En liten Europareise med 11 flights

Tråd i 'Reisebrev' startet av flying_all, 16. juli 2021.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Hei fra DY403 mot Oslo

Dagen startet bra med at taxien jeg bestilte i går kveld ikke sto klar i dag tidlig 8:50. Den var faktisk «ikke bestilt»,, fikk jeg beskjed om, når jeg ringte dem 8:55 og sa at flyet mitt går 9:50. Smått stresset bestilte jeg taxi på nytt, ventet til 9:04 og da var taxien der.

Det sto ikke i appen når boarding begynner (?) slik det gjør med SAS - så jeg krysset fingrene for at dette skulle gå fint likevel.

Ankommer Vigra, betaler taxien, på med munnbind og går inn på flyplassen. «Boarding». Heldigvis nesten ikke kø, når jeg kommer igjennom security var det «gate closing» og jeg går ombord som siste mann.

Nå er det lenge siden jeg har flydd og det er ennå lengre siden jeg har flydd med Norwegian (teller 19 ganger i mitt liv vs 694 ganger SAS). Med over 1200 flyvninger i perioden 2014-2019 var det deilig å være oppe i luften igjen.

A5FDCC3C-CE30-4A40-B47D-59575DD97049.jpeg

Calling, drsyk, chrt and 17 others like this.
  2. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Også over til hvor reisen går videre:

16 juli: AES OSL, OSL HEL, HEL VAA
    18 juli: HEL OSL, OSL BGO, BGO AES
    20 juli: AES AMS, AMS SPU
    23 juli: SPU AMS, AMS TLL
    24 juli: TLL HEL, HEL OSL, OSL AES

Etter hyggelig info fra @Edvard og litt googling så fant jeg ut at det kunne bli vanskelig å stikke hjem etter Finland pga test, karantene, nye tester og vente på svar. Ny rute planlegges:

16 juli: AES OSL, OSL HEL, HEL VAA
    18 juli: VAA HEL
    19 juli: HEL FRA, FRA ZAD
    23 juli: SPU AMS, AMS TLL
    24 juli: TLL HEL, HEL OSL, OSL AES

11 flights er planen nå, x tester og en bunke med dokumenter å fylle ut. Reisen er i forbindelse med jobb og jeg har bare fått første dose. Så dette blir spennende!! :)

Lander straks på OSL nå og skal videre med Finnair. Ikke mulig å sjekke inn online, så det blir en tur ut for høre hva de trenger av dokumentasjon for å få utlevert bordingpass.

Finnair meldte om at test ikke var nødvendig når man reiser fra OSL. fortsettelse følger

Jonkebassen, Flymunda, drsyk and 15 others like this.
  3. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst Gardermoen i god tid. Gikk rett på avgangshallen for å skrive ut boarding pass.

Fant meg en automat og trykte på «Finnair». Da gikk hele maskinen i svart. Loading loading. Gikk til neste maskin og trykte «Finnair». Loading, pling. Der gikk det. Taster inn etternavn og booking ref. Alt som vanlig…. Men så kommer lappen:

25E0A060-2B89-43CC-9D91-B35021B509E2.jpeg

Gikk bort til bemannet innsjekk skranke. La frem bare pass. Hun trykte og trykte, «har du noe å sjekke inn, det er en liten flymaskin du skal fly med i dag». Reiser med 2x handbaggasje så alt ok.

Jeg spør litt om regler ved ankomst men hun hadde ikke peiling. «Her er boarding pass, god tur».

Boarding satt opp til 11:55 på E2, men allerede 11:40 annonseres det at alle eco kan gå først og at resterende passasjerer kan gå ombord nå. Betyr det alle? ;) Frokosten får vente og sandwichen min går tilbake til baggen.

Last edited: 16. juli 2021
    Flymunda, drsyk, Kristian and 15 others like this.
  4. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Etter boarding, ble det buss. Jeg visste på forhånd at det var en ATR72 som var satt opp og at turen over til Helsinki ville ta litt lengre tid enn tidligere (A319-A320).

3DAA0492-E384-4F8E-BF6A-1B30841D7698.jpeg

Den er satt opp til 2 timer med avgang 12:10 og ankomst Finland 15:10 som ligger en time fremfor oss. (Allerede rett før take off endres det i appen til ankomst 15:11. Det er stilig med Finnair at det oppdateres i real time).

Kan ikke si at ATR72 er favoritt flyet mitt, men med Finnair Platinum får jeg som regel ledig sete vedsiden av meg mens resten av maskinen er (med hva jeg kan se) full. Prøver alltid å sette meg lengst mulig bak (pga inngang), men ikke helt bakerst, for der er det ikke plass til baggasje over.

