Er reiselån en god løsning?

Tråd i 'Off-topic' startet av Bredulf, 11. nov 2021.

  1. Bredulf

    Bredulf Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Har sagt ja til å reise med et par studiekompiser i desember, men har litt for stram økonomi til å betale for flybillettene. Går det greit å ta opp reiselån som jeg ser bl.a. http://lanfordeg.no/ og stort sett de fleste bankene tilbyr, så lenge jeg betaler ned lånet med en gang jeg får råd? Eller vil det være bedre å spørre om å låne penger fra familie eller noe?
     
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,364
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Har du en klar formening om når du vil klare å innfri lånet?

    Hvis ikke:
    Desember er en dyr måned. Om reisen kommer "på toppen" av andre utgifter har du egentlig ikke råd.

    Det er ingenting galt med å ta et kortsiktig lån så lenge du har en plan for rask nedbetaling.
    Bruk helst kredittkort og betal før rentene begynner å løpe.
     
  3. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Gammel post men fikk lyst til å svare for å hjelpe (kanskje for fremtiden også).

    Det kjedelige og fornuftige svaret er: Nei, bør prøve å unngå å ta opp lån i en typisk "studentsituasjon" med den begrunnelse av at en økonomi alltid har skjulte kostnader og at det skal ganske mye til for å avdra det lånet. Det er en relativt stor ekstra belastning som man rent psykologisk ikke helt ser for seg når man har lyst på de pengene for å gjøre noe gøy. Men vær hundre prosent sikker på at jeg unner seg all mulig moro, men det er ofte vanskeligere med tilbakebetaling enn forutsett og det tar lengre tid. Kortsiktige lån fra institusjoner/banker kommer ofte med høye gebyrer og renter slik at man betaler en god del mer tilbake enn hva man lånte og er en økonomisk dårlig løsning. Man vil faktisk få mye mer for pengene ved å først spare opp før man bruker. Dersom man bare gjør det `en eneste gang, så vil man i stedet for å betale tilbake for forbruket etterpå, ikke ha det lånet, og heller kunne betale til seg selv (spare) og få langt større avkastning for pengene, eller moro for pengene.

    Det morsomme svaret er: Ja, du kan ta opp et lån, så lenge du er sikker på at du får betalt det ned i tide. Økonomiske kniper er vanskelige å komme ut av. Jeg var veldig flink å bruke penger som student og har faktisk enda spor av det i økonomien, selv med brukbar inntekt.
     

Del denne siden