En påskekrim som kan bli virkelig? Eurobonus-poengene og statusen som FORSVANT

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 11. april 2020.

  1. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Det er påskeaften og påskekrimmen har behov for nye dramaturgier hvor vi gir rom for forenklede sammenfatninger av fakta, teorier tilsatt en dose konspirasjonsteorier og en teskje med de verste dommedagsprofetier. La Agatha Christie og McClain være Covid19-Fast og mens champagnen i gullstua samler støv i påvente av nye gullrush. I Sverige så holder SAS liv i selskapet med et eneste fly, mens vi finner fram det beste og værste for å børste støv av fremtidens Gull- og Diamantstandard for den edle adelen av bonuskonger og bonusdronger - i mangel av hyttetillatelser og snøstormer som gjør landsdeler utilgjengelige for folket. Påskeegget som en gang var fullt av bonuskort, kredittkort, skinnende bagasjetags og 2for1-reiseruter, er nå begynt å råtne i mailboksen. Mens Norli kjører rabatt på bestselgeren "En fri agent" av John le Carré, så skuler vi langt vekk fra butikker uten bonusfortjeneste - for nå må vi kanskje se frem til en ny virkelig uten gull- og diamantdust svevende rundt den reisevante på vei til champagne og bortskjemt oppmerksomhet.

    I tråden Hva skjer med Eurobonus - er det mange fortvilte, bortskjemte gullsjæler som frykter for fremtidig sjenkebevilgning i gullstua. Men det er nok mer frykt i kulissene hos SAS-påskeharen, som bekymrer seg i fravær av påskehytten og planker på beina. De uheldig utvalgte og høytlønnende SAS-pampene ser pengene fordufte i selskapet mens gullkundene fråtser i dopapir og hvetebakst. Kanskje er SAS-ledelsen oppriktig takknemmelig for hytteforbudet, for da slipper familiene å være sinte for fraværende far/mor som jobber overtid for å redde et flyselskap i knestående.

    La oss først se på Noen "gamle" basale fakta som sikkert kan diskuteres:
    1. Flyselskaper har det siste tiåret (og mer til) tilgode å tjene penger, herunder bygge opp egenkapital for å håndtere krisetider - hvilket innebærer at mange må få krisehjelp fra eiere og elskværdige myndigheter i de terretorier som er avhengig av flyselskapenes eksistens.
    2. Premissene for flyselskapenes bonuspoeng og allianse-samarbeid, er at alle partnere "høster goder av systemet hvor alle deltar for å berike seg selv og hverandre".
    3. Noen myndigheter prissetter bonussystemer mindre i vanskelige tider, aka statsråd Norman og konkurransetilsynet som nærmest stengte ned alle sjampis-bobler ved Eurobonus i 2002.
    4. Flere bonusprogrammer er allerede skilt ut som egne selskaper / datterselskaper for å optimalisere økonomiske muligheter til kjøp/salg av poeng som kan byttes i ulike tjenester som flyreiser m.m. "Miles & More" er et eksempel. SAS valgte å skille ut Eurobonus i eget selskap fra 1. juli 2017, og har vært omtalt sammen med "SAS Growth Initiative" og senere "Scandinavian Loyalty & Ventures".
    5. "SAS Eurobonus" samarbeider også med mange kommersielle partnere, som leiebilselskaper, hotellkjeder og firmaer som Loylogic og Loyalty Holdings A/S som leverer tjenester og produkter. Her har aktører innen ulike bransjer gjensidig utnyttet muligheter for å kjøpe/veksle/bytte EB-poeng mot "penger". Når selskapene lover kunder bonuspoeng, betaler de SAS-hierarkiet penger for å øke eget mersalg og lojalitet.
    Eurobonus må betraktes som en egen "valuta" med opp og nedturer

    Det som mange har fundert på, men konkurransemyndighetene muligens ikke har innsett, er at Eurobonus-poengene er som en "valuta", hvor det i praksis kjøpes og selges eurobonuspoeng for bytte av tjenester/produkter som flyreiser, billeie m.m. De som er innbarkede statusmedlemmer skjønner selvsagt at man kan kjøpe og selge bonuspoeng, hvor av SAS Eurobonus er vekslingsaktør.

    Eurobonus Midtkurs er 8 øre!

