EVA-luering

Tråd i 'Reisebrev' startet av pineapple_juice, 15. aug 2024.

  1. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
    Her er et kjapt reisebrev fra en sommertur til det taiwanske riket hvor Hello Kitty råder, snarere enn Beijing. EVA Air har stått på ønskelista mi lenge, og på kontoen hadde jeg 165 000 Eurobonuspoeng som jeg så mitt snitt til å bruke opp før SAS bytter allianse. Kr 1790 kostet herligheten i skatter og avgifter. Ingen AmEx-voucher denne gang.

    At SAS brukte evigheter på å fullføre ‘ticketing’ tilhører historien, noe som fremkallet en rikelig mengde stress. Dette skjedde etter at jeg fant alternativ dato for hjemreise (fremdeles med EVA) og ringte inn (en fredag morgen) for å gjøre endring i bookingen. Pga sendrektighet hos SAS back-office gjennom helgen forsvant EVA-flighten fra bestillingen min søndag morgen (egentlig tilfeldig at jeg merket dette i appen, fikk nemlig ikke noe annet varsel) og jeg trodde i et krisemaksimerende øyeblikk at jeg ville miste turen. Men flighten poppet heldigvis opp igjen i SAS sitt Star Alliance-søk. Etter litt agentrullett fikk jeg lagt den inn på nytt, og sent søndag kveld tikket det inn epostbekreftelse fra SAS. Jippi! Dette var under to døgn før utreise.

    Spoler forbi Gardermoen i sommerferiemodus, SAS-kantina og OSL-LHR-etappen med SAS+ og går rett til United-loungen. Her var det hett og overcrowded. Dusjer var ute av drift. Spurte om bobler i baren og fikk bare billig prosecco i glasset. Meh… EVA henviser normalt sine forretningsreisende til SQ sin lounge, men den var som kjent stengt pga oppussing.

    Jeg gikk derfor tidlig ned til gaten og beundret 777-300ER-maskinen fram til boarding. Dette var ikke direkteflighten til TPE, men BR68 med stopp i Bangkok. Jeg sendte en tanke til reisende i Eco som hadde en evighet foran seg i sittende stilling. Boarding begynte presist og systematisk. Avgang var 21:30, men på grunn av luftrom/flygeleder-kapasitetsproblemer nedgjennom Europa og en dæsj uvær fikk vi ikke ta av før kl 23:30. Ingen umiddelbar krise for meg, der jeg satt komfortabelt med pre-departure-bobler i glasset og utforsket IFE-systemet. Fikk utdelt Jason Wu pyjamas og amenitykit fra Armani. Konstaterte at business-kabinen var nokså fullsatt, mens bakover i Premium Eco så det ut som det var en god del ledig, i det jeg gløttet inn. Jeg hadde sete 11A, dvs siste rad i den bakerste og noe mindre businesskabinen. Det var kun dette som var ledig av vindussetene da jeg gjorde bookingen, men trivdes riktig så godt der. Gjennom flighten var det rolig og skjermet for trafikk, ettersom alle toaletter og galley tilhørende business er foran. Ingen merkbar gjennomgang fra gardina bak, bare ved et par anledninger passerte crew.

    Dette var et 7 år gammelt fly. Noen bruksmerker her og der rundt setene, men må si at EVA holder kabinen i tipp topp tilstand. Setet er komfortabelt, og selv om det ikke er skyvedører og sånt, så er det veldig privat følelse der man sitter.

    Oppe i lufta kom selveste LPGS i glasset, og etterhvert matserveringa. Nevner i stikkordsform:
    Appetizeren var en anretning av laks og en dæsj kaviar på toppen, om enn noe mikroskopisk.
    Kamskjell med trøffel til forrett. Kamskjellene var stekt altfor mye, og hadde en ettersmak jeg ikke ble venner med.
    Hadde forhåndsbestilt hummer til hovedrett. Denne var heller ikke sååå minneverdig…
    Men - desserten var god! Og alt annet av drikke.

    Etter litt Godzilla/Kong på skjermen var det på tide med søvn. Skiftet til pyjamas og sengen var redd opp når jeg kom tilbake. Jeg gir overmadrassen, puta og dyna 10 av 10. Dette var særdeles behagelig! Og koselig med stjerner i taket. Nattinatt.

