Engangs flyver pr. år - Bonusjakt eller pengesluk?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av SjeldenFlyger, 28. okt 2019.

1. SjeldenFlyger

SjeldenFlyger Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Heisann.

Jeg reiser en gang i året som regel (Skulle gjerne reist 2 men økonomien stopper det litt). Og lurer på om det er noe vits for meg å bli en "bonusjeger" ? Ser det med å skaffe f.eks amex kort og slikt til 5000kr i året, vil det kunne gi meg noe?

Kanskje gi meg muligheten til å fly mer? Er som regel meg og madammen som er på tur, og ser jo den CT fordelen er jo gull verdt. En tur til LA var på 80k poeng.

Men for å få dette "gratis" en gang i året (eller til 5000kr som kortene koster). Så må jeg klare å dra 400 000kr igjennom AMEX kortet i året. Dvs 33 333kr. Som forøvrig ikke er noe problem, om alle utgiftene kunne gått igjennom. (Har vel faste utgifter på 45 000kr). Men ser ikke ut som det er mulig å få inn f.eks lån og andre ting på dette.

Er bonusjakten over før den har startet? :) Hva mener dere.

2. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Det er to måter å sjå dette på:

Makse ut trumf/kickback med tildømes Remember black, og bruke dette på billige reiser med Ryanair eller DY

Gi deg fullt ut til galskapen og jakten på dei hellige F-marker, og jage bonuspoeng på alt du gjer, og bruke det på seter du kan gjera om til senger og drikke som kan konverterast til lykke og små, sorte perler som ikkje er for svin.
    Trur kanskje ikkje det er Amex elite eller platinum som passer for deg, då må du kunne tjene deg opp litt poeng førs, men les deg opp og gjer litt kalkuleringer på kor mykje du kan få inn.
    Begynn her: https://insideflyer.no/category/bonusguider/ og sjekk ut nokre tråder i forumet. Det er alltid god hjelp å få, men du må sjølv legge ned litt tid på kva dette betyr for deg

Ein anna ting, dette er ein hobby som tek litt tid, og det krever litt tid for å bli ein god jegar.

Edit: Eg meinte livsstil, ikkje hobby

Kalsnes, Xflipper, SayWhat and 7 others like this.
  3. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville gått for Amex Premium. 1900 kr/år for en CT er verdt det hvis du klarer å skrape sammen nok poeng til en C-tur i året.

ArthurDent liker dette
  4. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt tips: begynn med Shell MC umiddelbart, og bruk dette absolutt overalt der du kan. Selv om du kun kjøper en sjokolade på Rema.

Dette kortet er gratis og derfor et greit sted å begynne. Bare husk å sett på automatisk overføring til EB fra Trumf.

Mens du gjør dette kan du begynne å lese deg opp på hva de forskjellige kortene gir deg av fordeler, og så finne ut hva som kan være aktuelt for deg.

Ettersom du nevner 80K poeng til LA vil vel dette være med SAS i plus. En slik tur gir egentlig ikke så veldig mye valuta for p(o)engene, og man kan i mange tilfeller heller bare kjøpe billetten.

5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Mener fortsatt en CT for 150K gir langt mer verdi enn tilsvarende beløp brukt på Shell.

6. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Absolutt, men en CT har liten verdi om man ikke har poeng nok til å bruke den, så da kan det være smartere å tjene den inn på år to eller tre f.eks.

Jeg skrev heller ingen sted at man bør droppe Amex og heller gå for Shell MC.

7. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Begynn å les deg opp på trumf. Det er gull uansett om det føres over til EBpoeng eller ikkje. Så må du vurdere om du skal gå for Amex CT- dette er kvar det blir artigt og litt meir komplisert. (Så kan du kjøre på med flypremium også videre)

8. SjeldenFlyger

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Problemet jeg så med Amex var jo å få dratt det nok. All utgiftene mine går på e-faktura, avtalegiro og f.eks lån er direkte banktrekk fra kontoen til lånskontoen. Blir dagligvarehandel, bensinpenger som er "bonusen". Men i å med at bonusen forsvinner etter 2 år(?) så må jeg opp i ganske mye.

Så om 80K ikke er "verdt" så mye, så tror jeg ren kredittkort bonus er vanskelig for meg da. For å få 80k må jeg forbruke ca 33 000kr mnd på kredittkort. Har lyst til å reise mye mer en det jeg gjør idag. Flyr jo bare det billigste jeg kan men f.eks nå til neste år skal vi til Orlando og der er jo flybiletten 9000kr tur retur (21.07 til 11.08) pr. person.

