En jungel av muligheter...men hva skal man velge?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Ronny, 26. febr 2017.

  1. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hei, etter å leste i dette flotte forumet i noen mnd, ble jeg endelig medlem. Lest mye frem og tilbake om hvilket bonusprogram jeg burde velge, samt kredittkort etc. Håper dere eksperter kunne komme med noen tips.

    Info om meg:
    * Flyr tur/retur Nord-Norge og Oslo minst 4 ganger i året.
    * Flyr tur/retur Oslo - Bangkok minst 4 ganger i året.
    * Flyr som regel premium, men sist fløy jeg business class med Emirates. Gav mersamt og vil nok unne meg business class i tiden fremover også.
    * Flyr tur/retur Bangkok - Ubestemt plass i Asia ett par ganger i året.
    * Flyr innenlands i Thailand noen ganger i året.
    * Har pdd Bank Norwegian kredittkort, men ønsker ett annet ifm bonuspoeng.
    * Tilbringer minst 5 mnd hvert år i Thailand, men lite faste utgifter i mitt navn.
    * Har ingenting imot å ha en mellomlanding på en god lounge på veien til Bangkok.
    * Er Emirates Skyward medlem nå, og fått noen poeng etter forrige tur til Bangkok.

    Mitt mål:
    Fly mest mulig behagelig til enhver tid, til lavest pris. Altså tjene poeng for å fly business så ofte som mulig.

    Spørsmål:
    1) Hvilket bonusprogram ville dere benyttet?
    2) Hvilket kredittkort ville dere skaffet dere for å tjene poeng til bonusprogrammet?
    3) Andre kort man burde skaffe seg for å samle poeng i samme bonusprogram?

    Tusen takk for all bistand og råd. Må bare innrømme jeg har lest om dette mange ganger, og blir ikke helt klok på dette.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Umiddelbart uten å undersøke noe.
    1. Aegean / SAS
    2. Turkish Airlines
    3. Shell MC / AMEX Platinum om mulig ( begge betinger eurobonus som valg)
     
    Xflipper liker dette
  3. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Turkish Airlines kredittkort?
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Haha.. åpenbart svarte jeg på det jeg tenkte var viktig og ikke de reelle spørsmål. :)
    Turkish er bra for billig business i Star..
     
  5. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Mener svaret er åpenbart om du bor i Nord-Norge og frekventerer nord/sør. Bare å gå for Eurobonus, og skaff deg Amex Premium/Platinum og Shell MC.

    Kutt Emirates, og fly utelukkende *A (mange gode i Asia - Eva, Asiana, Thai, Singapore, ANA).

    Bank Norwegian kan du fint beholde for uttak i minibank i utlandet.

    Edit: Jeg bor selv i Nord-Norge og har vært EB-medlem siden 2014. Flyr så og si utelukkende i privat regi.
     
    Last edited: 26. febr 2017
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekk ut Thai Airways sitt bonusprogram Royal Orchid. Er en tråd på det her inne.

    4 t/r OSL-BKK med TG gir ca 41K poeng. Du trenger 50K for å lande gullkortet, som gir en oppgraderingsvoucher til Business t/r ved betalt øko-billett. Bør kunne klare 50K med å kreditere flights intra-Asia+ Norge til TG.

    I tillegg får du halv pris på en t/r bonusreise. OSL-BKK t/r vil da koste 65K poeng.

    Dvs at når du får gullkortet har du 2 kommende t/r-reiser i Business.

    Du kan også kreditere alt til SAS, men da får du ikke oppgraderingene. De flyr heller ikke direkte på de strekningene du trenger.

    SK har noen ganger salg i Plus til HKG. Dette gir 15K pr tur. Jeg har gjort dette noen ganger, men det er 10 timer ekstra ene veien/overnatting på vei tilbake. Dette pga dårlige connections til BKK ift SK-rutetid.
     
  7. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for alle inputs, mye nyttig her. Ser ut som Eurobonus og den alliansen er veien å gå.

    Skal søke om ett american expresskort, men hvilket burde jeg søke på? Amex Premium/Platinum eller ett av de SASkortene? Har sammenlignet dem og ser egentlig ikke noen stor spesiell forskjell.
    Skal også søk om et kredittkort som har samarbeid med thai airways, som vil kunne gi poeng der. Ikke alle plasser de godtar Amex i Thailand.
     
