Jeg skal til Shanghai via CPH på fredag og blir sannsynligvis EBG ila. turen. Det krever 2/4 Plus-oppgraderinger eller 1/2 Business-oppgraderinger med OT. I dag kom jeg til å tenke på gullbonusen (+25%) og begynte å regne litt på det. For hvis jeg kunne klart å bli EBG ved utreisen kan jeg jo da få mellom 1188 og 2500 basispoeng ekstra for hjemreisen. Det er en fin hjelp på veien til EBD (har periode ut juni'16). For å klare å bli EBG før hjemreisen trenger tilslag på OT Plus (CPH) og Business (PVG) + 750 poeng. Evnt. kun OT Business (PVG) + 1500 poeng. Da begynte jeg å se på en liten MR før turen min til Shanghai. Noen som kan hjelpe meg med å finne en MR som: - gir minst 750 poeng, helst minst 1500 poeng - tur/retur fra OSL 11. desember - lander på OSL i god (nok) tid før 16.15-flyet til CPH - koster minst mulig - ikke baserer seg på OT-tilslag for å få nok poeng (750/1500) Jeg kan bestille ungdomsbillett. Veldig takknemlig om noen vil hjelpe meg! Jeg har foreløpig sett på Hamburg til 1450 kr, med avreise kl. 7. Bestiller evnt. en slik tur om jeg får OT-tilslag, altså trolig mandag/tirsdag.
Det er jo litt rart da. Jeg blir jo gull i det jeg passerer 45 000 poeng. Og da skal jeg jo ha 25% ekstra for alle flighter etter det. Burde det ikke da stått "* Gjelder først for flighter 7-14 dager etter at du har oppnådd EBG"?
Jeg hadde denne diskusjonen med SAS en gang i tiden når jeg først ble EBG. Jeg fikk ikke etterregistrert poengene.
Dette burde være enkel matematikk, logaritmen er vel at det er dato som er styrende? Det er jo ikke noe manuelle posteringer vi snakker om? Følg med i appen, og lykke til.
Men er det slik at man ikke blir EBG før noen dager etter at man har nok poeng. Altså først når poengene registereres. Og når returflighten så registreres så får man ikke 25% bonus fordi man ikke var registrert som EBG i det flighten ble gjennomført.
Jeg hadde 53 flygninger på kort tid i sommer (Norge Rundt) for å nå gullkortet. Da sendte jeg mail til SAS med oversikt over flighter, og fikk etterregistrert poeng etter flight 45 ganske kjapt. Først flight for flight ... så en samlepott da Widerøe var litt trege med å sende inn flightene. Jeg kan ikke tenke meg at det er vanskeligere hvis du når gull på poeng.
@Jan Fredrik, ja. Med en gang jeg var gull i 'mitt' regnskap, sendte jeg mail til gullmailen, gratulerte meg selv som gull og ba dem etterregistrere poengene etter flight 45. Gullstatus kom i appen dagen etter, manuell registrering tok 3-4 dager, og 25%+poengene kom vel automatisk etter 7-10 dager. Synes de var veldig hjelpsomme, selv om jeg hadde 3-4 flighter om dagen som gjorde det litt uoversiktlig.. Litt rotete forklaring...
Takk, @KatManDu. Er det noen som har noe tips til flyvning for å få 750/1500 poeng før kl. 15 på fredag?
Du kan muligens vurdere å kjøpe statuspoeng? Ellers får du 750 poeng for hvilkensomhelst reise i Plus.
Til Arlanda ligger det fortsatt ute billetter til 649/699 i GO på tidlige fly. SAS Plus tilbake til 1498,- Da har du 1000p til ca 2200,- Evt Plus begge veier og 1500p til 2950,- Du er ferdig før kl.12 om du ikke vil utforske Arlanda i noen ekstra timer.. CPH, BGO, SVG, KRS, TRD, HAM er mye dyrere..
Det blir tydeligvis gjort forskjell på folk. Jeg fikk nemlig dette til svar: --------- Registreringen utav poäng på en flygresa kan ta upp till 14 dagar innan det registreras på ditt EuroBonus konto. Vi har dessvärre ingen möjlighet att påskynda detta.
Jeg tok "sjansen" og booket OSL-KRS-OSL i går, la inn OT med en gang. Den gikk gjennom ila. natten, dessverre begge veier (det trengte jeg jo ikke), så nå blir det kaffe på 1C, hoppe over i 1D og litt te. Kanskje klarer jeg å tigge til meg en øl. Fredagens reiseplan: OSL 12:45 - 13:35 KRS (Plus) KRS 14:00 - 14:45 OSL (Plus) OSL 16:15 - 17:25 CPH (Plus) CPH 18:30 - 11:45 PVG (Business) Et flott reisedøgn med andre ord, nøyaktig 16 timer fra første take-off OSL til landing PVG.
Merk at du må ut av sikker sone og tilbake igjennom ny kontroll i Kristiansand. Normalt er det ikke noe problem, har gjort denne øvelsen to ganger der. En ting verd å vite er at du kan sjekke inn bagasjen i Oslo direkte til CPH/PVG. Dette gjelder utrolig nok også om du skulle hatt billett fra KRS videre til CPH/PVG. Dette har jeg testet Du må nok smile pent for å få pils på den ruta. Jeg har et par ganger spurte om muffin sammen med min kopp te, og tre typer svar er mulige. 1. Nei ruta er for kort. 2. Egentlig ikke, kanskje om vi får tid i løpet av turen. (Jeg gikk en etter de var ferdige med serveringen) 3. Ja selvfølgelig (ofte fulgt av et smil og eller et blunk). En interessant korrelasjon er alder på crew og svar. Jo eldre jo mer serviceorienterte, de yngre er nok mer stresset. Er uansett interessant å merke seg at de hadde full servering på ruta frem til i år.
Takk for gode tips og info, @Are. Jeg har størst suksess med yngre crew. Mulig at det har sammenheng med min alder