En helg på Færøyene - in the quest for all the Atlantic islands

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 15. okt 2016.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er rar. Jeg har absolutt null, zipp, nada interesse av nordmenns store våte drøm: Sør-Øst Asia. Au contraire, er jeg sinnsykt glad i dette unike landskapet jeg vokste opp i i det forblåste nord-norge. Derfor er min private bucketlist ganske enkel. Jeg liker øyer i atlanterhavet.

Nå vil jeg først og framst gi en disclaimer. Et problem med øyene i Atlanterhavet, er at de er noen sta, tverre nasjoner som nekter å gi opp på eldgamle og utdaterte tradisjoner. En ting er Norges og Islands fangst av store bardehvaler - men her er Færøyene i en ekstrem særklasse. Vær klar over at Færøyinger tar livet av pilot whales (også kalt grindehval på norsk) fordi de synes det er gøy. Disse tannhvalene er svært forurenset av tungmetaller og giftstoffer, og egner seg ikke for mat. Allikevel jaktes de årlig på Færøyene, for the f***ing fun of it. Hadde man enda kunnet tatt livet av disse hvalene på en etisk måte, ville det forsåvidt ikke vært et større problem enn at prinsippet "to kill for fun" sjeldent er noe jeg forstår motivasjonen bak.....men det er dessverre ikke mulig å drepe dyr som har 20-30cm tykke spekklag (fulle av gift) og som er føkkings svære, på en etisk måte. Dyrene skjæres opp levende, mens færøyske barn hopper oppå de halvdøde kroppene, hvalene forsøker fortvilt å komme unna, men er fanget med kjøttkroker som kjøres ned i blåsehullene på de - og blodbadet farger hele havet rødt rundt dem. Dette er the severely dark side of "tradition", og nok en gang et bevis på at mennesker må få begrepet "en god tradisjon" røska ut av røven og kastet rett i søpla. Dessverre er myndighetene på Færøyene svært diktatoriske på feltet, og slår ekstremt hardt ned på alle forsøk på demonstrasjoner eller protester mot "grindadrap". Alle som forsøker å stoppe fangsten bryter en egen lov (!!) de har på Færøyene, som freder hele grindadrapet, og får valget mellom tusenvis av kroner i bot eller 2 uker i fengsel. Deretter får de innreisenekt Færøyene. Det hele minner litt om Nord-Korea. Færøyene er på den måten et stort væskende sår på jordas overflate.

Det være sagt, så føler jeg at jeg i det minste har sagt mitt om hva jeg synes om denne tradisjonen. Synes det er viktig å vite hva som foregår der. Det skal iallefall ikke ties. Det er heldigvis mulig å besøke Færøyene og være en fornuftig turist som både spør om emnet, og som tar aktive valg. Når jeg reiste rundt var jeg veldig var på å spørre om turistoperatørene hadde noen relasjoner til mennesker, grupper og/eller bedrifter som jeg vet er relatert til grindadrap - og når de sa "ja" så sa jeg "okei, morna!!!" og poengterte at jeg tok tusenlappene mine et helt annet sted. Min turisme skulle iallefall ikke gi en eneste krone i disse idiotenes kasse.

Så, med den novella ute av verden...

Endelig skulle jeg altså oppfylle min drøm om nok en Atlantisk øy! Jeg hadde tenkt på Shetland, men det er dessverre svært dyrt å reise dit, med veldig dårlige flytider som også gjør det umulig å ta en simpel helgetur. Men skulle jeg reise alene? Hm. Det ville jeg egentlig ikke. Jeg var på dette tidspunktet også i den situasjonen at jeg hadde tilgang på ID-billetter, og forbannet at jeg ikke kjente flere folk med ID-tilgang. Så jeg gjorde noe jeg aldri har gjort før, jeg kontaktet noen over Instagram (!) og spurte om vi ikke skulle ta oss en tur til Færøyene sammen. Her er det snakk om noen jeg aldri har møtt og egentlig bare så vidt vet hvem er siden de trossalt jobbet i "bolaget". Kult nok svarte hun ja, og vi planla turen. Det er lenge siden jeg hadde gledet meg så mye til en reise, for Færøyene var et gigantisk bucket list item for min del!

