En liten svipptur til Singapore

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 10. aug 2016.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Som for flere andre her inne fristet tilbudet fra Singapore Airlines på business class til diverse destinasjoner i Asia og Oceania - som i fjor for min del. Jeg har allerede begynt å legge planer for neste års sommerferie basert på forutsetningen om tilsvarende tilbud hos SQ. Dette året ble det dog bare tur/retur til Singapore, og ingen annen fristende destinasjon i Asia eller Oceania. I motsetning til tidligere rapporter har jeg reisefølge på denne turen da min bror ønsket å besøke Singapore igjen (i tillegg til at han nok ønsket å tjene en del EB-poeng). Så dette blir en slags "gutta på tur" tur… :)

    Under mottoet ”most points for the bucks” valgte vi å reise via LHR og å bruke SAS som tilslutningsfly Det blir en litt lengre reise i timer, men også nesten 4.000 flere poeng enn kombinasjonen FRA og Lufthansa som jeg brukte i fjor. Dermed ble reiseruten t/r OSL-LHR-SIN (t/r BGO-OSL i tillegg for broderen).

    Uten navn 11.03.51.jpg

    Og siden jeg fikk så mange positive tilbakemeldinger på min sammenligning av business class mellom SAS, Swiss og Lufthansa, ser jeg ikke bort fra at at det blir en henvisning eller to til hvordan Singapore Airlines står seg ift. disse.
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje det blir et beger eller to i SIlver Kris kantina?
    Kanskje vi burde be om eget insideflyer - bord ??
     
    Stuttfeiten, Outback_Oggy and kaijoar like this.
  3. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Kult! Når reiser du? :)
     
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke hvor humoristiske de Singapore-folkene er,
    Men vi burde vel plante et Norsk flagg på et bord?
     
    RoadKing liker dette
  5. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    I morgen - torsdag 11/8.
     
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Drar ikke du via FRA dog?
     
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte mer på Silver Kris i Changi.
     
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Tja. Hvor lenge sitter du der da? SQ25 lander vel ca. 10 timer før SQ319. Planen vår er i utgangspunktet å komme oss til hotellet raskest mulig for så å ta en kald Tiger Beer... :)
     
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor bor dere? - Jeg tenkte å sove ett par timer på transit-hotellet, deretter en rask tur inn til sentrum (Orchard) før ferden videre til AKL.
     
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Marina Mandarin (Raffles Blvd - så et lite stykke fra Orchard). Når går flighten til AKL?
     
  11. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Da er første etappe (til OSL) unnagjort og jeg sitter i en overraskende full gull-lounge. Flytoget var nesten tomt, men ved ankomst var det kaos på stasjonen så det er tydelig at mange velger NSB istedenfor.

    Dette er jo kun enn en helgetur, men jeg har ambisjon om å foreta litt innkjøp og sjekket inn bagasje. Dermed får jeg også testet priority bags ved ankomst SIN. Innsjekk via gullskranken gikk greit, og det var nesten ingen kø i fast track. Broderen ankom omtrent samtidig som jeg kom gjennom sikkerhetskontrollen, så da slapp "reiseleder" å lete etter ham.

    Satser på at politiet har klart å skremme ut nok personale til å foreta passkontroll, slik at vi kan slappe av her i loungen en times tid til. :)
     
    AndersWE, geddi, peterfox and 6 others like this.
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,727
    Bonuspoeng:
    183
    Får håpe du er heldig!
    Changi har løsnet litt på slipset og mennene med refleksvester og notatblokker starter ikke å vifte frantisk med armene hvis det tar mer enn 12 minutter før første bag er på bagasjebåndet -- nå tillater de noen få ekstra minutter.
    [ST]
     
    Outback_Oggy liker dette
  13. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-LHR
    SK 811
    Boeing 737-700
    Sete 3D
    Flytid 1t 55 min


    Det tok sin tid før jeg fikk satt meg ned og skrevet noen ord om turen. Kommer tilbake til hvorfor, men alt gikk ikke helt som planlagt.

    Tja. Hva skal man si... Gate F48 betyr buss. Ikke akkurat den perfekte start på turen. Priority boarding ble ikke nevnt med et ord, men med buss hadde jo ikke det betydd noe som helst.

