Etter snart 28 minutter (til nå) i kø for å endre 2 navn forstår jeg hvorfor de skal ha 600kr pr endring... Hvorfor kan ikke noe så enkelt gjøres selv på SAS sine hjemmesider forstår jeg ikke.
Det er jo helt vanlig at selskaper tar betalt for tjenester som ikke egentlig "koster" noe for selskapet. Alternativet er at billettprisene blir dyrere osv..
Et av argumentene også er vel at det uten noen gebyr blir lettere å videreselge billetter til egen fortjeneste uten merkostnader og styr
Dette handler nok kun om profitt, spesielt på egne fly. Okey, kanskje litt om gamle systemer også. For alt jeg vet må noen sitte og sende en melding til amadeus for hånd
Hehe, ja. Og før det må noen skrive kort-kodene i flyspråk som skal til for at telexen blir kort nok... Men mer seriøst; som flere har nevnt over i tråden: Det har en kostnad for flyselskapet å gjøre endringer. Og spesielt når de har IT-systemer så steinalder at det må skje ved at noen sitter og svarer telefonen. De, og selv Dennis, må få lønnen betalt fra en generert inntekt i den andre enden Legacy carriers sliter nok generelt på denne fronten. Mens feks Norwegian har eksemplarisk raskt og godt system og web frontend som lar kundene ordne absolutt alt selv.
Kan stemme at de har gamle systemer, den stakkars kundebehandleren var fortvilet og måtte få hjelp for få det til. At de skal ha gebyr er ok, men må bruke 1 time i telefonen for dette virker ganske håpløst.
Ikke nødvendigvis. Bare å differensiere prisen... 600 kr på nett og 1200 kr på telefon. Det har bankene gjort i mange år. Samtidig, disse gebyrene finansierer kundeservice på telefon, også det som er "gratis". Det er fristende å tenke at kundeservicemedarbeiderne vil kunne frigis til andre oppgaver eller sikre svartid på feks 30 sekunder. Det er nok mer sannsynlig at tjenesten bygges ned og at det blir enda dårligere tilgjengelighet, i hvert fall på sikt.
Enig med @freddyen. Og SAS har kommet sent, men godt med chat som faktisk fikser opp. Da kan en enkelt agent ha (ren gjetting, så jeg er åpen for diskusjon) 5-6 chatter eller mer gående samtidig - og gjøre litt fiks/søk i legacy systemer som tar tid underveis. Kall meg overdrevent takknemlig, men jeg var happy for en kjapp fiks fra SAS chat nylig - etter de selv hadde bygget en umulig rute tilbake til Norge. Hadde gjerne sett enda mer målrettet kø, slik feks DnB gjør, hvor man går først til køen automatisk som status medlem i toppen av status-listen deres. Men det kan gjerne komme i neste omgang.
Sikkert et dumt spørsmål, men SAS skriver at navneendring( ikke bonus billetter) koster 600kr per flight per person. Vil tro at om man har en tur-retur I en booking så burde det vel ikke koste mer enn 600kr per pers å endre navnet på booking.
Jeg la inn feil navn på madammen sin billett til Alicante nå i påsken. Stod 10 min i kø, men de endret det kostnadsfritt. EBD
«Gebyrer starter fra DKK/NOK/SEK 600, EUR 65 eller USD 80 per person per flygning.» Lengre ned står det som du sier per billett. https://www.sas.no/kundeservice/ombooking-endring-billett/
Fra https://www.sas.no/kundeservice/ombooking-endring-billett/: Er intensjonen her at man ikke kan endre navn kun på returen om man har en tur retur billett, eller er det noen som har fått det til?
Alle selskap tar vel betalt for navneendring og jeg mener årsaken sannsynligvis er mest å forhindre svartebørssalg av billetter i stor skala. Hvis navnebytte er gratis så kan jeg alltid kjøpe opp en haug med billetter og minst selge dem videre (navnebytte) for samme pris som flyselskapet selger samme billett for. Jo flere billetter jeg kjøper, jo dyrere blir gjenstående billetter hos selskapet på nevnte flight og jeg kan ta høyere pris på min nettside for å navnebytte mine billetter. Sikkert måter å motvirke dette med sånt som at du bare kan endre navn på et visst antall billetter hver dag feks, men så er det nå engang en inntektskilde også.
Jeg vil tro at det i stor grad ligger steingamle systemer i bunnen for alle de store som bruker Amadeus, Sabre osv. og at det derfor er jobb (les kostnad) med alt som det skal lages en web front-end av, og da prioriteres nok transaksjonstyper som det er massive volumer av. Alt annet kan en overlate til manuell håndtering, ev. mot gebyr. Akkurat på dette området er det da mye enklere med LCC som DY, som ikke har problematikk med interlineavtaler og at det andre som linjeselskapene har og som de får smidige løsninger på via Amadeus++