Heisann alle kunnskapsrike. Jeg skulle i utgangspunktet reise t\r Molde den 11. mars, retur 13. Så må jeg utsette utreisen, og siden jeg har billett i plus tenker jeg at det ikke bør være noe problem utover evt. prisdifferanse. Kjøpte billettene under salget tidligere i år og betalte da 1398 t\r. Så vil jeg flytte utreisen til neste flight, og da blir forskjellen på ca 1400 hvorav 657 er på hjemreisen som forblir den samme? Dette skjønner jeg fint lite av. Noen som kan forklare? Prøvde også å kansellere bare utreisen, men da får jeg bare igjen den nette sum av 48 kroner. Tips?
SAS Plus har mange ulike underkategorier av bookingklasser. Du har kanskje A, som er billigversjonen (SAS Plus Saver) Mens C er fullflex. Du må betale mellomlegget om du vil forandre.
Hva blir differansen som du kansellerer hele billetten din og bestiller en ny? Det er som nevnt trolig ikke flere billetter i A-klassen tilgjengelig, og da må du påregne å betale mellomlegg til det som nå er ledig.
Men hvorfor må han betale ekstra for returen når han bare vil endre utreise (om jeg forstod spørsmålet riktig?) Per i dag ligger prisen på SAS PLus OSL-MOL t/r på trådstarters datoer på 2848 kroner, som utgjør en prisforskjell på 1450 kroner mer enn de 1398 han betalte. Jeg aner ikke hva trådstarter betalte hver veg, men la oss for enkelhets skyld dele 1398 i to, så det blir 699 hver veg. Han vil da endre utreisen som i dag koster 1499. Prisforskjellen her er da 1499-699=800. Hvorfor koster det da 1450 å endre?
Takk for svar. @Martin Foss har helt rett i sine antakelser. 699 hver vei. Ingen ledige i bookingklasse A bort, så da må jeg betale mellomlegg opp til P(?). Men så er det de uforklarlige 657 kronene på hjemreisen, som for det første er uendret, og det andre også er i klasse A. SAS kundeservice kunne hvertfall ikke gi meg noe godt svar utover at skattene måtte regnes på nytt. Ender vel med at jeg kjøper en ny tur i go og avbestiller hele plussbilletten. Det koster meg mindre enn å endre.
Dette er nok fordi hele reisen prises på nytt. Har sett dette med avbestilling av Go billetter også. Returen koster mer om man avbestiller enn om man dropper det..
Jeg hadde Pluss-billett kjøpt på salg. Trd-Tos t/r til 1398 kroner (tror jeg). Jeg måtte endre utreise og fikk "ny pris" på hjemreise når kun utreisen ble endret. Dette skjedde når endringen ble gjort på sas.no. Totalt sa sas.no at reisen ble 2000 kroner dyrere. Jeg ringte derfor til kundeservice på SAS for å få endret bilett (og spørre litt om endringspris), og da sa mannen i telefonen at ettersom det var plussbilett var det ingen kostnad for å endre. Selv om pris på reise var betydelig høyere enn ved bestilling sa SAS at det ikke ble dyrere. Jeg fikk heller ingen ny kvittering med ny pris etter endringen. Etter å ha lest tråden tror jeg en sjekk av kredittkortregning er på sin plass, men jeg følger såpass godt med at jeg mener jeg ikke ble belastet for denne endringen.
Hvor stor sjanse er det for at det finnes flere ledige billetter i klasse A fra Trondheim til Oslo midt på en søndag i august? Lurer på om det i det hele tatt er noen grunn til å kjøpe Plus hvis jeg uansett må betale godt for å endre.
Forskjellen er jo at du bare betaler for forskjellen i pris om du har pluss, mens om du har go må du i tillegg betale 500 kr i endringsgebyr.
Nå har dette skjedd igjen. Når skal jeg lære? Plussbilletter i A er nesten verdiløse hvis man vil endre utreise. Case: OSL-MOL-OSL booket i A under salg. Vil endre til en senere avgang hvor det fremdeles er ledige seter i A. SAS regner dermed skatter på nytt og billetten blir plutselig dobbelt så dyr. Selv hjemreisen får et gebyr på 850, selv om den ikke endres. Neste gang skal jeg booke tur og retur hver for seg. Kanskje det hjelper.
Jeg har begynt å booke A-klasse som separate reiser. Det påløper nesten alltid ekstremt høye ekstrakostnader ved ombooking, ofte så mye at det heller lønner seg å kansellere og heller kjøpe en ny billett i Go. Eneste unntak for min del, har vært når kun returreisen står igjen; da har jeg kunnet booke om kostnadsfritt når det har vært ledig i A, som igjen bekrefter at det lønner seg å booke tur og retur hver for seg.
Jeg har med hell avbestilt en vei og fått igjen hele beløpet for den veien tidligere. Så bestiller man den veien på nytt.
Jeg har og avbestilt en vei, returen, fordi jeg hadde bestilt feil måned.... Fikk tilbake hele beløpet. Xxx.
Har booket noen A-reiser på tilbud (rimelig Plus). I går kom jeg litt tidlig på Gardermoen, og forsøte å komme med en flight før. Flyet var fullt, men ble satt på venteliste (og kom med). Mulig de er mer fleksible med disse billettene også (i motsetning til Go)... Tommel-opp-SAS