Et semivitenskapelig eksperiment

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henning, 07. april 2014.

1. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Gjennom oppveksten lærer man at det er visse ting man bare ikke gjør. Det medfølger ikke nødvendigvis noen forklaring, men man forstår tidlig at man ikke skal gå med lue inne, man skal ikke lyve osv. Man kommer over flere slike oppleste og vedtatte sannheter gjennom livet, og jeg hadde lenge tenkt å utfordre en av dem da jeg bestemte meg for å gjøre det. Jeg begynte å legge en plan, og fant ut tid og sted for eksperimentet. Det som vanligvis ville ha vært et kostbart eksperiment kunne jeg faktisk gjennomføre gratis ved hjelp av en tur til London og et gullkort hos British Airways. Åsted for eksperimentet var British Airways Galleries First Lounge på Heathrow, Terminal 5. På vei til flyplassen begynte jeg å kjenne på nervøsiteten. Eksperimentet mitt måtte gjøres i det skjulte, da det ville være sosialt stigmatiserende å bli oppdaget. Man vil jo ikke bli observert når man gjør noe man absolutt ikke skal gjøre. Jeg vurderte å trekke meg, men fant ut at eksperimentet måtte gjennomføres. Mythbusteren i meg vokste frem og tok kontroll. Vel fremme i loungen var det showtime. Det var ganske folksomt. Jeg ventet til en person hadde forsynt seg med drikke, og gikk deretter bort til gjenstanden for eksperimentet: en flaske Johnny Walker Blue Label. Jeg hadde området for meg selv. Jeg fylte et glass med isbiter, satt frem whiskyflaska og hentet ut en cola-boks fra kjøleskapet under skranken. Snart ville jeg få svar på hva som skjer når man bryter et tabu. Snart ville jeg få svar på hva som skjer når man blander dyr whisky med cola. Ville det skje en kjemisk reaksjon? Ville whiskyen reagere som Mentos i cola og sprute ut over hele loungen? Jeg tok et bilde før eksperimentet begynte.
    Blue Label (2).jpg
    Deretter begynte jeg å helle Blue Label i glasset. Jeg kikket meg over skuldrene for å se om noen kunne se hva jeg holdt på med. Ingen tittet på meg. Jeg åpnet cola-boksen og begynte å helle med en skjelvende hånd. Ingenting skjedde. Jeg hadde gjort det. Det gjensto bare å smake. Forventningsfullt nippet jeg i glasset og rullet væsken rundt i munnen før jeg svelget. Det smakte godt! Jeg skyndte meg å ta et bilde for å dokumentere det vellykkede eksperimentet, og satte flaska tilbake i hylla. Glasset ble med til stolen hvor jakka mi lå, og jeg satt meg ned og koste meg med den forbudte blandingen.
    Blue Label (1).jpg
    Så neste gang noen hevder at man ikke kan blande Blue Label med cola, så kan du bare fortelle dem at "joda, det kan man."

mhsalv, Islending, milehigh and 5 others like this.
  2. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Haha, herlig test :D

3. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    hehehe.. neste gang: Hennessey XO og Cola. Lovlig i Asia har jeg sett!

4. Superhai

Superhai Brigadier

Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Hva med å blande Mentos i tillegg til Cola og JW Blue Label (evt. Hennessy XO)?

5. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Haha. Trodde de hadde nuket Johnny Blue fra First loungen, må være en stund siden?

Minner meg om en episode fra mine selger hoppende rundt i nord Norge dager fra 2000-2005. Satt i baren på SAS i Bodø og ventet på ett gjeng fra Catch som skulle ut på sjalabais sammen med meg. (KM Myrland på Nordlenningen ;)). Ett par feskarkailla med nybaka lot i bukselomma aka. 150K kroner i cash kommer travende og bestiller "deinn beste Konjakken du har". Ett par Louis XIII til 900 spenn glasset kommer på bordet. Herremennenene bestiller også kaffe til herligheten.

Når alt er servert, sier en av gutta "det beste e å hive kånjakken i kaffen" hvorpå begge to hiver en av verdens beste cognac i Frielekoppen og jeg slår hånda mot panna.