Vi endte opp med følgende reiserute:
    Fredag: ARN-CPH / SAS GO
    Fredag: CPH-FAE / Atlantic Airways
    Søndag: FAE-CPH / Atlantic Airways
    Søndag: CPH-ARN / SAS GO
    Screen Shot 2016-10-15 at 17.07.01.png

Så får vi se hva det egentlig ble, for å reise på standby til Færøyene er ikke noe du gjør "bare sådär". Dette var noe jeg alltid likte med ID-reise... Det var som et adrenalinrush, du var 100% fleksibel og spenningen var alltid der for hva som kunne skje...

RemiWM, Are, ArrogantBastard and 20 others like this.
  2. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Spennende, Færøyene er på min liste også. Du må ikke gi opp Shetland; har vært der mange ganger (som sjømann hovedsaklig men også en gang på privat seiltur), anbefales. Lå en gang til ankers mellom Fetlar og Unst og var i land med MOB-båten på diverse "ekskursjoner". Ser frem til fortsettelsen...

3. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Fly Alone

Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir interessant å lese. Færøyene er på min "bucket list" også, selv om min "våte" (reise-)drøm er til andre øyer i et annet hav. Mer om det i en annen post her inne om ikke alt for lenge... :)

4. Stuttfeiten

Stuttfeiten Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Viss ein ikkje et kvalkjøt kvar helg, så blir det ikkje så mykje gift ut av det.

Om du ikkje et kval så har færøyværingane masse andre delikatesser å by på. Salta eller sylta krykke (havhest/småmåse/tjalk), speka håkjerring, brugde, saudlurar osv.

15 år sidan sist eg var der, gledar meg til reisebrev og håpar på masse bilder. God tur! :)

tommy777, mhsalv and milehigh like this.
  5. NoLimit

NoLimit Bonushore

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Dette lover godt Ida;):)

tommy777 liker dette
  6. Poul

Poul Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Jøss.... Nå ble jeg overrasket her. Jeg er ikke den som har bidratt mest i dette forumet, men jeg har lest en del her - med stor glede og fornøyelse. Og når man leser så danner man seg jo et inntrykk av bidragsyterne her inne basert på hva den enkelte skriver. Ida er vel intet unntak; hun har i mine øyne fremstått som reflektert og balansert. Da er det særdeles skuffende at hun utbasunerer påstander som ikke har rot i virkeligheten. Jeg vil anbefale en litt grundigere faktasjekk før hun kommer med påstand om at færingene dreper grindhval 'for moro skyld'. Når hun samtidig hevder at dyret blir 'skjært opp levende mens færøyske barn hopper oppå de halvdøde kroppene' understreker hun at hun uttaler seg mot bedre vitende. Dette er rett og slett usant!
    Hvalfangst har vært en god kilde til mat på Færøyene i uminnelige tider, akkurat som det har vært det i noen norske miljøer og f.eks. på Grønland. At man feirer fangsten er ikke særlig annerledes enn det gjøres i andre kulturer. At havet blir farget rødt under fangsten bør ikke komme som noen overraskelse. Hvordan tror hun gulvet ser ut på et slakteri?? Om man flyttet våre tradisjonelle slakteri ned til fjæresteinene, så er jeg rimelig sikker på at havet også da ville tatt farge, kanskje til og med rødt!

Nei, sjekk fakta litt bedre før du stempler en hel nasjon som barbarer neste gang. Så håper jeg bare at du klarer å åpne skylappene bare bittelitt.

God tur :)

Clippr, Are, Thomas123 and 8 others like this.
  7. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,533
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg til å lese om Færøyene. Har ikke besøkt enda

8. Elo

Elo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Lammelår er obligatorisk til middag!

