Er det blitt mandag hjemme nå?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Ololsen, 15. juli 2024.

1. Ololsen

Ololsen M

Likes mottatt:
    2,299
    Bonuspoeng:
    93
    God morgen fra Haneda terminal 2. Endelig er den obligatoriske sightseeingen i byen over og vi er klar for ny flytur som jo er det viktigste for IF-ere. Sitter i en enormt svær ANA lounge med plenty av sitteplasser og venter på NH211 og the room til LHR. PS, møtte noen sure briter når jeg sjekket ut i dag tidlig….

Calling, Wiolenze, Arvid1410 and 13 others like this.
  2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Mandags morgen:

Sitter med ett ett typisk IF-dillemma etter at SAS endret reglene for inntjening på SAS Flyvninger :(... En annen endring som også har kastet en skiftenøkkel inn i maskineriet mitt er endringene av visum regler til Thailand. Den første endringen gjør at jeg mister litt over 3000 poeng på flyvningen til BKK, og den andre endringen gjør at jeg muligens har brukt opp de to visumfrie entry inntil Thailand:eek::oops:, så da hjelper ikke 60 dager denne gangen for meg, hvis jeg ikke slipper inn i landet. Heldigvis er billetten til Thailand refunderbar, så kan trykke knappen og få pengene tilbake, om det skulle bli ett problem, har en måned på meg til å finne ut av dette på.

Så etter å ha vridd hodet mitt i forhold til reiseplanene mine, så landet jeg på at billigste løsning var å fly KRS - OSL - CPH - GDN / GDN - CPH - OSL - GDN på SAS Plus Bio og Flex til 5800 kroner, så jeg booket den reisa der med ei overnatting i GDN, alt refunderbart.

Så da slites jeg mellom to alternativer:

Alternativ 1: Hvis det ser OK ut, siden jeg har opphold meg mindre 90 dager på den samlede årlige 180 dagers kvota i Thailand, så det kan være at de slipper meg inn, men jeg må være bombsikker på det innen 12 August, for at jeg skal sette meg på det flyet der. Hvis ikke, så får jeg kansellere billetten å få 13.200 kroner tilbake. Uansett så måtte jeg ha dradd inn 3000 poeng til, så beregnet sats på det er ca 3000 kroner. Pris 16.200 for EBG

Alternativ 2: MR til Gdansk for 5800 kroner, hvor jeg tjener litt over 10.000 grunnpoeng på reisa. Dette vil gi meg nok poeng, slik at ei flyvning på KLM - Premium Eco til India som vil sikre meg 10.000 poeng til. Prisen er 10.000 kroner for den billetten der. Det vil faktisk holde i lys av at jeg får minst 26.000 poeng på kortene mine i utgangspunktet. Så ca 16.000 kroner for EBG. Dette blir like billig for meg som det andre alternativet da jeg faktisk krabber over streken med denne komboen, uten å måtte spytte noen ekstra penger i reisekassa for denne gang.

En måned på å ta endelig avgjørelse i forhold om jeg går for alternativ en for gullkort eller alterantiv to, må uansett i mål i år for å sikre LTG en gang for alle.

Last edited: 15. juli 2024
    Calling, Ololsen, Wiolenze and 8 others like this.
  3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,518
    Bonuspoeng:
    183
    Morn fra stua!

Tvinger i meg litt mat før avgang til TRD, så får det bli en skikkelig frokost på gullstua i Oslo før videre reise til DUS. Hater å stå opp tidlig, men når det er mange tusenlapper å spare må man noen ganger bare bite i det sure eplet.
    Uansett, min ferie starter for fullt i dag!

@Kaffen vanskelig å sette meg i din situasjon men ville nok gått for alternativ 2 siden den virker sikrest.

Ha en herlig mandag!

Calling, Ololsen, Kaffen and 12 others like this.
  4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,555
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra et regntungt Oslo vest.

Ble været brukt opp i mai? Eller skal vi snart få noen fine dager igjen?

Ha en fin mandag alle IF-ere:)

Calling, Ololsen, Kaffen and 11 others like this.
  5. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,518
    Bonuspoeng:
    183
    Morn igjen, fra TRD denne gangen.

