Essensiell starter-kit

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Ddan, 17. sept 2019.

  1. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Hei :),

    Som mange andre herinne har jeg blitt helt hekta på ideen om å opptjene til en eller to interkontinentale ture i året på høyt komfortnivå ved å bruke mine penger riktig resten av året. Jeg har sett fler tråder med nybegynnere som spør om alt mellom himmel. Det blir ofte vanskelig å svare på ... antar jeg. Men lurer på hva som er heilt essensielt for å "komme seg igang". Jeg er en ung kar uten barn og bil, bor i storby og tjener noe over landssnittet - tror jeg er relativ "vanlig" Oslo-type.

    Hvad er de 2-3 absolutt viktigste tingene man bør gjøre seg med en gang? Er det Trumf/Viatrumf? Hvilke kort man få seg med en gang uavhengig av årlig pris? Og bør man bestille kortene sine (Amex, MC??) til noen bestemt periode relativ til kalenderår/EB opptjeningsperiode?

    Håper dette kunne blitt en tråd der alle nybegynnere kunne fått de første konkrete tiltakene alle bør gjøre seg, som springbrett til videre i bonusjakten.

    P.S. gjerne send lenke hvis denne type tråd har blitt opprettet før
     
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    1 til 2 turer i året? Det var lite :) men velkommen til forum!

    Som @Misterix så finnes det mange tråder med info om dette.

    Dee beste enkelttipsene er nok å bruke tid på lese de store samletrådene om kredittkort trumf og eurobonus.

    Så gjøre en vurdering av hvilke kredittkort og bonuspoengsystem som passer for dine ambisjoner og ønsker.

    Ta en gjennomgang av økonomien din, og se hvordan pengene flyter.

    Se så på hvordan du systematisk kan bruke penger der du får trumf/eb poeng tilbake, uten at du betaler dyrere pris på varer og tjenester i dag.

    Lag deg en prioritert liste :

    feks Amex, litt sent å nå 150k i år? men du ønsker CT?

    Da legger venter du til Januar, eller på en god vervekampanje.

    I mellomtiden skaffer du deg SASMc og starter opptjening av poeng og opptjening mot SASMc rabatten. Hvis du mener den er aktuell for deg.

    Hvis ikke må du vurdere et av de andre kredittkortene, som er billigere å eie, men som har færre totale fordeler.
     
  4. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, kanskje litt lite, hehe. Dunno. Mitt forbruk er bare på 160k i året (ex regninger og fakturabetalinger) og flyr bare 10-20 gange innen for Skandinavia, så er vanskelig for meg å se (er vel mange der sier det før de kommer i gang ...), hvordan i alle dager jeg skal tjene mye mer enn 50-100k poeng i året :)

    Tenker jeg må ha SAS MC. Er som sagt usikker på hvor mye poeng jeg kan opptjene og derfor er det jo vansjelig å vurdere om jeg bør gå etter FlyPremium .. har veldig lyst :rolleyes:
     
  5. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Joda, men så plutselig kommer et Widerøe kredittkort-tilbud som i praksis er gratis og gir 20k poeng til deg og kona, 40k tilsammen. Så bytter dere begge mobilabonnement når ice har 620kr viatrumf tilbud, et abonnement som er kanskje best på markedet, plutselig 20k poeng til. Så bytter dere strømleverandør når Fjordkraft gir 10k poeng (ok, dette koster noen kroner pga ganske dårlig avtale, men i sin tid 3 mmd binding). Handlet frukt og grønt på Kiwi istedenfor Rema for kanskje en drøy tusenlapp i måneden? Omtrent samme pris, men 15% trumf og 30k poeng i året.

    Sånn, da fikk du 100 000 poeng ekstra det året, i tillegg til de 100 000 du har regnet deg frem til, og du sitter med øverste flypremium nivå.

    Det handler mest om å følge med. Tilbud kommer og går i et friskt tempo i denne «bransjen».
     
    democomputer liker dette
  6. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Hehe, du selger det bra. Får jo bare ennå mer lyst. Tror bare jeg må investere i SAS MC + SAS Amex prem etter nyttår og så teste det rundt et år hvor jeg jager tilbud! :)
     
    Last edited: 18. sept 2019
    anders8 liker dette

Del denne siden