En tur til Frankrike

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 30. sept 2024.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Ryktene om at Air France måtte slutte å fly innenriks for å få statsstøtte under covid er sterkt overdrevet. De flyr til og med A350. Det går riktignok ikke TGV til Cayenne.

    Cayenne har regntid. Litt uklart når den normalt begynner og når den vil begynne i år, så bestilte tur så tidlig som mulig. Planen er en workation. Ikke veldig godt planlagt ut over etter en lengre e-post utveksling å ha bestilt omvisningstur på romsenteret, bestilt Mercure i et øyeblikk viatrumf var generøs og en leiebil hos Sixt. Hvis jeg finner en egnet fremgangsmåte har jeg et ønske om en snartur til Suriname. Gulfebervaksinebeviset er imidlertid pakket, for følelsen av å være forberedt.

    Bestilte turen som t/r Oslo. En melkerute med KLM C OSL-AMS (Sove)-CDG, før A350 over dammen. Hjem blir det enda mer melkerute etter landing tidlig om morgenen på CDG med KLM C CDG-AMS-CPH før SAS får meg helt hjem. AF interkontinentalt har jeg tidligere bare fløyet F, som var eksepsjonelt, så blir gøy å prøve dem i C.
     
    ordnetseg, kjeeli, jgroneng and 20 others like this.
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,468
    Likes mottatt:
    8,903
    Bonuspoeng:
    183
    Ajaj, første turen til det forjettede bonusland! Det gledes! Romsenterer kunne jeg virkelig hatt lyst å fått med meg!
    En sånnen da?
    IMG_7692.jpeg
    :D:D:D
     
    Kalsnes and Kristian like this.
  3. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,624
    Likes mottatt:
    4,473
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv en tur til CAY i November, hvor tok du gulfebervaksinen ?
     
  4. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Den øverste kategorien man kan bestille uten å få manuell bekreftelse er en Dacia, så vil bli litt overrasket hvis de gir meg nøkkelen til en Porsche. Med mindre jeg skal til Suriname blir det ikke voldsomt mye kjøring, så har bestilt en Citroën C3. Så får vi se hva det blir til etter den uunngåelige te-drikke seremonien med Sixt.
     
    EndreD, btm, Earl and 2 others like this.
  5. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Tatt for 10 år siden, men ifølge beviset ble den satt hos Oslo Travel Clinic, som vel nå heter Kry reiseklinikken. Den står i vaksinasjonsbeviset som med varighet 10 år, og går for min del ut om et par måneder. Ifølge reiserådnettsiden til britisk UD er den imidlertid ihht WTO retningslinjer livsvarig, så man kan ikke bli nektet innreise selv om den er mer enn 10 år gammel. Har dog ikke tenkt til å teste ut det selv.
     
    Schlandy liker dette
  6. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    En 10 min forsinkelse på første flygning. Ganske behørig varslet. KLM har gitt beskjed gjennom push i appen, på e-post og på sms. I tillegg til varsel fra Avinor-appen og e-post fra Smartdelay. Man har ihvertfall noe å sysselsette seg selv med når man venter.
     
    EndreD, RoadKing, btm and 3 others like this.
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    OSL-AMS gikk med EMB195.
    IMG_2614.jpeg Dansegulv foran rad 1. Tre rader C. En kaptein som ut fra praten hadde utført line check på vei oppover, et par som ut fra stereotyper ikke var typisk high yield C passasjer og undertegnede på bonusbillett. Euro biz er fint når man flyr på bonusseter, men jeg er litt usikker på prisingsstrategien ved å prise C så ekstremt dyrt at det tilsynelatende ikke er noen betalende passasjerer, i motsetning til å fylle godt opp i SAS plus med et ganske mye lavere påslag per passasjer mot økonomi.

    Veldig god mat. Pastasalat med pesto og litt god ost funker ombord i fly. Makronene var også perfekte.
    IMG_2616.jpeg
    IMG_2615.jpeg
    Crewet var hyggelige, men brukte energien seg i mellom. Når det er fire i C og ganske glissent bakover er det ikke veldig imponerende å få utlevert maten, det ble ryddet etter en god stund, ingen spørsmål på noe tidspunkt om man ville ha noe mer og når jeg ba om litt mer vann, så glemte pursher det på vei fra rad 1 til galley og gikk heller for gardinmafiaprat.

