Erfaringer FRA-IAH-FRA Lufthansa Biz, med bl.a. nytt serveringskonsept

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 11. aug 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansa har introdusert et nytt servicekonsept i Business over de siste månedene. Jeg var ikke klar over dette før fruen og jeg hadde retur fra Houston til Frankfurt, da fikk vi erfare det.

    På tur til Houston ble det servert på gammelmåten og serveringen var kjapp og effektiv.

    På tur tilbake hadde man også på denne ruten gått over til servering på brett istedenfor Trolley. Vår er erfaring var at dette fungerte svært dårlig. Nå skal det sies at dette nok hadde med at vår servitør enten var veldig fersk (lar man nye folk begynne rett i Business?) eller var usedvanlig klønete.

    For det første tok det ekstremt lang tid før vi fikk servering. Vi satt på hhv 15H og 15K i 2 etasje på 380, dette var akkurat i skillet, og da vår servitør begynte bakfra og jobbet seg framover fikk vi hele tiden sist. Nå virket det som servitøren som hadde ansvaret for den delen av seksjonen som var foran oss (dvs opp til og med rad 14) begynte forfra. Jeg vet ikke om det er noen regler for om man begynner forfra eller bakfra. kanskje er det nærhet til "kjøkkenet" som styrer det. Isåfall vil jeg anbefale de som ønsker seg kjapp servering å velge sete nær dette.

    Som sagt, vår servitør syntes å bruke vesentlig lenger tid til servering enn de 3 andre, så det kan hende at vår opplevelse var eksepsjonell.

    Pre dinner drinks & snacks kom ikke til oss før andre hadde fått servert forrett, sogar hadde fullført den.

    Da vi omsider fikk forretten, tok det en halv evighet før vi fikk neste rett, og det var hovedretten, salaten glimret med sitt fravær til vi fikk etterlyst den. Det var ikke så enkelt da servitøren svært sjeldent dukket opp i vår rad, med den konsekvens at vi enten måtte pinge på ham eller reise oss opp og vinke bakover. Jeg er ikke spesielt glad i bruke knappen, og det ble for dumt å reise seg opp i utide, ikke er det enkelt heller når man har trayet på fanget. Konsekvensen ble at vi hadde fortært hovedretten lenge før både salat og påfyll av vin.

    Når desserten omsider dukket opp, fikk vi tilbud om is og ost/kjeks. Vi ønsket begge å ha både is og ost/kjeks og ga uttrykk for at vi gjerne kunne tenke oss ost/kjeks med port først og få isen etterpå. Men nei, det kunne han ikke garantere, så hvis vi skulle ha det, så måtte vi ta begge deler nå. Jeg hadde et sterkt inntrykk av at det ikke var tilgjengelighet det skortet på, men heller uvilje til å komme tilbake.

    Dette inntrykket ble ytterligere forsterket da han spurte om vi kunne dele på kjeksen til osten!

    Som tidligere nevnt, så syns jeg at maten man får i Lufthansa Biz er stusslige greier sammenlignet med SAS. Basert på tidligere erfaring med Club World og BA og, så vil jeg si at SAS har all grunn til å være stolte av sitt mattilbud i Biz som ikke bare er lekrere og mer velsmakende, men også mer rikholdig, man blir faktisk mett av SAS sitt tilbud i Biz.

    Mens jeg er inne på digresjon, vil jeg nevne noe som jeg finner svært merkelig. Det virker som alle andre flyselskap leverer ut et skikkelig bestikk i Business, mens SAS leverer ut noe som ser ut som det hører hjemme i barnehagen, jeg husker de introduserte dette bestikket som en følge av 9/11, men når andre selskap kan ha ordentlig bestikk, kan vel de også?

    Summa summarum, så fikk vi en heller dårlig opplevelse av Lufthansa sitt nye konsept. Det tok for lang tid og serveringen var rotete. Håper dette bedrer seg ettersom personalet blir mer drillet på det.

    En annen ting jeg la merke til på turen over og ikke minst tilbake hvor det var viktigere å sove. Når stolene til Lufthansa går i sengeposisjon er det rimelig trangt. Det er mulig jeg er over middels svær over skuldrene, men jeg lå ganske trangt og tenkte på hvordan en sardin i boks har det.