    Jeg har ikke sett denne kommunisert her på InsideFlyer eller andre steder, men verdien har jeg hørt fra "en på innsiden" noen år tilbake. Hva betyr 8 øre? Det betyr at SAS bruker 8 øre som referanseverdi for Eurobonuspoeng når de skal forhandle avtaler. Det vil si at SAS kan selge EB-poeng så billig som 8 øre, mens de "aldri" vil kjøpe de tilbake for priser som overstiger 8 øre. (disclaimer: Internt har kanskje 8 øre endret seg og de har kanskje andre kjøps- og salgsgrenser pr. 2020).

    (fortsetter)
     
    Insomnia4u, drsyk, Rscott and 14 others like this.
  2. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    (fortsettelse #2)

    Noen eksempler som understøtter Eurobonuspoeng som en velorganisert valuta-katedral:
    • Det er mulig å kjøpe EB-poeng via nettsidene til SAS hvor de har priset de såkalte "ekstrapoengene" til 20 øre (NOK/SEK/DKK) pr. stk. Det er også vært mulig å kjøpe "grunnpoeng" til hele 100 øre pr. poeng.
    • Veksler du Trumf til Eurobonus så er det antakelig mest gavemilde Eurobonus-dealen du kan gjøre i dag. Du får 13,5 poeng pr. krone, hvilket er eksepsjonelle 7.4 øre i "kostpris" pr. EB-oeng. Da ser vi bort fra at Trumf har allerede gjort sin fortjeneste til å få deg til å samle trumf(!). Videre så skal vi ikke glemme at Trumf er store nok til å være med om å forhandle de beste betingelsene hos SAS Eurobonus og kanskje til og med spekulerer i at de selv kan tilføre litt ekstra verdi selv i potten, takket være mersalget de oppnår fra "lojale kunder".
    • Det mest vanlige er riktignok å kjøpe seg "EB-poeng som et pakkekjøp", eksempelvis at man går på restaurant og får både middag + poeng til en samlet sum. Sumo har vært mye omtalt med hele 250 EB-poeng pr. 100 kroner, altså du får "maten gratis" om du kjøper bonuspoeng for 40 øre stk. Det betyr at en flyreise Oslo-Svalbard koster deg 4000 kroner med masse "gratis" Sumo mat. Samtidig aksepterer du å reise på tidspunkt hvor det er ledig kapasitet, og betaler noen hundrelapper ekstra i skatter og avgifter. Motsatt betyr det at restauranten har betalt SAS minimum 250x0.08 kroner pr. hundrelapp omsetning for ditt restaurantkjøp. Altså minst 20% av kjøpesummen har gått fra kundens lommer, via Sumo til SAS for kjøp av bonuspoengene.
    • I motsatt perspektiv mener SAS det er formålstjenlig å la EB-kundene å kjøpe seg en flybillett tur/retur i Norge for 10.000 poeng, altså til en "Eurobonus verdi" tilsvarende 800 kroner + skatter/avgifter. Man kan videre summere at 60.000 poeng på interkontinental reise gjøres for 4.800 kroner + skatter/avgifter...
    • Skulle man ønske å bruke poeng for å kjøpe produkter i Eurobonusbutikken, så kan man eksempelvis kjøpe Boose QuietComforth 35 for 127.100 poeng eller kroner 3.940. Dette betyr at "valutakursen" mellom EB-poeng og kroner er 32,26 øre pr. poeng (på dette produktet). Skal ikke drøfte verdien av poengene mot f.eks. 2 interkontinentale reiser - men eksempelet viser at SAS Eurobonus og partneren tjener masse "gratis poeng" eller "vekslingsgebyr" på en slik transaksjon. Ved en midtkurs på 8 øre, skulle varen ha kostet 49.250 poeng, så en "fortjeneste" på nesten 80.000 poeng er gull verdt for SAS Eurobonus. Da har vi ikke medregnet rabatter på innkjøpsprisen som selvsagt også er forhandlet frem.
    • Flyr du innenriks med SAS og tjener 250 poeng, så vil altså SAS kjøpe poeng av SAS Eurobonus for en pris rundt 8 øre, altså 20 kroner.
    Eurobonuspoeng som "valuta" kan man diskuere mer senere, men her er eksemplene brukt for å illustrere hvordan SAS / SAS Eurobonus tjener masse poeng og penger på tjenestene.

    SAS Eurobonus handler altså mindre om flyselskapet SAS

    SAS Eurobonus er en veldrevet butikk som utvilsom genererer mye penger til morselskapet. Kjøp og Salg av poeng er big business for selskapet og for de mer eller mindre "proffe aktørene" som med diamantkort vet å benytte seg av gode tilbud for å hamstre poeng. Det at SAS Eurobonus i senere tid innfører krisetiltak vitner også om både interne og eksterne trusler fra samarbeidspartnere som også kan være i en vanskelig situasjon.