    Vi hadde valgt hvert vårt sete ved midtgang på rad 3 - vel vitende at SAS ikke praktiserer soft (eller hard) block av midtsete. Men vel på plass var det en svær brande av en (farget - er det lov å si det her inne?) engelskmann som hadde booket 1C men blitt plassert i 3E. Dette ville han absolutt ikke akseptere og understreket at han var en svært god kunde som reiste mellom London og Oslo hver uke. Betjeningen var oppskjørtet og diskuterte lenge og vel med gaten, uten å få verken forklaring eller forslag til å løse situasjonen.

    Så jeg og min bror fant ut at vi skulle "ofre" oss, ved at engelskmannen fikk mitt sete og jeg tok setet ved siden av broderen. Engelskmannen gikk motstrebende med på dette, og betjeningen var særdeles fornøyd med at vi gjorde det - og ga oss både god service og mye oppmerksomhet på veien over.

    Ut over det er det ikke så mye å rapportere om turen. Servicen var som nevnt god. Maten ok. En helt ordinær tur i SAS Plus over Nordsjøen.

    IMAG1747.jpg
     
  14. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Vel fremme var det bare å ta beina fatt for å komme gjennom sikkerhetskontroll etc. og frem til KrisFlyer loungen. Terminal 2 er flott men jaggu må man gå et stykke når man er i transitt. Dermed var det godt med en kald øl når vi endelig var fremme.

    Dette var mitt første besøk i KrisFlyer loungen på terminal 2, og jeg kan absolutt anbefale et besøk her.

    IMAG1749.jpg

    IMAG1750.jpg

    IMAG1751.jpg
     
    AndersWE, Kjakan, RoadKing and 7 others like this.
  15. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Rett og slett den allround beste biz loungen på LHR! Flyr hjem fra "feil" terminal med "feil" allianse tirsdag 23.8 og ergrer meg litt over at det ikke blir SilverKris lounge men SkyTeams egne som får underholdt oss før turen hjem til KRS :p 1st world problems...
     
    RoadKing and Outback_Oggy like this.
  16. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    LHR-SIN
    SQ 319
    Boeing 777-300ER
    Sete 18F
    Flytid 13t 5 min


    Etter vel en time (og et par øl) var det på tide å rusle ned til gaten. Priority boarding var absolutt ingen problem, og det tok ikke lange stunden før vi satt i setene. SQ har vel nå oppgradert alle 777-300ER med de "nye" business class setene, og jeg synes de er et hakk opp fra de gamle.

    db519b5d-02b3-4433-a426-4a64ec37bfac.jpg

    Man kan ikke annet enn å bli i godt humør når man møtes av smilende "Singapore girls" som tilbyr et glass med litt godt å drikke - f.eks. champagne før take off. Yes please and thank you. :)

    9d3d6df4-e684-47f5-8049-270ce674a11c.jpg

    Alt var vel og jeg så frem til en fin flytur og en flott helg i Singapore - inntil en av ground staff plutselig dukket opp ved setet og sa at bagasjen min ikke hadde dukket opp i loading bay. Hun forsikret dog at lukene ikke var stengt enda, så det kunne hende at den likevel kom med. Men hvis ikke måtte jeg kontakte ground staff i Singapore. Ikke den beste beskjeden å få, men på den annen side tenkte jeg som så at dette var helt utenfor min kontroll så jeg fikk bare se hva som hendte...

    Ti minutter senere stengte dørene og vi takset ut mot rullebanen. Egentlig veldig få på business class på denne flighten - tipper 1/3-del fullt. Det kan vel forklare hvorfor SQ kjører disse kampanjene på business class på sommeren.

    Om jeg allerede nå skal sammenligne med longhaul på Swiss, Lufthansa og SAS så er nok Singapore Airlines en klasse over. Servicen fra man går ombord er bare bedre. Punktum.

