Europas beste businessclass? En test av Brussels Airlines

Tråd i 'Reisebrev' startet av andyp, 14. mars 2014.

  1. andyp

    andyp Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Skulle fly hjem fra Malaga, og det normale valget hadde jo vært SAS direkte til Oslo kanskje. Men så hadde det seg slik at noen bonuspoeng måtte benyttes. Valget falt da på Brussels Airlines, som jeg har flydd noen ganger med før, og jeg vet har hatt et bra produkt. Routingen ble da AGP-BRU-OSL med en layover på 5 timer, så da fikk man tid til å ta igjen litt jobb, noe som passet bra den dagen.
    Innsjekkingen gikk raskt i egne skranker og fikk HON-pritag påklisteret baggasjen (er dette vanlig...?). La merke til at det var en lang separat kø ved siden av for personer som skulle ha med seg dyr i cargo. Sikkert mange "fastboende" som skulle hjem...
    Ingen fasttrack på AGP, så her ble det å kjempe seg fremover med mengden. Det er heldigvis ikke det store trykket nå på våren (sammenliknet med kaoset sommerstid).
    Så er det bare å sette seg til rette i Sala VIP Loungen. Denne er relativt stor, med et fasjonabelt utseende og store sofagrupper. God utsikt mot en del av gatene. Ikke så fantastisk utvalg eller kvalitet på hverken spiselig eller drikkbart, men fungerer greit den korte tiden man venter på boarding.
    Boarding foregår uten noen form for prioritering, men de fleste har uansett allerede boardet når jeg ankommer gaten så går bare rett inn.
    [​IMG]
    Rett oppstillingsplass ;)

    Brussels Airlines kjører samme konsept som de fleste andre europeiske selskaper, med blokkert midtsete i business.
    I økonomi har Brussels 2 klasser, flex og light. I Flex får du sete rett bak business, du får "lett" mat og drikke inludert og blokkert midtsete dersom flyet ikke er fullt. Light er Buy on Board, og så på menyen at de hadde en OK utvalg av både mat og drikke til normale flypriser.
    Setter meg sete 1F på rad 1 i A320 flyet, og det er totalt 3 rader satt av til business på denne turen, hvorav ett sete var ledig. Resten av flyet er fullstappet. Purser kommer så å presenterer seg, tiltaler meg med navn og spør hva jeg ønsker å drikke. Tar selvfølgelig et glass med Laurent-Perrier Brut som serveres fra stor flaske. Herlig! Deretter er det varme kluter før pushback starter.
    [​IMG]

    Vel i luften blir det påfyll av champagne og Hr. Purser var i strålende humør og syntes jeg burde klare å tømme flasken, noe jeg selvfølgelig aksepterte ;) Maten kommer så frem, og det er fylt ravioli med ost/appelsinsaus og pinjekjerner samt en hummersalat ved siden. Smakte fortreffelig.
    [​IMG]

    Til dessert er det praliner fra Neuhaus, samt at purser gikk rundt å delte ut ekstra sjokolade til de som ønsket. Tok em kaffe og Baileys til dette.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Resten av turen til Brussel ble det nippet Champagne servert med litt salt snacks ved siden. Hadde en lang samtale med Hr. Purser i galley og han hadde akkurat den innstillingen til yrket som man ønsker: Kundene fremfor alt. Diskuterte både rutenett, service, betingelser i luftfarten osv. Nysgjerrig som jeg er, hører jeg om han kan sjekke manifestet. Uten å kikke på dette forteller han meg hvilken status og bonusprogram jeg har, og at jeg er en av 2 *G på denne turen. Her er det en som har kontroll!
    Vel på bakken var det å få kjøpt litt belgisk sjokolade og deretter å sette seg ned å jobbe i loungen. Det er 2 lounger som man kan benytte som Star Alliance Gold eller reiser i business (egentlig 3 men Sunrise Loungen i T-terminalen har kun åpent når flyene til Afrika og USA har avgang). Velger å sette meg i Brussels Airlines sin egen lounge, da denne har best utvalg av mat og drikke. Etter en stund tar jeg turen over gangen til SAS loungen. Denne er inredet på samme måte som resten av SAS sine lounger, og er definitivt større en Brussels sin. Der hadde de problemer med internet, så gikk tilbake til Brussels sin igjen. SAS loungen har dessuten veldig begredelig utvalg av både mat og drikke. Eneste plus er Leffe på tappekran :)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tok så turen bort til gaten og ankom akkurat når boarding ble annonsert. Her var det en egen sluse for business og statuspassasjerer.
    Vel ombord er det samme rutine som sist flight, men nå er det kun 1 person i business - Yours Truly :) 2 rader satt av til business, og siden det opereres med en Avro 100 er det 2 + 3 seter på hver rad. Velger sete 2A.
    Dessverre blir flyet forsinket med nesten 1 time grunnet noe teknisk. Men jeg klagde ikke, og ble vel 3 glass champagne på bakken + at jeg bare kunne si ifra hvis jeg ønsket litt snacks mens vi ventet.
    [​IMG]
    Grei plass. Legg merke til han som har kommet til bokstaven "H" i ordboka ;)

