En langhelg i Irland

Tråd i 'Reisemål' startet av kosvines, 28. okt 2015.

  1. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre i helg i Irland? Tanken er å fly på f.eks torsdag og hjem på mandag. Sånn sett så blir det egentlig bare 3 dager. Lander på ettermiddag egentlig uansett når jeg reiser og tenker da å hente bil dagen etter og levere den inn 3 døgn senere (jeg har en kupong på gratis 3-dagers weekendleie) når jeg reiser hjem på morgenen.

    Jeg har ikke booket noe enda, fordi jeg er usikker om jeg vil fly til Shannon og hjem fra Dublin. Ellers Shannon t/r, eller rett og slett noe helt annet. De fleste flighter går rundt samme tid, så det er ganske fritt.

    Jeg har aldri vært i landet før. Men jeg elsker flott natur, og jeg bryr meg veldig lite om å vandre rundt i storbyer og gå på pub. Tanken er å gjøre dette en langhelg i mars. Så er det noen eksperter her som kan geleide meg mot noen spesielt flotte opplevelser? Som sagt så er det mye mer interessant for meg å være litt på landsbygda og oppleve mer "naturlige" saker.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Guiness, Guiness :)
     
    Chrisbgg and mka83 like this.
  3. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Café en Seine er verdt et besøk om du skal tilbringe en kveld i Dublin.Også slagtehuset som er bygget om til restaurant er flott..... men jeg har naturligvis glemt hva det heter. Legger det inn her når jeg kommer på det.
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Viss ikke storby er din greie så vil jeg på det sterkeste anbefale vestkysten og Galway. Du kan reise ut på noen av øyene i området og kose deg i fantastisk natur med Atlanteren rett utenfor, små landsbyer, god mat og hyggelige folk. Det er også en del gamle bygninger o.l. der som er vel verdt å få med seg. Bare vær obs på at lokalbefolkningen snakker "engelsk" og kan være vanskelig å forstå ;)
     
    kosvines liker dette
  5. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har reist en rundt tolv ganger til Irland de siste årene, og det er uten tvil mitt favorittland nummer én. Jeg føler virkelig at jeg kommer hjem hver gang jeg går ut av flyplassen og puster inn den friske og kjølige luften på den grønne øya. Utenom et par av turene har det stort sett vært helgeturer jeg har dratt på, og det er mer enn nok tid til å oppleve mye i Irland.

    Hvis du vil oppleve noe av det autentiske Irland, så er det bare å stryke Dublin av listen med en eneste gang. Det er en helt grei storby, men den er som storbyer flest. Veldig mange nasjonaliteter, ekstremt mange turister og veldig få irer. Å fly til Dublin er derimot et glimrende utgangspunkt for videre reiser i Irland. Det er kort vei enten du ønsker å dra nord, sør eller vest.

    Jeg ser at du skriver at du skal ned en langhelg i mars. Det er viktig å påpeke at torsdag 17. mars er St Patricks day, så hvis du har muligheten til å dra den dagen, så er selvfølgelig det å anbefale. Jeg feiret St Patricks day i Belfast i fjor, og det var en fantastisk opplevelse. Ellers ser jeg at du skriver at du ikke bryr deg så mye om å gå på pub. Jeg må bare få sagt at det å gå på pub i Irland er noe helt annet enn her hjemme i Norge. Det er det mest sosiale du kan tenke deg. Her finner du unge og gamle mennesker i herlig harmoni. Det er live musikk på hver eneste overfylte pub du kommer over, og det er skikkelig "craic" som irene sier. Du kan IKKE besøke Irland uten å henge på pub.

    Et par reiseruter jeg kan anbefale som passer til ditt reiseskjema:

    Rute alternativ 1:

    Torsdag: Dublin Airport til Galway (2,5 timers kjøretur). Uten tvil republikken Irlands kuleste by. Det er her irene drar når de skal ha en helg ute. Mye av den ekte irske sjelen, og dette er et område hvor de fortsatt prater irsk (gælisk) til daglig. Som noen nevner over her kan du ta båt ut til Aran Island. Her kan du leie sykkel og sykle rundt. Da jeg var der på sommeren var det iskaldt, så jeg kan tenke meg det er helt pyton i mars. Vinden blåser med full styrke rett fra Atlanterhavet. Personlig ville jeg droppet å reist ut her i mars. Tar mye tid og grusom båttur ut der også.

    [​IMG]

    Fredag: Galway til Killarney (3 timers kjøretur). Her kjører du gjennom Limerick og ned til Killarney. Dette er en veldig fin kjøretur som til slutt ender i en utrolig koselig by omgitt av fantastisk natur. Her er det mye slott og annet vakkert å se på. Mange steder du kan gå på turer hvis du ønsker det. Dette området er omgitt av en nasjonalpark. Fra Killarney kan du kjøre The Ring of Kerry - kanskje den vakreste kjøreturen i hele Irland. Dette er kjøretur i postkort-land! Bare vær obs på at det er 100-sone på Postmann Pat-veier. Plutselig møter du en turistbuss rundt neste sving..

    [​IMG]

    Lørdag: Killarney - Kilkenny (2 timer og 40 min). Byen som for mange er kjent fra øla Kilkenny. Bryggeriet ble dessverre flyttet til Dublin etter over 300 år med brygging i byen da Guinness kjøpte de opp. Kilkenny er et kjent ølmerke for mange i Norge, men den eksisterer så og si ikke i Irland. Der er Smitwicks bryggeriets desidert mest populære øl. Jeg synes Kilkenny er en fantastisk småby. Her finner du også det kjente Kilkenny-slottet.