    Både jeg og broderen gikk for Gin Tonic som pre-dinner drink - og like etter fikk vi servert satay. For meg er det signaturretten til SQ.

    a9241a88-5570-40b9-bb03-6a023574a7f1.jpg

    Så var det tid for middagsservering. Vi hadde begge valgt "book the cook" - og vi var begge særdeles fornøyd. Jeg hadde bestillt and og broderen breiflabb - for begge noe av det beste vi har smakt på et fly.

    5ebdde9e-a94b-4102-aead-b1e56fcfe9b0.jpg

    Jeg vet at andre har litt blandede opplevelser med book the cook på SQ, men jeg har så langt vært fornøyd eller meget fornøyd når jeg har bestillt dette. Her slår Singapore Airlines de tre andre ned i støvlene.

    Tradisjonen tro ble det ost til dessert og kaffe med konjakk for å avslutte måltidet.

    c2368edc-3a2f-428c-9e81-0d49c8bd143b.jpg

    969d0856-c8ca-4d92-b3cf-550a958d361b.jpg

    Som sagt så opplever jeg at SQ er i en klasse for seg sammenlignet med SAS, Swiss og Lufthansa - og det gjelder også maten.

    Det samme gjelder for øvrig underholdningstilbudet. Etter maten var det bare to alternativer siden det fremdeles gjensto nesten 10 timer av flyturen - se på en film eller legge seg til å sove. Jeg valgte det første, og det var mye å velge mellom. Etter en times tid var jeg imidlertid så trett at jeg la meg til rette for å sove. Setene på SQ er litt spesielle, hvor man må felle ned ryggen for å få en flatseng. Men når det er gjort opplever jeg de som noen av de beste sengene i business class.

    Det ble heldigvis noen timer med søvn før frokosten var klar. Ikke det store utvalget - verken om bord eller på book the cook. Men greitt nok til å våkne til...

    09926872-ebf5-44a7-b820-e1d3576e8065.jpg

    Jeg synes at SQ fremdeles leverer et godt business class produkt. I alle fall når kabinen ikke er full. Alt fra ombordstigning til service og mat er bedre enn SAS, Swiss og Lufthansa. Man møtes med et smil og med et smil tar betjeningen farvel. :)
     
    AndersWE, Origo, Earl and 16 others like this.
  17. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Det tar litt tid med oppdateringer fra denne turen – men alt har en forklaring. Ikke minst blir det mindre tid til "live" rapportering når man er flere som reiser på tur sammen… :)

    Men hovedforklaringen er at etter å ha gått gjennom immigration (hvor det ikke var en eneste person i kø - så her er det tydeligvis ikke mannskapsmangel som i passkontrollen på Gardermoen) og ventet noen minutter ved bagasjebåndet (priority bagage fungerte som bare det - det tok vel knapt 2 minutter fra vi kom til båndet før de første koffertene med priority tag kom), så måtte jeg innse at min koffert ikke var på båndet. Ikke det man ønsker etter å ha vært på tur i over 20 timer og bare ønsker å komme seg til hotellet raskest mulig for en dusj og et klesskifte.

    Istedenfor ble det tur til "Lost and found" for å rapportere at kofferten hadde valgt en annen reiserute enn meg. Det tok litt tid før alle papirer var fylt ut og signert, og jeg fikk utlevert 150 Singapore dollar for innkjøp av nødvendigheter. Jeg var særdeles lite bekymret for jeg visste at neste SQ-flight fra London landet om litt over en time, og i verste fall landet det to tidlig neste morgen. Så dette gikk nok bra. Dessuten har jeg alltid et klesskift i håndbagasjen just in case, så jeg skulle nok klare meg en stund.

    Lite visste jeg da at neste gang jeg skulle se kofferten var ved ankomst Gardermoen, og at mye av tiden gikk med til å kjøpe klær og annet man trenger når man er på tur... :(
     
    AndersWE, Pingus, rkvalvaa and 5 others like this.
  18. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Marina Mandarin Hotel
    Rom: Deluxe Room
    Status: Nei


    Marina Mandarin har etter hvert blitt mitt foretrukne hotell i Singapore. Ikke nødvendigvis fordi det har de største rommene, den beste servicen eller flotteste beliggenheten - men fordi jeg trives i området og har bodd der såpass mange ganger at det føles naturlig å booke det når jeg tar turen hit. Singapore har jo nok av hoteller å velge mellom - i alle prisklasser - men jeg foretrekker Marina Bay området fremfor f.eks. Orchard Road. Smak og behag tenker jeg.