Super service ved innsjekk i dag :)
    Fruen skulle ta et senere fly til Oslo, men var med oss for å unngå å parkere to biler.
    Bonusbillett i go, gullstatus, men hun fikk endret til et tidligere fly og sitter sammen med arving og meg på vei nedover før hun vender snuten nordover igjen senere.
    Hun i skranken måtte trikse og fikse litt i systemet for å kunne gi henne setet ved siden av meg for den var blokkert (pga diamant). Virker som en litt hard softblock hvis setet ikke lett kan tildeles litt over en time før flighten? Men hun fikk det til, så dette er kult :)
    Masse ros til SAS for dette!

Calling, Ololsen, Kaffen and 15 others like this.
  6. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,028
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra nordsiden av Kreta.

Var litt lei av å stå med lua i hånda og håpe på oppgradert rom ved innsjekk på hoteller, så denne gangen løste vi det litt annerledes - vi leide hele hotellet. Funket fjell det og alle ble happy med rommene sine og med ekstra rom til overs ble det også gjort litt justeringer underveis ved behov.

7 familier på tur, med neste generasjon i ganske lik aldergruppe har gått utmerket så langt. Det er ikke bare været som har levert så langt, men selv ikke jeg får meg til å klage på konstant 33 grader og skyfri himmel. Ha en solrik mandag.

IMG_4672.jpeg

Calling, Grooo, Ololsen and 15 others like this.
  7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    God Mandag fra TPE.

Skulle egentlig vært her i går men EVA DAD-TPE ble 20 timer(!)forsinket.

Teknisk feil gjorde at vi ble sittende i flyet i 3 timer før de ga opp og sendte oss på hotell, med beskjed om nytt forsøk på Mandag morgen.
    Da kom vi endelig i veien.

Skulle flydd DAD-TPE-HKG-FRA-GOT. Med LH biz på langstrekket.

På vei til TPE ble vi booket om til TPE-CDG-CPH-GOT med EVA C og SK plus
    Får da endelig testet beryktede EVA C.
    Attpåtil med hele familien på 4.

Desverre er denne strekningen booket om på award(I klasse), men SK strekkene er i J så jeg satser på noen poeng på veien.

Aldri blitt så godt tatt vare på ved en forsinkelse som denne, så all honnør til EVA. Ble losjert inn på 5 stjernes hotell i DAD, tilbud om mat hele veien.
    Ved ankomst TPE fikk vi delay certificate og en gaveboks med sjokolade.

Calling, Ololsen, Kaffen and 18 others like this.
  8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen!
    Ferien har begynt. (Begynte vel strengt tatt på fredag kl 16, men første fridag i dag)

Men formen er fortsatt under middels. Så jeg slapper av i godstolen sammen med hunden, mens kona pakker for avreise til hytten. :cool:

Ha en fin en!

Calling, Ololsen, Eddie47 and 9 others like this.
  9. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen. Ikke noen flygninger på en god stund, men litt organisering av kommende års flyaktiviteter. BA har på nytt et salg i C med reiserute DUB-"USA"-MAD. Når man velger flighter kommer det også opp gode priser i F, så ble F tilbake over dammen. Har ikke prøvd A380 hos BA før. BA insisterer imidlertid på svært korte connections, hvor jeg ikke helt har funnet veien rundt. Ikke optimalt når man vil ha tid hos Flagship first dining og Concorde room. Heldigvis tikket det inn få dager etter bookingen en schedule change som gjorde at MCT på DFW ble 10 min for kort, og jeg fikk ta et tidligere fly til DFW. Fascinerende å snakke med BA kundeservice. Det er callsenter i India hvor de er ekstremt proffe, høflige og hyggelige. Når gjenstår det bare en schedule change på LHR-MAD, så blir dette bra.

Calling, Ololsen, Eddie47 and 15 others like this.
  10. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mandag, og vi har forflyttet oss til Kr.s Sør. Pr XC 40, og tre-kroners lading hos UnoX.

Snart blir det Kunstsiloen.

Ha en fin dag!

