Etihad First Apartments med Stopover. Ramadan Edition

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flybu, 28. mai 2017.

  1. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    God søndag til alle!

    Jeg er forholdsvis ny medlem her, men har vært flitting leser av mye koselige reisebrev de siste år.

    Nå har det seg slik at Kvinnen har flyttet til Melbourne for jobb og med det så blir det mye reising på meg. Jeg har lagt min elsk på Etihad Business Studios som jeg normalt har benyttet meg av. Det bør nevnes at dette er helt fantastisk over hele linjen.

    Typisk så bruker jeg å posisjonere meg til ARN for å få beste pris, men denne gang endte jeg med CPH. Første stopp er stort sett uansett Dusseldorf hvor Dreamlineren står og venter. Det kan hurtig nevnes at loungen i DUS ikke er noe å skrive hjem om.

    På utreisen for to uker siden var jeg som vanlig i C og godt fornøyd. Taktikken min på reiser til MEL er å drikke meg full på vei til AUH og så sove hele veien fra AUH til MEL. Works like a charm. Blir som regel vekket av en urolig flyvertinne 1 time før landing, "Sir, you have not eaten anything this entire flight. Can I get you anything?".

    Andre veien er det som regel avreise på lørdag kveld fra MEL. Mye samme prosedyre som AUH -MEL bare dagsfylla istedenfor flyfylla.


    Denne gang valgte jeg å endre rutinene ettersom jeg skulle prøve First Apartments for første gang. Droppet dermed dagsfylla og gledet meg til å være våken.

    EY461 A380 tok av på tiden 22:15 i går (27.05). Jeg hadde sete 3K som er rear-facing ved vinduet. Har vært reat-facing i Business Studio tidligere og jeg må vel egentlig innrømme at jeg liker det. Hadde det vært opp til meg kunne SAS gjerne snudd alle setene sine.

    IMG_4417.JPG

    IMG_4412.JPG
    Før avgang kom kokken som jeg ikke husler hva heter og fortalte litt om menyen.

    Den så slik ut:

    IMG_4446.JPG IMG_4445.JPG IMG_4444.JPG IMG_4443.JPG

    Drikkemenyen så slik ut:

    IMG_4437.JPG
    IMG_4441.JPG IMG_4440.JPG

    IMG_4438.JPG
    IMG_4441.JPG
    IMG_4442.JPG

    Dette med drikking er dog tydelig vis ikke så veldig populært når det er Ramadan. Besetningen kunne derfor ikle gå rundt å skjenke fra flaskene slik de pleier. Det måtte skjenkes uten at noen så det og så bare levere glasset. Dette bar tydekigvis for å respektere de som fastet. Personlig så ser jeg på det som penger ut av vinduet dersom man reiser i F og faster. Men men. Fikk uansett ikke intrykk av at det var veldig mye fasting i de andre leilighetene heller.

    Etter et par runder med Champagne var det tid for mat. Jeg valgte brokkolisuppe med det håp om at den skulle være like god som mamma sin, men der tok jeg feil. Kokken har tydeligvi aldri vært i Norge og smakt skikkelig brokkolisuppe. Jeg er nå veldig glad for at de ikke hadde raspeballer på menyen.

    Karakter: Helt OK.

    Jeg tar forresten fullt ansvar for pepperen som flyter rundt.

    IMG_4421.JPG

    Det var et par mellomretter som kom mellom rettene. Disse var faktisk de beste.

    Tomat og mozzarella:
    IMG_4419.JPG


    Noe vannmelon greier (meget digg):

    IMG_4422.JPG


    Til hovedrett vaglte jeg Wagyu. Bestillte medium men fikk totalt gjennomstekt. Den var dog fortsatt spisenes.

    IMG_4423.JPG

    Til slutt ble det litt ost og frukt sammen med cognac og portvin.

    IMG_4425.JPG

    Legg merke til cognac glasset som ruller rundt. Veldig lite turbulenssikkert.

    Det skal nevnes at jeg først fill feil dessertvin. Jeg fikk ikke portvin men en annen søt greie. Gikk i grisen uansett.

    Nå var det tid for tannpuss og noen timer på puten. En av de som jobbet der fikset sengen mens jeg pusset tenner. Jeg kan si meg enig i at sengen er litt hard. Sovemessig er faktisk Business Studio setene og foretrekke.

    Etter ca 6 timer på puten våknet jeg i kjent stil med brukt snus ved siden av meg. Det var helsigvis ikke jeg som skulle vaske denne gang.

    Nå var det tid for frokost. Jeg valgt litt av alt.

    Croissant, corn flakes, frukt, frukt smoothie og scrambled eggs.
     

    Attached Files:

    Sindre, Are, FFlyer and 30 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    tommy777 liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk! Skulle gjerne testet både menyen og setet.
     
  4. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    IMG_4427.JPG IMG_4428.JPG IMG_4430.JPG

    Helt ok.

