Eurobonusjakten 2024: hvilke tjenester bør man betale for?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av reisebonus, 01. jan 2024.

1. reisebonus

reisebonus Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har i lang tid brukt gratis kredittkort for å få cashback (trumf, yx, bank norwegian,...). Dette har gitt meg penger i hånden, men jeg ønsker nå å legge om slik at dette gir meg eurobonus i stedet. Jeg kjører alt forbruk via kredittkort og har endel utlegg så i løpet ett år snakker vi fort flere hundre tusen.

Drømmen min er jo selvsagt å få en god tur til et sted langt borte sammen med kjæresten. Men jeg tør nok ikke ha det som mål helt enda. Målet er å få så mye poeng ut av det forbruket jeg har som mulig.

Det snakkes om mange ulike betalte tjenester her på forumet, men jeg sliter litt med å få oversikt. Jeg har derfor laget en liste med spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1. Kredittkort. Amex og/eller SAS mastercard. Jobben kan dekke ett kredittkortet, men jeg vil ikke legge et kort som koster mange tusen i året på dem. Ved behov kan jeg også betale for et annet kort privat. Hva tenker dere er lurt her?

2. Kredittkortkampanje. Jeg ser det er ulike kampanjer for SAS MC / amex i perioder. Burde jeg vente med å bli kunde til det er en slik kampanje? Eller burde jeg skaffe meg gratiskortet og heller vente på en oppgraderingskampanje?

3. Curve / killbill etc. Bruker dere disse tjenestene? Har det nå blitt såpass store begrensninger på hva kredittkortene tillater at disse ikke er verdt pengene lengre?

4. Kredittkort til samboer. Burde vi samle bonus sammen på en konto i mitt navn eller burde vi begge ha egne kort?

Håper på gode svar :)

2. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,237
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian kjøper opp Widerøe, SAS forlater SA og vi venter i spenning på andre aktører sine reaksjoner på de store forandringene i det norske markedet, jeg kan dele hva jeg selv gjør, men det er stor fare for at det blir endringer i løpet av året.

1. For nå fortsetter jeg som før med mitt eneste kredittkort amex elite.
    2. Jeg ville ikke holdt pusten i vente på en god kampanje fra amex på elite.
    3. Billkill er nyttig om man trenger litt ekstra spend og er villig til å betale litt ekstra for å nå CT.
    4. Det får noen med samboer svare på :)

Ellers er det et hav av informasjon på forumet om det du spør om her inne.

3. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,978
    Bonuspoeng:
    113
    4) Det rimeligste er
    1) SAS MC bør du i hvertfall ha. Hvis du klarer å få 100k+ poeng i året kan du supplere med Amex premium.

3) curve ville jeg absolutt bestilt. Ihvertfall gratiskortet. Om du har litt spend vil black gi mye ekstra poeng for det kortet koster. Man flytter spend fra et annet kort til sas mc i doble poeng helger. killbill er for dyrt men kan brukes litt på slutten av året om man trenger litt hjelp for å akkurat klare omsetningskravet for en CT.

4) Rimeligst at kun en har kort også har den andre tilleggskort.

4. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,058
    Bonuspoeng:
    113
    Er gift, så vi har ganske felles økonomi så da er det å blande forbruke ikke så stort problem. Begges Apple pay går mot samme Curve og vi har ekstrakort på mine kort.

Når det gjelder en samboer så tenker jeg at hverdagsspend får hun løse på sin foretrukne måte, men du kan flagge at store innkjøp (5K+?) bør gå på bonuskort og heller gjøres opp manuelt?

Preference and Spielhaug like this.
  5. reisebonus

reisebonus Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar! (Jeg fikk ikke med meg at det hadde tikket inn noen svar, beklager sen respons)

På SAS MC, da tenker du på Premium til 1855kr/år?

Jeg må sette meg litt mer inn i hvordan curve fungerer. Søker meg opp på forumet nå. EDIT: Forstår jeg det riktig at man ikke kan tjene poeng når man flytter transaksjoner via Curve til SAS MC fra februar av? Fortsatt verdt det å ha Curve?

Last edited: 15. jan 2024
  6. reisebonus

reisebonus Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Han er heldigvis glad i å reise selv, så jeg tror motivasjonen er der for å sende mye via et tilleggskort :D Tilbyr SAS MC tilleggskort eller må jeg kjøpe point earner?

7. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,488
    Bonuspoeng:
    183
    Ang Curve så er det kun verdt å ha dersom du vil benytte deg av valutafordelen i utlandet. Go back in time er verdiløst ift doble poenghelger nå. Du får ikke poeng dersom du har brukt Curve på SAS uansett etter februar.

Preference and reisebonus like this.
  8. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Ref Curve så er det ikke helt ubrukelig "innenlands". Feks SAS MC støtter ikke Android Pay, så der er curve veldig praktisk. Om de bare kunne fått støtte for Amex også..

9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,058
    Bonuspoeng:
    113
    Når SAS MC helt slutter å gi poeng for transaksjoner via Curve så blir Curve mot SAS MC ubrukelig. Men, enig med konseptet, jeg bruker selv Curve via ApplePay mot DNB.

Preference liker dette
  10. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Så det der i Curve-tråden, men klarte ikke finne link til det. Er det SAS MC som setter seg på bakbena, eller er det Curve som er problemet her?

EDIT: Fant lenken til SAS sine vilkår: Hvilket SAS EuroBonus Mastercard kort passer deg best?

"Du får ikke Ekstrapoeng på kjøp gjort med et annet kort enn SAS EuroBonus Mastercard & Mastercard Premium, for eksempel Curve og lignende tjenester. Det gjelder fra 6. februar 2024."

Så da er jo spørsmålet om Curve ikke ryker hos meg. Eneste grunnen jeg hadde det var jo for å få SAS-kortet inn i Android Pay, men om det ikke gir EB-poeng så er det jo ingen vits.

Storbaba liker dette
  11. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    778
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har Amex Elite (ja det er litt dyrt) men har utstyrt våre to eldste barn og kona med et ekstra kort. Dette bidrar ganske godt i opptjeningen. Slutt på overføringer og pengegaver til barna, har kun brukt Amex for slikt i mange år :)

Spørsmålet er om siste barnet skal få når ho blir 18, men dette vil koste litt...

upload_2024-1-18_10-38-43.png

reisebonus liker dette
  12. reisebonus

reisebonus Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg holder meg til Revolut. Veldig fornøyd med det - men takk for tipset likevel!

13. reisebonus

reisebonus Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg tror ikke jeg vil kjøre på med Amex Elite helt enda.. Litt usikker på om jeg klarer å legge nok av forbruket på Amex. Også har jeg jeg ikke 3 barn jeg må kjøpe mat til heller så forbruket mitt er nok noe lavere ;) Tror det blir SAS MC + PointEarner til samboer.

Skarven liker dette
  14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,870
    Bonuspoeng:
    293
    Det er så gøy det her.. Har selv Google-telefon og samboer har iPhone. Så vi kan velge mellom SAS MC uten Google Pay-støtte eller DNB Saga uten Apple Pay-støtte. Sistnevnte er i det minste mulig å fikse ved å få samboer til å sette opp Curve, men det krever litt masing som jeg ikke vet om jeg gidder :D

Skarven and Preference like this.
  15. reisebonus

reisebonus Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Nå hadde jeg akkurat bestilt SAS MC Premium, så slår jammen SAS EB teamet på tråden og lurer på om jeg vil ha vanlig SAS MC for 233kr med 5k EB poeng (2k mer enn på nettet) i bonus. Så da blei det jaggu det kortet også

Del denne siden