    Etter hvert annonserte kapteinen at vi nærmet oss. "Landing in 10 minutes, followed by a short taxi, or rather a long taxi, so 10 minutes til landing and 10 minutes taxi". Litt uklart om det var et snev av ironi eller snakking mens han tenkte. Vi landet ihvertfall på Polderbahn og skulle til helt motsatt ende av flyplassen for fjernparkering. Som innebar en god busstur. Ankomstdelen av AMS er ganske høyt opp på skalaen for sliten flyplass.
     
    kjeeli, jgroneng, EndreD and 11 others like this.
  8. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg forstår det riktig ligger det tre hoteller landside i gangavstand på AMS. Har tidligere bodd på Hilton som man går til innendørs, og Sheraton ligger enda nærmere. De var ganske så dyre, så bodde hos Citizen M. Man går dit 97 % under tak, som dog ikke dekker helt når det regner sidelengs flyplass style.
    IMG_2619.jpeg
    Rommet ganske lite, men fresht og funket bra.
    IMG_2617.jpeg Nede i resepsjonen hadde de et bar/restaurantområde som er første stedet jeg har sett at de får til en svært godt fungerende sosial sone, på et flyplasshotell, på en mandags kveld.
    IMG_2618.jpeg
    Bildet tatt på morgenkvisten, mens den inkluderte barristalagede cappuccinoen ble inntatt.
     
    ordnetseg, EgilSk, kjeeli and 15 others like this.
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Så en liten rant om AMS. De har fast track, men det krever at man søker flyplassen om et fysisk kort, som de kun sender til adresser i Nederland. Så ingen fast track for C eller sky priority. Det var forsåvidt tidlig om morgenen ingen kø i vanlig security før maskinen. De har de moderne maskinene hvor ingen ting skal ut. Min bagasje gikk gjennom, men 90 % av øvrig gikk til kontroll, så en stor gjeng som hang og ventet på bagasjen sin. Eller rettere sagt hadde satt seg ned. Det var 10 håndbagasjekofferter som ventet på tur.
     
    ordnetseg, jgroneng, EndreD and 6 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,071
    Likes mottatt:
    33,355
    Bonuspoeng:
    293
    Seriøst? Du snakker om å begrense sitt publikum.

    God tur, gledes til å følge deg :)
     
    themichael and Flymunda like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,566
    Likes mottatt:
    63,383
    Bonuspoeng:
    293
    What??

    Kanskje @Flyingdutchman kan motta sånne kort for alle oss på IF? :p
     
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,605
    Likes mottatt:
    22,790
    Bonuspoeng:
    183
    Dette må være noe nytt... eller, om du tenker på Privium, så er det ikke nytt, men det er en annen fast track også. Der står det at du må ha booked tid, men jeg viser bare frem boardingkort til vekteren og får komme inn uten videre mas.
    Jeg bor ikke i Nederland... men kjenner mange som gjør det. ;)
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,566
    Likes mottatt:
    63,383
    Bonuspoeng:
    293
    Det var det jeg tenkte. :D

    :)
     
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Morgenflighten fra AMS til CDG foregikk begivenhetsløs. I C virket det som en nesten ren feederflight hvor de fleste ombord var engelsktalende. En god yoghurt og ikke fullt så spennende pannekaker til frokost.
    IMG_2621.jpeg
    En godt skiltet og grei gåtur fra 2F, som er AF/KLM schengen, til 2E L-gates. Ingen security den veien og schengen pass går i automatisk maskiner, men ganske god kø for ikke-schengen pass. Passautomatene var imidlertid litt trege, og det hjalp ikke at en vakt styrte noe voldsomt med å sende folk hit og dit, så mye at en kollega rett og slett tydelig ba ham roe seg ned.

    Var innom loungen på 2E L-gates i 15 min, hvor jeg snakket i telefonen, men slutter meg til tidligere rapporter om at det ikke akkurat er et sted man bruker lenger tid enn nødvendig. I motsetning til vel alle andre flyplasser er schengen-loungen på 2F bedre enn non-schengen på 2E L-gates. Mulig de har en annen lounge et annet sted på 2E også. Etter hvert mens jeg var i loungen kom det opp boarding. Innen jeg kom til gaten hadde de begynt på gruppe 3, men som gruppe 1 hadde man egen sluse, men den førte bare frem til å bli stående i køen til den forreste broen.
    IMG_2625.jpeg
    1,5 connection som ble litt lenger fordi vi kom inn tidlig, var ikke mer enn at det ble 15 min i loungen, men det hadde vært litt mer tid å gå på under boardingen.

    De passer godt på dyrene. Den surringen som ble gjennomført kunne passert enhver lastesikringseksamen.
    IMG_2626.jpeg
     
    ordnetseg, EgilSk, kjeeli and 12 others like this.
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Air France har A350 med to innredninger. Den nyeste med omvendt sild med dører og den varianten de flyr til Cayenne som i layout i C ligner ganske på SAS sin, bortsett fra at de har skviset inn 9 rader istedenfor 8. Partallsetene er vindusseter som hos SAS. Minst like god følelse av plass, setet er mer beskyttet mot midtgangen, samtidig som man kan gå inn og ut mens bordet er dekket fordi bordet kommer ut fra konsollen foran og ikke fra siden. Jeg har aldri sittet i midtgangssete hos SAS, men de hos Air France virket nesten enda mer åpne. Jeg ville ihvertfall styrt veldig klart unna rad 9 hvor alle fire setene er omtrent midt i gardinen mot galley, hvor jeg synes synd på de to i min midtgang jeg måtte passere på vei til og fra toalettet.