Ololsen, Eddie47, Kaffen and 7 others like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, minst halvannen time i Concorde room anbefales.

Gir litt tid i restaurant-sonen for et par-tre retter og etterpå er det perfekt å henge ved baren og smake alle god-champisene og nyte super service!

Ololsen, Kaffen, Flymunda and 4 others like this.
  12. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra Bonaire!

IMG_0600.jpeg
    Klokke. Er syv og vi er straks på farten, skal over på østsiden av øya for to båtdykk, satser på plenty med skilpadder og rays!

Calling, Berlioz, Spielhaug and 11 others like this.
  13. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Petronas Towers, kule saker. KL sånn etter førsteinntrykket, virker som en solid by
    20240715_194457.jpg

14. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,634
    Bonuspoeng:
    183
    God ettermiddag frå Sunnfjord. Austlandsveiret har meldt sin ankomst her, so då er det like godt å sitje inne og ta unda ymse førefallande før ferien begynner rått og brutalt fredag etter lunch med biltur Naustedalen - Flesland. Det skal bli godt å komme seg i lufta igjen, sjølv om det er ein fakirflight i SAS Plus med heile huslyen på slep. Snart sommar no.

15. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,287
    Bonuspoeng:
    183
    God ettermiddag frå OSL, heilt i enden av F gates. BA forsinka i dag, litt usikker på kva som skjer…. Flyet er her, er nok fullt folk har blitt bedt om og sjekke inn koffert men her står ein fortsatt. Jaja, sånn går vel dagan.

Edit: Boarda no, teknisk problem men satse på me kjem oss i veg snart.

Edit2: Sit her enda, veldig fin og ærlig kaptein som forklara at flyet her aldri burde flydd til OSL fordi det er ein midlertid fix på vingen (sikkert tape) som må sjekkast kvar rotasjon. Så har BA sagt opp avtale med tekniker på OSL og andre rotasjonar, då må dei søke om excemption for og prøve og få tak i alternativ tekniker som ikkje er godkjent av BA. Så må dette da signerast og sendast inn for godkjenning av BA. Så når først det er i orden så var det og vente på slot tid på LHR, som igjen er utfordring p.g.a været der…. Jaja. 3timar forsinka snart.

Last edited: 15. juli 2024
  16. Andyfly

Andyfly Fly me to the moon.

Likes mottatt:
    924
    Bonuspoeng:
    93
    KL er ultrasjef by. En by som jeg tror går under radaren hos de fleste.

MadsVaHa liker dette
  17. mrhaakon

mrhaakon Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,518
    Bonuspoeng:
    93
    God mandag!
    Null reiser på meg en stund nå.. :oops::(
    Har hjulpet svigerinne med å komme seg hjem i dag fra Amsterdam.
    Kjipt når man er der og skal fly hjem i kveld, men så blir flyet kansellert og det er fullt
    Så de har fått hjemreise AMS til Oslo via Reykjavik, og over 24 t senere enn planlagt:po_O:D. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet :confused:

18. Ololsen

Ololsen M

Likes mottatt:
    2,299
    Bonuspoeng:
    93
    image.jpg
    Da er jeg omsider ankommet LHR og innlosjert meg på United loungen hvor jeg har fått både dusj og børst. SK812 til Oslo er en time forsinket så blir sittende en stund til. Der var ingen cateringkrise hos ANA så jeg fikk servert fantastisk mat men servicen blir jo veldig stivt og japansk. For all del de serverer alt det du ber om, men der er ikke særlig mulighet til å slå av en prat med crew som du kan gjøre med F.eks Lufthansa. the room var top notch. Sov 8 timer ombord.

Calling, EndreD, Sonictravel and 6 others like this.
  19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    På solkysten er det blitt tidlig kveld og solen varmer..
    Snart helg 63106773-3771-4068-A816-A3BC847BE705.jpeg

Calling, EndreD, Sonictravel and 7 others like this.
  20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Har forflyttet oss nærmere utlandet. :cool:
    IMG_20240715_200046PXL_20240715_174617723.MP.jpg

Calling, EndreD, Eddie47 and 6 others like this.

Del denne siden