Er det et problem at vekterne slipper andre inn i Fast-Track køen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 19. juni 2023.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,504
    Bonuspoeng:
    293
  2. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,450
    Bonuspoeng:
    113
    Her betaler man jo for en fordel, direkte ved å legge det til for en ekstra sum på billetten, eller indirekte ved å opparbeide seg status hos et selskap. Da forventer man også å få den fordelen. I fast track kan man forvente at det går fort og at de som er der har en viss formening om hvordan man skal oppføre seg for å komme raskt igjennom, om "alle" skal sluses inn i FT, hvorfor skal man gidde å betale ekstra for det?

kiev and themichael like this.
  3. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,421
    Bonuspoeng:
    183
    Dette lukter litt DYKWIA... Nå reiser ikke jeg 50-60 turer i året, men fast track har gått greit. Han kunne jo for eksempel bedt pent om å slippe forbi hvis det hastet så fælt?
    Eller som en kjenning fikk beskjed da en ferge var innstillt pga. dårlig vær(det var ikke dårlig vær, det var havblikk og sol): Hvis du har så dårlig tid så burde du reist i går:D

EndreD, kiev, ingie and 1 other person like this.
  4. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet på Værnes er litt annerledes men har lignende resultat. Her brukes sperrebånd ofte til å lede fast track inn foran den vanlige køen i et slags flettefelt, slik at man må konkurrere med de «uvaskede» som har stått lenge i køen. Gjerne passe rødsprengte karer med hylende unger som skal på årets ferietur, og med liten forståelse for folk som kjører forbi hele køen. Jeg slipper vanligvis et par stykker foran, men de gangene jeg har det travelt og går rett på blir det noen olme blikk og Jante-kommentarer.
    Det er jo en grei øvelse for å dyrke frem tykkere hud, dog ikke helt slik fast track er ment å virke.

AirMags, Kristian, Earl and 9 others like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,504
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes systemet på Værnes er litt flaut når det er kjempekøer ….

Kristian and kiev like this.
  6. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,450
    Bonuspoeng:
    113
    Tromsø kjører samme system som Værnes høres det ut som. Man føler seg som en fjott når man må presse seg inn foran alle de andre som har stått i kø en stund, men man må jo bare gjøre det.

Kristian, watchaddicted and kiev like this.
  7. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,421
    Bonuspoeng:
    183
    Med lang erfaring fra bygg- anlegg så har huden etter hvert blitt såpass tykk at dette tåler jeg. I tillegg har jeg lang erfaring i å være han faren med rødsprengte øyne og to barn på slep så jeg hadde delt ut et smil og sagt værsågod. Men så er jo jeg et relativt godt medmenneske og (lett ironi)

EndreD, kiev and Eddie47 like this.
  8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,505
    Bonuspoeng:
    183
    Når det er kjempekøer på Værnes åpner de typisk en egen "bås" for fast track, på venstre side.

MadsVaHa liker dette
  9. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    113
    Skjedde i går på BGO, åpenbart at sommeren er i gang da det var lang kø i security, men ingen i fast-track. De sluset noen over til fast-track, men stengte igjen når jeg kom gående. Sjeldent dette plager meg, men skjønner frustrasjonen om man har dårlig tid og havner bak charterturistene.

EndreD, themichael and kiev like this.
  10. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,159
    Bonuspoeng:
    113
    Den tyske programlederen Robert Lembke sa en gang:

"Sympathy you get for free, envy has to be earned"

Så jante - kommenterer tar jeg imot med et vist stolthet.

AirMags, Elmo, kiev and 1 other person like this.
  11. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Har ingen problemer med å vente litt for at ting skal gå litt mer sømløst for alle. Det som imidlertid er uheldig er når man kjører løsninger som beskrevet over, hvor man må "snike". Det er pinlig og totalt unødvendig. Når man som i Bergen sperrer av når det kommer folk i FT fungerer det helt topp spør du meg. Da er det ikke flaut siden det er sikkerhetskontrollen som gjør det og man er effektiv når det ikke er folk i FT.