    Hva skjer om eksempelvis en restaurant, med det tilfeldige utvalgte navne Sumo deler ut masse EB-poeng til trofaste kunder og deretter går konkurs uten å betale SAS Eurobonus for poengene de har delt ut? Nei, jeg har ikke kjennskap til deres kontrakter, men noen må da lide tap? Vi har også erfart at SAS Eurobonus legger sterke begrensninger på varekjøp i Eurbonusbutikken organisert via 3-partsaktøren Crossroads Loyalty Solutions AS. Dette er en vekslingsfabrikk av valuta med ekstremt dårlige kurser. Så på tross av gjensidig fortjeneste så er det nå innført begrensninger som i realiteten ikke gir deg muligheter for noen storkjøp. Før kunne man også betale for leiebilen hos Hertz med EB-poeng, men dette ble stoppet September 2019. Var dette fordi SAS ikke klarte å forhandle frem en billig nok "EB-valuta-kurs" med Hertz? Eller er det rett og slett så enkelt at de ønsker at kundene skal forbruke pengene hos SAS, eller de partnerne som gir SAS Eurobonus beste vekslingsforhold eller aller helst la poengene gå tapt? Her kunne nok mange andre forhold vært diskutert videre, men vi ser på det viktigste forretningspremisset:

    Det beste for SAS er at kundene har "Eurobonuspoeng i banken" - og helst at de går tapt.

    SAS Eurobonus er den perfekte løsningen for "SAS" (som helhet) når man kan selge lojalitetspoeng til tredjeparts bedrifter, inkludert den omtalte restauranten Sumo. Man kan se at antall poeng i markedet bare eser ut som et påskeegg på steroider. Jeg har ikke oversikten, men det er vel all grunn til å påstå at det blir fler og fler poeng ute markedet som helhet - som da SAS allerede har mottatt betaling for. Samtidig som det blir flere poeng i omløp hos flere millioner EB-medlemmer, så øker også antallet tapte poeng, fra "kunder" som ufrivillig og velvillig lar EB-poeng utgå på dato. Poeng hos medlemmer unntatt Diamant og Pandium utgår etter 4 år. Ubrukte EB-poeng er altså drømmesituasjonen for SAS! Hvem vil vel ikke selge noe som ingen gjør krav på?

    Men så kom Corona-Krisen

    I Norge satt statsminister Erna stille i stolen helt til de skjønte at nå måtte også de gjøre noe storslått og vise handlingskraft. Handler man sent må det slås ekstra hardt i bordet. Men allerede før januar var omme hadde SAS begynt å stenge ned flygninger, blant annet fra Kina. Det er ikke bare den internasjonale varehandelen, aksjemarkedet og valutakursene som rammes - men nå, naturlig nok, også Eurobonus-programmet!

    Det er fort gjort å glemme at SAS Eurobonus nå er "noe litt på siden" av SAS sin primærtjeneste; å fly reisende fra A til B. EB-poengene er en "valuta" som har utnyttet godt i "medgangstider", men hva nå? Hva skjer nå i krisetider når folket ikke "kjøper" bonuspoeng gjennom kortbruk, restauranter og flyturer? SEB Mastercard og American Express ser forbruket stupe. De skinnende diamantene og gullkortene har brått falnet i glansen, om vi ser bort fra de med nye kjøkkenmaskiner og oppussingsprosjekter.

    (fortsetter)
     
    Insomnia4u, drsyk, Rscott and 12 others like this.
  3. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    (fortsettelse #3)

    Og dermed begynner hele forretningsmodellen å slå sprekker?

