En formiddag i Beijing

Tråd i 'Reisemål' startet av Are, 20. jan 2019.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    15,450
    Bonuspoeng:
    113
    Hva gjør man om man har en dag i Beijing?
    Etter planen lander vi 23:00 og flyr videre neste dag 15.40.

Gleder meg ikke nevneverdig til å diskutere transittvisum og slikt med en rekke terrorist-stempel (Tyrkia) i passet etter 6 timer i SQ C.. men det må man vel bare komme seg forbi.

Kunne egentlig tenkt meg å se den kinesiske mur, men finnes det bedre bruk av tiden så er jeg helt klar for tips.
    En geocache eller to må nesten lukes inn, selv om det er 3 gang i Kina.. :)

Hvor bør man eventuelt bo ?

2. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    4,698
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo turistturist, men synes sommerpalasset var verdt ett besøk.

Are liker dette
  3. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    2,397
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med å få seg nytt pass?

4. Are

Likes mottatt:
    15,450
    Bonuspoeng:
    113
    Litt tidlig etter under 3 år vel ?
    Har jo også et vaskeekte visum utstedt av den Kinesiske ambasaden fra tidligere der, så burde ikke være så veldig persona non grata..

Sist jeg var hos politiet og spurte om nytt pass var det vel drøyt 9 år gammel og vedkommende politibetjent kunne ikke forstå hvorfor jeg kom så tidlig..
    Samme vedkommende har jeg forøvrig møtt flere ganger og hun skal alltid diskutere på et eller annet. Eksempelvis poengterte jeg at det var synd de ikke tar kredittkort - og derfra gikk det fort til at hun forklarte meg at ingen kredittkort gir bonus på alt og det var helt klart noe kun visste fordi hun hadde jobbet i bank før.
    Jeg på min side har ikke peilig på kredittkort eller noe annet ... Men akkurat i en slik situasjon tror jeg ikke det er verd å ta en diskusjon..
    (Litt avsporing men....)

drsyk, Kristian, ArthurDent and 3 others like this.
  5. SAJblue

SAJblue Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    662
    Bonuspoeng:
    93
    Det skal jo være mulig å rekke muren, er en drøy time i taxi hver vei. Men kan jo hende at det er litt lite sikkerhetsmargin tidsmessig hvis alle andre også skal opp på muren samtidig.

6. Are

Likes mottatt:
    15,450
    Bonuspoeng:
    113
    Har sett på disse halvdagsturene, finnes mulighet med en slik for å se muren.
    Det ville jo vært et alternativ, optimalt om de slipper en av på flyplassen etterpå..

Er det noen first skranke der? Vet egentlig ikke hvor mye tid man bør beregne.. Loungen er vel ikke mye å rope hurra for eller sette av tid til men.. .

prisjeger liker dette
  7. Lnbre

Lnbre Medlem

Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    93
    Muren gjorde mektig inntrykk, men der vi var (oppe i fjellene) trengtes en hel dag pga lang kjøring.
    Med så pass lite tid vil jeg heller anbefale Den forbudte by, helst med privat guide. Halv dag er passelig. Sørg for å få med dere Den himmelske freds plass samtidig.
    I fht lounge vet jeg vi var innom en *lounge, men kan ikke huske hvordan den var, så den gjorde neppe særlig sterkt inntrykk.

Are liker dette
  8. Are

Likes mottatt:
    15,450
    Bonuspoeng:
    113
    F loungen er ubrukelig sammenliknet med alt annet av F lounger...
    Den er identisk med business, og deles mellom first og priority pass.....! :confused::eek::eek:

ArthurDent liker dette
  9. ArthurDent

ArthurDent Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke all verdens erfaring, - nærmere bestemt ett besøk. Da hadde vi tilnærmet heldagstur til muren+ forbudte by, men brukte et par timer på hhv silkefabrikk og jadefabrikk også. Ville nok synes det var svett opplegg med halv dag... Med mindre en kan få en del med drop-off på flyplassen.

10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    93
    SAJblue liker dette
  11. SAJblue

SAJblue Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    662
    Bonuspoeng:
    93
    Var Mutianyu jeg besøkte. Hvis du ser nærmere på profilbildet mitt ser du muren i bakgrunnen.

Vi bestilte bil/taxi via hotellet kvelden i forveien. Da slapp vi å stoppe på silkefabrikker og annet. Og vi styrte dagen selv, og kunne være så kort/lenge vi ville på muren. Det er garantert mulig å skreddersy det du ønsker, uten at det koster skjorta.