E562B916-DA0B-4BFE-AB3A-ECED8CD3F586.jpeg

4B40801F-0FC9-4603-A8D7-5E3A92F5CC17.jpeg
    De sa ingenting på tøymunnbind/hjemmelaget, så det er tydeligvis lovlig hos Finnair.

Fortsettelse følger.

Jonkebassen, Flymunda, drsyk and 19 others like this.
  5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,141
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur :cool:

ArthurDent and flying_all like this.
  6. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk! :)

Da har man landet på HEL i strålende sol.

69C0E777-16BD-4FF8-BD89-AF347190E139.jpeg

ATR72 parkerer ikke ved gate så det blir en ny tur med buss. Det blir annonsert med at bakerste rad og frem til rad 13 får gå først. Vi får en buss og rad 12 til 1 får en annen buss.

Vi blir ikke kjørt til den vanlige transferdøren med en trapp opp, også er du «fri». Her kjører de oss en omvei til en annen inngang, slipper ut en og en buss etterhvert som de fremfor oss blir ferdig med å fylle ut innreisedokument. Ca 15 stk pr gruppe/buss. Arket ser slik ut:

CED1178F-06BF-4F7C-A361-FEB396D24A68.jpeg

Navn, adresse og det vanlige. Det er 3 valg å gå på når du ankommer her:

Transfer utland: trenger ikke ta test eller noe.
    Ankomst Finland fullvaksinert
    Ankomst Finland uten vaksine

Du slipper å ta test om du har første dose og det har gått 2 uker. Jeg fikk første dose for 1 uke siden, så jeg måtte ta PCR test. Denne er gratis og var MYE mer «behagelig» enn den jeg tok i Ålesund for en stund siden.. skulle tro de i Ålesund prøvde å stikke den igjennom hodet :rolleyes:

Etter testen ble alt registrert med mob nr og jeg skulle få svar innen 48 timer. Denne testen er ikke lovlig å bruke som «certificate» siden den er gratis, og blir bare sendt ut på SMS. Når jeg skal videre til Kroatia må man ta ny test som koster penger sa de. Denne kan man også ta på flyplassen her før avgang (kommer tilbake til det).

Fra vi parkerte til jeg var ute tok det ca 30 min (fra parkert fly, buss, fylle ut skjema, pass kontroll, PCR test, transfer)

Når jeg var kommet meg til der alle gates ligger, så følgte jeg skiltene mot domestic. Tidligere har Europa destinasjoner og domestic vært uten passkontroll eller noen andre typer kontroller. Nå var det stengt av med passkontroll for å reise videre i Finland. Jeg viste frem passet og jobbdokumentene, alt var OK etter litt noteringer.

Nå er det ca 4 timer til flyet går fra HEL til VAA. Ingen Finnair lounge som er åpen og flyplassen i Helsinki er som den på OSL, ganske mye stengt og «ommøblering» her og der.

Oppsummering så langt:
    Passkontroll: 5 ganger (OSL, OSL, HEL, HEL, HEL)
    PCR: 1 gang (HEL)

Fortsettelse følger

Flymunda, drsyk, chrt and 18 others like this.
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!

flying_all liker dette
  8. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    På HEL hadde jeg nesten 5 timer mellomlanding. Ingen Finnair lounge åpen, men det var ikke noe problem. Fant meg en sjappe som hadde ok mat rett ved gate.

44293553-2024-4118-ACC3-6015236AFA9C.jpeg

Det var få flyvninger til Vasa før, og nå om dagen er det bare én flyvning om dagen (utenom lørdager).

Boarding ble annonsert på riktig tid og de var strenge med at alle måtte ha masker. Hadde man ikke maske, slapp man ikke ombord. Tøymaske var OK.

Det var igjen på tide med ATR. Snakket med en finsk på flyplassen som sa at alle pilotene til ATR i Finnair, er piloter fra militæret som akkurat er ferdig og som samler opp nok flytid til å fly med jet. Dermed er det umulig for andre enn finsk militær å få jobb på ATRene i Finland.

B3ACB513-4F87-4946-812C-C24B953C0749.jpeg

En av de nyere maskinene. Finnair har satt opp de fleste ruter med ATR, som tidligere var med A319 og A320. Utenfor Norden har de satt opp Embraer 190 (MUC, FRA, WAW osv). Merkes at det er lite folk som flyr.

Kom meg avgårde uten noen problemer og landet i Vaasa.

A0606D04-36AE-47B9-9B33-D8602574D11E.jpeg

36B353FB-A693-4252-BBCA-0ECB35323736.jpeg

Vaasa er en ganske avslappet flyplass. 1 rulleband og et par gater. Det var ingen flere kontroller av pass, test, dokumenter eller lignende ved ankomst Vaasa.

Flymunda, drsyk, chrt and 14 others like this.
  9. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Har vært i Vaasa et par ganger tidligere og det ble samme hotell som sist gang: Original Sokos Hotel Vaakuna.