    Taxituren inn til sentrum tok lang tid i ettermiddagsrushet, men vel fremme var innsjekking som vanlig rask og effektiv (og vennlig). Så var det bare å ta heisen opp til 19. etasje for å sjekke rommet, som var helt ok og standard.

    1859c832-9869-436d-99ef-a889ab365e80.jpg

    d0077936-b2f4-4e81-a546-b17c8e184f0a.jpg

    Jeg foretrekker dusj fremfor bad, og her har man valget mellom begge:

    2434f080-2df3-43f2-96a1-bbec57b46b87.jpg

    Utsikten er nok mer imponerende for de som har harbour view:

    038f736c-52a1-4e63-b1d0-600a8dbdd012.jpg

    Og så et par bilder fra lobbyen:

    3fbcee26-de63-49b6-85dc-1a95bec83cda.jpg

    bfb72664-31bf-4630-800f-bfdfb099c2f7.jpg

    Det er flere restauranter i hotellet, men jeg foretrekker å spise andre steder. Singapore har mye spennende å tilby på matfronten - og et av hovedmålene med turen var å oppleve dette. Vi spiste vel kun en frokost på hotellet og det var en helt ok buffet.

    En tur i bassenget er selvsagt også et "must":

    b2f4e168-63e2-4586-8f7c-d3b484231e9a.jpg

    For de shopping interesserte så ligger hotellet over Marina Square - og dermed var det ikke lange distansen til å få kjøpt inn det jeg trengte som følge av at kofferten ikke kom.
     
    Last edited: 17. aug 2016
    AndersWE, FlyTax, Guden and 7 others like this.
  19. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Kjempe flott! Keep it coming :)
     
  20. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    En av grunnene til at jeg liker meg i Marina Bay området er at jeg kan gå ned til elven og oppleve folkelivet fra Esplanade til Clarke Quay. Her kan man spise og drikke godt, ramle over en utekonsert eller bare suge inn atmosfæren.

    Vi hadde planlagt å nyte livet denne helgen med mye god mat og drikke - og da spesielt sjømat. Etter at nødvendige innkjøp var gjort inn ruslet vi ned til Esplanade hvor vi både fikk god mat og god musikk.

    c0b61417-eb35-4f8f-87d7-9fd689c4d307.jpg

    Dagen etter hadde kofferten enda ikke dukket opp, så da ble første post på programmet å handle inn litt klær. Lunsj ble inntatt på Clarke Quay.

    87ae8695-2e33-4ba2-a75b-391b43560eab.jpg

    Det er ikke ofte jeg er innom Long Bar på Raffles Hotel da prisene er hinsides, men denne gangen fant vi ut at vi kunne ta en pils. Turistfelle de lux...

    2b366704-e832-42bf-8505-7bf6311e7bb4.jpg

    Middag denne dagen ble inntatt på Red House Seafood på Robertson Quay. Dette er en matopplevelse av de sjeldne som absolutt anbefales. Vi hadde spist pepper crab kvelden før, så dermed ble det chilli crab denne dagen.

    633e8e3a-c9f4-4feb-a5db-c8ba0ac1167f.jpg

    94d411d7-ed6e-428e-baf1-9c7267c36a0d.jpg

    Etterpå gikk vi langs elven ned til Clarke Quay hvor vi hadde funnet et par pub'er som viste Premier Legue fotball.

    7288e53c-66c3-48ef-bc44-3af6668b3098.jpg

    Siste matopplevelse vi hadde bestemt oss for var champagne brunch på Ritz-Carlton. Igjen noe som kan anbefales. Drikk så mye champagne du ønsker og spis så mye du vil fra en buffet som overgår det meste.

    cbbd6527-e778-4375-8031-c05f22cbae85.jpg

    Mett og vel fornøyd var det bare å gjøre seg klar til å stå opp tidlig for å rekke 9-flyet til London neste morgen.
     

Del denne siden