    Mer champagne, en kjøttrett som smakte bedre en den så ut, enda mer champagne og deretter småsov jeg helt frem til ankomst på OSL.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Her var det sedvanlig bussgate, og baggasjen kom faktisk først på båndet - kun 15 minutter etter jeg var ute av flyet. Applaus for dette!
    Ellers merket jeg ikke at baggasjen hadde fått seg en trøkk før jeg vel var kommet hjem. Har sendt avgårde en claim til CR avdelingen, så får vi se hvordan dette går.
    Konklusjonen er at Brussels leverer et nydelig produkt hvor kunde og service står i fokus. Nydelig champagne og dessuten et godt vinutvalg ellers, som de har høstet priser for. Maten syntes jeg også var utmerket, og som en sjokoladefantast server Brussels noe av det beste man kan få i luften.
     
    Zzzindre, Jørgen, tommy777 and 6 others like this.
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var en fenomenal rapport!! Er enig med deg i konklusjonen på Brussels. Fenomenal business class. Tøft med purser som husket status også.

    Men at du jobbet etter en flaske champis + avec... ;) He he he. Det er hard core. Håper du satt og kjøpte aksjer.
     
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Kjempebra rapport!
    Kan ikke huske å ha lest rapport om Brussel Airlines i biz før.
    Takk skal du ha!
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Flott rapport. Var nesten som gamle SAS intraeuropeisk Business Class, bortsett fra at det ikke ble servert grevlingsmarinert laks, samt at purser faktisk sjekket manifestet.
     
  5. andyp

    andyp Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for tilbakemeldingen!
    Hvem har sagt at jeg jobbet effektivt, hehe ;) Var bare snakk om å svare på noen mail i et pågående prosjekt, og heldigvis har jeg ett helt team i India som tar seg av det meste av "rusket"

    Takk for det, Er faktisk en rapport på forsiden av siden her ser jeg..

    Takk! Ja, hadde en del likheter med gamle SK C, bare at de er litt mer på tå hev her.
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at du toik deg tid til å skrive en såpass nøye rapport. Meget bra skrevet!

    Kunne ikke være mer enig med deg når det gjelder Brussels

    Som du ser av artikkelen min på førstesiden, var vår opplevelse veldig lik, til og med maten på første leg ;)

    Ny tur med Brussels i Biz neste uke. Gleder meg.

    Det lønner seg å følge med på Bonusfeber, de er alltid først ;) http://bonusfeber.no/brussels-airlines-business-class-europa/
     
    Fnate liker dette
  7. andyp

    andyp Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for at du leste :) Ja, så veldig likt ut. Fikk forresten mail fra CR avdelingen i dag om at de erstattet kofferten "for commercial reasons only" siden jeg ikke fylte ut noe skjema på flyplassen. Uansett meget bra at de viser skjønn!
    Regner med du vil få en strålende tur med de til uka også :cool:
     
    tommy777 liker dette

Del denne siden