    To dager før var C under 1/3 full, men ble helt full innen vi dro. Premium economy var helt full 2 dager før.

    Fikk utdelt amenity kit, god pute, pledd og meny. Hadde lest i forkant at AF holder kabinen ganske kald, og det stemte godt. Jeg liker det, da man selv kan styre temperaturen med genser og teppe, men personen foran meg som stilte i kakishorts og kortermet kakiskjorte begynte å lete etter klær underveis.

    Virker som at serieskaperne av Emily in Paris har fått litt inspirasjon fra Air France.
    IMG_2627.jpeg
    Maten var OK, særlig hovedretten kyllingen med en risotto og desserten, mens maten før landing var under pari. Crewet var svært bra. Pursher hilste på alle før vi dro og hilste igjen på alle før landing. Hun jobbet min side sammen med en ung flyvert som ikke hadde stålkontroll på alt, men var svært hyggelig.
    IMG_2629.jpeg
    IMG_2630.jpeg
    IMG_2631.jpeg
    Viste ikke at det fantes en Brasilia i Frankrike.
    IMG_2628.jpeg
    Som ventet når man krysser den delen av Atlanteren ristet det ganske jevnt godt, så en god del fasten seatbelt. Jeg sov imidlertid godt, mer eller mindre sammenhengende mellom de to måltidene (hvor siste kom 1,5 t før landing), så merket ikke så mye til det.
     
    ordnetseg, Kalsnes, kjeeli and 15 others like this.
  16. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,165
    Likes mottatt:
    7,798
    Bonuspoeng:
    183
    Vi kom inn litt til høyre for Cayenne og gjorde en venstre sving før vi landet.
    IMG_2634.jpeg
    IMG_2636.jpeg
    Innover fra flyplassen ser det ut som uberørt regnskog.
    IMG_2638.jpeg
    En veldig enkel passkontroll hvor man bare kunne gå forbi hvis man hadde schengen-pass. Det var to kontrollører som fastsatte om man måtte i ordentlig passkontroll. Jeg valgte den mest erfarne og det var nok ikke hver dag hun så et norsk pass.

    Hos Sixt var de svært hyggelige, men snakket tilsynelatende ikke noe engelsk. Min bestilling på en Citroen C3 ble til en Dacia Sandero. Litt uklart for meg om de er i samme klasse, men når James May mener at det er en bil man må prøve, så protesterte jeg ikke veldig. For å komme ut av leiebilparkeringsplassen må man ha en kode som man taster inn. Den hadde av åpenbare grunner ingen fortalt meg noe om, men jeg ble etterhvert sluppet ut av en annen. Ut over Dacia Sandero hadde Sixt noen Peugeot 3008 som så ut som det mest fancy de hadde, og noen litt større Daciaer. For 230 euro for 5 dager, så klager jeg ikke. Rattet virker, bremsene virker ganske greit og gassen stort sett greit (den lugger litt noen ganger).

    Når jeg skrudde på mobilen kom det først sms om velkommen til karibien og noen voldsomme priser for å ringe og datapriser. En time senere kom det sms om velkommen til Martinique og beskjed om at her kan du bruke mobilen akkurat som i Norge. Har Telia.

    Førsteinntrykket av Mercure Cayenne Amazonia er hyggelige folk, litt kolonial storhet blandet med et ganske slitent hotell. Plasseringen er som man kan se av google maps i et boligfelt et stykke utenfor sentrum, så glad jeg har leiebil. Air France cockpit crewet som vel skulle fly maskinen tilbake til Paris sjekket ut akkurat når jeg kom.
     
    ordnetseg, Kalsnes, kjeeli and 20 others like this.
  17. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,468
    Likes mottatt:
    8,903
    Bonuspoeng:
    183
    Innser ikke før nå at hele «landet» er regnskog. Kjører du alene inn der, elle må man ha guide?
    Hva? Ingen Cayenne i Cayenne?
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,238
    Likes mottatt:
    36,867
    Bonuspoeng:
    293
    Noe sier meg at de erfarnepasskontrolørene kommer til å bli godt vant med Skandinaviske pass fremover.

    Takk forøvrig for fin rapport så langt. Jeg er ute etter forslag til firma for dagsturer og andre aktiviteter ;)
     
    Shyneno, Flymunda and btm like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,238
    Likes mottatt:
    36,867
    Bonuspoeng:
    293
    Kansje en får Cayenne om en leier denne hos Sixt?
     

    Attached Files:

    Flymunda liker dette
  20. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    890
    Likes mottatt:
    2,777
    Bonuspoeng:
    93
    Håper du har en fortsatt fin tur. Fint å lese noen førstehånds erfaringer med hotell og opphold for øvrig der borte.

    Har selv sett meg ut Eclipse / La Belle Appart Hotel (felles nettside) som et alternativ i sentrum av Cayenne, med parkering i lukket bakgård.
     

Del denne siden