Er det lov å bytte gullkort?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ingie, 18. juni 2023.

1. ingie

ingie Nyfrelst flyentusiast

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Hva gjør dere med gi bort-gullkort dersom dere ikke har noen spesifikke å gi det til? Vet det ikke er lov å selge, men er det lov å feks «bytte» med noen som har gullkort i andre programmer?

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om dette er omtalt noen steder, men hva du gjør privat uten å blande inn InsideFlyer er det vel ingen som har noe med det

milehigh liker dette
  3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kunne gjerne ha byttet bort Eurobonus gull mot Hilton gull i retur isåfall ;)

Mistenker dog at noen som har mulighet for å gi bort hotellgull også flyr så mye at de har gull eller diamant i et eller flere flyselskap

4. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    411
    Bonuspoeng:
    83
    OT, men hvordan får en mulighet til å gi bort Hilton Gull?

Det står vel at en kan gi bort EBG til familie eller venn, så er det vel å bruke sunn fornuft på hva en venn er. En tilfeldig annonse på Finn som noen responderer på er vel ikke en venn. En som en har vært på reiseforum med i 10 år kan vel kvalifisere som venn.

OyvindN liker dette
  5. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Samme som SAS, man blir Hilton Diamond :)

Elite status gifting
    If you hit 60 nights in the calendar year, you can gift Gold status to any member. If you hit 100 nights then that gift is upgraded to Diamond.

6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,309
    Bonuspoeng:
    113
    Eksplisitt salg er ikke lov, men hvem sjekker? Usikker på om SAS egentlig bryr seg - de vil jo bare ha "rett" antall statuskunder.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bestilte bonusbilletter hos en hyggelig nordmann for noen år siden. Oppga våre bonusnumre så sa han omtrent som så: Så flott at du har gikk gavegull til kona, i går hadde jeg en som åpenbart hadde kjøpt gullkort og da ble både han og selger nullet!

markus liker dette
  8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,309
    Bonuspoeng:
    113
    Oi! Lurer på hvordan de eventuelt skulle finne ut av det. Da må jo folk nesten si det?

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss... Enig med @The_Dude , hvordan i all verden kan de finne ut det?

10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,526
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg jobber ikke for SAS, men jobber til daglig med dataanalyse.

Om jeg skulle laget et enkelt forhåndsfilter for å finne de som muligens ikke er i slekt eller venn, ville jeg sett på om de deler samme adresse, evt bor nær hverandre og om de noen gang har reist sammen.
    Regner med listen med navn er relativt kort etter denne filtreringen, og så er det fort gjort å ta et søk på Finn og andre steder for å finne noe som matcher tidspunktet for gavegull. Om man får treff på navn, så er saken klar, hvis ikke så har de helt sikkert noen andre metoder om de virkelig vil "ta noen".
    Fremgangsmåten har noen svakheter, noen vil slippe unna, noen vil bli tatt. Signaleffekten er nok viktigere enn å ta alle som bryter reglene.

11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vanskelig å ta, selv med dataanalyse. "Skjult profilnavn" er jo ikke akkurat lett å koble til en person :)
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=139169009

Jeg har gitt bort sølvkort til en komplett fremmed person (en her på forumet). Det var ingen utveksling av verdi. Er det galt å gi sølvkort til fremmede? Jeg har jo ikke solgt det. Vi er vel en slags av bekjente, siden vi er på samme forum. Greit nok, det tøyer strikken rimelig langt for å si man er venn men.. :)

Hva sier reglene, konkret?

De aller fleste gangene jeg har gitt bort et kort (gull eller sølv) har det vært familie eller venn (også på facebook) med flere års dokumentert familiebånd eller vennskap. :p

milehigh liker dette
  12. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,583
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er noen selskaper som bruker personlige data slik håper de blir bøtelagt for noen milliarder av EU.

Oppirumpadi, Eddie47 and Henrik like this.
  13. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tipper vedkommende har forsnakket seg.

RoadKing liker dette
  14. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,906
    Bonuspoeng:
    183
    Kan umulig funke sånn. Når du blir paira med en ukjent på cutten på touren, og han eagler inn på 14. hull så gir du ham spontant gullkortet ditt. Ingen affiliation ellers. Skjer på Bogstad og. Blir du tatt, så har du enten full annonse eller skryter til sas-ansatte.

Kjetil L liker dette
  15. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,526
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sier kun hvordan jeg ville gått frem for å lage en shortlist med kandidater som er mer sannsynlig enn andre, at man havner på den betyr ikke nødvendigvis at man har gjort noe feil.
    Aner ikke hvordan SAS gjør ting, om de faktisk gjør noe i det hele tatt.

Og når det er sagt, så synes jeg det er helt OK benytte seg av "gråsoner" i kundeprogram. ;) Det er ikke OK å behandle kundedata på en måte som ikke er forenlig med vilkår og/eller lovgivning. Bare for å ha det på det rene.

16. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Eller gull-kjøperen får nei på ett eller annet og sier noe alà "men han jeg kjøpt kortet fra sa det var greit".

17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har flere ganger gitt bort diamant og gullkort til kolleger/kunder som reiser såpass mye at de har nytte av status, men ikke nok til å opptjene. Synes det ligger godt innenfor intensjonen til reglene.

Baldrick liker dette
  18. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93

Kjenner meg litt igjen her, og det kunne absolutt være interessant å få full klarhet i hva som er greit og ikke.

Jeg har i sin tid fått sølvkort av en ukjent medforumist her, og han ville ikke ha noe som helst til gjengjeld.

Senere hadde jeg selv skaffet meg gullkort, og ga bort sølv til en like ukjent medforumist. Jeg ville selvfølgelig heller ikke ha noe tilbake.

Hvis det nå viser seg at dette kan bringe giver, mottaker eller begge i trøbbel bør vi jo rett og slett slutte med det; en slik risiko er på ingen måte verd å ta :-(

kiev liker dette
  19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/give-away-membership/

20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,737