    SAS har jo selvsagt kalkulert seg fram til at "for hvert Eurobonus-poeng vi leverer ut" (og tar betalt for), så får SAS kun XX % krav i retur - fordi (A) Antall poeng i markedet øker og (B) mange av de "illojale" kundene ikke klarer å utnytte de få poengene de samler før de går ut på dato. Med en stadig økning i antall medlemmer, over fem millioner av de(!), har også den totale summen av EB-poeng hopet seg opp hos folket. SAS og SAS Eurobonus har gjort seg avhengig av Statusen hvor et viktig premiss gjelder for å klare driften: De må ha penger inn for å kunne sende penger ut - og helst ha litt mer penger inn enn de sender ut for å klare budsjettet. Når kundene ikke "kjøper seg poeng" (gjennom ulike tilbydere) så går SAS selvsagt i minus når kundene fortsatt ønsker å løse poeng inn i tjenester som fremtidige reiser og andre produkter. Når SAS og SAS Eurobonus plutselig må spare penger kniper de inn på forbrukernes "rettigheter" slik at forbruket strupes.
    • Innføring av restriksjoner på kjøp i Eurobonusbutikken er et godt eksempel på at handelen går feil vei for SAS Eurobonus. SAS ser likviditeten falle og ønsker nå ikke at folket skal kunne benytte seg av sine EB-poeng som de har spart opp i banken. Når ingen går på Sumo for å "kjøpe Eurobouspoeng samt litt mat", har de heller ikke råd til å betale for kundenes forbruk av Eurobonuspoeng. Når få eller ingen(!) kjøper poeng, så har SAS Eurobonus mindre penger til å betale for kundens forbruk fra "EB-poengbanken".
    • SAS stengte tidlig ned kjøp av bonusreiser med andre Star Alliance-selskaper. Helt naturlig å tro at det utelukkende skyldes manglende tilbud på fly - men vel så viktig er det at SAS da ikke må betale for fremtidige reiser, inkludert min og din julereise 2020. De pengene vil de jo aller helst ikke ut med for det blir jo en kostnad fremfor å kunne ha penger tilgode i poengbanken.
    • Når SAS har mistet halvparten av de reisende i mars måned, og med enda verre fremtidsutsikter når høysesongen straks starter, betyr det jo også at SAS Eurobonus ikke klarer å selge poeng til SAS (altså "internfakturering"), hvilket også betyr manglende poeng-inntjening til Eurobonus-delen av selskapet.
    Hva da med poengstatus og medlemsnivåer nå?

    SAS har som et av etter hvert svært få flyselskaper ikke kunngjort en helhetlig plan for hvordan de skal løse kundenes utfordringer knyttet til medlemsnivåer (statusnivåer) og inntjening. Der hvor andre selskaper utvider opptjeningsperioder med et halvt eller helt år, så sitter SAS Eurobonus stille i båten og venter. Det må i sannhetens navn sies at de har inngått et lite kompromiss, hvor de sier at de vil "godskrive poeng for kansellerte reiser", men først når kvalifiseringsperioden er omme. Hmmm....
    • Som mange andre på InsideFlyer har argumentert: Det hjelper kun de som da klarer å beholde ønsket nivå eller rykker opp takket være kansellerte flygninger - men hjelper ikke de som aldri fikk bestilt de planlagte reisene fordi viruskrisen kom de i forkjøpet. Dette er i beste fall en "midlertidig kriseløsning" da alt må manuelt behandles. Og det vil jo også ta tid.
    • Ved å unngå å fortelle dette til folket så vil mange, uten å vite det, miste medlemsstatus (gjennom nedgraderinger) eller mulige poeng som noen kunder allerede har fått godskrevet (merkelig nok, vil noen si!).
    • I samme periode vil mange kunne miste poeng, fordi poeng går ut på dato. Det er tross alt mange i de skandinaviske land som har langt større problemer enn noen skarve tusen eurobonuspoeng - i form av manglende jobb og andre familiære problemer... (huff)
    Samtidig som SAS Eurobonus venter med å kunngjøre noen fullgode løsninger, så unngår de også å love for mye. For hva betyr det å fryse status eller øke inntjeningsperioden med ett år?
    • I værste fall betyr det at SAS ville måtte forlenge levetiden på kundenes bonuspoeng, hvilket igjen vil gi betydelige tap for SAS Eurobonus, da mye av den kalkulerte fortjenesten er "poeng som aldri blir brukt", og dermed går ut på dato.
    • Om en en forretningsreisende får 2 års inntjeningsperiode, ville SAS kunne oppleve at en aktiv reisende øker fra 35 flyreiser på normalår til 50 reiser, hvilket innebærer økt status og dertil "økte driftskostnader" gjennom flere goder som medlemmet da mottar.
    "dårlig kundeservice - er god business"

    Selv om SAS opplever litt syting og ubekvemme meldinger fra fortvilte kunder, så vet toppledelsen at i kriser, så er forventningene lavere. De ønsker å få forståelse for at ting er vanskelig og kompliserte i disse virustider - selv om virkeligheten kanskje ikke er så komplisert (!), all den tid andre klarer å gjøre flere ting samtidig. Alt handler i grunn om at kraftig redusert kundeservice er en metode for å tjene (spare) penger.

