Hovedeier i Korean Air vurderer visst oppkjøp av Asiana. https://simpleflying.com/korean-air-asiana-airlines-acquisition/ Asiana har jo slitt lenge, også før koronaen la sitt klamme grep over verden, så om dette blir en realitet er det vel ikke overraskende. Blir jo leit fra et *A-synspunkt, hvis det blir ett færre flyselskap å bruke bonuspoengene på. (Antar da at et eventuelt oppkjøp ender med innfusjonering.) Men etter at Asiana kuttet ut F har det kanskje blitt litt mindre interessant uansett, for de av oss som jakter på de beste bobler&seter helt fremme i flyet. Asiana var faktisk mitt første besøk i F, og det ga god inspirasjon til jakten på nye F-opplevelser. Upåklagelig hardware i A380, og veldig god mat. Ble etter hvert bedre vant på boblefronten, i andre flyselskap, men minnene fra returen ICN-FRA står fremdeles som en påle i min flyhukommelse.
Jeg hadde også min første tur i F med Asiana, og synes det var helt topp. For min egen del lurer jeg mest på hva som skjer med bonusbilletter booket hos Asiana, hvis de tas over av Korean?
Vi skal fly FRA-ICN-HAN og SGN-ICN-FRA med OZ C i mars (hvis det blir noe av). Krysser fingrene! Jeg hadde dessuten også min F-dåp hos OZ. ICN-FRA på vei hjem fra Tokyo. Utrolig opplevelse!!
Da var oppkjøpsbudet på plass: https://www.flightglobal.com/airlines/korean-air-to-take-over-rival-asiana/141136.article
Trist! Det er et stort tap for Star Alliance, og også oss, Asiana hadde et godt nettverk og også rimelig god tilgjengelighet for award.
Tenker allerede bookede billetter blir respektert. Så du får nok Asiana turen din selv om det blir et oppkjøp/merger.
In @RoadKing We Trust. Vi får håpe det. Fekk ei magekjensle av at SAS eller Asiana nok har sikra seg med mykje lita skrift for å kunne kansellere slike billettar når hendingar som dette oppstår.
Mener å ha en svak erindring om at det har vært oppkjøp på tvers av alliansene før, og at bookingene da ble respektert. Det er riktig at bookinger for poeng er en egen særskilt kategori, men jeg vil tro at det revenue de står for (iallefall i disse tider) og den relative ulempen med å sile ut slikt og følge det opp med de konsekvenser det eventuelt får er ansett som marginal i forhold til å bare la dem gå. Dessuten er det også en markedsføringskanal for Korean, dersom de har gjennomført rebranding til din reise skjer, så er det jo en måte for dem å vise seg fram på.
Dette kan nok du betre enn meg ja. Du trur ikkje det er nokon sjanse for at Korean bryter til Star Alliance, eller er slike alliansebyter heilt utelukka?
Det er vel den sterkestes rett, hvis Korean spiser Asiana, og ikke er spesielt misfornøyd med OW, så blir det nok OW. På den annen side, hvis allianser har en framtid, og *A er på hugget, så kan det jo hende at Korean ser seg tjent med et skifte. Men det blir bare spekulasjoner. Vil uansett si at Korean (Asiana) passer godt inn i porteføljen til *A.
Ah, beklager. Da vil jeg driste meg til å tippe vi får dem med i *A. Skyteam er jo ikke rare greiene.
La oss krysse fingrene og håpe at Korean Air kommer over til Star Alliance med Asiana, enn at de tar med seg Asiana til SkyTeam?
Korean var en av grunnleggerne av SkyTeam og med tanke på at de tar over Asiana så er det vel ikke så veldig stor sjanse for det? Og nå har vel ikke Asiana F lenger heller?
Ja leser de har joint venture med Delta i tillegg så er vel lite håp... Asiana har ikke F nei, Korean Air har det..