Enorme forskjeller i pris avhengig av om leiebil bookes via norsk side eller amerikansk side

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Scribble, 31. mai 2022.

1. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har sett en del diskusjon om dette temaet før, men kan ikke huske å ha sett så store forskjeller før.

På Avis.no koster det 44k for to uker med en Grand Scenic 7-seter i Nice i juli. På Avis.com fikk jeg samme bil til 15k (i dollar da, riktignok).

Skjønner at noe av forskjellen har å gjøre med hvilke forsikringer som er inkludert, men det kan da virkelig ikke utgjøre tregangeren? Jeg bestilte på den amerikanske siden jeg, men lurer på hva slags risiko jeg løper her. Kan de nekte meg å leie bilen ved oppmøte siden jeg ikke bor i USA? Noen konkrete erfaringer med dette generelt eller i Frankrike?

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har en gang leid bil fra Avis direkte fra USA i Omaha, Nebraska. Det var ikke noe problem, men ved uttak ble jeg forvirret av alle spørsmål om forsikringer. Etter hvert ble det jo betydelig dyrere.
    Siden har jeg bare bestilt fra norsk side.

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Leier du bil uten forsikringer i USA er du fucked, rett og slett.

Jeg tviler du får hentet ut bilen, og hvis du får det så kjører du isåfall uten ansvarsforsikring. Ville du kjørt en bil i Norge uten ansvarsforsikring? Nei.

På alamo.com så inkluderte de alle forsikringene man trengte hvis man oppga at man var nordmann. Men det endret de for noen år siden, så nå må du gå til alamo.no for å få dette.

Hva som gjelder for frankrike vet jeg ikke.

Egenandelforsikring for leiebil i kredittkort og lignende er ikke nok. Den forutsetter at du har forsikring.

milehigh liker dette
  4. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Men det ser ikke ut til å være så enkelt at den norske siden bare legger på pris for forsikringer. Ser ut til å være mer markedsbasert. Akkurat denne biltypen jeg fikk pris på her (people carrier) er superdyr på den norske siden, mens noen andre biltyper som SUVer som sikkert er mer populære for amerikanere koster omtrent det samme på norsk kontra amerikansk side.

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Bakgrunn for denne praksisen i USA er at amerikanere sin forsikring på egen bil også brukes på leiebil og dermed ikke vil ha forsikring. Meget praktisk.
    Dog, jeg sliter litt med at det skal gi utslag når du leier utenfor USA, det var rart.

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,156
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel greit å sjekke hva forsikring koster hos AVIS i 2 uker på gjeldende bil. Så vet du omtrent hva du kan forvente at kommer på billigste pris.

Har du foresten sjekket om du faktisk få booket til den prisen i US$? Det er vel gratis avbestilling så først bør du sjekke om prisen stiger når du legger i land osv.

7. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, har fått en bekreftet bestilling for den prisen.

8. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Min reiseforsikring sier: Tryg erstatter egenandel ved skade på eller tyveri av leiebil til eget bruk i løpet av feriereise som omfatter minst en overnatting. Dette gjelder egenandel sikrede blir holdt ansvarlig for i henhold til leiekontrakten sikrede har med utleiefirmaet.

Hvilke lokale tilleggsforsikringer mener dere da jeg bør/må tegne?

Har booket en Suburban i Florida på Alamo. com nå i juni/juli til OK pris

9. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Ansvarsforsikring... Og loss damage waiver. Og theft protection. Sjekk maks forsikringssumm

1884derby liker dette
  10. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Takk.
    Tryg skriver at tyveri dekkes, så ‘Theft protection’ trenger jeg vel ikke.

11. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Det er viktig å sjekke makssum på forsikringen fra Tryg. De fleste leiebilforsikringer dekker kun egenandelen, så det forutsetter at leiebilselskapet har en forsikring som ligger i bunnen og leier kun er ansvarlig for en egenandel. I USA er det relativt vanlig at man er ansvarlig for hele bilens verdi ved skade/tyveri dersom man ikke tegner CDW/LDW med leiebilselskapet. Og som det nevnes ovenfor må man har ansvarsforsikring (supplemental liability insurance).