    Dette ser vi først og fremst på hvordan returbetalinger av kansellerte billetter tar hele 1-2 måneder og snart kanskje enda lengre tid. Dårlig kundeservice - javisst! Men for SAS handler det om å "låne penger" hos kundene lengst mulig. Penger i banken gir renter og økt likviditet til å betale andre viktigere regninger. Like viktig som at SAS Eurobonus ønsker "Poeng i banken sin", for da slipper de kostnader - som igjen betyr renteinntekter, besparte kostnader eller i motsatt retning; reduserte rentekostnader.

    Det store spørsmålet mange skyver fremfor seg er: "Med dårlig kundeservice så skifter vi flyselskap" - Men i hvilken grad vil kundene virkelig gjøre alvor av dette? Hva er risikoen og hvorfor skal man vente litt til?

    (fortsetter)
     
    Insomnia4u, drsyk, Rscott and 13 others like this.
  4. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    (fortsettelse #4 siste)

    Norwegian er faktor #1 for hva som skjer

    Selv om noen hevder at Norwegian kan holde det gående i to måneder til, så sitter nok SAS-ledelsen i det lengste og avventer utviklingen. Skulle det bli en konkurs, reduksjon i flytilbudet gjennom gjenoppstandelse av et nytt selskap så vil det antakelig kun være positivt for SAS. Om SAS-kundene opplever manglende flymuligheter med konkurrerende selskaper så har SAS sin konkurransesituasjon blitt styrket. Med forsterket posisjon i det det skandinaviske markedet vil SAS Eurobonus kunne være villig til å forandre strategier med tilhørende lavere insentiver innen Eurobonus, fordi folk flest uansett vil fly med SAS.

    Statstilskudd kan stille krav til endringer

    SAS er i likhet med Norwegian og mange andre flyselskaper avhengig av tilførsel av kapital for å overleve. Jeg skal ikke begi meg innpå hvilket kapitalbehov som trengs. Gjennom kontraktsflyvninger, for å opprettholde et minimums reisetilbud og hente hjem nordmenn fra det store utland, samt gjennom ekstra lånegarantier, har SAS fått en liten hjelpende hånd fra Norske myndigheter. Den danske og svenske stat har også bidratt med 3 milliarder svenske kroner. Men er dette nok? Det store spørsmålet er hva skjer når dette drar ut i tid og hvilken større støtte som det nå forhandles om i Sverige og Danmark.

    Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank skrev i en analyse medio mars (ref: DN) at den innstilte trafikken til SAS koster flyselskapet 100 millioner svenske kroner hver dag. Han hevdet da at eierne må bidra med mer penger allerede om en måneds tid. Den danske regjeringen skrev i sin lånegaranti 17. mars at "Der er tale om et første skridt, og den danske stat vil som en langsigtet og ansvarlig medejer af SAS følge udviklingen tæt og gøre, hvad end der er nødvendigt for, at SAS kommer igennem krisen og fortsat vil være operationel herefter.".

    Mange hevder at "SAS aldri vil kunne gå konkurs", for selskapet er alt for viktig for det Skandinaviske reisemønsteret og de behov vi har innenriks og for å komme oss ut. Langt flere ser ut til å være usikker på situasjonen til Norwegian. Samtidig hevdes det at flere utenlandske flyselskaper vil kunne innta det Norske markedet i stor skala på underkant av et halvt år om premissene er riktige. Det betyr at ingenting er gitt, og at myndighetene heller ikke kan bidra med for mye uten at det blir "ulovlig" jamfør internasjonale lover (eks. EU).

    Men hva da med Eurobonus?

    Dersom danskene vil tilføre mer penger til SAS, som de således omtaler som en mulighet, så vil det kanskje bli stilt nye krav om endringer, omstillinger og prioriteringer - som igjen kan skape usikkerhet og vanskeligheter for et fremtidig Eurobonus? Dersom den danske stat betaler inn penger gjennom nyutstedelser av aksjer, bør de ikke da stille nye krav til selskapet? Kanskje blir det krav om at økt fokus på kjernevirksomheten?

    Skulle en konkurrent eller flere bli borte i de kommende ukene/månedene - vil vi da på nytt oppleve at konkurransemyndigheter legger begrensninger på inntjening av Bonuspoeng i Norge / Skandinavia?

