached Files:

    SayWhat, Kalsnes, EndreD and 38 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler. Dette var kult :).
    Noen ide om hvorfor akkurat du ble plukket ut til oppgradering pga overbooking? Har du status med EK?
     
    MadsVaHa liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen .. !!
     
    MadsVaHa liker dette
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig dårlig formulert i teksten :). Det var fult i biz ved booking, kun ledige seter i first. Mellomlegget mellom first og biz var ikke brutalt så valget falt på first-billetter hjem istedenfor eco.
     
    SayWhat, mathiasfe, indahla and 9 others like this.
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Rikholdig meny må jeg si :)

    Takk for turen!
     
    MadsVaHa liker dette
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser ut som om det var en strålende hjemtur :)
    Må si at det frister å prøve Emirates i First en gang!
     
    MadsVaHa liker dette
  15. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med superlativene som gis her av andre. Dette så meget flott ut! :)

    Må dessuten ærlig innrømme at det frister litt også... :rolleyes:

    Takk for reisebrev og at du deler @MadsVaHa !
     
    MadsVaHa liker dette
  16. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, dere er en god gjeng :)
    Og har dere muligheten til å teste EK i F en gang, så er det bare å gjøre det (sett igjen bilen hjemme)...
     
    RoadKing, Kalsnes, holmen and 7 others like this.
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Her må en ta hatten av for @MadsVaHa som tok turen via et ikke *A assosiert fly selskap. Dette var i en egen liga, litt sånn når en er på byen og får øye på hun 10`n (med riktignok øl briller på) og en blir bare stirrende totalt lamslått av skjønnheten :rolleyes:

    Gledes til neste reisebrev :)
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Tester gjerne Emirates C eller F, men kommer til å være nøye på hvilken flytype og setekonfigurasjon de har. Mat og drikke ser dog herlig ut uansett.
     
    MadsVaHa, Travellingalf and drsyk like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Det så ut som en meget behagelig reise! Og behagelige reiser liker vi! :)

    Men, jeg må si at design og dekor blir "litt" Las Vegas/nyrike oljesjeiker for min smak. Ganske harry, spør du meg.
     
    drsyk and MadsVaHa like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje du skal prøve Premium Economy? Den ser ganske delikat og fin ut.

    [​IMG]
     
    Upsaker, NoLimit, drsyk and 2 others like this.

Del denne siden