Ersättning vid försening

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av PCR, 20. juli 2015.

  1. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Jag erkänner, detta med EU kompensation är min akilleshäl.
    13/7 var jag bokad GOT-CPH-LYR-OSL med SAS. Första leg blev försenad på grund av teknik och därmed missade vi anslutningen i CPH. Bokades om till nästa avgång och det såg fint ut mht vidare resa till LYR. SK1470 fick dock teknik och därmed missade vi anslutningen i GOT. Fick hotell och mat till 250NOK och bokades om till en avgång 0900 14/7. Ankomst till LYR blev då ca 12,5 timmar senare än planlagt. Vad har vi rätt att claima av SAS här? Reseförsäkringen ger mig 400SEK och AmEx ingenting. En hotellnatt gick i dass. Jag har min idé klar men vad säger de självutnämnda experterna? ;)
     
    Last edited: 20. juli 2015
  2. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Till historien hör att det var teknik tidigare under dagen som gav följdverkningar på bägge förseningarna och jag var förutseende och gav SAS möjlighet att boka om mig GOT-STO-OSL vilket de inte önskade :)
     
    Last edited: 20. juli 2015
  3. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge det er teknisk feil, så er det vel noe SAS kan kalle force majeure og er som sådan ikke noe som berettiger erstatning utover overnatting/matkuponger. Min erfaring med SAS ved slike tilfeller, er at man er heldig om SAS overhodet fikser overnatting og mat, men det er en annen sak. Problemet er vel også at "teknisk feil" kan være så mangt at det nær sagt brukes som standardformulering fordi flyselskapene (og da ikke bare SAS) vet at det berettiger minimal erstatning. Det er litt det samme som "manglende/lite synlig billett" i parkeringssaker, som pleier å være standardformulering fra parkeringsselskapene fordi de vet at Parkeringsklagenemnda automatisk avviser klagesaker av denne type. Dermed blir bevisforholdet en sak mellom klager og selskap, noe som nødvendigvis er til selskapets fordel.

    Men, som sagt: jeg tror ikke teknisk feil berettiger annet enn ombooking, mat og evt. overnatting, alt regulert etter bestemte timesatser. Alt utover dette blir et spørsmål om reiseforsikring, hvor også bestemte (men varierende) vilkår gjelder mht. tid mellom connections, mellom ankomst og event, osv. Et byråkratisk mareritt som selv statens byråkrater ville ha vært stolte av å ha stelt i stand.
     
  4. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis SAS har sett eller du har sett og gjort SAS oppmerksom på at en mulig connection mest sannsynlig ikke kommer til å gå. Og selskapet på det tidspunktet ikke ønsket å finne en rimelig løsning så vil selskapet i denne sammenheng kunne holdes ansvarlig. Det er fordi at de på et tidspunkt med enkelhet kunne unngått hele situasjonen, men valgte og ikke bruke muligheten.

    Her mener jeg at SAS med enkelthet kunne unngått hele situasjonen og at du derfor er berettiget standardkompensasjon på EUR 400

    Det er da min tolkning, den kan jo også være feil ;)

    Legger ved tolkning av unntakene.

    Unntak for retten til erstatning/standardkompensasjon
    • Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.
      Teknisk svikt med flyet som medfører at flygningen må instilles, fritar ikke flyselskapet, med mindre de kan sannsynliggjøre at de tekniske problemene skyldes uforutsette forhold som de ikke kunne tatt i betraktning eller unngått med rimelige tiltak.
     
  5. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Hva med om de kansellerer fly og setter opp deg på en annen flight? taper utlegg for en hotellnatt pga dette... Men totaltsett kommer jeg hjem samtidig. Men må altså ta et nattfly istedet for å sove på hotel.. Flighten jeg skulle ha er kansellert (lagt ned?) og vi er satt opp på nytt fly...
     
  6. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Unntak for retten til erstatning/standardkompensasjon

    • Hvis du blir informert om innstillingen senest 14 dager før avgang
    • Hvis du blir informert om innstillingen mellom 14 dager og 7 dager før avgang, og samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise høyst 2 timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og nå det endelige bestemmelsesstedet senest 4 timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.
    • Hvis du blir informert om den innstilte flygningen mindre enn 7 dager før avgang, forutsatt at du blir tilbudt en ombooking som innebærer at du kan reise høyst 1 time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsstid.
    http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/reise/flyreise/Innstilling
     
  7. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    so I'm FU&%&¤... :)
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror også du har krav på kompensasjon i dette tilfellet. Om du er i tvil så kan du jo prøve å legge inn opplysningene dine på AirHelp så burde du få svar på om du har krav på kompensasjon. Så kan du jo vurdere selv om du vil bruke AirHelp til å ta saken din eller om du vil forsøke SAS selv først. Jeg brukte AirHelp etter en 6-7 timers forsinkelse (også grunnet tekniske problemer) mellom New York og København i vinter og fikk da full uttelling.

    https://www.getairhelp.com/sv
     
  9. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Tack för inspel. Har sänt krav på 400EUR/pax i aktuell PNR till SAS så får vi se vad svaret blir.
     
    tommy777 liker dette
  10. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    och IDAG fick jag svar. Full utdelning från "bolaget" på 800EUR, BRAVO SAS! Inget krångel utan bara fråga om bankkonton :)
     
    Islending, tommy777 and Travellingalf like this.
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Bra det fungerer! Jeg fikk også nylig penger tilbake etter en over seks timer lang forsinkelse på EWR - CPH. 2 x 600 Euro :)
     
  12. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det är trevligt att man slipper krångla med motparten om saker man ha rätt till. Det är tyvärr rätt ovanligt 2015, oavsett bransch.
     
    Last edited: 02. sept 2015
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Damn straight! Sticking it to the man.
     
    PCR liker dette
  14. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Jeg var på SK983 fra CPH til NRT fredag 6. november.

    Flyet tok hadde oppsatt avgang kl 15:45, men tok av fra gaten kl. 19:05 (3 timer 20 minutter etter avgangstid). Opprinnelig landing skulle ha vært lørdag 7. november kl. 10:40, men flyet parkerte ved gaten 13:45 (selve landing på bakken var rapportert til kl. 13:26 etter det jeg leser i SAS appen, men det tok tid å takse og parkere ved gaten).

    Spørsmål: hvordan få bekreftet nøyaktig klokkeslett på når flyet parkerte og døra ble åpnet. Dette fordi det er 3 timers forsinkelse ved ankomst som utløser erstatting. Vi er 4 i resiefølget som lurer på dette.

    Jeg har lest på flere nettsteder at det er tidspunkt når flyet parkerer ved gaten og dørene åpner seg som gjelder og ikke når flyet lander på rullebanen, men vil vite om jeg har her en sak eller ikke for dette dreier seg om noen få minutter.

    For dere som måtte si at jeg er ute etter erstatting. Jeg vil bare ha avklaring på våre rettigheter. Det var ikke kjekt å ha så lang forsinkelse uansett.

    Grunnen til at flyet var forsinket var for sent ankomst fra San Francisco sammen dagen. Dette fordi flyet tok av mot San Francisco med 5 timers forsinkelse pga. tekniske problemer dagen i forveien og derfor ble dette en kjedereaksjon.

    På forhånd takk for svar !
     

Del denne siden