markus and Eddie47 like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,870
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @kiev , praksisen på Hell International er ikke bra. Har opplevd et par ganger noen sutrete kommentarer, som jeg raskt parerer med at "jeg betaler for å komme først, det kan du også gjøre".
    Og selvfølgelig, man betaler for tjenesten, og slik sett får man jo ikke varene levert når man kommer dit og opplever at fasttrack er avlastning for de uvaskede. Avinor burde da i det minste hatt en person der som hadde holdt tilbake massene når en av oss kommer :)

kiev liker dette
  13. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    251
    Bonuspoeng:
    63
    Flyr ikke så mye som han i artiklen, men i kanskje 10 ganger jeg har brukt fast track på værnes nå i vår semesteret har jeg opplevde bare en gang å havne bak ett par som måte pakke ut alt mulig rart, men da fikk jeg beskjed å "hoppe" forbi dem.

kiev liker dette
  14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,944
    Bonuspoeng:
    293
    Det siste halve året har jeg flydd mest fra TRF og AES.
    På TRF er det _aldri_ kø :p
    På AES er det, som på Værnes: en blir sluset forbi hele den normale køen og kommer inn rett før båndet starter. Og der må en "trykke" seg inn i den vanlig køen. Ikke så gøy hver gang ..o_O

Eddie47 and kiev like this.
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293
    Når det gjelder OSL så blir man vel noen ganger vinket bort til en av maskinene som håndterer den ordinære køen hvis det er høyt trykk i fast track også.. så det går begge veier.

Staralliance and kiev like this.
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    På Gardermoen så har de innført Slowtrack, og Slowtrack er skiltet som Fasttrack med det går ofte kjappere i den ordinære køen, så det hele er jo bare ett narrespill der. I utlandet er det en annen historie, men vi kan jo pirke på kundeservise og be dem om å kompensere 1000 poeng for en slik bommert, for det skal jo ikke være slik at SAS bare kan gi blaffen og la humla suse i forhold til dette.

kiev liker dette
  17. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Eg flyg stort sett frå OSL, og har faktisk opplevd at ein har tatt inn ganske uerfarne reisende inn i Fast-track køa, nettopp slik som han påpeiker. Det er ikkje eit veldig stort problem, men det er litt irriterande at dei velger folk som bruker veldig lang tid.

Men så kan ein ende opp med reisearmatører i plus også:)

Last edited: 19. juni 2023
    Insomnia4u, kiev and themichael like this.
  18. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Madamen og svigermor ble dyttet ut av køen av den rødsprengte dere prater om da de ble sluset inn foran den vanlige køen på OSL for et års tid siden. Jeg var heldigvis gjennom allerede og fikk det ikke med meg. Ellers kunne det blitt skikkelig ufint. Men utrolig amatørmessig og konfliktskapende av sikkerhetsfolkene å gjøre dette uten å ha noen til å passe på og fortelle de i den vanlige køen om hva som foregikk.

19. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    I Brussel er slow track gjennomført rimelig konsekvent. Der er FT portalen det første man møter og av naturlige(?) grunner har de fleste som skal hjem på ettermiddagen FT-adgang og ramler inn der. Hvis man bare går litt lengre nedover løypa kommer man til flere turistkøer. Ta den andre køen som alltid er vesentlig kortere.
    /end pro-tip

AirMags, Kristian, Baldrick and 3 others like this.
  20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,193
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjenner jeg irriterer meg enda mer over "tafatthet" av de som jobber der, enn at noen blir sluset inn. Kanskje dette var deler av det som skjedde for han som har meldt inn saken?

For bare noen uker siden opplevde jeg følgende, heldigvis med greit med ekstratid.
    Det var to personer som jobbet i den høyre FT-scanneren, én på skjerm og én på inntak/ekstrakontroll.
    Så endte det med at, ukødd, 80% av koffertene ble slengt over til ekstrakontroll. Hun som da stod på inntak tok seg ikke tid til å faktisk gjennomføre kontroller, hun fokuserte på å få folk til å pakke tettere i de få kurvene det var plass til, og han på røngtenscanneren satt godt tilbakelent og ventet på at nye kurver kom gjennom (som de selvsagt ikke gjør når det er forstoppet lengst bak), og ingen gjorde grep til å faktisk få dritten gjennom.

Da kjenner jeg at jeg blir irritert når det er 7-8 stk som venter på å få bagasjen sin kontrollert, og ingen som tilsynelatende gjør noe innsats.

Etter at flere medpassasjerer ba om litt oppmerksomhet og gjorde det klart at de holdt på å misse fly, fikk de den gode idéen om å bruke begge personene til å gå gjennom ekstrakontrollen. Sikkert halvparten av det som gikk til ekstrakontroll ble dyttet pent ut uten å bli sjekket noe mer...

DanH, AirMags, Kristian and 5 others like this.

Del denne siden