    Et annet spørsmål er hvor økonomisk godt det går egentlig med Eurobonus? Det er nok lett å forstå at SAS i en ekstrem krisesituasjon gjør alt de kan for å utsette spørsmålet om hva skjer med SAS Eurobonus. Dermed utsetter de også ubehageligheter. Med kontinuerlig vekst har muligens dagens drift av Eurobonus livets rett, men når veksten stopper opp, er Eurobonus da levedyktig i gjeldene form?

    Vi vet at SAS Eurobonus har snakket flere ganger om endringer og totale omstillinger på serviceproduktet. De har gjennom undersøkelser også testet ut flere scenarier med sine kunder. Kanskje kan denne uthalingen av respons på Eurobonusstatus være en indikasjon på at noe er på ferde? Med dagens kriser, er SAS Eurobonus kanskje med kniven på strupen nødt til å foreta seg noen dramatiske tiltak?
    • Kan det tenkes at vi nå straks har en versjon Eurobonus? (v. 4?)
    • Med et dårlig flymarked, mye Eurobonuspoeng i omløp - er det vel all grunn til å frykte en devaluering av poengene?
    • Vil SAS ta endre nivåene, slik at man får trinnvis tilgang til ulike tjenester som Fast-Track, Lounge-besøk, ekstra bagasje etc - for å gjøre pengeforbruket mer innvirkende på hva kundene blir tilgodesett?
    • Kommer SAS-ledelsen med garantier til de mangler få poeng til gullkortet - eller blir de nå prioritert bort gjennom utrullingen av "Nye EuroBonus"?
    • Hvor lenge tør du sitte med poengene "i banken"? Burde du nå bestille opp reiser før poengene er mindre verdt eller faller bort?
    • Er flybilletter kjøpt med Eurobonuspoeng (med returrett) en bedre sikring/investering fremfor Eurobonuspoeng på konto i disse krisedager?
    • Kan vi risikere at SAS en dag nå sier at "Konkursen er et faktum", og den danske stat kjøper opp konkursboet under forutsetning at Eurobonuskundene tar et stort tap på sine poeng? I værste fall forsvinner alle poeng i konkursen? Og hva med din Eurobonus Status - Kan Statusen forsvinne?
    Tirsdag er det offisielt arbeidsdag igjen. I mellomtiden sitter SAS ledelsen(e) rundt om og jobber med nye planer som kanskje kunngjøres før aksjemarkedet starter opp. Eller tar det lengre tid før noe skjer med SAS og Eurobonus? Hva tror påskeharen i mangel av hyttetur og bonusreiser?

    Disclaimer: Undertegnede har aldri jobbet i SAS, flynæringen eller noe lignende. Dette er utelukkende en samling av "ubekreftet informasjon" fra ulike kilder som gir grunnlag for diskusjon om personlig satsing på Eurobonuspoeng og forvaltning av disse.

    PS: Ja, dette ble langt og sikkert med mange skrivefeil. Men man får jo ikke betalt for påskespekulasjoner, så dere må leve med disse...

    PS2: Fikk dette deg til å gruble? Trykk "Like" så får vi også sett hvor mange som har lest hele påske
     
    kjeid, Thurbus, TigerTravel and 71 others like this.
  5. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    2,910
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for at du har tatt deg tid til å skrive litt om dette. Absolutt et spennende tema hvor vi som forbrukere har få svar eller etablerte sannheter mtp prissetting etc.

    Jeg er ikke enig i at dette tiåret har vært dårlig for flyselskapene, snarere tvert i mot. For flyselskap har det siste tiåret vært fantastisk. Mange har tjent penger som gress, mens andre har tapt penger.

    Stengt tilgang til EB butikken tror jeg handler om styrt likviditet fra SAS sin side, litt ala det du er innom. Samme med booking av Star Alliance billetter, hvor mye ansvar vil SAS ta på seg i en svært svært usikker fremtid? Og ikke minst pengene det koster de å booke denne reisen nå.

    Flemming Poulsen har også skrevet noen tanker om samme tema: https://finalcall.travel/no/kan-corona-krisen-endre-bonusprogrammene-for-alltid/
     
    PENSIONISTEN and chrt like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    10,401
    Likes mottatt:
    17,347
    Bonuspoeng:
    293
    Meget interessante synspunkter @chrt , vil dog arrestere deg på punkt 1. Et av verdens største (om ikke det største) flyselskaper, SouthWest Airlines har tjent penger i alle de år.
     
    chrt liker dette
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    2,910
    Bonuspoeng:
    113
    Dette gjelder «alle» selskapene i USA. Delta har spadd inn enorme summer siden restruktureringen etter 9/11. BA har tjent enormt og det samme har Ryanair. Copa Airlines i Panama har lenge gjort en kule og Lufthansa har hatt milliarder i overskudd. Pluss en drøss andre selskap.