    Våknet før stopp i BKK og fikk servert en latte og fersk frukt, som avtalt.

    --- Spoler raskt over stoppen i BKK--- Her ble det bare litt beinstrekk, en sving innom Thai sin lounge og så boarding igjen.

    Siste etappe BKK-TPE, betraktelig færre i kabinen, men en del crew, tilsynelatende, fordi de boardet ikke fra gaten, de satt der alle når jeg kom inn som en av de første. Tror det var en del piloter.

    På denne etappen var matserveringen et par hakk bedre.
    Innledningsvis fikk jeg servert and med asparges. Veldig god!
    Og hvitløksbrødet var en høydare. Måtte be om mange flere!
    Deretter oksekjake i rødvinssaus og potetmos. Valgte rioja til denne. Fryd og gammen.
    Til dessert: en Thai-variant av creme brulee som var kjempegod!

    Fikk også prøvd en Evergreen signatur-cocktail. Basert på taiwansk melonlikør. Interessant, men ikke noe jeg bestiller igjen. Måtte la isen smelte litt før denne var god.

    Ved ankomst TPE var det rask vei til bagasjebåndet, hvor flyplassansatte danderte baggene pent på rekke og rad (sånn at kofferthåndtaket vender mot deg), og jeg spaserte ut til min Uber…

    Poster bilder i neste innlegg.
     
    Kristian, NKA_Pls, Henrik and 29 others like this.
  2. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
  3. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
    (Opphold i Taiwan)

    Returreise:

    BR61 hadde avgangstid 22:30 og jeg ankom TPE 3 timer før. Ingen kø overhodet hos EVA innsjekkingsområde. Ble henvist til EVA Infinity Lounge. Fikk en buzzer i bytte mot boardingkort, og hadde dermed 4. plass i dusjkøen. Matutvalget var ikke så fristende. Ikke stort med vin heller. Noe sprit og øl. Hagen Dazs i fryseren. Jeg endte opp med å bare drikke vann… Etter dusjen dro jeg heller bort til en restaurant som serverer Braised Beef Noodles, og jeg må si dette er den beste flyplassmaten jeg har spist (om jeg ser bort fra div snacks på LH FCT/L, SQ Private Room og div andre gode lounger).

    Etterpå prøvde jeg lykken på Oriental Lounge (tilgang med LoungeKey) men dette var begredelige greier, overfylt som den var.

    Omsider dro jeg til gaten og satte meg ned i Priority-delen. Barnefamilier boardet først, så alle oss i business og statuspax. Det viste seg at bare de fremste dørene i flyet ble brukt til boarding, så ALLE passasjerer skulle gjennom business. Kommentarene og den åpenbare misunnelsen fra eco-folket var endeløs, mens vi smattet på Valhrona-sjokolade, fikk varme kluter og ble spurt om vi ville ha bobler eller noe annet i glasset.

    Materiell på denne flighten var 787-10 som jeg også hadde gledet meg til å prøve på lengre etappe. Hadde prøvd den en gang før, med Singapore airlines intra-Asia.

    IMG_7898.jpeg

    Jeg hadde sete 2K. Obserterte mange ledige seter på denne turen, og hadde ledig på min side og foran, som gjorde det enda mer privat.

    Veldig bra crew også på denne flighten. Service-innstilte og vennlige, men ikke noe ekstra småprating rundt grøten. I stedet for å bedømme engelsken til crewet vil jeg heller kritisere mine egne manglende mandarin-ferdigheter.

    IMG_7916.jpeg

    Flere runder med LPGS i glasset, og gitt at midnatt var et faktum var min strategi å innta det meste av mat på strekningen til BKK og under stoppen, og heller sove mest mulig på turen tilbake til Europa.

    Johnnie Walker Blue hoppet jeg over, men fikk flyvertinnen til å servere portvin og tonic.


    Kort oppsummert:

    Veldig fornøyd med å blåse av mine Eurobonus-poeng på tur med EVA Air. Deler ut plusspoeng for veldig bra drikkeutvalg, behagelige seter, god service, komfortabelt i det hele tatt - jeg ville ikke at tiden skulle gå så fort som den gjorde.

