Det blir fra i dag langt enklere å reise inn til England igjen: Både kravet om covid-test før innreise og kravet om PCR innen dag 2 fjernes. Dette, og alt det følgende, gjelder fullvaksinerte registrert i NHS (UK) eller med EU vaksinepass mv. I en periode var det nødvendig med test siste 48/72 (lateral flow/PCR) timer før landing. I tillegg til PCR senest på dag 2 tatt i England, med karantenekrav ved hotell/bosted inntil svaret på PCR'en forelå. Jeg var gjennom det komplette opplegget i forbindelse med nyttår i London, og det var ganske ehhh grundig Nå har de droppet både kravet om test før innreise (ingen test kreves), samt kravet om karantene i England inntil man får testsvar. Men kravet om en test senest på dag 2 fortsetter - dog kan denne nå gjøres som hurtigtest (PCR altså ikke lenger nødvendig) og på egen hånd med testkit man kan få tilsendt feks til hotellet man bor på. Dagen man lander teller som dag 0, og man velger selv å ta testen når som helst på dag 0, 1 eller senest dag 2. Passenger locator form må fortsatt fylles ut innenfor de siste 48 timene før innreise, og for å kunne fylle ut og innlevere dette elektronisk må dag 2 testen være bestilt og betalt før innreisen. Da mottar man samtidig referansenummeret som skal fylles inn i skjemaet. Merk at reglene er litt forskjellige for Skottland, Wales og Northern Ireland, altså det øvrige UK. "Lettversjonen" med omtale fra BBC: https://www.bbc.com/news/business-59876063 Og mer komplett på regjeringens sider: https://www.gov.uk/guidance/travel-to-england-from-another-country-during-coronavirus-covid-19
Ingen endringer på reglene for transit - der er man som hovedregel unntatt testing. Søk etter ordet "transit" i gov.uk siden jeg postet over, så kommer du til avsnittet med link til alle detaljer
Uvaksinerte barn under 18 år følger reglene som for fullvaksinerte voksne. Huskelapp på hvorfor jeg nevner at du må tilfredsstille aktiv Timatic på reisedagen og landets regler ved ankomst: Ved check-in ZRH-LHR i dag så viser IATA Timatic at barn under 12 år slipper pre-departure test. Det betyr at personer over 12 år som er uvaksinerte må ha test for å bli akseptert på flyvningen. Barn 4 år og yngre trenger ikke ta covidtester. Før Timatic blir oppdatert er dette hovedregelen, selv om unntak og vurderinger gjøres. Om dere tenker at han Edvard er alt for nøye på detaljene og «dette går jo helt grei», så er det fordi dere primært har flydd rundt i Europa eller til Amerika i det siste og ikke sett alle Denied Boarding og «Sorry Sir, we cannot accept you on this flight» som jeg har observert. Better to have your ducks in a row.
Dettte er jo et positivt steg i riktig retning. Dog begynner EU å bli ganske kjip med kravene for å ha et gyldig vaksinepass..
Tipper han sikter til at du snart må ha booster for å få gyldig vaksinepass. En booster dose FHI ikke aktivt anbefaler for de under 45
Enig at det nok er det @mariusberg89 siktet til. Men det er jo først et tema for reiser etter 1 november 2022, og bare HVIS det ikke kommer nye endringer fra EU i mellomtiden. Så jeg tar ingen sorger på forskudd, der.
Ja, jeg sikter til kravet om booster dose. jeg syns det er et ganske ekstremt krav da det er alt for lite data på effekten av booster dose. Som Robert Steen i Oslo sier: "Det vil være uklokt, og svakt faglig fundert." Så jeg håper at jeg vil få muligheten til å reise i fremtiden. To stikk holder for min del.
Du mener altså det gjelder 270 dager fra 1. Februar, uansett når andre dose er tatt? Er du sikker? Jeg har tolket det som at hvis man f.eks fikk andre dose 1. Juni 2021, så vil passet være ugyldig 26 februar 2022. Noen land ser jo allerede på å kreve tre doser Østerrike har begynt å kreve booster, for å slippe inn i landet( hvis du ikke har PCR test)
Jepp, holder med PLF i det tilfellet hvis du skal igjennom UK border. Merk at reglene om unntak gjelder at man er i transit, noen vil kanskje mene at en tur/retur til/fra samme land ikke er å regne som transit... På en ren MR hvor du kun er airside trenger du i utgangspunktet ikke PLF, men ikke alle i innsjekk eller gate som vet det, så kan spare deg for litt diskusjon hvis man fyller ut PLF på forhånd da også.
Yes, det stemmer... ikke særlig logisk egentlig, men det står at man skal booke denne uansett om man forlater UK før dag 2. For å få fylt inn PLF uten å bruke transit unntak eller andre unntak så må man ha referansenummer som man får fra bestilt test. Har man ikke dette får man ikke fylt ut eller godkjent PLF. En mulighet for å være i transit er naturligvis å fly en liten omvei, flyr man via CPH, Schipol eller liknende på veien, men har retur direkte til OSL eller motsatt så faller man jo innunder reglene for transit... Så er jo spørsmålet hva som koster mest, en test eller ekstra leg på flyturen. Det siste gir jo mer poeng på en MR
Det er forøvrig verdt å nevne at det er flyselskapet ved innsjekk som skal sjekke PLF og at man har dette i orden. Ved ankomst UK er det kun som i "gode gamle dager", der sjekkes kun passet. Så kan man bruke e-gates for pass så er man normalt igjennom kjapt ved ankomst...
Du har helt rett, jeg leste for fort der. Mer info direkte fra EU: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_6837
Ja. Slik har det vært lenge allerede - og de tenker tydeligvis ikke å endre det. Kan virke merkelig, men fungerer i praksis greit selv om pengene er bortkastet. Koster ned noen få hundre kroner å bestille/betale en test man noen ganger vet at man ikke rekker å bruke, feks pga bare 2-3 dagers opphold i England.
Sherpa sier man må ha test før ankomst også om man reiser transitt, det holder ikke med vaksinasjonsbevis, stemmer det? Edit: Eller, final destination er Danmark, så det er kanskje derfor?
Dette må nok være pga. endelig destinasjon ja. Britene er ganske tydelige på at fullvaksinerte ikke trenger test ved transit (har satt det meste aktuelle i fet skrift): https://www.gov.uk/guidance/coronav...nce-for-passengers#transiting-through-england