Jeg ser igjennom årene at verdien på status og poeng gradvis har gått nedover, og det som jeg har intrykket nå er at det bare har kosmetiske fordeler i å ha status som i det store og det hele ikke har så mye å si lengre. Lounge kan en få igjennom kredittkort, Business billetter har blitt såpass billige at det ofte er billigere å bruke cash enn å booke med poeng, og tilgangen til østlige halvkule har å praksis blitt limt igjen med å doble prisen på Vietnam Airlines og China Airlines, dem som slipper bonus reiser. Korean slipper aldri billetter. Så med Saudi Arabian airlines har vi i praksis blitt tørrlagt på første klasse... Så ja, programmet har blitt forbedret. Når jeg tenker på at Amex premium koster 1620 Kroner året og en får 15 poeng per 100 lapp så er det 10% mer enn verdien i Trumf etter min beregning, så er poeng delen svekket + at booking gebyr legges til med ca 1200 kroner, så en har allerede svidd av ca 2800 kroner før en i det hele tatt har begynt å bruke poengene som kan regnes om til Trumf verdi på 13,5. Hvorfor er Trumf verdi så viktig? Jo fordi dette er bunnlinjen for om det lønner seg for meg å skrive trumf poeng til SAS eller ikke. Hvis verdien for booingene går under dette på ei booking i forhold til Cash, så er hele poenget borte. En får også større tilgjengelighet ved å booke Finnair, Swizz, eller hva enn det er på Business Class. Så er vi ved veis ende nå? Vil Eurobonus være lønnsomt i fremtiden, eller bør en heller gå for Cashback og booke kontant heretter på kryss og tværs av allianser? Hva mener dere?
Dette vil vel variere litt utfrå kva destinasjonar du er ute etter, men alt i alt vil eg seie at Eurobonus gjev veldig god valuta for poenga. Prisen på langdistanse med Fly Premium er latterleg låg og eksempelvis Nord-Afrikasonen kombinert med CT gjev også veldig mykje for poenga. Akkurat kva tilgang vi får på bonusseter er vanskeleg å seie, men poengtabellane vi har i dag tenker eg er sopass gode at vi må forvente ei devaluering på eit eller anna tidspunkt. Eg tenker i alle fall at Eurobonus gjev meg mykje meir enn ordinær, kjedeleg cashback. Alt handlar om å hente ut mest mogleg verdi av poenga du har.
Yup, AF og KLM dekker markedet jeg jobber i. Rutenettet byr også på spennende steder som Reunion. Så verdien av programmet kommer an på personen. Det bergenske skal premieres, alltid.
Fordi det _kan_ lønne seg, men det kan også ikke lønne seg? Om du skal til Bang på økonomi, så kan du nok spare litt. Svaret her beror jo på målene dine. Om jeg bruker 12k på kort og tjenester og smeller på 6000 i skatter og avgifter, så reiser kjernefamilen long haul på biz en gang i året (med masse poeng til overs) - for en pris som fremdeles stort sett er under 4 pax i Y. Evt kunne jeg sikkert solgt en slik reise for 30-40k til naboen. Da blir jo 6000 i cashback et tap. Tipper Kaffen er litt wishywashy med tanke på mål og strategi?
Jeg tar ut long haul biz billetter betalt med EB til en markedsverdi av ca 200kNOK i året (8 bill x 25kNOK). Dette har jeg gjort hvert år de siste 6-7 årene. Verdien fra EB programmet er enorm. Kjenner meg overhodet ikke igjen i regnestykket ditt. Det jeg kunne tatt ut i trumf og cashback er bare småpenger sammelignet med disse summene.
Jeg tenker at det er en interessant diskusjon å se på cash vs bonus ved ujevne mellomrom. Selv har jeg holdt på med dette siden 2012 og fått mange flotte reiseopplevelser med ulike familiemedlemmer Både billige cash-billetter og bonusbilletter fordrer en stor fleksibilitet i reisedatoer. Post covid har prisnivået på flybilletter vært utfordrende, og poengreiser i C/F har etter min mening hatt større verdi enn før, mens det har vært mindre seter tilgjengelig. Jeg blir SAS-gull igjen neste mnd etter 5 år med TG-gull. Men er litt i tenkeboksen på betalt vs poengreiser. Derfor er det fint å se ulike beregninger fra ulike medlemmer inkludert @Kaffen Får en tak i C-billetter på tilbud til 15-20k(Finnair?) er jo det et godt alternativ. Betalte f.eks nylig 22k for SK Plus/Go til Asia. For noen vil nok LoungeKey (795kr Handelsbanken MC)+økobilletter være en mer økonomisk løsning i stedet for gullkort? Opplever kanskje at gullkort+Amex Elite/CT henger litt sammen.