NoLimit liker dette
  9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    @Poul Sorry, dette kjøper jeg altså ikke. Dette høres ut som noe man hører fra en litt sånn uoppdatert bestefar som har levd med en tradisjon man nekter å gi opp. Du har ingen kilder eller henvisninger, det eneste du skriver er at jeg tar feil, og at jeg må åpne "skylappene". Hvordan forventer du jeg skal gjøre det, uten noen andre forsøk på å backe opp dine argumenter enn at det er en tradisjon?

For å ta det første, først, slik at vi får det ut av vegen:
    Et slakteri skal helst ikke være et blodbad (med blod utover gulvet), da det er svært uhygienisk. Et moderne slakteri har gode muligheter for avrenn, og mange utnytter blodet som dyrene tømmes for hver gang de slaktes. Jeg er ikke vegetarianer, men jeg forsøker å spise lokal mat slik at dyrene ikke skal ha måttet lide unødig for å havne på tallerkenen min. Det er deprimerende å tenke på at millioner av sau, geit og kyr på verdensbasis fraktes oppmot 1 måned ombord på skip, levende, for å bli slaktet i Kina, Saudi Arabia og Tyrkia. Det er ikke drepingen som er problemet, det er behandlingen når individet er levende. Vi må ikke torturere og plage andre, bare fordi vi er mennesker og (over/skjev)produserer mat.

For det andre, du påstår hvalfangsten er for mat.
    Igjen, det finnes en overproduksjon av mat i den vestlige verden. I Norge kommer vi til å ha overproduksjon av lammekjøtt i år (http://totalmarked.nortura.no/prognose/category13590.html : artikkel fra 12 Oktober 2016, quote "Den nye prognosen viser en svært krevende markedssituasjon for sau og lam. Det er også overskudd av gris.) Vi har altså så mye kjøttproduksjon i lille Norge alene, at de sliter med å selge det. Færøyingene vil altså ikke sulte, hvis de slutter hvalfangsten. Det kommer til å gå helt fint.
    I tillegg vil Færøyingene få en bedre helse, da grindehval (pilot whales) er svært forurenset med tungmetall. Dette ble senest bekreftet ved testing av nøyaktig samme hvalstamme som færøyingene slakter ned hvert år, etter en massestranding av disse hvalene i Skottland. Den populærvitenskaplige oppsummeringen kan leses her. Jeg ber dere bite dere merke i at tungmetallene finnes i hjernen til dyrene, og at konsentrasjonen er så høy at de trenger gjennom blood-brain barrier på voksne dyr.
    https://www.theguardian.com/environ...als-found-in-beached-pilot-whales-in-soctland
    "Scientists have found clear evidence that whales are absorbing high levels of toxic heavy metals, with cadmium found in the brains of pilot whales which washed up in Scotland."
    Den kjedelige akademiske varianten finnes her:
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969715312390
    "Trace elements were measured in a pod of 21 pilot whales stranded in Scotland.
    Bioaccumulation of mercury and methyl mercury was found in all studied tissues.
    Cadmium age related accumulation was observed in the liver and brain tissues.
    Cadmium-selenium correlations suggest formation of cadmium-selenium complexes."

En fantastisk cocktail som du nesten bare kunne fått i deg om du gikk og sleika ned asfalten inne i Tsjernobyls no-go sone. Men alt for tradisjon, eller hur?

Om ikke det skulle være overbevisende nok, finnes det altså peer-reviewed litteratur i medisinske journaler som bekrefter at inntak av hvalkjøttet er helseskadelig, her er publisert i 2012 som ikke er nådig:

http://www.circumpolarhealthjournal.net/index.php/ijch/article/view/18594

"From the latest research results, the authors consider that the conclusion from a human health perspective must be to recommend that pilot whale is no longer used for human consumption"

Lista av sykdommer er lang, og påvirker alt fra embryo til voksent menneske:
    Så vi har altså vitenskaplige bevis på at:
    1) Det er unødvendig å drepe hval for å overleve på Færøyene, det er overproduksjon av mat i vesten og ingen ville sulte i hjel om de slutter.
    2) Det er svært usunt å spise kjøttet, både inntak av fett, kjøtt (muskel), nyre, lever og hjerne vil medføre risiko for tungmetallforgiftning hos deg selv og dine etterkommere.

