Erfaringer med GHA Discovery + gjennomførte overnattinger

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av freddyen, 09. nov 2025.

1. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    113
    I et forsøk på å distansere meg fra Hotels.com Rewards ser jeg etter noe som er nesten like allsidig.

Jeg kunne ikke finne en dedikert tråd for GHA Discovery.

Programmet består av 4 nivåer, og toppnivåene gir mulighet for fri oppgradering (Platinum=1 kategori opp, Titanium=2 kategorier). Titanium gir også gratis frokost.
    Selvfølgelig også det vanlige som tidlig/sen utsjekk, poengopptjening, garantert rom ol.

Programmet omfatter en rekke kjeder.
    Blant annet Kempinski og NH Hotels.
    Etter at Thon gikk ut av GHA ble programmet lite relevant i Norge.
    Det omfatter fortsatt Unike Hoteller.

Kanskje dette kan bli en fast tråd for diskusjon og rapporter fra opphold?

I forbindelse med en tur til Valencia, hvor NH Hotels er godt representert, vurderer jeg en betalt status match til Titanium for $150, som inkluderer en $75 stay credit.
    Statusen gjelder ut 2026.
    Vær OBS på at ikke alle fordeler gjelder i alle kjedene.

Last edited: 09. nov 2025
    tobeornot999, milehigh and haifinn like this.
  2. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    19,139
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk statusmatcha Thon black med GHA Titanium for endel år siden.

Det ble bare to overnattinger hvor fordelene slo inn. Omni hotell i NY, fikk bedre rom og en trillevogn med vann, ost og kjeks og rødvin levert på rommet. Sen utsjekk kl 16.

Det andre var Viceroy washington dc. Oppgradert et hakk opp, og en voucher på mat/drikke på hotellet. Husker ikke summen..

Ellers har jeg brukt "opplevelser" tilbudet til GHA i Roma to ganger. Det var rooftop cocktail experience på to forskjellige steder. To for en på cocktail og snacks på passe eksklusive hotelltak.

Nå er statusen vekk:(

milehigh, tobeornot999 and freddyen like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,082
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk tilbud om en billig, cash-basert matching fra dem i fjor.

Har titanium på den matchen, og har vært litt for sløv for å bruke kortet.

Det ligger blant annet en double category room upgrade på dette nivået, men subject to availability.

Noen med erfaringer om gode fordeler, fortrinnsvis gode oppgraderinger av rom?

Tildeles det feks ved booking (hvis tilgjengelig), eller er det litt sånn Strawberry platinum ved innsjekk: "vi har ingen suiter ledig (de ligger ute for salg), men du får deluxe rom selv om du bestilte standard"?

Cumulus and freddyen like this.
  4. DetAarnes

DetAarnes FlywithHenrik

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Etter å ha bodd hos Avani i Frankfurt og NUO Beijing med GHA Titanium, så kan jeg melde om oppgradering. Fikk gratis frokost på Avani, og NUO var fruktfat og dobbel/trippel oppgradering til nesten toppetasje. Ikke suite, og heller ikke tilgang til executive lounge, men bra ellers. Hadde i begge tilfeller booket billigste tilgjengelige rom.

freddyen and tobeornot999 like this.
  5. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,889
    Bonuspoeng:
    163
    Matchet til Titanum i slutten av 2025.

Dobbel oppgradering fra Executive Grand Deluxe Room King til Diplomatic Suite på Kempinski Jakarta samt velkomstgave på rommet (afternoon tea oppsett).

Dobbel oppgradering fra Deluxe King til Executive room (ikke Club) på Pan Pacific Jakarta, samt (veldig bra) gratis frokost i restauranten.

Baldrick, milehigh, Emma and 6 others like this.
  6. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    19,139
    Bonuspoeng:
    183
    Matcha fra hva?:)

7. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,889
    Bonuspoeng:
    163
    Hilton Diamond

haifinn liker dette
  8. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    1,016
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært GHA Titanium noen år. Matchet først til Platinum via ett britisk abonnement på Business Insider, og videre til Titanium året etter.
    Det er virkelig latterlig enkelt å opprettholde statusen. 3 netter på 3 forskjellige kjeder pr år. I Norge så er jo også Unike hoteller en del av GHA og en overnatting på Rømskog spa på billigste rom ga meg suite og en flaske prosecco sto klar ved ankomst.
    Jeg har blitt oppgradert på samtlige hoteller jeg har bod på bla suite på Tivoli i Lisboa og det samme på Divani Akropolis. Man får alltid en liten gave når man ankommer som i mitt tilfelle har vært alt fra kaker til en flaske sprit..!

