Er inkludert frokost på norske hotell på vei ut?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av bern747, 27. mars 2019.

  1. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Bestilte nettopp et opphold på Radisson Royal Garden i Trondheim og sveipa såvidt innom TripAdvisor hvor jeg leste flere anmeldelser fra folk som blir møtt med å måtte betale ekstra for frokost når de har bodd der.

    Jeg booket et poeng+cash opphold og ble ikke informert om frokost var inkludert eller ikke i betingelsene for rommet. Skrev en mail til hotellet og fikk følgende til svar: «Du har bestilt et opphold uten frokost. Jeg kan legge det til for kr 95,-. Ved innsjekk er prisen 159 og walking til frokost 259.»

    Bor stortsett på Choice, Scandic og Thon i Norge og der har det aldri vært snakk om ekstra betaling for frokost... Er dette noe Radisson er alene om å praktisere, eller er det starten på et forsvinnende gode?
     
  2. Tjo

    Tjo Ikke lenger helt nytt medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har lagt merke til at hoteller fra både Scandic og Nordic Choice stadig gjør større poeng av at frokost er inkludert når jeg sjekker inn, så det er kanskje litt grunn til bekymring, selv om det foreløpig ser ut til å være først og fremst et Radisson-problem.
    Hva blir neste spiker i kista for Radisson-kjeden? Betale ekstra for internett-tilgang kanskje? Dette fungerer kanskje i land hvor det er mindre vanlig med inkludert frokost, men for min del har de strøket seg selv fra listen over aktuelle overnattingssteder.
     
    bern747 and braathens safe like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Nja så lenge holder seg til f.eks. NCC så er det vel et fet, om man har høy status på kjedene vil jo frokost vær inkludert, virker som Hotell kjede lojalitet får høyere verdi så markedet er kanskje i forandringer, dilter etter USA...

    Poenget blir vel fremover å forholde seg lojal mot en kjede(NCC er den enkleste å opparbeide pga Trumfen+MC) Og da kan kose deg med inkludert frokost i mange år fremover(faktisk LIFE om bikker 500.k i poeng) ;)
     
    Tjo liker dette
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ble overrasket over at frokost var ekstra på Radisson Gardermoen for et par år siden. Trodde resepsjonisten tok feil. Hadde uansett gullkort (og jetlag) så smelte kortet surt på bordet. Da ordnet det seg. Usikker på om det faktisk er en gullfordel.

    Men ikke overrasket over at dette nå kommer til Norge for fullt.
     
  5. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er standard på Radisson og Park Inn, tror nok ikke det endrer seg med det første. For meg som ikke spiser frokost så ofte synes jeg det er greit, siden jeg i jobb blir trukket dersom frokost er inkludert.
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    På Thon står det jo veldig spesifikt frokost på kvitteringen som en linje. Har dog alltid været inkludert. Bor på Thon nå og skal høre med resepsjonisten i kveld etter jobb om det går Ann å bestille uten frokost hos Thon.
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Frokosten er alltid spesifisert som egen linje på kvitteringen fordi den har 25% mva kontra rommet som har 12.
     
    wilco and Xflipper like this.
  8. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Det som har vært kjekt til nå er at frokost stort sett er inkludert når en bor på ulike hoteller i Skandinavia. Utviklingen går nok dessverre mot det en har i Usa og Asia. Der må en fort betale 250 kr om en ikke har god kortstatus eller booker clubrom dersom en velger å bo på 4 eller 5 stjerners hotell. Konsekvensen av dette er nok helt klart at en ønsker kundene skal booke direkte hos den enkelte kjede og program og ikke via agentene. Syntes selv at noe av det beste dersom jeg velger bedre hoteller er å booke på bra hoteller med clubrom hvor en stort sett får spise i svært rolige omgivelser. Tipper vi fremover kommer til å få stadig flere fordeler med direkte bookinger med tanke på at agentene fort kan ta fra 10 til 25 prosent av vederlaget for tjenesten sin. Samtidig gir jo dette litt større fleksibilitet dersom en reiser i jobb og ikke ønsker å bli trukket for frokostfordel.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Før i verden var man ikke hotell hvis det ikke var med frokost.
     
    jgroneng, wilco, Kristian and 2 others like this.
  10. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Radisson har hatt moglegheit til å booke uten frukost ganske lenge. Har prøvd å booke NCC uten frukost, men ikkje mogleg. (Gjeld spesielt rundt OSL med avgang før kl 06 frå hotellet, og frukost i Loungen eller på flyet frister meir)
     
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo lett å sammenligne med fly med og uten bagasje. Det er jo ikke noe vanskelig å betale for frokosten innbakt i oppholdet. Så og si alt på hotels.com har forskjellige kategorier for med og uten frokost, og kansellerbar eller ei. Så det er nok helt klart den veien det går.

    Men frokosten er jo ikke gratis, den er bare inkludert. Så for min del, som fikke spiser frokost, synes jeg det er helt OK.

    C
     
  12. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg spiser alltid frokost på hotellet, så for mitt vedkommende er det ofte en dealbreaker hvis frokost ikke er inkludert, eller hvis det ikke er mulig å velge til frokost hos f.eks. hotels.com. Erfaringsmessig er jo kostnaden for å kjøpe frokost når oppholdet har begynt helt ublu, så booker kun hotell med frokost inkludert i rompris eller der status gir meg complimentary frokost. Til syvende og sist vil det vel være etterspørsel som styrer hvilken vei dette går her hjemme, som i resten av verden....
     

Del denne siden