Erfaringer med Wizz Air

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av knuttysnes, 22. febr 2015.

  1. knuttysnes

    knuttysnes Sunnmøring

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    God søndags kveld alle sammen.
    Jeg og fruen ser på mulighetene for en rimelig påsketur til Gdansk dette året og siden Wizz Air har direkteruter dit og Vilnius fra AES er dette ett godt alternativ. Prisene er unektelig gode så lenge man reiser lett med kun håndbagasje og jeg har lest gjennom reglene.
    Wizz Air har jo samme regime som noen andre kjente lavprisselskaper med priser på bagasje, kredittkortgebyr etc. som er helt hinsidig men hvis man gjør alt riktig så skulle det gå greit.

    Spørsmålet er hvilke erfaringer dere her inne har med Wizz Air?
     
  2. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fløyet dem et par ganger, og det har vært helt kurant.
    Min medpassasjer som jeg fortalte om i denne tråden er nok ikke enig...
     
    redlund, knuttysnes and GinTonic like this.
  3. Trillekoff

    Trillekoff Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Har flydd flere ganger med Wizzair, og synes i grunnen at det er et helt greit lavpris-selskap. Det man bør være obs på, er bagasjereglene: hos Wizz må man betale selv for håndbagasje, hvis den er over en viss størrelse (large cabin bag). En gang måtte jeg stappe en liten plastpose inn i kofferten min, eller betale ekstragebyr for å ta den med. De er ganske strenge, og benytter enhver mulighet til å dra inn ekstra penger, i samme stil som Ryanair. Hvis man planlegger å reise mer enn 2 ganger tur-retur med Wizzair i nærmeste fremtid, har de en "discount club" som gir 10 euro rabatt per billett. Dette koster 30 euro per år.
     
    knuttysnes liker dette
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Les mer om Wizz Discount Club her :)
     
  5. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiste en t/r fra værnes til Gdansk og det var ok... flyet til Gdansk var litt slitt dem hadde faktiskt teipet fast det ene armlenet ???
    Men hjemme igjen var det mye bedre, betalt forresten noen kr ekstra for å kom først inn på flyet som jeg synes var kurrant
    alt i alt man får det man betaler for og flyreisen er ikke så lang så da er det ikke så farlig hvem man reiser med, visst du ikke har mye bagasje vel og merke da...
     
    knuttysnes liker dette
  6. Travelmate

    Travelmate Guest

    Jeg har flydd de Gdansk - Bergen for et par år siden og det var helt fint. Betalt ekstra for ekstra beinplass (XL-seat?) og tidlig ombordstigning. Det var kaos i gaten da jeg skulle gå om bord i Gdansk, men vi som hadde betalt for å sitte på XL-sete fikk gå om bord først (alltid godt å gå rett forbi en lang kø) og det var gode seter. Vil du bo billig og bra: Novotel, som ligger 2-3 minutter å gå til gamlebyen.
     
    knuttysnes liker dette
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg flyr av prinsipp ikke selskap som gjør at du må "høgge" av hjula på carry-on bagasjen din.. Wizz Air, Ryanair.. Same shit, different wrapping og de får ikke 2 cent av meg.. ;)
     
  8. knuttysnes

    knuttysnes Sunnmøring

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for tips alle ihop! Jeg målte opp kofferten jeg brukes mest som carry-on og oppdaget til min store fortvilelse at den var 3 cm for bred Bagasjegebyr for denne strekningen t/r er hele 70€ for 1 koffert og det nekter jeg av prinsipp å betale.
     
  9. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Ta det som en utfordring, og prøv å slå 17 kg ;)
     
    knuttysnes liker dette
  10. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Har en kollega fra Polen som nettopp reiste med Wizzair.
    På Sola viste han fram sin boarding pass som var en pdf fil på mobilen. Han viste dette fram og alt var ok. Welcome aboard!
    I Gdansk gjorde han akkurat det samme men ble nektet å fly hvis ikke han hadde boarding pass skrevet ut. Det hjalp ingenting å si at det funker fint på Sola.
    150 złoty måtte han ut med og et par złoty til for noen blodtrykkstabletter.....for du verden så sure han er.

    Så da vet dere det.....husk å skriv ut en boarding pass hvis du flyr med Wizzair :rolleyes:
     
    Ruby liker dette
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Eller husk å ikke fly med Wizzair.. :rolleyes:
     
  12. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel nesten sånn "standard" på selskaper som Wizzair og Ryanair, skriv ut på papir, visst ikke tar vi reisekassa di :p
     
  13. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer en tur luton-bgo med wizz.

    har ikke planlagt baggasje, blir kun en «manpurse» over skulderen.
    Funker det likt som Ryanair?
    Dvs print ditt eget boardingkort og still deg i kø?

    noe jeg bør tenke på for å unngå ubehagelige overraskelser?
     
  14. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan også vise boardingkort i app'en deres. Det er også godkjent.
     
    leeds1979 liker dette
  15. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at Wizzair har egen størrelse på håndbagasje hvis du ikke har kjøpt Priority boarding. Da er maks størrelse 40*30*20 og den må ligge under setet foran. Jeg er i WAW nå med Wizzair og betalte 300 kr t/r men med bagasje og setereservasjon ble prisen 750,-

    De har også pre boarding, så de som hadde priority boarding måtte boarde 40 min før avgang. Og det betydde da å stå og vente i boarding området da det fortsatt var 20 min før innkommende fly landet.... Rimelig bortkastet penger.

    I tillegg har vel Wizzair den minste seat pitch av alle flyselskapene i Europa. Jeg har flydd Spirit i USA og det minnet meg mye om dem. NB! Jeg skal aldri fly Spirit igjen.
     
    Barnkpi liker dette
  16. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde en tur med wizzair for litt siden. Synes det var ekstra dårlig plass mellom setene. Ellers ok.
     
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Å fly wizz air uten privilege pass til 199€/år kunne jeg aldri funnet på. Det er såpass dyrt med priority boarding, kabinkoffert og setevalg kjøpt per tur, at jeg aldri kunne fått meg til å betale gang etter gang for det. Det er simpelthen altfor lite risiko å ta det utlegget 199€ med en gang, kontra å finregne på ditt og datt. Sparte mye penger på det i fjor, allerede etter bare 6-8 enkeltreiser.
     
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det lønner seg hvis du flyer en del med Wizzair. Men for min del så er det heldigvis veldig sjelden jeg må fly med dem. Hadde det vært opp til meg hadde jeg heller flydd OSL - HEL - LHR - WAW med AY og BA enn direkte mellom TRF og WAW:D
     
    Gribb and redlund like this.
  19. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Enveistur alene ca halvannen time uten baggasje,
    Så skal prøve å klare meg selv om det er trangt
    99kr er jo helt loco
     
    Petter B-C liker dette
  20. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Noget usikker på om 6-8 flights kan kalles særlig mye her inne, men det var i alle fall breakeven for meg på de 199. Hadde 32 bookinger med wizz i fjor, så kanskje 40-45 enkeltreiser?. Dette i tillegg til diverse andre selskap... Tror 2019 havna ut på ca. 70 flights alt inkludert. Ingen allianselojalitet hos meg lenger, sparer masse penger på det.

    Wizz har enkelte kule destinasjoner som rett og slett er for gode å takke nei til når man er prisbevisst student og prisene starter på 99 kr:
    Kasakhstan, Aserbajdsjan, Dubai, Georgia, Armenia ++ er ikke low cost hverdagsmat i mine øyne.
     
    Last edited: 22. febr 2020

Del denne siden