Men du har jo et fly å rekke, og trafikken kan man ikke styre.

snus_mumrikken liker dette
  12. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Vi bestilte tur via en blogg side (jeg ikke finner igjen), og fikk egen bil hele dagen.
    Ble kjørt til ett sted, og gikk på muren i 6t før vi endte opp i Mutianyu.
    Ett veldig fin sted for de som har litt trangt med tid. Taubane, "sklie" og tapper sørger for lett adkomst.
    Absolutt verdt ett besøk

Are liker dette
  13. Jonkebassen

Jonkebassen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,741
    Bonuspoeng:
    93
    Har slikt et terroriststempel selv, men det ble ikke brukt en kalori på. Dog la han transit-lappen på akkurat den siden hvor det tyrkiske stempelet var, men om det var tilfeldig eller ikke vet jeg nada null niks om.

14. Are

Likes mottatt:
    15,450
    Bonuspoeng:
    113
    Sist så tok det meg en time å få godkjenning til å passere. De stilte spørsmål akkurat på dette stempelet og ba meg forklare hva det var for noe, hvorfor jeg hadde vært i Tyrkia etc..

15. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Har omtrent samme tidsskjema neste tirsdag, Are. Lander vel et par timer senere enn deg. Tror vi forsøker oss på muren med chauffeur hotell-mur-flyplass.

Are liker dette
  16. Are

Likes mottatt:
    15,450
    Bonuspoeng:
    113
    Blir spennende å se hva dere får du av dette :)

17. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Vi fikk i alle fall gleden av å bruke ganske lang tid på å komme gjennom passkontroll etc. Vi ankom littt etter midnatt fra KL. Det gikk veldig greit å finne riktig skranke, og det var bare 1 person foran oss i køen, så alt så veldig lovende ut. Problemet var at dette var en tysker med tyrkiske foreldre. Det ble tilkalt assistanse, flere vakter og til slutt var det en hel haug med sure kinesere der. Det varte og det rakk, men til slutt ble tys/rkeren kommandert til side, og vi ble aller nådigst vinket fram. Han står sikkert der enda.

Deretter ble vi forsøkt shanghaiet av en søt dame i (noe som skulle vise seg å være) en hjemmelaget uniform. Hun ville følge oss til taxi, men vi endte opp i en mørk parkeringskjeller hvor vi ble møtt av kompanjongen hennes og en gammel privatbil. Da ble jeg såpass irritert at jeg nærmest truet henne til å følge oss til en vanlig taxi-holdeplass. Enden på visa ble at han kjørte oss for 1/3 av det vi først var forespeilet. Da vi kjørte ut av p-huset forsøkte han likevel å be meg betale for parkering. Jeg ga i klare ordelag beskjed om jeg hadde bestilt transport, ikke parkering. Da surna han totalt, og sluttet å prate til oss. Jeg må si vi var litt spente på om han ville kjøre oss til et øde område for likvidering, Trakk et lettelsens sukk for hvert kryss han svingte i samme retning som pila på Google maps.

Nok om det, og til det du lurte på. Vi sjekka inn på hotellet litt før 4, og hadde en avtale med guiden i resepsjonen kl 7. Han fulgte oss til ventende bil. Vi hadde bestilt formiddagstur til muren, og i tillegg bedt om en kort sving innom fredsplassen for et kjapt bilde. Dette ble litt så som så (de skyldte på trafikken), men vi sneia i alle fall innom et hjørne av den. Deretter sovna vi, og våkna på dalstasjonen i Mutianyu.

Vi brukte: https://www.tour-beijing.com/
    Alt fungerte fint, bortset de tok litt vel lett på tilleggsønsket om Tienanmen. Vi betalte tross alt litt ekstra for dette, og starta en time tidligere enn vi ellers ville ha gjort. Veldig komfortabel bil, og hyggelig guide med OK engelsk-kunnskaper. Han ordna med alt av billettkjøp osv ved muren. Vi tok buss-stolheis-bobbane-buss. God tid på muren, lite folk (det ble mer og mer før vi dro, så trolig lurt å være såpass tidlig). Deretter litt forfriskninger, snacks osv, før vi kjørte tilbake til flyplassen, og ankom som avtalt drøyt to timer før avgang.

Beklager rotete innlegg, bare spør om du lurer på noe konkret.

Grooo, Robert H, Gullars and 2 others like this.
  18. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    3,437
    Bonuspoeng:
    113
    Følger denne. Vi ankommer PEK 1305 og reiser videre 0830 neste morgen. Går for et hotell ved flyplassen, og ønsker å få mest mulig ut av ankomstdagen. Muren er et must, men tar gjerne også himmelske freds plass og noe palassgreier hvis vi har tid. Tipper vi går for en guide.

19. Vaskehanske

Vaskehanske Nytt Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Super post!

Vi lander i PEK 08:30 og flyet går videre til SIN 00:10, så har 15,5 time å slå i hjel :)

Ser da ut til at vi bør klare den Kinesiske mur og komme oss ned i sentrum for å se et travelt sentrum og spise noe god maat :) Mulig også den forbudte by som nevnt over her?

Håper det dukker opp noen flere gode tips, gjerne magiske spisesteder!

20. Pyro

Pyro Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    28

Del denne siden