Sånn, nå har jeg rydda litt her. Og for å svare på et spørsmål som var i et innlegg jeg sletta; nei, jeg kaster ikke inn håndkledet. Jeg har forespurt om noen kunne tenke seg å bli med som moderator for å bistå meg og de andre moderatorene i å holde orden her. Vi trenger litt nytt blod innimellom. Jeg har ledet InsideFlyer i mange år og kommer til å fortsette med det
Vi får sjå på tilgongen av billettar framover og til kva kostnad. KLM/AF ser ut til å ha bra med destinasjonar i Asia, men like bra som dei asiatiske blir det sjølvsagt ikkje. Vi kan prøve litt på eit reknestykke. Antar at ein skal til sone sør-aust Asia i biz (187 500 poeng, evt 385 000 med feil selskap). Om du har SAS AmEx Premium-kortet (antar 150k i forbruk) som @Kaffen syner til gir det 22 500 poeng og ein CT med eit forbruk på 150k. Antar at du får resten (165 000 poeng eller 352 500) frå konvertert trumf. Ser vekk frå alternativ cashback frå eit vanlig cashback-kredittkort. Då kostar det for to personar på CT-tur: - 1620 kroner i kortavgift - 12 222 kroner i trumf (26 111) for dei med dobbel poengpris - skattar, avgifter og booking Dvs i overkant av 15k evt i overkant av 30k om du bookar med eit av dobbel-pris selskapa. Dette er samla for to personar. For ein person på CT-tur blir reknestykket: - 1620 i kortavgift - 5277 i konvertert trumf (12 222 ved «dobbelt-poeng» selskap - skattar, avgifter og booking I sum snakkar vi vel då under 10k i kostnad ved å reise med eit 187,5 poeng selskap og ca 15k for eit av dei med dobbel kostnad. Antar at du får 22 500 poeng frå AmEx-kortet og resten (165 000 poeng eller 352 500) frå konvertert trumf. Eg synst dette framleis ser lønsamt ut samanlikna med kjøpebiz. I alle fall om ein reiser åleine. Kan ikkje hugse å ha sett business til SA Asia for under 10k. No skal det seiast at eg ikkje har leita noko særleg heller. Blir det brukbar tilgang på billettar (utan dobbel pris) kjem nok eg heilt sikkert til å halde fram som bonusnisse og fly med SAS sine partnerar, sjølv om Fly Premium openbart gir best verdi.
Hvor mye EB poeng har dette kostet deg årlig? Sånn helt ca, siden det er interessant å ha noen data punkter på hvor mye man "kan kjøpe" for hvert EBP. Og hvis CT, hvor mange slike er med i det årlige regnestykket?
Slik ståa er nå så har jeg gått ut med en advarsel mot å samle EuroBonus poeng. Det er på grunn av at det ikke finnes noen realistiske billetter å booke for de fleste som jakter etter nye kredittkort nå, og jeg vil også anbefale folk å slå av Trumf overføringen de har til EuroBonus. Vi må vise SAS at det vil virkelig svi for dem å sable ned tigjengeligheten på bonusreiser slik de har gjort nå, og at vi faktisk er villige til å rømme skuta om de ikke vender om på de siste forbedringene de har gjort angående bonusreiser. EuroBonus er i praksis verdiløst hvis en ikke kan bruke parterawards på grunn av at det ikke slippes noen seter nå. Da vil de bare sitte å se på mens EuroBonus visner hen.
Ja, tilbudet er elendig, også hos SAS selv. I tillegg har de gjort det vanskeligere for statuskunder å beholde status. Tilsynelatende bryr de seg ikke om trofaste kunder lenger. Hva tenker de på/med?
Imponert over hvor fort du og andre her krisemaksimerer. Gi det en uke først kanskje for å se om tilgjengeligheten ikke bare er en midlertidig feil?
Det er ikke midlertidig og forbigående at SAS har forbedret bonusprogrammet slik at det blir vanskeligere å oppnå og vedlikeholde status. Dessuten, om det skulle være noe midlertidig her, hvorfor blir ikke det kommunisert ut til kundene? De har da hatt plenty tid til forberedelser.
At det blir vanskeligere å opprettholde status er jo ikke utelukkende negativt, og det er fortsatt betydelig lettere enn hos de aller fleste andre. Å direkte advare mot å samle poeng?
Det har kun blitt mer vanskelig for trofaste kunder. Nye Amex Elite kunder får for tiden umiddelbar gullstatus med 20 000 plus 25 000 nivåpoeng. Et utvalgt gruppe med ingen eller få flyvninger fikk dessuten en challenge opp til gull for 6 flyvninger (eller var det ennå mindre?). Status match hadde den i tillegg også.
Kan jo ikke overleve på introtilbud, hva er vitsen med å ha eller opprettholde status om en ikke skal fly? Helt naturlig at SAS/Amex prøver å tiltrekke seg kunder innimellom
Stemmer selvsagt. Men med samme begrunnelse kunne dem også gitt gull til alle 6 mio EB medlemmer. Jo enklere en status er å oppnå, jo mindre er den verdt.
Det er faktisk lurt å fyre opp under dette, for sitter vi stille i båten og lar det passere, så forteller vi SAS at det går greit, vi beholder de beste kundene i eurobonus uansett, så det å gjøre det praktisk talt umulig å bruke poeng til å booke reiser i Skyteam går bra, og til dere som liker kommentaren jeg kommenterer her; ja dere gjør dere selv en stor bjørnetjeneste her, tenk litt over hvilke signaler dere gir SAS.
Ta det litt med ro folkens. Det er berre å slutte med Eurobonus om ein vil det. Det har blitt mykje "ulv ulv" her på forumet ei tid frå enkelte no. Eg kjem nok til å halde fram, men omfanget av poengfangst/trumfkonvertering og tilhøyrande kortstokk vil sjølvsagt avhenge av kva som er tilgjengeleg hjå skylaget og til kva poengprisar.
Jeg er helt for å klage dersom det faktisk blir som det ser ut akkurat nå, men vi har da nok erfaring med at SAS IT ikke alltid fungerer helt som tiltenkt. Derfor synes jeg det er litt drastisk å klage før det er gått 48 timer, eller det foreligger en melding fra SAS som sier at det faktisk er ment å være sånn fremover.