    Det var forøvrig full kabin og barn ombord (apropos diskusjon tidligere), bl.a. en baby og jeg ble overrasket over å se at Luftwaffe også tilbyr baby krybbe i Business. Ungen skrek nesten hele veien, stakkars foreldre og de som satt rundt. Jeg er i prinsippet for at barn skal ha tilgang der foreldrene betaler. Om de gjør litt mye utav seg, vel de er barn og det får man leve med. Men jeg er litt overrasket over at man legger så tilrette at man har baby krybbe i Business. Det er kanskje å dra det litt langt? Når der er folk som betaler titusenvis for komfort?
     
    Bizflyer and NoLimit like this.
  2. tomatle

    tomatle Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Brukte babykrybbe i LH F, på min første F tur :)
     
    Guden liker dette
  3. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Babykrybbe i Biz får man tåle, etter min mening. Nå er menneskeheten en gang slik at vi både formerer oss og er i forskjellige livsstadier, også i Biz.
     
    Trety and Guden like this.
  4. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Bassinet må du finne deg i. Tåler du ikke bråk på offentlig transport får du fly privat neste gang.
     
    Trety, anders82 and Guden like this.
  5. peopleexpress

    peopleexpress Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Fruen og jeg fløy også denne ruten i sommer, og jeg slutter meg fullt og helt til trådstarter sine observasjoner. Vi kommer nok ikke til å reise med LH Biz i A380 neste gang. Tror rett og slett at flyet er for stort, for mange passasjerer til at flyselskapet klarer å skape det lille ekstra. Litt skuffende opplevelse, men dog vesentlig bedre enn i etasjen under. Det hjelper nok heller ikke på vår objektivitet, at vi var superfornøyd med United på veien over til IAH.

    Vi fikk heller ikke sove om bord fordi han som satt bak oss, hostet to ganger hvert eneste minutt hele veien over. Ganske irriterende, men det går det ikke an å gardere seg mot! Men jeg tror at omtrent hele vår biz seksjon var våken, stort sett hele turen over. Jeg prøvde meg på en redningsaksjon med Fishermans Friend, men det funka heller dårlig...
     
  6. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Ref treg servering, artig at LH har tatt opp kampen med SK oljerutå her.
     
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Huff huff - erfaringen min er at selskapene skal fjonge seg (særlig på A380) og begynner med servering uten tralle, og så tar det eeeeeevigheter. Erfaring fra EK A380 vil jeg ikke oppleve igjen, crew løp frem og tilbake i et eneste kjør i timesvis. Ikke bare tok det laaaang tid, men var veldig slitsomt å sitte ved midtgangen. BA hadde pre-dinner drinks uten tralle på A380 sist gang - det tok også laaang tid, heldigvis tok de frem tralla til maten. Konsekvensen er at jeg forsøker å skygge unna A380, og sikter på de mindre flyene der ting skjer relativt kjapt, særlig på nattflighter.
     
  8. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Kan absolutt anbefale A380 i F hos både LH og Thai, kjapp og god servering selv om jeg satt helt bak i kabinen i sete 2A :)
     
    Last edited: 11. aug 2015
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har to døtre på 9 & 11, og de har ligget flere døgn i Business-krybbe hver.
    Har man betalt, enten cash eller points, må man få nyte godt av foran-i-bussen,
    Ferdig med den.
     
    RoadKing and Scandipendler like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Helt greit, jeg har ikke noe problem med det. Men jeg lurte på en ting som vi diskuterte på turen, betaler barn/spebarn også full pris i Biz hhv First, eller opererer BA,LH,SK med barnerabatter også i denne kabinen? Det vil være kjekt å vite :)
     
  11. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener at en infant betaler 10% av en voksen billett, om jeg ikke husker feil, iallefall på revenue ticket.
    Akkurat avgiftene har jeg ikke i mente, det er snart 7 år siden det var aktuelt.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Takker, det skal jeg ha i mente, skulle vi finne på å dra på langtur med barnebarna.
     
  13. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg mener bestemt at de fleste selskaper nå regner et sted mellom 50 og 75% av voksenpris for barn. Avgifter betales som normalt, de rabatteres ikke. Booket eget sete til jr i biz på OSL-LHR før jul (BA), og da betalte jeg 75% av voksenpris. Jr er riktignok bare 1,5 på reisetidspunkt, men av hensyn til andre passasjerer om bor bør han helt klart ha eget sete. :D
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden