Et besøk i verdens nest største vindistrikt

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 21. april 2019.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    OBS: dette reisebrevet vil først og fremst henvende seg til dere som er glad i vin, vingårder og god mat og drikke, men det bør også dukke opp anbefalinger for enhver smak etterhvert som dagene går.

    Jeg har vokst opp i en familie som alltid har interessert seg for god vin, men det er først de siste årene denne interessen har fanget meg. Det har vært en kort reise fra enkel og søt til kompleks og kraftig vin, som ofte har vist seg å være amerikansk, nærmere bestemt fra California. Kanskje ikke så rart ettersom California er verdens nest største vindistrikt etter Europa (hvis det kan kalles et distrikt).

    Sånn omtrent for litt under ett år siden, da bonuskontoen hadde vokst seg så stor at jeg var usikker på om det var mulig å bruke den opp, kom jeg på at jeg hadde to foreldre som kunne ha godt av å få litt luft under vingene. De har jo tross alt tatt med meg på en tur eller to tidligere. En hadde ikke vært i USA siden 1900-og-pil-og-bue, mens den andre hadde sneket seg over fjorden med ujevne mellomrom. Mange har sikkert skjønt det allerede: SAS Mastercard Premium og SAS Business til hyggelige 60.000 poeng og ~600kr per pers. Det er vanskelig, om ikke umulig, å få bedre valuta for poengene. I hvert fall i mine øyne.

    Så spoler vi tilbake i overkant av 330 dager. Jeg satt oppe dag og natt for å få tak i disse sagnomsuste billettene til USAs vestkyst og rett som det var dukket det opp 2 billetter til San Francisco tirsdagen før påske. Det virket som SAS hadde blackout enten fra onsdag eller torsdag før påske, men vi var såpass fleksible at det gikk greit. De påfølgende (ti) dagene gikk med til å finne en retur som plutselig dukket opp fra Los Angeles, akkurat som planlagt. I alt iver ble disse booket som to enveisbilletter, mens jeg selv hadde skaffet meg Plus t/r.

    Alt dette ordnet seg i løpet av de neste 10 månedene ved hjelp av søk dag og natt, ExpertFlyer, Awardfares, travelhacks, samtaler til travel consultants som tok gebyr for endringer man ikke kunne gjøre på nett og diamantmailen. Har du høyt blodtrykk vil jeg ikke anbefale å finne seter til mer enn 2 personer i SAS Business, men det er altså mulig.

    Et lite sidesprang der og så tilbake til selve turen som skal ta oss fra SFO til LAX. Til tross for Polaris-lounger begge steder går vi for en litt bredere utforskning hva gjelder vin. Vi starter med tre netter i Napa Valley, deretter en natt i San Francisco, en natt i Monterey, to i Solvang, en i Santa Barbara og den siste i Marina del Rey.

    Noen ting er dokumentert bedre enn andre, men i denne tråden kommer drypp og et forslag til hvordan du kan få ti dager til å gå i California.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,233
    Bonuspoeng:
    293
    Noe sier meg at dette reisebrevet slår ned rett i kjernehobbyområdet til de fleste på forum. Drikke mens vi flyr behagelig et sted for en billig penge. Drikke noe lokalt mens vi er der, og drikke hjem igjen, helst med ny flyplass / rute / selskap.

    Takk for at vi får være med på tur igjen!
     
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg :)
     
    Upsaker liker dette
  4. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Kan man bestille første klasse/buisness til ledsager med flypremium? Eller gjelder det bare kortholder?
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    OBS 2: Hvis du er ute etter en rød tråd vil jeg heller anbefale @Kristian sitt eminente Australiabrev.

    Vi starter på Gardermoen, hvor bilen blir hentet, vi får sjekket inn og plassert oss i kantina før en kort flight til København. Kl 10.00 er en behagelig avgangstid og jeg gjorde ikke samme generaltabben som forrige påsketur, ved å booke en tidligere avgang for å ha ekstra god tid. Flyturen gikk uten de store hendelsene, vi fikk vår Ringi og slo oss til ro med et.

    En liten time i kongens by før boarding til San Francisco. Et kvarter i loungen, ingen SSSS på boardingkortene, bare fryd og gammen. De 32 fremste setene var opptatt, de siste 8 så jeg ingenting til. Servicen var som SAS kan best, helt på det jevne. Vi fikk det vi hadde lyst på, og jeg rappet til meg både pai og is til dessert!

    Det blåste så mye at SFO stengte to av rullebanene, men vi landet omtrent på tid. Verre stod det til i immigration. Jeg vet ikke om vi kom som et sjokk eller om det fortsatt er lockdown der borte, men vi brukte 3 timer fra vi trykket på automaten til vi var gjennom immigration.

    Mens vi ventet fikk jeg valgt bil hos Avis og vi kunne gå rett til N19 og plukke opp en Ford Edge med firehjulstrekk. Visstnok en oppgradering fra Ford Edge uten firehjulstrekk? Turen går uansett til Andaz Napa hvor vi fikk booket et rom ved hjelp av @milehigh.
     
    petterel, paron, KRS and 24 others like this.
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Dokumentering kom i andre rekkefølge på denne turen, men jeg har laget noe innhold til instagram som jeg prøver å gjengi her så godt jeg kan for å illustrere rapporten.

     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan bestille go, plus eller business til hvem du vil med flypremium, så lenge du har riktig nivå og bruker dine egne poeng.
     