    Før landing var det tid for dusjing. Det var veldig koselig. Bildene er desverre unntatt offentlighet.

    Når jeg kom tilbake var sengen borte og det vi var klar for landing.

    Vi ankom AUH i seks-draget. Etter alt Ramadan nedsiget jeg ble fortalt av besetningen tenkte jeg det var lurt å laste opp med godsaker før jeg gikk igjennom tollen. Jeg ble fortalt at jeg kunne ha med meg 4 liter uavhengig om det var brennevin eller øl. Jeg endte på 12 corona, 2 moet og 1 Bombay. Det var teknisk sett 4,5 liter, men han fyren i tax free mente det var ingen som stoppet meg uansett. Jaja tenkte jeg og kjørte på. Han hadde helt rett.

    Etter tollen tok jeg en tur i Etihad arrivals lounge for å om sjåføren var klar. Det var han. Jeg tok meg en tur på toalettet og en yougurt før jeg gikk ut. Hadde forventet at noen skulle skubbe vognen min med bagasje og tax free kos, men det måtte jeg gjøre helt lonesome.

    Utenfor så stod det mange sjåfører og ventet. Min var hyggelig, men det virket som om han forventet noe tips. Det fikk han ikke.

    Vel ankommet St. Regis i Abu Dhabi var rommet klart. De har visst en 48h greie med Etihad. Du kan sjekke inn når du vil, men du må sjekke ut 48 timer etter du sjekker inn. Tenker det kan være greit om man ankommer om kvelden. Da kan man få 3 dager ved poolen og beholde rommet.

    Tilbake til Ramadan. Jeg er ingen religiøs mann. Jeg ble fortalt at det ikke var servert alkohol før 19.30(!!!). Uhørt.

    I protest gikk jeg på kjøpesenteret i tilknytning til hotellet og kjøpte en sportsflaske og en pakke med italiensk skinke i "non-muslim" avdeligen i en dagligvaresjappe.

    Champagne on ice ramadan style:

    IMG_4450.JPG

    Den nyinnkjøpte flasken passet perfekt da den rommer 800ml.

    Sitter for øyeblikket og ser på alle andre som drikker vann eller andre barnedrikker.

    Det skal også nevnes at det er alt for varmt her på denne tiden av året.

    Nå er den desverre snart tom, så jeg sendte en whatsapp til butleren på hotellet som har lagt den andre flasken i kjøleskapet.

    I morgen blir det nok GT og sannsynligvis like varmt.

    Neste tur blir AUH-LHR i Apartment 4K på tirsdag.
     
    Sindre, FFlyer, Schlandy and 25 others like this.
  5. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Setet i seg selv var veldig bredt. Plass til en amerikaner fra sør-statene og litt til. Personlig tror jeg det var plass til 2x meg, men jeg er heller ikke den bredeste på denne siden av mississippi.
    Setet i seg selv kan bare recline til semi-laffestilling. Man trenger sengen for lie-flat. Sofaen et derimot en meget bra fotskammel når man er i sittemodus.
     
    RoadKing liker dette
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Apartments er kult, ramadan ikke fullt så kult. God tur videre. Bra du får forsøkt det før det forsvinner på MEL-ruten.

    Etihad will discontinue flying the A380 between Abu Dhabi and Melbourne as of October 29, 2017.
     
    Last edited: 01. juni 2017
    ADGL liker dette
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    +1 :)

    Korleis klarte dei å servere brokkolisuppe utan at nokon merka det? Tulle skåla inn i handdukar? Kan sjå for meg mykje komedie på ein slik flight.

    God tur!
     
  8. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Strand
    IMG_4447.JPG

    Det ble øl istedenfor champagne på refill.

    IMG_4455.JPG

    Basseng

    IMG_4454.JPG

    Beklager alle type-os tidligere. Jeg føler Ramadan er medskyldig.

    Når det kommer til hotellet så føler jeg meg lurt av google. Jeg hadde inntrykket av at St. Regis ikke var en skyskraper, og dermed hadde balkonger på alle rom. Det var dog ikke denne St. Regis. Mulig jeg er medskyldig i dette, men jeg så frem til mye terrassekos.

    Det ble istedenfor dette:

    IMG_4456.JPG

    Altså, jeg mener ikke å klage, men jeg så frem til å kose meg på terrassen.

    Prøvde å ta kontalt med Hala Abu Dhabi som håndterer stopovers for Etihad, men de kunne ikke hjelpe ettersom stopover rom ikke var med balkong. Jeg vet ikke om dette er noe de bare sier fordi de uansett måtte betale for St. Regis pga last minute eller om det er slik det er. Jeg foreslo å ha en natt her og så r annet hotel i morgen, men det var det samme.

    De prøvde dog å selge meg en pakketur med besøk til Sheik Zayed Mosque. Jeg takket nei.
     

