Eurobonus: Hvordan få statusfordelene uten å tjene bonuspoengene...?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SpotOn, 23. mai 2019.

  1. SpotOn

    SpotOn Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Sikkert en problemstilling som er relevant for flere etterhvert som ulike selskap innfører forbud mot opptjening av bonuspoeng på firmareiser...

    Etter en sjekk med SAS får jeg til svar at det ikke finnes muligheter for å registrere min status/kortnummer på en booking uten at det samtidig også opptjenes poeng. Skal jeg være lojal mot min arbeidsgivers retningslinjer (noe jeg selvsagt skal være) får jeg dermed ikke lagt inn kortnummer på jobbreiser og går glipp av alle fordelene jeg ellers ville hatt. Jeg kommer meg inn i lounge ved å vise et fysisk kort sammen med billetten, men denne framgangsmåten hjelper ikke dersom jeg ønsker å gå gjennom fast track på OSL (iallfall hjalp det ikke denne uken), det gir meg ikke priority boarding, gratis setevalg eller "prioritert behandling" ved IROP.

    Noen som har en smart løsning på dette? I en perfekt verden skulle man kunne registrert inn et bonuskort og spesifikt valgt bort bonusopptjening for de enkelte flygningene - men det er vel kanskje å håpe på for mye...
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Ved booking på SAS.no kan det hukes av for "ønsker ikke å opptjene poeng på denne reisen". Burde jo da være mulig å få fordelene utenom poengene...?
     
  3. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    SAS burde komme med en type billetter spesielt rettet mot næringslivet som ikke opptjener poeng til bruk, men kun statusgivende. Dvs at man kun tjener grunnpoeng.
    Da kan man fly som før med de fordeler man måtte ha og opptjene status, uten at man blir skattemessig belastet.
     
  4. SpotOn

    SpotOn Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Ser den, men blir da Eurobonus-nummeret fortsatt hengende ved bookingen? Og som kompliserende faktor har selvsagt jeg ikke lov til å booke direkte hos SAS, men alt må gjøres gjennom vårt reisebyrå - som ikke har denne funksjonaliteten. Dersom jeg selv i etterkant kunne lagt til bonuskortet mitt til bookingen OG valgt å ikke opptjene poeng så hadde mye vært gjort....
     
  5. Landing

    Landing EBD

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Ref. en tråd jeg ikke får lov å linke til, kan det se ut for at fordelene burde fungere om reisebyrået ditt får registrert kortet ditt som FQTS på aktuelle reservasjoner...

    Tråden heter "Skifte bonusprogram innen Star Alliance og beholde fordeler".
     
    SpotOn liker dette
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det går fint å overføre poengene til noen uten å ta betaling for dem. Da koster de 50 kroner pr 1000 poeng for den som kjøper dem, så 10.000 poeng for 500 kroner også skatter ikke du for de poengene du har gitt bort gratis. Den løsningen gjør jeg med ett par personer på jobben og det funker fint :D
     
    Last edited: 23. mai 2019
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om man huker av for "Ønsker ikke å opptjene EB poeng" vil vel antall flights bli registrert og være statustellende?
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Ja
     
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Forbud mot OPPTJENING. Da hjelper det lite å selge de etterpå når du først har opptjent de...
     
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor fritas du får skatt dersom du gir bort poengene? Blir ikke det det samme som og si at du fritas for skatt hvis du gir bort det du får i lønn?
     
  11. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville vel tatt en runde til med sjefen min..? Fasttrack for eksempel er jo noe som du sparer tid på og som du heller kan bruke til å jobbe..
    Evt kontakt SAS og sjekk om de kan gjøre det du ønsker manuelt?
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Erfaringen fra bekjente i samme situasjon er at Eurobonus-nummeret ikke blir koblet til bestillingen når man huker av i denne boksen, så man går glipp av både statusfordeler og tellende flights.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer det, har gjort det på vegne av en kollega på jobb og han fikk ikke tellende segment.

    Det går jo an å booke billett på Momondo eller Skyscanner også etterregistrerer du poengene, ofte er dette også billigere for sjefen :cool:
     
    Last edited: 23. mai 2019
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det er fordi du skattes av den verdien du får ut av å bruke poengene. Poengene i seg selv ikke har noen konkret verdi. Så gir du dem vekk så får du 0 kroner i verdi, mens hvis du bruker dem på LH/F så blir det stor verdi.
     
  15. SpotOn

    SpotOn Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Fungerer særdeles dårlig siden jobben (i teorien) kan nekte å betale reiseregningen når reisen ikke er bestilt hos byrået vi har avtale med...
     
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Greit nok, men da får sjefen selv ta seg av all reisingen så får han se om 1200 reisedøgn i året er mulig for han ;)
     
  17. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Du får prøve å få deg en jobb selv en gang, så skjønner du lettere at spillereglene hos arbeidsgiver må følges....
     
    EgilSk, jgroneng, Henrik and 3 others like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil være en fysisk sensasjon med 1200 reisedøgn på et år...o_O
     
    jgroneng, Smurfboy, Avixlo and 2 others like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Holdningen til min sjef i forhold til dette er at så lenge noen kan legge frem bevis på at han visste om poengopptjening, så vender han det blinde øyet til. Han har booket billett selv noen ganger og tjent poeng til sin egen ferie. Han har også nektet ett utlegg på en på jobben ei gang i fordi en ansatt har momet til han med ett billag hvor "EB nummeret" sto på kvittering, prøvt å være snill med fyren å vist han hvordan han ka sørge for at EB'nr ikke havner på kvittering. så lenge bevis ikke finnes på kvittering så neter han ikke utlegg. Han har ingenting imot at jeg booker en billigere billett på momondo hvis det er billigere for bedrit enn å booke på SAS sin egen side, jeg må bare vise til det når jeg leverer billag. Kkjermbilde er greit å ha når jeg snakker med han da :)

    Når det er sagt så kan de jo innføre segmentpoeng, sånn som at 1 SAS Plus segment innenfor europa telles trippelt i forhold til EBG hvis en velger reise uten segmenter. Hvis det holder med 15 SAS Plus segmenter, så blir en MR GDN på SAS Plus Tolv segmenter, så fire turer er Nok men da ryker jo 36000 EBB poeng for den som gjør det. Da blir det enda mer finreging på hva en bør gjøre for oss bonusjegere da. Ofre noen poengopptjeing mot status i oen tilfeller? :rolleyes:
     
    Last edited: 24. mai 2019
    BendikHa liker dette
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Yep :cool:
     

Del denne siden