Kan virkelig anbefale programmet:)

9. Olf

Olf Nytt Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    13
    Hotell: Tvedestrand Fjordhotel (Unike Hoteller)
    Status: Silver
    Rom booket: Dobbel
    Oppgraderinger: Usikker
    Lengde opphold: 2 netter
    Andre fordeler: Rabattkupong 30 kr til bar/restaurant. Sjokolade og flaskevann på rommet.

Veldig koseleg og historisk hotell. Forventa at det var lavsesong no i april, men nokre av dagene var det fullbooket. Hotellet har også ei flytebrygge og ein uterestaurant, men den opnar ikkje før høgsesongen. Har litt mindre frokostbuffet enn det eg er van med, men nå er det berre 26 rom her.
    Dei tilsette er veldig vennlege og serviceinnstilla.

Som ein del av Unike Hoteller, var det ein ganske ok pris. Ser at mange av dei andre hotella i GHA Discovery ligg ein del høgare i rompris.

milehigh, furlong, jgroneng and 3 others like this.
  10. Nuvolari

Nuvolari EBD | Scandic L6 | GHA Titanium | Avis President

Likes mottatt:
    3,424
    Bonuspoeng:
    113
    Gjennomført første opphold som GHA Discovery Titanium på NH Copenhagen Grand Joanne. Ble ikke oppgradert fordi hotellet svar smekk fullt som følge av en konsert i byen. Jeg sjekket selv og det stemte. Fikk i stedet gratis frokost, flaske prosecco i isbøtte på rommet og to gratis drinker i baren.

Planlegger flere opphold på GHA hoteller fremover. GHA har alltid en rekke kampanjer som f.eks gir trippel D$ (Discovery dollar) opptjening + 25D$ og 50D$ bonuser på toppen. Blant annet en kampanje nå som gir triple poeng på Minor hoteller (NH, Avani, Anantara, Tivoli osv) + 25D$ / 50D$ bonus ved hhv ett og to opphold. Man finner kampanjene i GHA appen og man må registrere seg på de ulike kampanjene for at de skal aktiveres. Er kun et tastetrykk for å registere seg.

Har booket Avani+ Riverside i Bangkok og Siam Kempinski i Bangkok i høstferien. Satser på to nivå rom oppgradering begge steder. Oppholdet på Avani Riverside kombinert med Minor kampanjen vil gi 222D$ (tilsvarer 222 USD) som deretter kan benyttes for å delbetale Siam Kempinski noen dager senere. 222D$ tilsvarer en rabatt på 28%. Prisen jeg betalte før rabatt var noe under prisen jeg fikk opp på hotels.com med gullstatus. Får jeg to nivå romoppgradering på toppen er jeg godt fornøyd med verdien programmet gir.

Etter disse to oppholdene i Bangkok har jeg overnattet på tre ulike kjeder i GHA alliansen og jeg har rekvalifisert til Titanium ut neste år.

Kan også legge til at man flere ganger i året kan kjøpe D$ med 15% rabatt. Jeg rakk akkurat ikke å kjøpe det forrige uke ifm den pågående kampanjen. I såfall kunne jeg kommet opp i en total rabatt på 43% hvor den opprinnelige prisen allerede er litt under prisen på hotels.com.

Last edited: 20. juni 2026
    furlong, milehigh, Teknolai and 4 others like this.
  11. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,927
    Bonuspoeng:
    183
    Kan du forklare regnestykket på 43%? Man tjener ikke D$ på den biten man betaler med D$.

12. Nuvolari

Likes mottatt:
    3,424
    Bonuspoeng:
    113
    Du har rett, det gjør man jo selvsagt ikke. Så uten kjøp av D$ blir rabatten 32%:
    Hotell: Avani+ Riverside Bangkok
    Rom: Skyline River View
    Antall netter: 4
    Pris før rabatt: NOK 6.782
    Grunnrabatt som GHA Titanium: 7% (NOK 475)
    Kampanjerabatt i tillegg till grunnrabatt: 14% + 25D$ + 50D$ =NOK 1700
    Sum rabatt: 32% (NOK 2.175)

NB: rabatten på 32% blir ikke trukket fra på regningen med utbetales i D$ som kan brukes til å betale neste opphold. Jeg har et nytt opphold på Siam Kempinski neste dag hvor jeg kan betale deler av oppholder med D$. Håper bare jeg mottar D$ før jeg skal sjekke ut fra Siam Kempinski 3 dager senere. KI forteller meg at grunnbonusen ubetales innen 24-48t men at kampanjebonusen kan ta lengre tid. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før en slik kampanjebonus utbetales?