    Attached Files:

    Are, LineE, Chrisbgg and 9 others like this.
  9. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    On the bright side så åpner baren meget snart i følge solen

    IMG_4457.JPG
     
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Bra!
    Her nede i Melbourne har det forøvrig bare regnet i dag, så kos deg med varmen :)
    Dog ikke så tunge Ramadan-utfordringer her på Hilton loungen :cool:
     
    Flybu liker dette
  11. Coozter

    Coozter EBG

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er ålreit+! Liker også at du snek inn Portugeseren.:) (Som er minst like ålreit)
     
    Flybu liker dette
  12. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    HEHE du er en løsningsorientert mann +1 :)
     
    Flybu and Chrisbgg like this.
  13. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Muslimene trenger faktisk ikke faste når de er på reise, selv om mange gjør det.
    Tro det eller ei, men muslimske piloter faster også når de er på jobb. Tryggest å reise når det er mørkt under Ramadan.
     
  14. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Mener å huske jeg leste en artikkel noen år tilbake ang dette. Da var det en del utsultede muslimer som hadde bosatt seg i Nord-Norge. De gjorde en avtale med Imanen om at de kunne bruke soltiden i Mecca.

    Kan ellers melde om at flasken i dag er full av GT og det arbeides hardt.

    IMG_4464.JPG

    IMG_4462.JPG
     
    Are, Petter B-C, Upsaker and 3 others like this.
  15. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Det minder mig om en tur til Monument Valley for mange år siden. Vi skulle bo på en campingplads der er lige uden for en indgang. Denne plads lå selv sagt i indianer reservatet. Grundet de problemer de tidligere havde haft med alkohol var det derfor ulovligt at have flasker/dåser fremme. Dette kunne ses i den lokale "kiosk". Der var ingen alkohol salg, men til gengæld havde de det flotteste udvalg af engangskrus og kopper jeg har set noget sted...
     
  16. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Vet du hvilken flytype de skal sette inn på ruten? Håper set blir 787 som har Business Studio. Jeg må uansett si at jeg har aldri vært misførnøyd med Etihad sitt hard product på hverken a330 eller 777. Skal ha en tur med disse På en retur fra MEL i september.

    Har booket en QR Biz retur i nov/dec for å opprettholde BA Gold. De har fortsatt a380 og en meget fin bar bakerst. Foretrekker uansett setene hos Etihad. Qatar vinner på mat og tier points :)
     
  17. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    IMG_4477.JPG

    Er visst noe kjøpesenter greier på andre siden der borte, men sporty som jeg er har jeg valgt og ikke bevege meg for mye. Da blir det fort langt til refills.

    Ettersom kvinnen er fra Frankrike skal jeg møte en venn av henne som jobber for EDF/GDF her. Det ble foreslått en belgisk bar så regner med det blir øl snart. Det er jo mamdag og solen er tross alt gått ned.
     
    FFlyer and Chrisbgg like this.
  18. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Da sitter jeg i First loungen på AUH og venter på en organisk vårsalat. 15 min complimentary back massage vel overstått.

    IMG_4482.JPG

    IMG_4483.JPG

    Hadde planer om en Bloody Mary for å få en pangstart etter gårsdagen, men ble møtt av denne istedenfor:

    IMG_4480.JPG

    Flasken min lot jeg bli igjen på hotellet til nestemann, så jeg har vel ikke stort annet valg enn å vente. Håper inderlig at det ikke er slik at vi må vente helt til vi er oppe i luften. Inshallah.
     
    Stuttfeiten, Chrisbgg, kiev and 3 others like this.
  19. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Allah hørte mine bønner og ga meg hele 3 glass før take off.

    Maten er vel fortært og var helt superb. Suppen var fantastisk. Biffen var mør og deilig blodig. Har desverre litt problemer med opplasting av bilder, men de kommer når jeg er landet.

    Har også tatt bilde av setet for å understreke at det er plass til en ekstra meg ved siden av.

    Har fått i meg mye god Saint-Émilion, cognac og portvin.

    Nå er jeg på tredje Royal Salute 21YO. Kan anbefales på det sterkeste. Kommer i en liten keramikk flaske. Har fått en flaske av kokken Rodrigo til å gjemme i ryggsekken.

    Føler vi er på bølgelengde og at han også liker å drikke når han ikke lager mat til folk på fly.

    Dusj er booket til 1 time før landing. Har ingen planer om å sove på denne flyvningen, men det blir nesten for dumt å ikke dusje.

    Har 2 timer og 10 min fra landing på terminal 4 og komme meg til terminal 2 med SK fra LHR til CPH kl 20.30. Ting har en tendens til å ordne seg, så er ikke veldig bekymret.

    Alt er egentlig helt tipp topp.

    Cabin Manager Violetta var veldig hyggelig, men hun var ikke veldig lilla. Hun var dog veldig søt.
     
    Are, LN-FHU, CrotchRocket and 5 others like this.

Del denne siden