    Unntakene har vært selskap som eksempelvis Norwegian, Alitalia, Air Berlin etc.
     
    RoadKing and chrt like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    10,401
    Likes mottatt:
    17,347
    Bonuspoeng:
    293
    Med andre ord er det bare her på berget (og evt resten av Scan, samt noen sandkasseselskaper) at bissnissen har gått dårlig?
    Hva er årsaken til det går så bra i konkurransens hjemland?
     
    chrt liker dette
  9. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode, informative tilbakemeldinger - som absolutt retter opp påstander! Takk, dere har helt rett i at en slik generalisering for hele markedet ikke var på sin plass. Av og til så ser man seg selv nærmest... RoadKing stiller også et godt spørsmål!

    Et tema som burde være omtalt er Dollar-kursen. Glemte den i farten. Med spinnville USD-handlinger opp til 12 kroner, så er har det "heldigvis" for mange her, antydninger til at dollaren faller tilbake mot mer levelige nivåer. Samme med Euro.. Men om f.eks USD stopper mellom eks. 9,50 og 10,00 som et nytt normalnivå, så vil alle internasjonale reiser få nye priser, hvilket gjøre det dyrere for oss å fly. Dette vil også påvirke "Eurobonus-kursen" og/eller prisene som vi betaler. Dette er nok et veldig sterkt insentiv for SAS / SAS Eurobonus å devaluere på nytt og se på nye "utviklingsmodeller" for Eurobonus. Det som før kostet 130.000 Eurobonuspoeng for en interkontinental reise vil nå fort koste 150.000 poeng. Nok et insentiv for å bestille Eurobonusreiser fremfor poeng i "banken"??
     
    drsyk, paron, Ombo and 1 other person like this.
  10. Spielhaug

    Spielhaug Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    359
    Bonuspoeng:
    63
    Meget interessant dette du tar opp. Jeg håper ikke alle spådommene blir virkelige, men jeg ser det jo som sannsynlige tiltak alle som en.:confused: Et annet tema er vel hva de andre medlemmene i *A gjør med sine programmer. Kanskje Eurobonus må betale mer for tilgang på reiser/lounger hos de andre medlemmene, samtidig som EB blir devaluert?
    For en bonusnisse så tenker jeg vi har 3 valg her; la trumfkronene bli værende hos trumf, spa inn EB-poeng på konto eller bestille masse reiser med EB-poeng.
    Det siste alternativet er vel det som hjelper SAS mest, hvis noen skulle ønske å være solidariske.
     
  11. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke kilder her, men har tidlig lest at SAS har bundet mye penger i forhåndsavtaler på kjøp av flybensin til forholdsvis høye prisen en god tid frem i tid. Dersom andelen er så høy som rundt 2/3 av forventet forbruk så mister de mye av besparelsen i dagens marked. Men her er det sikkert noen som kan og vet mye?? Dermed så mister SAS et potensiale til å hente inn noe på den dystre dollarkursen. Nok et lite "kvælertak" på driftskostnadene...

    JEG TROR at vi innen utgangen av juni vil få:
    1. En devaluering av Eurobonuspoengene i form av dyrere reiser, spesielt med partnere og interkontinentalt. Det kan også tilkomme noen nye prinsipper rundt opptjening og goder, spesielt for blå/sølv-medlemmer. Frykter også bittelitt innstramninger for Gull-medlemmer.
    2. Samtidig vil SAS Eurobonus komme med etterlengtede tiltak rundt det å beholde status. SAS vil nok ikke gi mer en 4-6 måneder forlengelse på perioden, da de er helt avhengig av å få opp insentiver for å gjenoppta flygningen så mye som mulig, fortest mulig. De vil nok oppleve noen fornærmede kunder, men ser an tiltakene i forhold til konkurransesituasjonen med Norwegian og andre lavprisselskaper.
    Selv om dette er en oppfølging på tråden, så hører nok dette like mye i en annen tråd med samme "spådommer"...