Last edited: 21. juni 2026
    milehigh liker dette
  13. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,927
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har noen hundre GHA netter siste par år, og er på et i NYC nå. Jeg kan bekrefte at det er stor variasjon. Både for base og promo dollar. I ditt tilfelle kan det gå, men jeg ville ikke planlagt med det.

tobeornot999, Cumulus and Nuvolari like this.
  14. kongenamundsen

kongenamundsen Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har erfaring med GHA og betaling etter bestilling? Tenkte å prøve GHA etter man er sånn passelig fornøyd med IHG etter ymse opplevelser..

Fikk denne mailen etter bestilling gjennom appen til GHA og bestillingen står der. Ingenting er trukket fra mitt kort pr idag, og lurer således på dette med bestilling gjennom app gjennom GHA, og noen som har erfaring med betaling pr link i etterkant av bestilling?

Hadde forstått det om dette var et asiatisk hotell ute på landsbygda?? Mye mulig at denne kjeden består av frittstående hoteller under paraplyen GHA, og således må betaling gå direkte til hotellet?

Mail fra hotellet:

Greetings from Kempinski Hotel.

Regarding the room reservations reference number xxxxx was confirmed under Promotion with required 100% prepayment with Non Cancellation & Non Refundable.

Guest Name : Guest Guest

Period xx.xx - xx.xx 2026 (5 nights)

Please note that there was no any amount deducted from your provided credit card yet as typically, payment for all prepaid reservations is expected to be made through the provided link sent by the hotel.

This is because the hotel is unable to process offline credit card transactions manually. Therefore, we kindly request you to process payment by submitting via the given payment link at the mentioned amount.

Therefore, Herewith the payment link for your reference on the payment process :

Pay Here : Link…

Once the payment has been submitted, please kindly revert a copy remittance for our reference.

Should you require any further assistance, please do not hesitate to contact us.

Best regards,
    XXX XXX
    Reservation Agent

15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,927
    Bonuspoeng:
    183
    Ta kontakt med hotellet direkte og spør. Iberostar er hacket i sommer, og de som har betalt har fått fake betalingslinker som har gått til andre. Mye hassle.

16. kongenamundsen

kongenamundsen Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar:)

Har sendt mail, og vedlagt mailen jeg har fått med betalingslink for sjekk.

17. kongenamundsen

kongenamundsen Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Fikk svar på mail ifra hotellet, så tydeligvis noe eget opplegg med GHA bookinger og betalinger. Stusser uansett på løsningen all den tid jeg har lagt inn mitt kort ved bestilling??

Svaret fra hotellet:
    With regard to your concerned, please rest assure that the payment gateway that has been submit to you is from our ends with safety and security for you to process your direct payment with us.

Please find the attached email to reconfirm that the email has sent from our ends.

18. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    113
    Var ikke klar over at GHA har fått flere hotell i NYC. Hvilket bor du på og hvordan er standarden?

19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,927
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde 2 innsjekker på NH Madisson og 3 innsjekker på Hotel Park avenue.
    Har du status er Park Av best grunnet gratis frokost, samt at hotellet er mye freshere. Samme prisklasse. Gangavstand i mellom

Fikk en Tower suite på NH, og Nomad penthouse på Park. Sistnevnte rom hadde en rack rate på 3000 usd pr natt da vi ankom under VM. Ca 10x base room price som jeg hadde booket.

Ellers bodde jeg på det nye Corinthia upper east side sist. Spaserte fra Penn station, men ganske usentralt ift de andre. Og ikke minst sinnsykt dyrt. Selv baserom fort 2000 usd. Men måtte prøve det da jeg uansett får suiter.

Spielhaug, jgroneng and Maggie like this.
  20. Nuvolari

Likes mottatt:
    3,424
    Bonuspoeng:
    113
    Heftige oppgraderinger. Er det vanlig at du blir oppgradert mer enn to kategorier?

Er selv GHA Titanium og skal bo på Avani Riverside og Kempinski i Bangkok. Booket to-tre kategorier opp fra base rom så spent på hva jeg får.

Del denne siden