Hei godtfolk. Vi er en familie på tre som ble 8 timer forsinket hjem fra Miami på lørdag/søndag (SK MIA-CPH-OSL) grunnet forsinket avgang ut fra MIA, mistet connection i CPH etc. En bekjent som var i samme situasjon, og på samme flight søkte om kompensasjon på søndag og fikk €600 på konto fra SAS i dag. Jeg har aldri søkt om kompensasjon ved forsinkelser tidligere, men tenkte å gjøre det nå. Men jeg har hørt at man kan velge å få Eurobonus-poeng fremfor €600. Er dette tilfelle og er det noen som vet hvor mange poeng man kan få? Om kursen på poengene er meget bra, så er jo dette noe å vurdere fremfor kroner. Plus-billetter var forøvrig booket med poeng, men etter hva jeg har forstått så har man allikevel rett på kompensasjon?
Mener 600 EUR = 60 000 poeng. Du kan velge mellom penger og poeng når du leverer claim på nettsidene til SAS.
Jeg ville gått for 60.000 EBB, for det gjør det lettere for meg å ligge på Nivå 4 på kortet mitt, så det er jo i praksis som å tilby en billett i business class for poengene og det gir mye bedre verdi enn 600€ ville ha gitt
Valget er jo enkelt: Om du skal på en reise som koster mer enn 600EUR, som du kan få billigere/bedre for 60.000 poeng + avgifter, velg poeng. Hvis ikke, velg cash.
Jeg tenker slik: Gitt at jeg hadde blitt tilbudt €950 eller 95000 poeng. Da hadde jeg gått for 95000 poeng. For de med en CT hadde gitt en t/r First for en person. Det ville jeg aldri fått for 9500 kroner
Men er ikke €600 maks kompensasjon for forsinkelser med SAS fra USA/Asia? Alt over 4 timer eller noe?
Forøvrig noen som har link til SAS-siden hvor jeg kan søke om kompensasjon? Finner ett skjema, men det kan umulig være korrekt da man ikke har valg mellom cash og poeng. Står også kun om kansellering av billett... var ikke lett dette her
Det har du nok rett i, var mer ment som en illustrasjon. 60k poeng er uansett langt på vei mot en CT i F, 6k i cash er vel noe rundt 10% på normal pris.
https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/ Velg punktet som heter "Cencelled/Deleyed Flights and Care (EU261)" Dette skjemaet har jeg benyttet, usikker på om du vil få opp valg mellom cash eller poeng, men kan skrive at du ønsker poeng i steder for utbetaling.
Disse poengene teller nok ikke med dersom du snakker om SAS Mastercard Premium. @Guden: Jeg skulle fly MIA-OSL-TRD med SAS på fredag som var, men flyet ble innstillt - jeg fikk booket om med LH via Frankfurt og København slik at jeg var i Trondheim ca2t45m senere enn opprinnelig booking. På søndag fyllte jeg ut https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/Sections/EU261 På mandag fikk jeg epost fra SAS Customer Care om at de beklaget det som hadde skjedd, og at de 30.000 poengene jeg hadde valgt i stedet for cash var på vei, og de dukket opp samme dag(!) Sist gang jeg opplevde forsinket fly (HKG-ARN, 24t) gikk jeg for EUR 600, og pengene var på konto i løpet av bare noen få dager. Her har SAS IT (eller noen andre? laget en veldig bra løsning som fungerer.
Sjølv ei blind høne finn korn i ny og ne? Men eg har også berre gode erfaringar med kompensasjon frå SAS. Det har gått fort og greitt.
Ville valgt poeng. 180k poeng gir deg jo en del reiser i C, 17-18k nok gir ikke en reise engang(ser bort fra de sjeldne tilbudene) med SK. Er vel veldig individuelt uansett, trenger men noen kroner ellr ikke har noe særlig ønske om å reise mer i C så er det jo lett å velge penger, vil man reise så mye som mulig å kan være fleksibel på reisetidspunkt så er jo poeng lettere å velge.
Visste ikke at man kunne velge å få poeng, fikk 1200 euro i februar etter en dags forsinkelse tidligere i år, ellers hadde jeg valgt poeng. 120 000 poeng hadde vært nok til to pers business class til Asia med SAS Eurobonus Mastercard. Ikke bare bare å konvertere kroner til poeng i ettertid...
Hei, vi skulle vært med sk925 i dag som ble kansellert. Vi ble greit ombooket via Frankfurt med United over dammen. Vi ville da vært 5 timer forsinket. Pga kraftig flyskrekk klarte jeg ikke å gå for både nytt selskap og flytype, så vi valgte å få samme rute i morgen med sas i stedet. Betyr det da at jeg ikke vil få denne kompensasjonen? Den opprinnelige ombookingen ville jo også ha gitt kompensasjon...
Det er kansellering som bestemmer om du skal ha kompensasjon eller ei Hvor mye du er forsinket avgjører kun hva du mottar.