    [​IMG]

    Søndag/Mandag: Enten kan du bruke én dag mer i en av de forrige byene. Da kan du kjøre til Dublin flyplass på mandag. Det tar ca 1,5 time fra Kilkenny. Hvis ikke kan du dra inn til Dublin den siste dagen. Har man aldri vært i Irland før, så er det selvfølgelig noe å se på der også som Guinness-bryggeriet, Kilmainham fengsel og diverse annet.

    [​IMG]

    Rute alternativ 2:

    Torsdag: Dublin Airport til Belfast. (1 time og 40 min). Belfast er trolig min favorittby på øya Irland. Denne er jo en del av det såkalte Nord-Irland, men likevel en irsk by. Er du interessert i historie er dette uten tvil en opplevelse for livet. Byen har et ufortjent dårlig rykte på grunn av sin historie. Det er null problem å være turist i Belfast. Hiv deg inn i en av de sorte drosjene og spør om å få en historisk tur. For 30£ får du en time til to i drosje hvor en tidligere IRA-fyr viser deg stedene hvor den britiske hæren hadde sine baser, hvor IRA hadde sine hovedkvarter, du får ser de berømte maleriene på veggene, Fredsmuren som fortsatt eksisterer den dag i dag og som er lenger enn Berlinmuren var, osv. På kvelden tar du deg en tur innom Rock Bar på Falls Road. Er du heldig står en tidligere IRA-soldat på scenen og synger republikanske sanger.

    [​IMG]

    Fredag: Belfast - Sligo/Westport (2 timer 50 min/4 timer). Her kommer det helt an på hvor langt du orker å kjøre. Westport er en liten by på vestkysten av Irland som er kåret til landets reneste by. Det bor rundt 5500 mennesker, men er nok av gode restauranter og puber. Bare ti kilometer unna byen ligger Croach Patrick, som er hellig fjell i Irland. Siste helg i juli drar titusenvis av mennesker på pilgrimsferd til dette fjellet. Da skal man egentlig gå barbeint til toppen på 750 meter. Det var her Irlands skytsengel Sankt Patrick skal ha forvist alle slanger fra øya.

    [​IMG]

    Lørdag: Sligo/Westport - Galway (2 timer/1 time 25 min). Umulig å anbefale en tur til Irland utenom å ha med Galway. Samme begrunnelse som over. Dette er en by med drøyt 75.000 innbyggere. Det er stort i irsk målestokk, men likevel oppleves det som en koselig og intim liten by. Bare obs på at det å gå ut i Galway på en lørdag etter klokken 18.00 er en prøvelse. Da begynner de fleste puber å fylles opp med livsglade mennesker.

    [​IMG]

    Søndag/mandag: Galway - Dublin (2 timer 30 min). Enten dra til Dublin og være klar for hjemreisen, eller dra direkte fra Galway til flyplassen i Dublin på mandag.

    [​IMG]

    Ble litt langt dette, men anbefaler gjerne mer om du skulle være interessert. :)
     
    Last edited: 28. okt 2015
    Tone398, Stuttfeiten, TOS and 12 others like this.
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig mange knalltips @KainBenwi ! Helt enig i at Belfast er undervurdert og vel verdt ett besøk. Og Galway og pub er ett must uansett. Vi tok også båt ut til Aran, men når vi skulle hjem så hadde været blitt så dårlig at vi måtte chartre ett småfly for å komme oss over til fastlandet og rekke toget tilbake til Dublin og hjemreisen. Det blåser friskt der ute ja!
     
    KainBenwi liker dette
  7. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tåler bølger ganske greit personlig så for meg var det ikke noe problem, men det var mange ombord som måtte lokke på elgen både frem og tilbake. Jeg tør ikke tenke på hvordan bølgene kan være der ute i mars. Men det er absolutt en fascinerende øy å besøke!

    Det finnes jo et par overnattingssteder og to-tre puber der også. :)

    [​IMG]
     
    kosvines liker dette
  8. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Herlige tips der. :) Det hjalp veldig.

    Fra Stavanger så var det enklest å fly via Heathrow (grunnet flytider), så da kan jeg egentlig droppe å fly til Dublin. Uansett hva jeg ender opp med, så kan jeg like godt fly til Shannon eller Belfast direkte. Ser de fleste fly går på samme tid.

    Takk til alle andre også. Det var overveldende respons. Tydelig at Irland er populært. :)
     
  9. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom du skulle havne innom Dublin på turen du planlegger, så kan det i tillegg til besøk på Guinness Museum også være verdt å legge en tur innom "The Church" (http://www.thechurch.ie/) som er en restaurant/pub litt utenom det vanlige.
     
    KainBenwi liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fenomenalt!!!
     
    KainBenwi and Henrik like this.
  11. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet sånn ca hva en taxi koster, fra flyplassen i Dublin og inn til sentrum?
     
  12. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Cirka 25 euro litt avhengig av trafikk. Alternativt kan du ta 747 flybussen, som koster 6 euro en vei eller 10 euro tur/retur, denne kjører tunnellen som koster 3 euro (10 euro i rushet) for biler/taxi. Det betyr at man ofte kommer raskere frem, men igjen avhengig hvor langt du skal innover i sentrum, da trafikken i Dublin normalt er et mareritt...
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette

Del denne siden