6AE89AF2-9F0F-4656-A1DA-A20683642720.jpeg

D88F7543-6642-4866-BEF1-E733A8F96B14.jpeg

8AED795D-9B0A-4A59-99CB-67E074324B86.jpeg

D45D68BE-A930-458D-A6B9-171F052E4F18.jpeg

Har vært her to netter nå. I kveld blir det tilbake til HEL med AY318 kl 21:35 og på flyplasshotell. Skal innom flyplassen for hurtigtast mandag morgen og videre til Kroatia med LH via FRA.

Ny oppdatering i morgen på hvordan det blir å slippe inn i Kroatia :)

Flymunda, drsyk, chrt and 14 others like this.
  10. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Det er SKIKKELIG herlig å få reise og fly igjen :)

Kristian, RoadKing and holmen like this.
  11. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake på Helsinki airport! :)

7BED8E74-73BD-473D-8E19-8F5F96F1BDEA.jpeg

Vakter sto ved utgangen og spurte tilfeldige om hvor de kom fra, hva de hadde gjort i Finland osv før man fikk gå ut. Ingen pass eller korona sjekk…

Hadde ikke booket hotell. Prøvde lykken på Glo hotel. Fullt. Han kunne melde om at Hilton hadde ledig rom, bingo, da ble det Hilton, som jeg egentlig liker bedre. 129 € 1 pers 1 natt.

Dette Hilton hotellet har rom med SAUNA. Jobben har booket et slikt rom kanskje 5-6 ganger tidligere. Ganske stilig og ganske finsk. Jeg booket billigste rom på egen regning, så ingen sauna denne gangen.

0ED71390-20AE-4DB5-8967-1787811B6C1D.jpeg

God natt fra Hilton. I morgen blir en spennende dag :)

Flymunda, drsyk, chrt and 17 others like this.
  12. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    God dag fra LH 849 mot Frankfurt

Dagen startet med hotellutsjekk 11:00 og veien mot testsenteret på HEL. Aava covid testing har testsenter både innenfor security og utenfor. Jeg gikk til den som er på T2 utenfor security.

596BDD06-BB34-4547-9DD8-CF7783D7BB9D.jpeg

Det første man måtte gjøre var å fylle ut den vanlige info og samtykke til en haug med info og annen registrering. Greit nok det, lite kø og ventet bare 5 min før det var min tur til å fortelle hvilken type test jeg ønsket.

PCR tar 24 timer å få svar på, de har en PCR express som er noe raskere men den koster 300€. Jeg gikk for Rapid Antigen til 170€.

Etter at det var betalt så kunne jeg gå rett videre og inn på et annet rom. Møtte på en vanvittig lite interessert og sur dame. Det virket som hun hatet jobben sin og sa hverken hei eller noe annet hyggelig.. hørte ikke hva hun sa først siden hun hadde maske og vesir, «give me the sticker sir and go and sit there… ok now you finish, bye..”. (Man fikk en klistermerke når man hadde betalt som skulle leveres til noen).

De sa det skulle ta 30 minutter å få svar på testen. Vi ble bedt om å vente ved trappen/inngangen til testsenteret. Det var kanskje 15-20 personer til en hver tid mens jeg sto der, som også ventet på resultat.

Jeg ankom senteret 11:30, ferdig betalt og tatt testen 11:35. Ventet og ventet. 30 min var passert, 40 min var passert og så videre. Folk som tok testen før meg, begynte å bli ropt opp en etter en. Hmm. Lufthansa krever at man henter boardingpass. De stenger innsjekk/henting av boardingpass 12:45, avgang med flyet 13:30.

Klokken nærmer seg 12:30. jeg har ventet 50 min. Jeg står på Terminal 2. Det er 15 min til jeg ikke får ut boardingpass. Jeg begynner å tenke «skal jeg stikke å hente boardingpass, også komme tilbake å hente test resultatet». Dette kan ta tid. Jeg hører en annen mann som begynner å kjefte fordi folk som tok testen etter han, nå har fått resultatet før han.. jeg tenker at dersom de ikke roper meg opp på neste runde, så går jeg og henter ut boardingpass (legen kommer ut hvert 7-10 min med resultatet til 4-6 personer om gangen)

750BA6F3-B74F-4D86-B5B1-DA22E7B811DE.jpeg

mathiasfe, Flymunda, drsyk and 10 others like this.
  13. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Klokken blir 12:37, og det er 8 min til innsjekk stenger. Endelig, der kom resultatet, negativt og sertifikat følger med. Da var det vare å løpe mot terminal 1. ankommer 12:40 og ser en laaaang kø.