    Dette tror jeg også kan være lurt. Jeg registrerer at det var lettere å bestille juleferien 2020 nå enn noen av de foregående 4-5 årene... ;)
     
    drsyk, Xflipper and paron like this.
  12. Magnus77

    Magnus77 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    427
    Likes mottatt:
    318
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man bestiller en Ct reise før en evt devaluering av poengene, og får «gammel» poengpris, blir da de nye prisene brukt hvis man forandrer den da allerede bookede turen for gammel pris?
     
  13. trygveat

    trygveat Senior Medlem

    Innlegg:
    691
    Likes mottatt:
    889
    Bonuspoeng:
    93
    Vanlig praksis ved endring er at man får refundert det man har betalt tidligere og så trekkes det poeng på nytt etter gjeldende prisliste.
     
    Magnus77 liker dette
  14. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Devaluering? Hvorfor skulle SAS gjøre det? Det er jo bare tull, og den mest sannsynlige tilnærmingen vil vel være det motsatte når de så smått starter med flygninger igjen, for å fylle tomme fly, og få folk igang igjen. Det vil garantert være lave kronepriser og poengpriser (kampanjer) de første månedene etter oppstart. Viatrumf kjører jo allerede nå kampanjer med høyere prosentopptjening på en masse nettbutikker.

    Devaluering liksom... skal de starte med å sette opp krone-prisene også kanskje?
    Tomme fly og billetter som starter på 5.000 kroner mellom Oslo og Trondheim? Bare tull på dere. Husker når Norwegian startet, da hadde de kampanje noen måneder hvor billetter innenlands kostet 49 kroner.
     
    Last edited: 13. april 2020
    drsyk and milehigh like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    10,401
    Likes mottatt:
    17,347
    Bonuspoeng:
    293
    Mellom Oslo og Trondheim blir det neppe svindyre billetter, det avstemmes mot volum og alternativer. SAS vet også at dersom de begynner med eventyrpriser her, så kommer ulveflokken.

    Men f.eks Oslo - Evenes, her gidder ingen andre selskaper og de som flyr her, må fly. Det svir.
     
  16. Laffen

    Laffen Globetrotter

    Innlegg:
    1,093
    Likes mottatt:
    2,200
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke helt hva SAS bør gjøre, de kan devaluere poeng til en viss grad, men hvis poengverdien går under 7 øre poenget, så er det slutt på å samle poeng, da er "cash the king", og i ett slikt marked så sliter SAS, for det er flere selskaper som har ett feit grunnlag for å ta rotta på SAS om så arbeidskraften til SAS hadde vært gratis. Jeg flyr heller Q-Suites til Kina enn SAS, og det tror jeg også mange av dere ville ha gjort.

    Hvis SAS skal overleve på sikt så må staten lette på avgiftene på utenlandsreiser i noen år, ellers kommer ikke SAS seg på beina etter dette dessverre :(
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,567
    Bonuspoeng:
    113
    @chrt takk for meget interessant lesning. Tror nok også vi (dessverre) kommer til å se løsninger fremover som ikke er til kundenes beste.

    Som OMAT ofte skriver: Poeng er ferskvare, jo lengre de står på konto, jo mer sannsynlig er det at de faller i verdi mot en fremtidig devaluering.
     
    chrt liker dette
  18. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Lucky (OMAAT) har skrevet litt om hva som skjer med bonuspoeng ved konkurs, konkursbeskyttelse, overdragelse av selskap osv. Litt mer rettet mot amerikanske selskap, men kan også være aktuell for europeiske:

    https://onemileatatime.com/airline-miles-bankrupt/
     
    chrt and Insomnia4u like this.
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,567
    Bonuspoeng:
    113
    Den kanskje mest interessante kommentaren ift oss her med 2-4-1 Amex CT:

    "In the event that you book a partner award ticket and the airline and frequent flyer program go out of business, unfortunately don’t expect the ticket to be honored. Airlines generally only compensate one another for award tickets when travel is completed, so if a partner airline isn’t getting paid for the ticket, don’t expect they’ll honor it."
     
    chrt, drsyk and Kortbanetraver like this.
  20. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, men lurer på om dette gjelder selskap under konkursbeskyttelse også?

    Eksempel
    : SAS går inn i restrukturering i sommer ihht. svensk konkursrett og "legger alt på is" en periode mens prosessen går (BRA (?) har vel startet noe lignende nå nylig?). Spørsmålet er da om *A partner godtar bestillingen så lenge selskapet ikke er konkurs, eller om man vil bli avvist, slik som artikkelen omtaler med eksempel fra Brasil. :confused:
     

Del denne siden