Deretter sier du at det er usant at dyret kuttes opp levende.
    Dette er det de MÅ gjøre. Det er fysisk umulig å gjøre det på noe annet vis. Det er ikke mulig å drepe disse dyrene, uten å kutte de opp levende.. Det er det eksistensielle problemet med hvalfangst. Dyrene er som små svømmende fort. På sau, ku, gris, geit og andre dyr, er barrieren mellom hjerne og hud svært liten. Du kan bolte ihjel et tradisjonelt husdyr på kort tid, og gjøre det 100% bevisstløst/"hjernedødt", for du bløder det ihjel. For eksempel. På en hval må du "GRAVE" deg ned til hjernen/ryggraden, og forsøke kappe denne av, for at hvalen skal blø ihjel. Igjen vil jeg referere tilbake til at fangsten både er unødvendig og helsefarlig - det satt i perspektiv av at fangsten er svært belastende for dyrene.... Hvorfor må den vedvare? Fordi det er tradisjon? En tradisjon er ikke en unnskyldning. Det er også tradisjon/historie for å kjønnslemleste små jenter i Afrika, men utover det er det ikke mye fint å si om det heller. En historisk tradisjon er ikke en unnskyldning.

For det andre sier du at det er usant at barn hopper rundt på dyrene. Barn er tilstede hvert år på fangsten, og tenåringer oppfordres ivrig til å være med på fangsten. På denne videoen fra 8:20 og utover kan man se en gutt på rundt 18-20 år som åpenbart ikke har peiling på hva han gjør, bli oppfordret av sin far til å kjøre kjøttkroken inn i blåsehullet på hvalen. Deretter har vi et nydelig bilde på 08:30 av barn som hopper på hvalskrotten. Tar meg friheten å legge ved et skjermbilde for de som ikke gidder se videoen:
    Screen Shot 2016-10-22 at 02.18.12.png
    Videoen finnes her, utallige flere videoer finnes på nett. Jeg valgte denne da den viser klipp fra 2015:

På denne videoen fra 2015 kan man tydelig høre hvordan folkemassen ler og morer seg, i det de løper villmann mot grindehvalene som er så stresset at de strander seg selv. Se selv fra 00:45-00:50 for å høre latter og moro under grindadrap:
    Denne videoen viser også hvordan hvalene kuttes i levende:

Man kan si hva man vil om at det er sea shepherd som har filmet den, men den er uredigert og er råmateriale. Den viser 100% tydelig hvordan det overhodet ikke overholdes noe "tosekunders"-lov fra kutt inn i hvalen til død. Man kan se hvordan hvalene vrir seg i smerte, mens de sakte dør. Råmateriale som film lyver ikke. Dette er også fra 2015.

Jeg står ved mitt. Og jeg har nå lagt fram, så godt jeg kan, uavhengige forskningsrapporter som faktisk er peer-reviewed på at fangsten er unødvendig, det er helseskadelig, og det er en "tradisjon" som ikke har noen verdi for samfunnet. Handlingen påfører en unødvendig lidelse før dyrene dør, og de stresses opp langt over hva som engang ansees å være lovlig for slaktedyr i Norge. Jeg er vokst opp med sauedrift i Lofoten, og vet at det finnes strenge regler for at dyr IKKE skal stresses opp selv når de sendes til - og er hos - slakter. Vi lever faktisk i det 21 århundret. Denne jakten er en gammel, stygg tradisjon, som holdes kunstig i live av Færøyisk lov og manglende vilje til å gi opp en fullstendig utdatert tradisjon.

Så får jeg komme tilbake til resten av reisen snarlig, det skjer veldig mye på hjemmebasis. Men ikke f*** om noen skal komme her og be MEG faktasjekke mine påstander, når de ikke kommer med noe fakta selv. Consider yourself served, mister :)

10. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    580
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har stor sympati med mye av det du skriver, men dette er i beste fall kvasivitenskap.

