I tider med kanselleringer og frafall i reiser kan jeg dele mine opplevelser i Emirates first fra Dubai til Oslo. Reisen fra København til Dubai fortjener et par ord i innledningen. Hvordan Emirates kan være bekjent av syv seter i bredden, angle lie flat i 2022 er meg en gåte. Riktignok er det 1-2-1 på A380 men arbeidshestene i flåten B777-300ER er proppet full med seter. Servicen på tur ned bar preg av å være ustrukturert og svak, drikke ble først servert 1.20 inn i flyvingen og serveringen var ferdig etter fire timer. Nok om det. Bakgrunn for turen var et trengende behov for sol og varme i romjulen. Et sug etter reiser utenfor Europa etter snart to år hjemme i Skandinavia. Reisen ble betalt cash og årsaken til First på tur hjem var full kabin i biz. Hjemreisen startet 0445 fra hotellet, avgang Oslo er satt opp 0745. Føltes ekstra greit å planlegge ekstra god tid på flyplassen denne morgenen med bakgrunn i denne pandemien som pågår. 0445 sharp rullet det opp en sort S-klasse med Emirateslogo utenfor hotellet. Emirates har inkludert chauffeur service for sine kunder i de eleverte klasser. Dette gjelder også i Oslo-området innenfor 60km fra Osl. Drøye 25 minutter etter henting trillet bilen inn foran innsjekkingsområdet. Emirates har et dedikert område til reisende i Frist, Biz og de med riktig farge på kortet. Ikke mye premiumfølelse å spore her. Kan ikke sammenlignes med FCT i Frankfurt eller Gold-wing på LHR for å nevne noen. Bagasjen ble levert, det var bare å ta beina fatt gjennom sikkerhetskontrollen og inn i selve terminalen. Ikke at jeg ikke klarer å gå selv, men DXB er en flyplass med relativt store avstander. Flyet til Osl gikk fra C-gates så det var gode 25 min å gå fra sikkerhetskontrollen til First-loungen ved C-gates. En form for kjøring hadde ikke skadet. Lounge og gate lå heldigvis vegg i vegg. For reisende i first fra A-gates kan boarde flyet fra loungen da denne strekker seg over hele terminalen. Note to selv, fly 380 ut fra DXB neste gang … Selve loungen var helt tom da vi ankom. Utvalget besto av buffet og ala carte. Meny på QR-kode, og en besetning som var raskt på plass for å ta en eventuell bestilling. Siden det var tidlig takket jeg nei til bobler (Moet/rosè) og gikk for friske frukter og Eggs Benedict, rask servering og velsmakende. Sjekket ikke ut de andre fasilitetene, men observerte dusj, røykeetasje og muligheter for å sove. Dessverre ingen bilder av servering, men de har en velfylt meny for ala carte. For å oppsummere Emirates på bakken: Flott med transfere fra hotell. Rask og grei innsjekk, mye gåing og en helt ok lounge. Det er ikke FCT/Lufthansa på bakken, men det gjør nytten. Neste innlegg tar for seg selve flyturen, som dessverre var alt for kort. Neste del kommer kanskje i kveld, evt. i morgen
Tuslet mot Gate 5 minutter før oppsatt boardingtid. Der var boarding i full gang, og det var bare å finne riktig skranke. Gjennom dør 1L og ta til høyre. Som regel er det forbundet med eco å ta til høyre på langdistanse, i dette tilfellet åpnet det seg en first cabin med åtte suiter som kan lukkes. "Dessverre" gamel kabin, EK er i gang med å instalere nye suiter i First. Stor IFE, snackskurv og sminkespeil. Ble varmt mottatt av purser, en herremann i midten av 30 årene fra Sør-Afrika. Han Hadde ansvaret for min side under flyvningen. Ble fulgt til setet og drikkebestilling ble tatt. DP 08 kom sporenstreks, en årgang flere her inne har gode minner med . Det er ingen overhead bins i first. Bagasje plasseres under tv`en, i dette området er det også et skap til jakker ol. DP 2008 Selve suiten er stor, et stort sete, stor IFE med godt utvalg og rikelig med oppbevaring. Egen minibar i armlenet som styres med en knapp, merk at det ikke er kjøling i baren. Besetningen er raskt på plass med is om man ønsker det til drikken. I området rundt tven finner man en kurv med snacks, sminkespeil for de som driver med slikt, med et lite kit med ansiktskremer, puteparfyme o.l. Det er også en skuff med skrivebok og pen, en fin liten perk. Merk at amenity kit ikke leveres ut på dagflighter til Europa, dette var tilgjengelig på forespørsel. Et flott og rikholdig kit fra Bvlgari, pysjamas var også å få på forespørsel, man vil ikke smusse til sine egne klær. Sete type stort nok til min stump. minibar og pad som styrer IFE, setet, døren og andre funksjoner i suiten. EK skal ha ros for to stk luftventiler, dette er ofte et savn hos andre selskap. Skrivebok, denne ble med hjem som et hyggelig minne Velftylt amenity kit, Det ble servert to runder med bobler før avgang, disse kom med varme nøtter. Meny og vinkart ble delt ut, en rikholdig meny, med muligheter for frokost eller tyngre retter. Emirates praktiserer dine on demand, dvs. at man selv bestemmer når man ønsker å spise. Vinkartet så virkelig bra ut, bare så synd at man skulle kjøre bil ved ankomst Værnes. Inntaket av ildvann måtte dessverre stoppe etter pre departure boblene. Neste post inneholder bilder av menyen.