Om du skal leie for en lengre periode kan det ofte lønne seg å tegne en helårs leiebilforsikring med en tredjepart som dekker både CDW/LDW (opp til bilens verdi) og SLI.

1884derby liker dette
  12. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en nyttig tråd! Jeg leide en leiebil fra Hertz i Los Angeles i november, og oppdaget etter litt googling at det var enormt mye billigere å booke fra den amerikanske websiden. Bestilte derfor bilen der, og syntes jeg hadde vært ganske genial som logget meg inn og leide der. Forsikringer er jo alltid inkludert, ihvertfall hvis man har status hos leiebilsselskapene.

Fikk nå plutselig en liten ettertanke da jeg leste denne tråden, og fant fram til leiekontrakten for å sjekke dette... Joda, jeg hadde tydeligvis leid og kjørt rundt med bilen helt uten noen form for forsikring (utover egenandelsforsikringen til Amex). Heldigvis gikk det jo bra, men hadde det blitt en liten fender bender mot en lamborghini hadde jeg nok endt opp med et millionkrav. Ignorance is bliss :)

markus, Eddie47 and Spielhaug like this.
  13. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Og hadde du endt opp i en ulykke og skadet en amerikaner som så saksøkte deg for å få dekket sykehusutgifter og påfølgende disability.... Aiaiai

14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det du har booket på alamo.com er helt uten forsikring og reiseforsikringen vil ikke være til nytte. Den dekker egenandel, under forutsetning av at du har forsikring.

Grunnen til at det er så rimelig er at amerikanere kan bruke sin vanlige bilforsikring på leiebil.

Vi derimot, må betale mye (vet ikke engang hvor mye det vil ende på) for tilsvarende dekning.

Fortell oss hvordan det går og hvor mye du må ut med i skranken, og hva det hadde kostet på alamo.no

15. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Noen kort duger. Svenske Amex plat gir dekning for liability inntil 1 000 000 USD.
    Skade på bil inntil 750 000 SEK.

16. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Det skal jeg gjøre når den tid kommer ja.
    Alamo.no tilbyr ikke den bilen jeg trenger (8-seter Suburban)

17. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Må ta opp denne tråden igjen. Jeg hadde leid en leiebil via en amerikansk Hertz-nettside og glemt å ta med forsikring i fjor. Fryktet derfor i ettertid at det kunne ha blitt dyrt hvis uhellet hadde vært ute og priset meg lykkelig at alt gikk bra.

Jeg kikket nå tilfeldigvis i forsikringsvilkårene til sas amex elite-kortet mitt og det ser faktisk ut som dette kortet inkluderer en full forsikring av leiebiler hvis man betaler med det:

https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/reiseforsikring/sas-elite.pdf

Betyr dette at vi allikevel trygt kan leie superbillige biler via de amerikanske Hertz/Avis/Sixt-sidene ved å velge bort alle forsikringer vi normalt sett ville hatt inkludert? Isåfall er jo dette et genialt "hack"

18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som du har rett. Men virker jo nesten for godt til å være sant.

19. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det egentlig bare å få ut data på hva som er inkludert feks hos Avis og så sammenligne..?

snus_mumrikken liker dette
  20. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Dette sier vilkårene:
    Forsikringen dekker følgende momenter:
    – Bilskade (Collision Damage Waiver- CDW)
    – Tap (Loss Damage Waiver-LDW)
    – Opphevelse/reduksjon av egenandel (Removal/reduction of excess - CDW/LDW) – Tyveribeskyttelse (Theft Protection-TP)
    – Utvidet ansvarsforsikring (Top Up/ Supplemental Liability-SLI)
    – Personskade (Personal Accident-PA, se side 6)

Jeg har en mistanke om at hunden ligger begravet i "utvidet ansvarsforsikring". Det kan nemlig variere fra delstat til delstat i USA om bilen må leveres med ansvarsforsikring, og de obligatoriske forsikringssummene her varierer selvfølgelig også fra delstat til delstat....

Ikke lett å bli klok på dette. I tillegg er det vanskelig å si sikkert om 75% av hele reisens kostnad (inntreden-vilkår) må være betalt med Amex i tillegg til at også 75% av billeien må være betalt med Amex.

Del denne siden