Et av de beste flyselskap-intervjuene jeg har lest på lenge!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Scanflyer, 02. jan 2014.

  1. Scanflyer

    Scanflyer Medlem

    Innlegg:
    135
    Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Som de fleste har fått med seg har det siden midten av desember vært nesten daglige artikler om Norwegians Dreamlinertrøbbel. For første gang på lenge kom jeg over et meget godt intervju fra en riksavis. Intervjuet er litt av revolverslaget, dessverre uten oppfølgingsspørsmål. Men spørsmålene er grundige, faktabasert og skarpe. Synes derfor det er verdt å dele det her, uten at jeg mener å legge opp til noen SAS vs Norwegian diskusjon.

    God lesing!

    http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149022
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Leste denne artikkelen i og ble også litt overrasket over hvor åpen og seriøs Asgeir Nyseth er. Det er helt åpenbart at Kjos og Skånevik bør overlate til denne karen å snakke med pressen ifm Norwegian Long Haul.

    Vel, at Norwegian kan drive flyselskap kort, er det ihvertfall ingen som helst tvil om. Ingen skal komme å fortelle meg at de er amatører.

    Nå skal heller ikke jeg starte en Norwegian vs SAS diskusjon, men SAS intercont har hatt sine egne MEGET store problemer igjennom årene med en flåte som var på et ALT for stramt program og hver gang det ble trøbbel, ble det store forsinkelser og kanselleringer. Flåten til SAS var for liten og det var mange flyselskapseksperter som klødde seg godt i nepa over en rekke kostnadsparende trekk SAS gjorde ifm motor, reservemotor og deler som til enhver tid var på lager. Husker godt i 2007-2009 da SAS hadde store problemer, de hadde bl.a. ett fly stående på Newark i 5 (!!!!!) dager der man valgte å ta oljeprøver og sende disse til RR for analyser og deretter hadde man en debatt med RR før ny motor endelig ble bestilt.

    En meget god venn av meg som er systems engineering boss i verdens nest største flyselskap lo godt siden de hjalp SAS på Newark og fikk innblikk i spareblussoperasjonen til SAS. "Vi hadde byttet motoren umiddelbart og tatt debatten og analysen etter at flyet ble satt i produksjon igjen"

    Men alt dette er irrelevant i denne sammenhengen (akkurat som Thai, Irland opplegget i utgangspunktet er irrelevant)

    Det som er relevant er hvilken policy Norwegian har for sine reisende.

    Den store og eneste forskjellen mellom Norwegian og alle de andre er policy. Norwegian Longhaul booker IKKE om til andre selskaper når noe går galt. De driver som en charterbedrift og det vil aldri endre seg.

    At Mr. Nyseth sier at de booker om til andre selskaper er ikke sant. De gjør ALT de kan for å unngå dette. Hadde de gjort dette, hadde passasjerene som satt 3 dager på JFK vært hjemme noen timer sent

    Det å få 200 pers over atlanteren fra JFK er ikke noe heksekunst, det er dritenkelt. Sier Norwegian noe annet, lyver de. Det går over 20 flighter fra JFK kun til London hver eneste dag. Siste går ikke før 11 på kvelden. I tillegg finnes det en HAUG med flighter til andre steder i Europa.

    Og det er hva som skiller mellom Norwegian og de andre for folk som reiser i Economy, intet annet. Det er trangt som f.. bak gardinen, det kuttes i alt som kan kuttes.

    Det er en stor økonomisk risiko, rett og slett. Står jeg på JFK og har ett møte i Europa neste dag, har jeg ikke tid til å vente til onsdag med å komme meg dit jeg skal. Er jeg på ferie og skal på jobb dagen etter jeg kommer hjem, har jeg ikke råd til å sitte på en flyplass i 3 dager. Valget jeg da har er å kjøpe en grisedyr enveisbillett noe jeg aldri får refundert av Norwegian og bare delvis av forsikringsselskapet etter masse dill, om og men.

    Derfor er Norwegian long haul uaktuelt for meg.
     
    SASDC8, Islending, HEO and 4 others like this.
  3. Scanflyer

    Scanflyer Medlem

    Innlegg:
    135
    Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Enig, derfor synd at han ikke fulgte med oppfølgingsspørsmål. Enig med Tommy i at Nyseth svarer meget godt for seg. Fremstår ydmyk, men samtidig sterk. Grunnen til at jeg postet dette intervjuet er fordi jeg synes journalisten har gjort et godt arbeid med spørsmålene. Både SAS og Norwegian kan i 80% av tilfellene snakke seg bort, fordi journalistene rett og slett ikke kan nok om bransjen og stiller alt for dårlige/svake spørsmål. Denne Jostein Matre i VG må åpenbart ha en viss kunnskap om bransjen.
     
  4. Scanflyer

    Scanflyer Medlem

    Innlegg:
    135
    Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, der kom han. Det sank vel endelig inn hos Skånevik og kommunikasjonsavdelingen at saken bare ble verre med å skåne Kjosern. Men han sier jo ingenting nytt, bare akkurat det samme som Nyseth har sagt.
     

Del denne siden