Det er jo åpenbart uten at man trenger vitenskap for å fastslå at ingen dør av sult uten hvalfangst på Færøyene. Men det kan jo sies om i utgangspunktet et hvert tenkelig spiselig produkt i alle vestlige og mange andre land. Det er jo ikke noe argument mot elgjakt i Norge at det enkelte produktet er unødvendig for å overleve?

Thomas123 and Henrik like this.
  11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Men nå tar du ut et argument fra en rekke, og vi mister sammenhengen. Det er alle lagene i sammenhengen som er essensielt her. Vi kan se dette fra flere synspunkt, og jeg skal møte ditt snarlig. Vil først understreke hva jeg mente: det er et faktum at det er overproduksjon av mat i den vestlige verden. Derfor er det også et faktum at et hvert argument som sier at "dette er en tradisjon for hvordan folk på færøyene får seg mat", har en stor logisk brist. Fordi det ikke er et behov for denne maten. Det er altså ikke slik at "ta bort hvalkjøttet" = "Færøyene går under". Right? så langt er vi nok enige.

Du sier så at dette ikke holder i et argument mot elgjakt. Nei, det er også helt korrekt. Men det er derfor vi må se argumentet i den store sammenhengen. Som jeg har nevnt ovenfor, er det ikke drepingen som er problemet - det er hvordan det drepes. En elg skal skytes med dødelig skudd. Jeg har ingen ting i mot at folk går ut i skogen og skyter seg en elg, hvis de vet hva de gjør, og har riktig ammunisjon. Elgen er lykkelig uvitende fram til den får et velplassert skudd, the end.

Hvalene sirkles inn ute på åpent hav, folk stresser hvalene opp slik at de flokker seg sammen, ved å slå på metallstenger eller i siden av båten. Deretter drives hvalene inn fra havet, i en prosess som kan ta lang tid, helt inn til kysten, hvor trykket mot de økes.
    Man kan selv tenke seg hvordan det ville vært å stå på gata i Mosul akkurat nå, hvis det kom en gjeng med gærne maskekledde mennesker (irrelevant av nasjon) og KAUKA på et språk du ikke skjønner. Du har din nærmeste familie rundt deg, din mor, din far, og dine barn. Dere trekker sammen, man forsøker beskytte sine barn - mens dere omringes av flere og flere ukjente folk i biler som sirkler rundt dere. Dere drives ned gaten, og dere ser ingen andre løsninger enn å løpe inn i en bygning hvor døren står åpen. Dette er det hvalene også gjør, når stranda blir grunnere og grunnere. De gjør et siste byks, opp på stranda, i håp om å slippe unna stresset. Inne i bygningen står folk klare til å ta dere ut, en etter en. Mor, far, barna deres. Dere selv. Og dere blir jo ikke drept på en hyggelig måte heller. Mens dere frykter for livene deres, adrenalinet pumper og dere desperat veiver med armer og bein ..... ja. Du skjønner sikkert bildet. Slik ender livet til en grindehval på Færøyene.
    Det er ikke slik elg drepes. Den koser seg med litt blåbærlyng og PLAFF, BANG, the end. Det hele tar sekunder. En grindehval opplever alles verste mareritt i sine siste levende minutter. En skremmende, adrenalinfylt og oppjaget tilstand gjennom 15-30 minutter, som ikke en gang gir en rask død - men en smertefull og seigpinende død. All in the name of tradition.... Det er derfor jeg har så sterke meninger mot dette. Det er unødvendig smerte og lidelse :(

LineE and NoLimit like this.
  12. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    580
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er langtfra noen dyreverner. Jeg mener at mennesker er en høyerestående rase, men det er klart at noen ganger kan man virkelig undre. Og ja jeg kjenner meg igjen i Mosul da jeg har vært i aktiv strid.