Trumf er jeg allerede aktiv på, bruker bare kredittkort på trumf på alt jeg gjør. Men å overføre dette til EB blir jo ikke mer en 1% av transaksjonen. Så ila 1 mnd får jeg 100kr som igjen er ~1300 poeng. Men om de går ut etter bare 2 år kan jeg jo se lenge etter en rimlig reise :p

9. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Eurobonuspoeng har en varighet på fem år (såfremt man ikke er EBD+).

Du svartmaler forøvrig litt det å tjene poeng. Når man har kommet godt i gang med Fjordkraft, Viatrumf og alt annet mulig rart kommer poengene inn fortere enn du aner.

Last edited: 28. okt 2019
    Finnks liker dette
  10. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Viatrumf, Trumf og trippel Trumf er en meget god start:)

SayWhat liker dette
  11. SjeldenFlyger

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Aha, derfor mine bonuspoeng forsvinner fra konto så fort. Har vært noen business bestillinger. Skal undersøke det med trumf. Ser nå at trumf visa ikke er så bra som det var. Før var det 1% på alt. Burde kanskje bytte til Shell MC. Skal sette også trumf til å overføre til EB nå så det skjer fremover. Har 350kr der så er en liten "hopp" .. Men awt skrev at 80 000 poengs tur ikke var "valuta for poengene". Hva er det dere "jakter" på ? Er det business fights og slik? For jeg vil gjerne fly mer og mer om jeg kan i fremtiden. Er nå 30+ så på tide å fly mer :D

Edit: Ser også at shell MC ikke er så bra lenger. Maks 500kr mnd, 2500kr året på 1%

12. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    De fleste her inne jakter på business eller first ja. Jo dyrere billettene er å kjøpe for penger, jo mer valuta for poengene.

De grensene på Shell MC har jeg rett og slett glemt ut, beklager det. :oops: Bruker det ikke noe særlig selv, så har ikke tenkt så mye over det. Likevel skal man bruke det litt før man er oppe i 500/2500 Trumf-kroner, så ville absolutt brukt dette fremfor TrumfVisa.

13. SjeldenFlyger

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jepp tenker jeg skaffer meg det, blir jo 25kr (337 EB) iløpet av året. Så er jo ikke allverdens. Tenker jeg vil prøve meg på dette å jakte litt mer på bonuspoeng. Noen flere gode tips?

Du sier de fleste reiser på dyrere biletter, men er dette "bonus" greiene helst for rike folk? Med tanke på at en sas go bilett koster til tider 5000kr tur retur.. Og business / first 30-40 laken? Ser jo for meg at man for mer for pengene om man kjøper den til 5000 6 ganger istede for en gang first? :)

14. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,630
    Bonuspoeng:
    183
    (såfremt man ikke er EDB+) ikke lett med EDB+ siden «The Julekalender» sa takk for seg

drsyk, awt and holmen like this.
  15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,737
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde EDB som valgfag på ungdomsskolen. Begynner å bli noen år siden, ja.

16. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Tror du tenker feil. Det er maks 500/2500 Trumf-kroner, ikke «vanlige» kroner. Altså maks 6750 EB i løpet av en måned eller 33750 EB i løpet av et år.
    Folk her inne bruker helst poeng på reiser som normalt er uoppnåelige.

drsyk and Wiolenze like this.
  17. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    EDB som valgfag på ungdomsskolen?

I mine dager var det touch kurs på skrivemaskin som var valgfag på ungdomsskolen.

SayWhat: Ikkje spesielt ung og lovende lenger.

drsyk, Kristian and Wiolenze like this.
  18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,737
    Bonuspoeng:
    293
    Det var nytt av året, tidligere hadde det vært skrivemaskin.
    Vi brukte ekstremt avanserte Tiki 100-maskiner. Touch var en del av undervisningen. Og DOS.

drsyk liker dette
  19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Runit og hullkort slår alt ... jo større kortkasset man hadde jo mer kul var en ...
    Alt endte med «fatal error» ... så var det på’an igjen

drsyk liker dette
  20. SjeldenFlyger

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ah, da er det ikke så ille nei. Men vil en SAS EuroBonus World Mastercard Premium være et bedre valg som kredittkort? Til 1500kr året (?).

Med tanke på at man får 15EB / 100 NOK. Som i Trumfkroner blir 1,1kr pr 100kr som igjen er 1,1% pr transaksjon? Spørs vel hvor mye man bruker dette. Om det er verdt de 1500kr. Må muligens se om jeg finner en oppdatert oversikt. Virker som mye har endret seg i de siste mnd.

Del denne siden