Endre navn på 2 SAS billetter OSL-ATH - håpløst kronglete prosess

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Skarven, 13. april 2022.

  1. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    756
    Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Etter snart 28 minutter (til nå) i kø for å endre 2 navn forstår jeg hvorfor de skal ha 600kr pr endring... Hvorfor kan ikke noe så enkelt gjøres selv på SAS sine hjemmesider forstår jeg ikke.
     
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,642
    Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Du har egentlig svart spørsmålet ditt selv; SAS vil ha mer penger…
     
    Skarven liker dette
  3. mariusea

    mariusea Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    33
    Det er jo helt vanlig at selskaper tar betalt for tjenester som ikke egentlig "koster" noe for selskapet. Alternativet er at billettprisene blir dyrere osv..
     
    Skarven and tobeornot999 like this.
  4. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Et av argumentene også er vel at det uten noen gebyr blir lettere å videreselge billetter til egen fortjeneste uten merkostnader og styr;)
     
    Last edited: 14. april 2022
    Skarven and tobeornot999 like this.
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Dette handler nok kun om profitt, spesielt på egne fly. Okey, kanskje litt om gamle systemer også. For alt jeg vet må noen sitte og sende en melding til amadeus for hånd
     
    Skarven liker dette
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, ja. Og før det må noen skrive kort-kodene i flyspråk som skal til for at telexen blir kort nok...

    Men mer seriøst; som flere har nevnt over i tråden:

    Det har en kostnad for flyselskapet å gjøre endringer. Og spesielt når de har IT-systemer så steinalder at det må skje ved at noen sitter og svarer telefonen.

    De, og selv Dennis, må få lønnen betalt fra en generert inntekt i den andre enden ;)

    Legacy carriers sliter nok generelt på denne fronten. Mens feks Norwegian har eksemplarisk raskt og godt system og web frontend som lar kundene ordne absolutt alt selv.
     
    Skarven liker dette
  7. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    756
    Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Kan stemme at de har gamle systemer, den stakkars kundebehandleren var fortvilet og måtte få hjelp for få det til.
    At de skal ha gebyr er ok, men må bruke 1 time i telefonen for dette virker ganske håpløst.
     
    tobeornot999 liker dette
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    756
    Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde vi kunnet gjort det selv ville det fort blitt et nytt marked for spekulanter…
     
  9. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,540
    Likes mottatt:
    1,524
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke nødvendigvis. Bare å differensiere prisen...
    600 kr på nett og 1200 kr på telefon.
    Det har bankene gjort i mange år.

    Samtidig, disse gebyrene finansierer kundeservice på telefon, også det som er "gratis".
    Det er fristende å tenke at kundeservicemedarbeiderne vil kunne frigis til andre oppgaver eller sikre svartid på feks 30 sekunder.
    Det er nok mer sannsynlig at tjenesten bygges ned og at det blir enda dårligere tilgjengelighet, i hvert fall på sikt.
     
    Skarven liker dette
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @freddyen.

    Og SAS har kommet sent, men godt med chat som faktisk fikser opp. Da kan en enkelt agent ha (ren gjetting, så jeg er åpen for diskusjon) 5-6 chatter eller mer gående samtidig - og gjøre litt fiks/søk i legacy systemer som tar tid underveis.

    Kall meg overdrevent takknemlig, men jeg var happy for en kjapp fiks fra SAS chat nylig - etter de selv hadde bygget en umulig rute tilbake til Norge.

    Hadde gjerne sett enda mer målrettet kø, slik feks DnB gjør, hvor man går først til køen automatisk som status medlem i toppen av status-listen deres. Men det kan gjerne komme i neste omgang.
     
    Skarven liker dette
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Sikkert et dumt spørsmål, men SAS skriver at navneendring( ikke bonus billetter) koster 600kr per flight per person. Vil tro at om man har en tur-retur I en booking så burde det vel ikke koste mer enn 600kr per pers å endre navnet på booking.
     
  12. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    2,973
    Bonuspoeng:
    93
    Det står per billett ikke per flight på SAS sine sider.
     
  13. ChristianE

    ChristianE Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg la inn feil navn på madammen sin billett til Alicante nå i påsken. Stod 10 min i kø, men de endret det kostnadsfritt. EBD
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,013
    Likes mottatt:
    22,966
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde du lagt inn elskerinnen i stedet?
     
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
  16. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    766
    Likes mottatt:
    4,171
    Bonuspoeng:
    93
    Fra https://www.sas.no/kundeservice/ombooking-endring-billett/:

    Er intensjonen her at man ikke kan endre navn kun på returen om man har en tur retur billett, eller er det noen som har fått det til?
     
  17. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Alle selskap tar vel betalt for navneendring og jeg mener årsaken sannsynligvis er mest å forhindre svartebørssalg av billetter i stor skala. Hvis navnebytte er gratis så kan jeg alltid kjøpe opp en haug med billetter og minst selge dem videre (navnebytte) for samme pris som flyselskapet selger samme billett for. Jo flere billetter jeg kjøper, jo dyrere blir gjenstående billetter hos selskapet på nevnte flight og jeg kan ta høyere pris på min nettside for å navnebytte mine billetter.

    Sikkert måter å motvirke dette med sånt som at du bare kan endre navn på et visst antall billetter hver dag feks, men så er det nå engang en inntektskilde også.
     
    Kjetil L, freddyen and NoLimit like this.
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,024
    Likes mottatt:
    2,385
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil tro at det i stor grad ligger steingamle systemer i bunnen for alle de store som bruker Amadeus, Sabre osv. og at det derfor er jobb (les kostnad) med alt som det skal lages en web front-end av, og da prioriteres nok transaksjonstyper som det er massive volumer av. Alt annet kan en overlate til manuell håndtering, ev. mot gebyr.

    Akkurat på dette området er det da mye enklere med LCC som DY, som ikke har problematikk med interlineavtaler og at det andre som linjeselskapene har og som de får smidige løsninger på via Amadeus++
     

Del denne siden