Jeg var en gang på tyrefekting men dro etter en stund. Det var ganske kvalmt egentlig. Helt enig at unødvendig smerte og lidelse er det viktige.
    Poenget mitt var at selvom grindadrap også er matauke, så er det ikke noe argument - iallfall isolert sett- at de kunne spist noe annet. Marie Antoinette sa det nok bedre.
    Forøvrig mener jeg også at argumentet om at kjøttet er forurenset er tynt. Virkningene kommer jo an på hvor mye du spiser, og om du er i spesielle risikogrupper. Og dette er det helt sikkert mye info om for spiserne.Helt frivillig å spise det- takket være overproduksjon og mangfold. Selv vokste jeg opp med hvalkjøtt og det ble regnet som sunt.
    Samme greia med blåskjell i Oslofjorden og mye annet.

13. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    580
    Bonuspoeng:
    93
    https://no.wikipedia.org/wiki/Færøysk_hvalfangst

"Nye redskaper brukes; de gamle, tradisjonelle er nå forbudt. Den spisse sóknarongul (grindekroken) er forbudt, nå brukes i stedet en krok med rund spiss som settes fast i hvalens blåsehull, for at fangtmennene bedre kan trekke hvalen opp på stranden og få bedre styr på den. Så avlives hvalen med en «mønustingari», en slags kniv eller spyd, som stikkes ned i hvalen en håndsbredde bak blåsehullet. Da kuttes ryggmargen og hvalen dør øyeblikkelig. Hvalene skal ikke avlives fra båtene, kun fra land."

Virker iallfall som ting blir "bedre".

14. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    En ting er hva som sies om det. En annen ting er hva som gjøres. En tredje ting er å se på det med bredde.
    Når det
    1) Er unødvendig
    2) Er helseskadelig
    3) Er svært stressende og belastende for dyret å sankes inn
    4) Er svært vanskelig å ta raskt og hurtig livet av dyret
    5) Eneste argumentet for opprettholdelse er "tradisjon og historie"
    .....er det ikke på tide å slutte?

I stedet for å forsøke å "renvaske" noe som aldri kan bli rent?

Kjønnslemlestelse av jenter blir ikke nødvendigvis "bedre" av at de bruker rene barberblad og renser huden før/etter handlingen. Right? Selvfølgelig er det hederlig at man forsøker gjøre noe som er grade A traditional shit, til grade A- traditional shit.... Det betyr allikevel ikke at man ikke burde sette en stopper umiddelbart, og vise fullstendig avsky til utdaterte, barbariske tradisjoner.

ArrogantBastard and NoLimit like this.
  15. lMartin

lMartin EBG Milehunter

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Sklir vi litt ut her? Ikke bare i forhold til tråden, men i forhold til forumet generelt? Jeg er absolutt opptatt av dyrevern og det er definitivt et tema som bør diskuteres i dybden, men her? Dette er et REISEFORUM folkens, ikke en debattarena for dyrevernsspørsmål. Færøyene er vel mer enn hvalfangst, @Ida ? Gleder meg til å lese om det :)

LineE, RoadKing, mhsalv and 6 others like this.
  16. Poul

Poul Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er forsåvidt enig med siste taler at dette muligens er å skli litt ut, og det var ikke intensjonen med mitt innlegg. Likevel føler jeg en sterk trang til å svare bare bittelitt til @Ida så skal jeg holde kjeft :p

Aller først vil jeg komme med en unnskyldning... Jeg nevnte i første post noe om reflektert og balansert, og henviste til Ida. Jeg må nok beskjemmet innrømme at det var en liten forveksling av navn i mitt hode - unnskyld!:oops:

Det er helt greit for meg at du ikke kjøper det jeg sier, og det trenger du heller ikke... Du får det gratis ;)

Jeg er inneforstått med, og aksepterer, at vi ikke kommer til å ha sammenfallende syn på hvalfangst verken nå eller i fremtiden. Og det er helt greit, det må være lov å være uenige. Imidlertid er det enkelte ting som får meg til å reagere på ditt lille korstog mot Færøyene... (merkelig at du overhodet vurderte å reise dit...)

Først av alt vil jeg, for balansens skyld, nevne at jeg er halvt færøyværing, har bodd der i noen år og har både familie og venner der borte. Således jeg vil påstå at min kunnskap om de 18 øyene der ute i vest (som er én nasjon, ikke nasjoner ;)) overgår flertallet av forummedlemmene her inne.