  8. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    I hvilke sammenhenger benytter du Amex kontra Shell MC? Ser også noen nevner Trumpkortet.
     
  9. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hva er forskjellen på å kreditere det til SAS eller Thai, er ikke begge i samme allianse?

    Hvorfor er det så viktig med gullkort? Er det for å benytte lounger, fast track etc, hvis man flyr økonomi?
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Alle selskap har sitt eget bonusprogram. Anbefaler deg å lese artikler på forsiden av insideflyer.no hvor de ulike bonusprogrammene presenteres. Det selskapet du flyr mest med er også det som normalt er lurt å kreditere til.

    Ja, samt høyere prioritering på venteliste, når ting går galt, osv.
     
  11. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker Amex alle plasser som aksepterer det. Shell MC bruker jeg der Amex ikke aksepteres. Høyere opptjening med Amex, men Shell MC opptjener Trumf som igjen kan overføres til Eurobonus.
     
  12. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Igjen takk for svar. Begynner å forstå det litt bedre nå. Bare en ting, hvilket Amexkort anbefales?
     
  13. Peter

    Peter EBD og Nordic Choice Club Platinum

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Om mulig selvfølgelig SAS Amex Platinum, da du får CT som kan brukes på alle selskap i *A.
     
    Xflipper liker dette
  14. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Takker, skal hive meg rundt og få søkt, Sjekket pris på thai air business, de er veldig dyre ift andre selskap. Til og med Emirates, som er ett vesentlig bedre selskap, er mye billigere. Tror jeg må sjekke noen andre i A som flyr mye til Thailand.
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Turkish Airlines har normalt svært billige businesbilletter i Star, og ikke minst en kanonbra lounge i Istanbul.
     
    Travellingalf and Ronny like this.
  16. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hva mener du med at man får en t/r bonusreise for halv pris? Og at den da koster 65K poeng?

    Ett estimat:
    * T/r med thai på økonomi er vell ca 10.000 kroner. Dermed 40.000 kroner for 41K poeng.
    * T/r SAS Lofoten-Oslo gir ca 1100 poeng for 3000 kroner. Tilsammen 12000 kroner for 4400 poeng.
    * Noen turer i Asia, samt Amexkortet burde kunne gi meg de resterende 5000 poengene.
    = Totalkostnad for å få gullkortet med Thai, er ca 52.000 kroner. Men da får jeg en gratis oppgradering til Biz.

    Tror jeg må sjekke ut noen andre selskap, for å fly med Thai er kostbart.
     
  17. Fredag

    Fredag Thai ROP gull

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Man får en "bursdags"tur i året. T/R Osl Bkk betaler man med ca 65K poeng
    T/R koster stort sett rundt 5- 6K
    Fornying av gull kort krever 6 T/R da man ikke for poeng for :bursdags" reise
    - slitsomt å fly thai Osl - Bkk på økonomi.
     
  18. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er denne bursdagsturen du snakker om?
     
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke korrekt regnestykke.
    T/r thai øko ca 6K fra Lofoten-BKK. Dvs 24K for 41K.

    Som sagt kan du reise SAS Plus på tilbud(6K) Lofoten-Hong Kong for 15K poeng pr tur til Thai siden Plus gir samme uttelling som Business.

    6K Lofoten-Hong Kong t/r xt turer á 15K poeng gir 18K for 45K poeng. Litt forskjell fra dine 40 000? ;)

    Skal du opptjene gull uansett selskap må du ut med endel penger. Eller kjøpe SAS gullkort her på forumet for ca 5K.

    Hele poenget med Thai er altså de to neste reisene i Business. Men du må lese deg opp litt på den tråden jeg henviste til:
    https://insideflyer.no/forums/threads/guide-thai-airways-royal-orchid-plus-program.920/
     
  20. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Skal sette meg ned å lese den, takker. Skal være utrolig tidlig ute for å få Lofoten-Bkk for 6K med Thai. Sjekket flere ganger nå, og fant Oslo-Bkk for 6,5K.

    Kjøpe SAS gullkort, det må jeg også lese meg opp på. Abs verdt det. Hørte eller med en danske i dag, han reiste bestandig Thai premium fra København, ettersom det var skikkelige business-seter på premium. Men fikk ikke samme serveringen som på business, og ikke lounge. Var kun 20ish seter per flight da.
     

Del denne siden