Menyen: Et velfylt menykort til en flyvning på 7 timer. Godt utvalg av diverse Coctails og ildvann. Frokost og forreter Hovedretter, desserter og ost. Dagens bobler. Et rikt utvalg av hvite og rødeviner. Egen side med port og dessertviner som jeg ikke fikk tatt bilde av. Neste og siste post kommer asap.
Gull og glitter, elevert over de fleste klasser, antar at en føler seg litt som hans majestetisk Kungen høyt i skyene. Må alle få oppleve en slik begivenhet i sitt liv Vel hjem @MadsVaHa
Her kommer siste del: Serveringen startet så fort flyet nådde marsjhøyde. Crew var rast på plass før å spørre om man trengte noe. Valgte å starte måltidet med en gang. Valgte bort frokostserveringen, brød og frokostblanding spises nok på daglig basis. Valget falt på kanapeer som en ganevekker, kaviar til forrett og biffen til hovedrett. Valgte å stå over dessert og ost til dette måltidet, valgte ost som en snack før landing. Ingen bilder av osteserveringen dessverre, men som menyen beskriver var det et rikt utvalg. Velsmakende er en enkel oppsummering av osten og måltidet generelt. Biffen var stekt til 30000 ft perfeksjon med en flott rosa kjerne. Skal ikke ta en @jgroneng med kone, gjennomgang av hvert måltid, den kompetansen besitter jeg ikke. kanapee kaviar. hovedrett. Dessverre fikk jeg ikke (som nevnt tidligere testet vin og barkartet. Note to self, flytaxi på neste tur i de eleverte klasser. Etter endt måltid banket søvnen på. Man må dessverre opp til ukristelige tider for og nå flyet til Oslo. Crewet var raskt på plass for turndown service mens man frisket seg opp på badet. Merk at toalettene framme på B777 er adskillig mindre enn toalettene på A380. Man kan snu seg en runde rundt, men det stopper der. Klokket inn en dupp på 4 timer, en artig kuriositet er at ved hvert toalettbesøk var sengen oppredd og puten sprayet med puteparfyme, om det hjelper på søvnen vites ikke. Sengen var veldig god å sove i og det var god plass i både lengden og bredden for min kropp på 191cm. Emirates skal ha veldig skryt for et rikholdig innhold på IFE og et godt WIFI. Nøler ikke med å bestille Emirates i First igjen, hvis prisene tillater det. Dusj på fly står fortsatt på bucket lista. Emirates har et spenstig rutekart som må utforskes, spesielt til Afrika. Landet på Gardermoen 10 minutter før oppsatt tid. Hadde sett for meg det verste i passkontrollen og covidtesting. Først av flyet, opp rulletrappen, trekke pusten for å forberede seg på en enorm kø, se opp og oppdage at passkontrollen var folketom. Kjapt gjennom med et hyggelig velkomment hjem, gjennom taxfree, plukke opp bagasjen på ny forberede seg til en lang kø og mye venting. Spasere på grønt og forvente at man skal bli sendt opp en etasje til testing. Mann i refleksvest forteller at test tas hjemme innen 24T. Takk for det og takk for følget
Takk for at du deler. Dette var kult . Noen ide om hvorfor akkurat du ble plukket ut til oppgradering pga overbooking? Har du status med EK?
Mulig dårlig formulert i teksten . Det var fult i biz ved booking, kun ledige seter i first. Mellomlegget mellom first og biz var ikke brutalt så valget falt på first-billetter hjem istedenfor eco.
Dette ser ut som om det var en strålende hjemtur Må si at det frister å prøve Emirates i First en gang!
Enig med superlativene som gis her av andre. Dette så meget flott ut! Må dessuten ærlig innrømme at det frister litt også... Takk for reisebrev og at du deler @MadsVaHa !
Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, dere er en god gjeng Og har dere muligheten til å teste EK i F en gang, så er det bare å gjøre det (sett igjen bilen hjemme)...
Her må en ta hatten av for @MadsVaHa som tok turen via et ikke *A assosiert fly selskap. Dette var i en egen liga, litt sånn når en er på byen og får øye på hun 10`n (med riktignok øl briller på) og en blir bare stirrende totalt lamslått av skjønnheten Gledes til neste reisebrev
Takk for turen! Tester gjerne Emirates C eller F, men kommer til å være nøye på hvilken flytype og setekonfigurasjon de har. Mat og drikke ser dog herlig ut uansett.
Det så ut som en meget behagelig reise! Og behagelige reiser liker vi! Men, jeg må si at design og dekor blir "litt" Las Vegas/nyrike oljesjeiker for min smak. Ganske harry, spør du meg.