    Last edited: 21. april 2019
    Blueberries liker dette
  8. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Ah, da er det jo betydelig bedre enn jeg så for meg. Var redd for at jeg måtte fikse kort til fruen også.

    Da må jeg bare raske i hop 50 000 poeng (eller jeg mangler vel bare 37 000).
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,233
    Bonuspoeng:
    293
    Velkommen i klubben. Da kan du...

    1. Irritere deg over at det går så treigt å samle nok poeng.
    2. Endelig få nok poeng og skjønner at du trenger enda flere for alle de fine FlyPremiumturene du vil reise.
    3. Du er blitt medlem i klubben : Hvorfor finner ikke jeg flybilletter til LAX den dagen jeg vil, det må jeg klage på.
    4. Oppdage hvor fett det er å på impuls booke 4 kombinasjoner av SAS + til NordNorge fordi en kompis fra USA kanskje kommer til Oslo i mai for en billig poengsum. Det er jo bare å avbestille dem så snart datoer og planlegging er gjort.
     
    petterel, KRS, OttoL and 5 others like this.
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,306
    Likes mottatt:
    35,173
    Bonuspoeng:
    293
    Snasen video! Reisefeberframkallende! :)
     
  11. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    1. Gjør jeg allerede. Men jeg har kommet fram til at hvis jeg bruker Revoult som dagligbank og får det metallkortet (har alltid ønsket meg et metallkort og Amex Platinium har litt stiv pris) får jeg jo mye mer omsetning på SAS MC for da går jo husleien via det (120 000 i året). Og jeg slipper den 4000 kroners grensen (en del regninger ligger rett over 4000, og da blir det litt knotete).
    2. Heh, det kan nok stemme.
    3. Jeg har luksusen med 100% fleksibel arbeidstid. Jeg jobber når jeg vil jobbe, så jeg kan kaste meg på et tilbud så lenge det er en uke fram i tid. 17. mai i Oslo med 40% poengrabatt.
    4. Fikk testet dette på 17. mai helga. Fant ut at widerøe fra TRD til EVE var pain og at hvis jeg reiser senere kan jeg ta noen pils i loungen. Og at hvis jeg reiser ned dagen før slipper jeg å stå opp så tidlig.
     
  12. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Ja den var stilig! Gleder meg til resten
     
    Upsaker liker dette
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Oiiiiiii, Dr. "tech nerd" Super-LIKE, dette blir rått, vin eller ei, @Upsaker , her følger vi tett med, fast tilhenger på plass :)
     
    Upsaker liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Snasen video!
     
  15. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    999
    Likes mottatt:
    6,321
    Bonuspoeng:
    163
    Ojojoj... Her snakker vi opptjening av brownie points (disclaimer: brownie points can not be converted to eurobonus points, but are automatically converted to good karma) på en helt annen skala! Å ta med opphavet på en slik tur er jo egentlig tilstrekkelig, men å skildre reisen, med det temaet, på dette forumet, på denne måten...
    Takk for skildringen, uansett medieformat, det gledes storveies til fortsettelsen!
     
    Upsaker liker dette
  16. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Reiste selv OSL-ARN-LAX 10/4 med retur SFO-CPH-OSL den 18/4 i plus for poeng faktisk. Håper du fikk med deg det aller beste fra vindistriktet: Russian River Brewing! ;)
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Denne turen var for mat og vin og vi skulle gjerne vært innom Russian River Valley, men det var dessverre for langt avvik fra reiseruten vår denne gangen.
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kom frem til Andaz Napa rett etter at det ble mørkt. @milehigh hadde booket et 1 King Bed og rollaway bed. Jeg klarer ikke å finne ut hva slags rom vi fikk, men det var et var seng, sovesofa, peis og stort badekar. Sovesofaen hadde en ubetydelig madrass som gjorde at det føltes som jeg sov rett på fjærene. Heldigvis var dette bare én natt. De $75 globalister får til å bruke i frokostrestauranten ble brukt opp og vel så det, så har var det penger å spare.

    Napa by var ellers et meget stille og rolig, og ikke et sted jeg vil anbefale noen å ha som destinasjon. Vi gikk ut for å dele en flaske vin første kvelden på Bounty Hunter Wine Bar som har fått god kritikk på foursquare, men de stengte allerede klokka 22 sammen med resten av byen. Litt merkelig, men like greit for vi hadde hatt en lang reisedag.

    Før vi reiste videre mot Yountville tuslet vi bort til Oxbow Public Market som er en mathall i Napa. Den inneholder noen cafeer, delikatessebutikker med vin, oljer, ost og skinke, restauranter, en kaffebar med veldig god espresso hvis vi skal tro farsan og ikke minst et utsalg med ferske grønnsaker og vin fra Hudson Ranch som jeg kommer tilbake til litt senere. En av disse var en hel butikk med bare olivenolje og balsamico i forskjellige styrker og smaker, med smaksprøver på alt sammen. Det falt såpass i smak at vi endte opp med flere flasker derfra.

    Konklusjon: Andaz Napa er et ok hotell, men ikke noe høydepunkt. Bounty Hunter Wine Bar hadde godt utvalg av vin og hyggelig betjening. Oxbow Public Market bør besøkes enten for en lunsj, en kaffe eller bare for å titte litt på hva lokalområdet dyrker.
     
    jgroneng, drsyk, RoadKing and 9 others like this.
  19. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    Noen vingårder å anbefale etter turen?
     

Del denne siden