Ethiopian - hva nå ?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Bergenser, 31. mars 2019.

1. Bergenser

Bergenser Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Før ulykken som skjedde nylig, med Boeing Max, hadde vi som familie nettopp bestilt bonusreise til sommeren. Samme flyselskap og samme strekning som ulykken. Fra Norge til Kenya. Vi forstår statistikk, men lurer likevel på å avbestille. Hva tenker dere ??

2. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Blir nok ikke fløyet med MAX. V
    Ville ikke vært redd for det - Er man først i Kenya (på safari kanskje?) er det andre ting jeg hadde fryktet mer .

3. trulsern

trulsern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Fløy Ethiopian selv i forrige uke med litt av de samme tankene. Jeg hadde ikke avbestilt. Det er et seriøst og godt flyselskap.

T

4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    litt avsporing, men jeg leste om en tidligere hendelse, en kapring som endte opp med en landing på vannet, hvor det står:

Jeg tror ikke det hadde gått så mye bedre i våre dager, med generasjon "jeg er for viktig til å følge med på demonstrasjonen". Sitter som regel ved nødutgangene og dette er en scene som utspiller seg ofte:
    - har du sittet ved en nødutgang tidligere?
    - ja
    ..
    - du kan ikke ha noe håndbagasje under setet eller løst i fanget
    - setet må være oppreist
    - solskjermen må være oppe

Hvis man ikke vet dette nå, så kommer man neppe til å være spesielt smart ved en nødlanding, ref et annet fly som begynte å brenne på rullebanen og folk forsøkte å få med seg håndbagasjen ut..

Jeg har null tiltro til mine medpassasjerer lenger. :)

Når det gjelder Ethiopian? Jeg vet ikke. Det ser ut til at de har en safe rating, og den siste ulykken var kanskje ikke helt deres skyld

Shyneno, Sunnfjordingen and NoLimit like this.
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Fullstendig irrelevant @HaraldOslo , unødvendig og meningsløst. Det eneste du oppnår er å nøre opp under en ubegrunnet frykt for å fly med selskapet.

Kalsnes, drsyk, furlong and 6 others like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Merk to poeng:
    Det er Boeing som antagelig har gjort en feil, ikke Etiophian Airlines.
    Det er modellen 737 Max8 spesifikt som er problembarnet.

Hvis du vurderer avbestilling, bør det være basert på en av de to ovenstående. Ikke andre grunner.

7. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy ET ut fra ADD dagen før ulykken og ville ikke hatt noe problem med å gjenta den turen ut fra hva jeg vet så langt. Slik jeg tolker det som har kommet frem er det langt mer som peker på Boeing enn på Ethiopian eller flyplassen.

Shyneno liker dette
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville ikke bekymret meg i det hele tatt!
    Som flere sier har dette høyst sannsynlig med Boeings iver etter å få flyet i produksjon og definitivt ikke med ET å gjøre.
    Jeg ville fokusert på gleden av å reise til Kenya og det kjekke dere har tenkt å gjøre der.
    Jeg har vært flere ganger i Øst-Afrika og det er fantastisk natur og dyreliv.
    Kos dere på tur, det blir helt sikkert en fantastisk sommerferie.

drsyk, Jan Fredrik, GinTonic and 2 others like this.
  9. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Ethiopian er et trygt og godt flyselskap, ville ikke vært redd for å fly med dem i det hele tatt. God statistikk for ulykker, og generelt sett det tryggeste selskapet i Afrika. Om det går med MAX er jeg ganske sikker på at det kommer til å være trygt den dagen de faktisk tas i bruk igjen. Personlig er jeg ikke interessert i å fly MAX noen gang, men Ethiopian flyr jeg gjerne igjen.

Xflipper liker dette
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Kapringen jeg siterte var med nettopp Ethiopian, Flight 961. Og poenget som kom dårlig frem er at jeg er mer bekymret for medpassasjerenes udugelighet enn Ethiopian.

Det finnes en fin liste her:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_accidents_and_incidents

Litt høyere andel flykapringer enn SAS, men det er mer et produkt av hvor de flyr, enn av hvem de er. Alt i alt synes jeg ikke de virker utrygge, og de har også en høy rating av hva jeg kunne se.

Og den siste ulykken ser ut til å være Boeing sin feil, ikke Ethiopian.

For å pense det helt tilbake og berolige: vi ser på en tur til tanzania, og ville ikke vært bekymret hvis noen av strekkene flys av Ethiopian. Vi sluttet jo ikke å fly lufthansa da germanwings-kopiloten tok selvmord med et jetfly heller..

Shyneno liker dette
  11. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Du er ganske pragmatisk, @HaraldOslo, det skal du ha!

12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lener meg mot at livet er 100% dødelig, og at det å fly er statistisk sett mye tryggere enn å kjøre bil til flyplassen. Og jeg gjør begge deler med glede, for hvis man skulle sittet hjemme istedenfor å være ute og oppleve nye ting så må man huske på at de fleste ulykker skjer i hjemmet :-D

13. Amirakhanam

Amirakhanam Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    It is a good one to consider for travelling and i don't think there is a need of cancellation.

14. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Totalt enig, lev idag, ikke lev deg i hjel idag, men lev sånn at du ikke forventer å måtte leve på vent for å leve(pensjonist tilværelsen), og heller ikke lev livet opp idag(for mye bobler og bulemat), men lev nok til å kunne vite du er i live ;)

Finnks and animals like this.
  15. TrondTK

TrondTK Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har også en bonusreise med ET i sommer og ser at et par av rutene er satt opp med Boeing 737-800. Er det det samme som 737 Max 8?

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Nei
    Boeing 737-800 er samme type som SAS og Norwegian daglig flyr med i Norge og Europa

TrondTK liker dette
  17. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Selskapet flyr jo fortsatt denne strekken bare med andre maskiner. Er jo ikke selve strekken som er farlig men flyet som flydde den og kresjet.

Ville ikke avbestilt.

Del denne siden