Eurobonusfordeler hos Lufthansa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tmolvik, 17. nov 2017.

  1. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    331
    Likes mottatt:
    245
    Bonuspoeng:
    43
    Skal en tur til USA og slik det ser ut pr.nå så blir det en rute som inkluderer to flighter med Lufthansa. Ettersom det denne gangen blir å pakke med seg både baby, svigermødre og grandtanter, så betyr det nok at finansministeren dirigerer oss inn til den bakre delen av flyet.

    Ettersom dette blir første IC-flight med småen (han er da 7mnd), så blir det jo desto viktigere at mest mulig på turen går smertefritt for seg. Som EBG-medlem lurer jeg derfor på følgende, som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med;

    1. Får jeg som EBG velge sete hos Lufthansa ved bestilling? Gjelder det isåfall også dersom vi bestiller gjennom f.eks Expedia eller et annet flyselskap.
    2. Må man vanligvis kontakte Lufthansa for å sikre seg seter med bassinet, eller kan det bookes online? Såvidt jeg kunne se virket det som om flere av disse radene er sperret.
    3. Hvordan er muligheten for å oppgradere med EB-poeng hos Lufthansa før avreise, eventuelt ved gate?
    4. En av de reisende har en annen retur. Det gjør det vanskelig å bestille samlet slik at vi kan komme på samme bestilling. Lar det seg på noen måte gjøre å kombinere bestillingene slik at hun som statusløs, kan benytte seg av fordeler som f.eks setevalg (om det skulle la seg gjøre)?

    Andre aktuelle kandidater å fly med er United og Air Canada, men spesielt førstnevnte håper jeg å unngå. Om det derimot er noen som vet om store avvik mellom retningslinjene på overstående spørsmål hos disse selskapene kontra LH, så gi gjerne beskjed. På forhånd takk!
     
  2. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Du får lite ekstra fordeler som EBG hos Lufthansa eller noen andre *A partnere for den slags skyld. Litt ekstra goodwill hender det at jeg opplever, men svært sjelden at de strekker seg like langt som SAS.

    1. Ja, hvis du betaler for det. Gratis er det kun for Senator og HON Circle hos Miles & More
    2. Det er best å gjøre det dirkete så slipper du flere mellomledd som kan rote det til.
    3. Kun mulig å oppgradere de aller dyreste økonomi klassene (B,Y) for EB poeng. Disse klassene koster like mye som en billig business billett i utgangspunktet.
    4. Du kan alltid ringe inn og be dem legg inn kommentar om medreisende på annen booking i reservasjonen din, men det er mest for irr-ops ol slik at dere ikke blir splittet og gir ikke noen særlig ekstra fordeler i forhold til status.

    Du finner kanskje også litt ekstra info her: http://www.lufthansa.com/us/en/Flying-with-baby
     
    Fredrik81 and Travellingalf like this.
  3. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har flydd Luftwaffe med infant og opplevde egentlig ingen store fordeler som *A Gold - men omvendt heller ingen grenseløse frustrasjoner, som jeg titt og ofte har gjort hos SAS. Dette innebærer for eksempel at vi fikk sitte sammen på alle flights, uten å bli spredd for alle vinder, slik vi gjerne blir hos sistnevnte.

    Fordeler (dels uavhengig av status)
    *Fikk velge sete (men mistenker dette hadde sammenheng med billettype og ikke status)
    *Priority boarding (men det gir Luftwaffe til reisende med infant uansett)
    *Fikk varmet opp babymat på kort flight etter at Fraulein Helga først sa at de ikke hadde tid, men ombestemte seg etter at Überfrau Magda påpekte for henne at det var en *A Gold som spurte.
    *Litt ekstra oppmerksomhet fra CC på medium-haul (men mistenker at gode crew uansett gir dette til infants hvis de kan).
    *Ekstra oppmerksomhet fra crew i Senator-lounge i FRA, som straks og uten oppfordring geleidet oss til soverom da vi ankom med stuptrøtt infant.

    Ulemper:
    *Ikke ledig midtsete på halvfull flight BLQ-FRA, pluss plassert midt blant gruppe på 40+ kinesiske reisende. Ikke snakk om å bytte plass, selv om jeg spurte CC. Luftwaffe beklaget imidlertid senere begge deler skriftlig (!) og ga en håndfull M&M-poeng (som jeg riktignok ikke behøver).
    *Nokså stusselige kabiner sammenlignet med SAS' oppgraderte IC-maskiner, og i realiteten ingen oppgraderingsmuligheter med mindre du er parat til å betale hva en billig biz-billett koster i utgangspunktet.

    Mulig Luftwaffe kan gi litt ekstra service til *A Gold ved irregulariteter og ombookinger. Det er i alle fall i slike tilfeller det skal lønne seg å ha status, selv om jeg etter diverse opplevelser med SAS tviler.

    La meg samtidig berømme Swiss og Brussels Airlines, som har blitt mine foretrukne carriers nå i høst - jeg kommer til å bruke en av dem på vår neste IC-reise til våren.
     
  4. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    331
    Likes mottatt:
    245
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for gode svar fra dere begge, selv om det ikke var akkurat de svarene jeg håpet på. I.f.t å betale for seter, betyr det at jeg sannsynligvis må betale for seter selv om vi reiser med infant, eller kan vi være heldig ved at de uansett ville plassert oss ved bassinet om jeg melder fra på forhånd?
     
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Reisende med infants får normalt bulkhead med bassinet når man ber om det i god tid. Men vær rask, plutselig er det flere med infants på flighten.
     

Del denne siden