Du sier at "Dette høres ut som noe man hører fra en litt sånn uoppdatert bestefar som har levd med en tradisjon man nekter å gi opp." Det er mulig du oppfatter det slik, men jeg vil nok ikke kalle meg selv uoppdatert, det får stå for din regning. Derimot har du rett i at jeg er bestefar, og det er jeg faktisk stolt av - det er tross alt ikke alle som får oppleve den gleden! Forøvrig mener jeg det har lite med saken å gjøre.

Så nevner du noe om avrenning fra slakterier, og det har du selvsagt rett i. Men om du hadde justert litt på skylappene jeg nevnte i mitt forrige innlegg, så ville selv du se at avrenningen i strandsonen allerede er etablert, og det helt fra naturens side - det er derfor havet farges rødt! Det forstår du kanskje? Om man istedet skulle frakte hvalene levende til et slakteri så ville vel ikke det vært særlig forsvarlig, eller hur? (Ikke vill det vært særlig hensiktsmessig heller....)

Og hva gjelder giftstoffer og tungmetaller i dyrene, så kan jeg forsikre deg om at dette er noe man er fullstendig klar over på færøyene også. Og det er ingen som tvinger folk til å spise verken kjøtt eller spekk. Og mengdene som spises vil helt klart ha innvirkning på skadeeffekten. Er det forresten noen som reagerer på at det kun er grindhvalene som nevnes i sammenhengen? Jeg lar den henge i luften, så kan den enkelte selv gjøre seg opp egne tanker rundt dette - om det er av interesse.
    Forøvrig så kan jeg opplyse om at fangsten for det meste fordeles blandt innbyggerne etter innsats i slaktingen, dette etter strikte regler som jeg ikke kan komme innpå her (jeg kjenner ikke detaljene)

Du sier også at "vitenskapelig bevist at det er unødvendig å drepe hval for å overleve på Færøyene, det er overproduksjon av mat i vesten og ingen ville sulte i hjel om de slutter."
    Trengte du virkelig vitenskapen til å finne ut av det for deg?

Hva gjelder filmene du linker til bør det være åpenbart for alle oppgående mennesker at dette er bestillingsverk (fra Sea Sheperd), og som til alt overmål benytter små barn som middel for å oppnå sympati for en sak. Jeg skal ikke si så mye om Sea Sheperd bortsett fra at de av en amerikansk domstol er stemplet som "selve definisjonen på piratvirksomhet" (https://gaasedal.wordpress.com/2015/06/25/amerikansk-domstol-stempler-sea-shepherd-som-pirater/) (https://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Kozinski)
    Ikke ser aktivistene ut til å ha særlig god greie på hvalens framdrift heller: https://fiskeribladetfiskaren.no/nyheter/?artikkel=42209

Din påstand om at hvalfangsten på færøyene gjøres for moro skyld er uriktig. Riktignok vil sikkert mange fangstdeltakere synes dette er en stor opplevelse å få være med på, men det synes nok mange norske elgjegere også. Dessuten får de ikke andel i fangsten om de ikke deltar.

Helt til slutt @Ida, så vil jeg komme med en vennlig henstilling: Prøv å bruke de små grå og la være å uttrykke deg på en måte som rakker ned på andre, det være seg enkeltindivider eller nasjonaliteter for den skyld. Du kommer i ditt første innlegg med noen karateristikker av færøyene som jeg ikke synes er akseptable.
    Litt oppsiktsvekkende at du likevel velger å besøke øygruppen i vest som du så sympatisk kaller "et stort væskende sår på jordas overflate" Håper du hadde en fin tur, og at du ikke er blitt infisert.

Man må gjerne komme med svar på det jeg har skrevet, men selv kommer jeg ikke til å engasjere meg mer i denne diskusjonen da jeg også mener dette kanskje er litt på siden av hva forumet er beregnet for.