FFCC075C-11BE-46D5-9AB8-52E9542D2E4C.jpeg

Helt borterst står det gull kø, jeg tenker yes!! Bare én person fremfor meg i køen. Dette bør gå raskt. Det kommer en reisene mann å sier «excuse me do you have the flight to Frankfurt too??!!”. Det stemmer, han ville nok komme før meg… vi har begge dårlig tid tenkte jeg inni meg. München flyet går litt etterpå. Så det var nok både folk til FRA og MUC i disse køene.

Jeg kommer frem og LH dama sier stresset, «are you going to Frankfurt, we need to hurry!?» man MÅ vise frem negativ test for å få sjekket inn.. hadde jeg løpt hit mens jeg ventet på resultatet så hadde det blitt en bomtur.

Klokken bikker 12:45 og jeg har boardingpass i hånden. Dessverre så var ikke sikkerhetskontroll på Terminal 1 åpen, så jeg måtte helt tilbake på terminal 2.

FC66BFA7-B663-4061-ABC2-385A531B444C.jpeg

Kl 12:46, løper, 12:50 tilbake på terminal 2. pokker, lang kø, fast track har de stengt, kanskje 60 stk før meg i kø og de har bare 3 stk x-ray bånd åpent av totalt 7. Det går tregt, veldig tregt. Det sto Go to gate allerede før jeg gikk å hentet boardingpass. Det sto fortsatt Go to gate. Det var ingen andre fly som boardet på dette tidspunktet, så jeg ble usikker på om det betydde boarding da flere i køen snek «my flight is boarding now, my flight is boarding”.

13:05 var jeg igjennom, det var vanvittig lite med skjermer som viser gate og tider.. jeg satset på at det ikke var gate close ennå, løper igjennom tax free, kommer til gate 27. mange folk i en flokk. Ingen har begynt å boarde. Ingenting å stresse for. Gikk og tok meg litt mat. Usikker på reglene ved å ta med mat ombord, så jeg begynte å spise mens jeg satt ved gaten.

BAAE02F8-B46D-4B1A-956F-359392C98894.jpeg

Lufthansa tar seg god tid i dag. Kl blir 13:20 før folk får gå ombord. Avgang er satt til 13:30. det blir ikke boarding complete før 13:40 og ennå litt til før vi får fly. Kapteinen lover å hente tilbake tiden og lande før oppsatt tid. Jeg har litt tid i FRA før flyet til ZAD går, så dette skal gå bra.

818681DA-2ABC-48C9-9164-0F5F4AE35D83.jpeg

På flyet er det overraskende fullt. Kanskje bare 10 ledige seter. Jeg hadde eco flex billett. Da har man inkludert gratis setevalg i fremste del av kabin (bak business). Var heldig å fikk ledig midsete. Man får også en gratis flaske vann i eco. Sammen med min nydelige kyllingbaguette, vil jeg påstå at jeg har det bedre på 4F, enn de som sitter i business som spiser kaldt kjøtt, to små ostebiter og en liten bolle.

Oppsummering så langt i dag:

Pass: 3 ganger (reg test, lege, LH)
    Antigen: 1 (avgang HEL, til arrival ZAD)

Oppsummering så langt siden AES:

Pass: 8
    PCR: 1
    Antigen: 1

Last edited: 19. juli 2021
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig beskrivelse. Glad du rakk det. Keep it coming!

flying_all liker dette
  15. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Flott beskrivelse av hvordan det e rå reise for tiden. Merker jeg blir smånervøs for å legge ut på tur med slike reisebeskrivelser og opplevelser av kø og tester.

flying_all liker dette
  16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,713
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må si det er ganske surrealistisk å sitte her på hytta og lese om disse strabasiøse reisene. Som ikke er i Indre Mongolia, men i våre nærmeste naboland.
    Gleder meg til verden er litt enklere igjen..

Frem til da nyter jeg reisebrev i godstolen. :)

Flymunda, flying_all and Eddie47 like this.
  17. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Morsom lesning. Spesielt hyggelig når du deler ny innsikt og kunnskap om andre forhold som blant annet kapteiner/flygere på ATR-maskinene i Finland - og ikke bare inn/ut av fly :) Nyt turen videre!

flying_all liker dette
  18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,499
    Bonuspoeng:
    293
    Tenk at vi for bare 17 mnd siden bare trengte et gyldig norsk pass for å komme inn i de fleste land i verden …

flying_all and holmen like this.
  19. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var en artig tur, litt som for oss det fra LCA til FRA, der de så vidt touchet nesen og sende sms/epost med prøve svaret ca. 35 min etter utført test, kostet 200 NOK pr pax. Videre så fikk en fremlegge den i LH skranken og vips så var billetter utstede. God tur videre :)

milehigh, flying_all and Eddie47 like this.
  20. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det var litt nervepirrende siden de brukte lengre tid enn beskrevet :eek:

Del denne siden