True story ;)

6. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Interesannt men høyst ulovlig eksperiment :)

Tommy, det kan man ennå oppleve både her og andre plasser der gutta går i land etter endt fiske ;)

tommy777 liker dette
  7. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Helt ok, selv om det er i grenseland - den er blended. Men prøv det der med single malt, og du får kokos.

milehigh and SASDC8 like this.
  8. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Helligbrøde! Å du vantro sjel!! Hvordan våger De!??!??!:mad::confused::eek::oops::(

Enkelte burde fått drikkeforbud! Så det så!:p

9. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Ha ha ha ha ha. Kongepost. Det der skal jeg prøve en dag.

10. Martin F

Martin F Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    [banneikjerka] Og hva om man faktisk synes det er godt å blande den 900-kroners cognacen med kaffe, eller den whiskeyen som bare lages av av venstrehendte munker hvert fjerde skuddår med cola? Er ikke det lov om det er det man liker? [/banneikjerka]

tommy777, andyp and Anton like this.
  11. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hå nei du!
    Det er faktisk forbudt ved lov!! Står i alkoholdrikkeloven §96
    "Det er forbudt å blande skikkelige dyre kvalitetsalkoholer med andre alkoholfrie væsker som medfører en grov utnyttelse av de skikkelige dyre kvalitetshalkoholene. Brudd på denne regler medfører inndragelse av drikkesertifikatet og kan ved gjentakende tilfeller straffes med fengsel i opp til 12 timer."

Så det så!:cool:

SASDC8 liker dette
  12. Superhai

Superhai Brigadier

Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det går bra, men etter en liten stund så skjer det ting...slik som med de som åpnet Tutankhamon's grav.

Travellingalf and milehigh like this.
  13. andyp

andyp Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Bortsett fra prisen er ikke Blue Label så fantastisk da. Dersom man er glad i whiskey finnes det mye annet som er bedre på markedet, også billigere, å oppdrive i Scottland.
    Men smaken er jo som kjent "som baken"...
    Vurderer nesten å ta meg en tur med den nye ruta til Aberdeen med SK bare for å teste litt ;)
    Uansett, et artig sosialt prosjekt!

tommy777 and Jørgen like this.
  14. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    De har faktisk Hennessy XO i den samme loungen, så neste prosjekt blir kanskje å helle litt av den i kaffen? :)

15. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hennessy XO og Grape Soda, Henning.

Eller om du flyr Qatar First igjen, kan du jo prøve Chateau d'Yquem og cola som en slags spaca "Calimocho". Bare ikke send meg bilder av det, da det ikke er sikkert jeg ville overlevd!

16. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    @tommy777 skal snart fly Japan Airlines First Class. Foreslår da en Mimosa bestående av Salon og appelsinjuice!

17. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    @andyp Enig, har aldri kjøpt en Johnny Blue i mitt liv, fatter ikke at så mange selskaper serverer greiene i F, men som du sier, smaken er som baken.

@Henning Litt usikker på om jeg klarer å manne meg opp til den, men de serverer jo DP på bakken. Er det en 2003 årgang, passer den glitrende til Mimosa ;)

SASDC8 liker dette
  18. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter i Star A loungen på CDG og har prøvesmaking Armagnac mot Cognac VSOP.
    Artig.
    Dessverre er de ikke dyre nok til å eksperimentere med å blande dem med andre uhumskheter.

Skål for pochcher!

SASDC8 liker dette
  19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,900
    Bonuspoeng:
    183
    Neste skritt er vel å blande alle tre:D

20. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg gjort det igjen. Åsted for eksperiment: Japan Airlines First Class.

Trinn 1:
    Be flyvertinna om et glass Salon Le Mesnil 2002. (Den kostet inntil nylig ca. 2500 kr på polet. Ser ut som den er ute av assortementet nå.)
    IMG_5884 (Small).JPG

Trinn 2:
    Be om et glass nypresset appelsinjuice, og drikk halvparten av hvert glass.
    IMG_5906 (Small).JPG

Trinn 3:
    Hell sjampisen over i juicen. (På denne måten vil flyvertinna tro du har drukket opp champagnen, og du unngår å bli stemplet som gal.)
    IMG_5907 (Small).JPG

Resultat: En passelig dekadent Mimosa - Bonusfeber-style! :cool:

mhsalv, Superhai, Islending and 12 others like this.

Del denne siden