Edit: Jeg gleder meg til å lese tripreporten :)

Last edited: 24. okt 2016
    geddi, RoadKing and milehigh like this.
  17. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Morsomt at du er nøyaktig slik jeg klarte å lage meg et bilde av, ut i fra den første posten du skreiv.

Noen kommentarer: du hakker ned på Sea Shepherd, mens du bruker fiskeribladet som kilde i neste åndedrag... Hvis du føler så sterkt behov for å "discredit" videoopptakene som er gjort (som er råmateriale, men du mener kanskje at Sea Shepherd har tvunget færøyingene til å plage dyr på videoklippene?) - kunne du jo i det minste kommet med noe litt bedre enn propagandamaskineriet fra andre siden.... Det er som å argumentere for Donald Trump med kildehenvisning til en artikkel på www.donaldjtrump.com :p Du refererer deretter til en blogg tilhørende en Færøysk mann som driver med tungtransport, som framstiller en sak på en høyst subjektiv måte fra hans ståsted? På hvilken måte skal vi ta det seriøst?

Du hopper elegant over alt som handler om den etiske problematikken rundt hvalfangsten - du svarer ikke på det største problemet med dette dyreplageriet: det er fullstendig poengløst og unødvendig. Hvis du føler så sterkt for denne fangsten, hvorfor ikke komme med noen poenger om hvorfor det fortsettes? Jeg finner ingen svar, bare anklager og forsøk på å heve deg over meg med at du har vokst opp der og du vet bedre - litt uten å gi noen annen grunn enn at det bare er sånn. Iallefall sliter jeg med å finne årsakene til hvorfor jeg tar så feil, som du mener jeg gjør. Det eneste motargumentet jeg ser er: "det ville vært vanskelig å ta hvalene med seg til et slakteri"? Hvem har sagt det? Ingen. Ikke har jeg kalt Færøyene for nasjoner (i flertall, slik det virker som du tror?) og ikke har jeg sagt at alle Færøyinger deltar på dyremishandlingen. Jeg står 101% ved at alle som ikke ser det etiske problemet ved hvalfangst på Færøyene (og på Island, i Norge, i Japan...) er en skam for "landet" (nasjonen), og at disse menneskene holder denne vakre naturperlen tilbake i steinalderen for noe så poengløst som en barbarisk tradisjon. Det hadde vært interessant om du faktisk kunne besvart problematikken på en ordentlig måte. Jeg forstår dessverre ikke hva du forsøker si når du berører tematikken med at hvalkjøttet er farlig. "Er det forresten noen som reagerer på at det kun er grindhvalene som nevnes i sammenhengen?" - beklager men jeg forstår ikke hva du mener her. Dessuten forstår jeg deg som at du prøver å bagatellisere at kjøttet er farlig, du sier til og med at ingen tvinges spise det. Javel, så alt kjøttet går bare i søpla altså? Med andre ord er alt bare en stor, poengløs, suppe av dyremishandling som motiveres av at det er "spennende og moro"?

----

For å holde meg litt mer til trip reporten, her er et bilde av onboard-serveringen til Atlantic Airways. Hele flyet er economy, men hele flyet får full servering og fri drikke.

18. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    580
    Bonuspoeng:
    93
    Morsomt at det er grindahval i sushien:D

Thomas123 and Poul like this.
  19. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Mellom de vegetariske sushirollene, og den rå laksen oppå sushiris, hvor er det du innbiller deg det er hvalkjøtt? Menyen bestod av Færøyisk oppdrettslaks og færøyisk lammekjøtt. Som viser at Færøyene fint kan ha en egen spesialitet uten å torturere dyr. (Nå er oppdrettsfisk ikke noe noen av oss drømmer om å reinkarneres som, vel og merke, men....).

20. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje det var er snev av ironi? Selvironi er også morsomt synes keg.
    Ellers gleder jeg meg til å se hvordan Færøyene er.
    Vil du tråkke i sårvæske? Blir du angepet av sinte færøyværinger(heter det det) som leser insideflyer? Vi venter i spenning

Poul liker dette

Del denne siden