Hei og god tirsdag bonusfeber-entusiaster. Jeg over lengre tid hatt Eurobonus-kort og har per dags dato 30000 poeng og er sølvmedlem. Har nå bestemt meg for at jeg skal sette meg litt mer inn i hvordan jeg skal opparbeide meg flere poeng og høyere kort-status. Har skaffet meg SAS Eurobonus Mastercard Premium og TRUMF, men har et par / en del spørsmål til ekspertene (les: dere). Jeg har lest en del av forum-innleggene her på siden og må si at jeg ikke skjønner all sjargong osv, så jeg får starte med litt basis-spørsmål først. 1. Er det slik at når man har blitt gull-medlem, så er man det for alltid, eller må man opprettholde det vært år, altså fly 45 turer eller 45000 poeng (eller hva det nå er) per år? Gjelder det samme også for sølv? 2. Hvis jeg benytter meg av SAS Eurobonus Mastercard Premium og TRUMF til kjøp av mat osv, vil disse poengene være med på opptjening av nivå, altså fra f.eks sølv til gull? 3. Lurer også på hvordan den beste måten å utnytte seg av de opptjente poengene er. Er det sånn og forstå at om man kjøper en flybillett med poeng, så tjener man poeng på den reisen på samme måte som når man kjøper med billetten med penger? Håper ikke det var for mange spørsmål på en gang. Magnus
Hei og velkommen til InsideFlyer! 1) Status må fornyes hvert år (opptjeningsperiode) og dette gjelder alle nivåer. Vi har riktignok fått informasjon fra SAS om at man etterhvert skal kunne få "evig" gull-status etter 10 år sammenhengende som gull, men dette har enda ikke blitt lansert. 2) Nei. Det du opptjener ved å bruke de kortene er ekstrapoeng, mens det er grunnpoeng som gir opptjening mot sølv, gull etc. Men med SAS MC Premium så får du 1000 grunnpoeng i måneden (så lenge du har brukt kortet) og de poengene teller. 3) Den eneste måten å opptjene poeng på poengreiser er ved å booke "Beste Tilgjengelighet" billetter som betales med en kombinasjon av cash og poeng. Men dette blir da gjerne dyrere billetter totalt sett. Bare å fortsette å spørre og ikke minst lese her inne!
Hei, og velkommen! 1. Nei, man må opptjene gull på nytt for hver opptjeningsperiode. Altså, 45 enkeltflygninger eller 45 000 basis-/grunnpoeng. 2. Nei, de vil ikke ha noen opptjeningsverdi på status. Det eneste som hjelper deg for og opptjene basispoeng opp mot status er flyreiser og 1000 poeng per. måned ved bruk av SAS MC Premium. 3. Det er ganske individuelt hva folk mener er den "beste" måten å bruke poengene sine på. Men, de aller fleste vil nok mene at flyreiser er det desidert beste og lurerste. Om du bestiller en bonusreise og betaler kun med poeng + avgifter i NOK, vil du ikke tjene poeng på reisen. Dette gjør du kun om du betaler i NOK eller en blanding mellom poeng og NOK. Ved sistnevnte vil man få mindre utbytte av pengene/poengene, da disse billettene er dyrere. EDIT; travellingalf slo meg med et par minutter her..
Her bør man merke at dette er statuspoeng som ikke kan brukes, de bare teller på antall poeng du må ha for å oppnå status.
Tusen takk for kjappe og forklarende svar fra alle mann Kjører på med et par oppfølgingsspm: 1. Er det slik at selvom man betaler reiser med poeng, så vil bonusreiser telle på "antall flygning" for opprettholdelse av nivå? 2. Det har seg slik at både dama og jeg har startet med dette og vi har felles økonomi. Er det etter deres erfaring lurest at én av oss tar seg av opptjening ved bruk at TRUMF og MC (med PointEarner) slik at en av oss får høy status (gull/diamant), eller vil ikke det at en av oss har gull/diamant ha noen store fordeler for den andre parten hvis den bare har sølv? Vi flyr for det meste sammen og drar ikke på ferie uten at den andre er med. Takk igjen godtfolk
1: Nei 2: Jo, har en gull, og dere reiser sammen på samme booking så har den andre de samme fordelene. Med unntak av poengbonus på rene SAS flights.
Husk at du alltid må betale skatter og avgifter på billettene selv om du bruker poeng. Dette gjør at det (i mine øyne) ikke er så mye å spare på å bruke poeng for å kjøpe økonomibilletter da det her ofte er skatter og avgifter som er storparten av kostnadene ved billetten. Personlig anbefaler jeg å bruke poeng for billetter i business class, eller å kjøpe økonomibilletter med cash på tilbud for deretter å bruke poeng for å oppgradere. Unntaket er enkelte sære destinasjoner der økonomiprisene er veldig høye. F.eks. billetter til Longyearbyen eller andre obskure destinasjoner i Norge kan være greie å kjøpe på økonomi med poeng.
Det er gull å kunne bruke boonuspoeng når man i nødstilfeller må bestille billetter i siste liten (som innen man vet at man trenger dem har blitt veldig dyre). Det er også en lett/billig måte å få fleksibilitet på: de kan kanselleres avgiftsfritt, og jeg har en 100% suksess-rate (med tre datapunkt) i å kunne møte opp tidlig på flyplassen og få bytte bonusbilletten til et tidligere fly.
Og med SAS MC Premium har du plus bilett til go pris... og medfølgende større tilgjengelighet( min erfaring at det alltid er plus ledig, også når Go er utsolgt for poeng) C
Glem heller ikke å registrere deg som "Joker Glad"-kunde for 50% trumf-bonus på kampanjer fredag/lørdag. Og som "Kiwi-Pluss"-kunde for å få 15% på frukt og grønt på Kiwi.
Fekk mitt første gullkort for ei tid tilbake, og det kan vera verd dei 5000 det koster å kjøpe det. Då får ein 25% tillegg på all bonusopptjening på fly med SAS. Det vil seie at har du MC premium med 12 000 poeng så treng du kun 26 400 poeng for å behalde status kontra 33000 uten status. I tillegg så er EBG verdifullt når du er på reise, spesielt med kone/partner! Eg hadde få poeng i september, men har bunkra opp med MC premium, aftenposten abonnement, trumf, joker-glad, payr og litt reising. No ligg eg på 270 000 poeng. I tillegg har eg ein CT med amex platinum og topp fly premium status. Med denne statusen vil du komme deg til Hong Kong eller Los angeles for 3460 trumf no (forutsatt gullstatus!)
Takk for info, har nå registrert meg hos Kiwi og Joker. Er det flere steder man lett kan samle opp poeng i hverdagen?
Bra jobba Perioden min utløper i april så har fortsatt relativt god tid til å samle opp poengene jeg trenger for å nå gull. Føler at når man først har oppnådd gull så vil det bli lettere å bli værende der. Man må bare over «kneika».