    Nå er SAS-kontoen skrapa, og jeg ser tilbake på en epoke med fine poeng-opplevelser.
     
    Kristian, NKA_Pls, Henrik and 34 others like this.
  4. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    2,970
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fin rapport. Har en bestilling med EVA 787-9 VIE-TPE om 8mnd ;)
     
    pineapple_juice liker dette
  5. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    546
    Likes mottatt:
    5,038
    Bonuspoeng:
    163
    Takk for rapport. Kjenner jeg savner Eva. Tror jammen jeg må prøve å finne en tur til med de, mens det ennå er "mulig".
     
    pineapple_juice liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,856
    Likes mottatt:
    64,708
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrev!
    Har hatt opptil flere turer booket med EVA, men av ulike grunner har de ikke blitt gjennomført.

    Nå venter en tur til TPE i mars med tre EVA-flighter, håper det blir noe av!
     
    pineapple_juice liker dette
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,020
    Likes mottatt:
    875,489
    Bonuspoeng:
    293
    Etter flere Covidkanselleringer fikk jeg endelig til en EVA-tur i februar (2 strekk).
    Fra BKK-TPE var en fin opplevelse, godt på høyde med SQ SIN-BKK.
    Men TPE-VIE ble på en måte nedtur. Alt var på plass champis og pysj og mat og drikke … men den «EVA-følelsen» vi hadde drømt om manglet.

    Kanskje forventningene var satt for høyt? Vi hadde jo hørt at dette var det nærmeste vi kunne komme første klasse i Business ..

    Dessuten var CC betydelig stresset fordi vi var betydelig forsinket ut fra TPE og alt skulle gjøres fort for å få ro i kabinen siden det var en ren nattflyging og folk ville sove og jeg ville nyte «EVA-følelse».

    Når dette er sagt så var EVA en god opplevelse og gjør det gjerne igjen.
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,342
    Likes mottatt:
    37,137
    Bonuspoeng:
    293
    EVA:p:p:)
     
    Sunnfjordingen liker dette
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,701
    Likes mottatt:
    25,625
    Bonuspoeng:
    183
    Kva? Burde ein vurdert alternativ transport når ein skal i austerled?
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,342
    Likes mottatt:
    37,137
    Bonuspoeng:
    293
    Nja? Flyr du LH F? Hvis ikke bør du vurdere det ja, hvis du har mulighet til å få til et par langstrekker med EVA og ny kabin.
     
  11. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,567
    Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg banner i kirken her nå, men for en som aldri har reist hverken LH F eller F generelt, det frister faktisk ikke så ekstremt mye for min del.
    En av mine beste opplevelser i luften noen gang var på en av EVA sine 777 i business, muligens preget av at det nesten ikke var folk i kabin, men allikevel. EVA er bra og jeg hadde glatt reist med de igjen, jeg vet ikke hva som er @Sunnfjordingen sin endelige destinasjon, men personlig hadde jeg nok heller tatt en effektiv rute med EVA fremfor en «IF-rute» med LH F:)
     
    Spielhaug liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,342
    Likes mottatt:
    37,137
    Bonuspoeng:
    293

    Det er ikke å banne i kirken. Selv liker jeg jo hurra meg rundt halve jorden if ruter. Men tenker du har et godt poeng.


    Og hadde helt klart valgt LH F.


    Når det er sagt. EVA er bra både med tom og full kabin :)
     
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    5,611
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde fire leg med EVA i påsken og både jeg og guttungen stortrivdes. Ingen grunn til å jobbe hardt for å bli kvitt.

    K
    PS: F er F
     
    pineapple_juice and Eddie47 like this.
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,567
    Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    113
    Det er de nok, men for meg som setter stor pris på privatliv på lange flyreiser så var det noe eget med å være totalt 4-5(?) fredelige sjeler i minikabin. Kombiner dette med god service, mat og drikke og det ble en meget bra opplevelse for min del:)
     
  15. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    1,060
    Likes mottatt:
    411
    Bonuspoeng:
    83
    Takk for rapport. Hvordan var setene på 787-10 sammenlignet med 777? (Bare prøvd sistnevnte). Godt å se at drikkeutvalget er det samme til både vie og lhr. Noen som vet om det er tilfellet til AMS også?

    Kommer det noe fra selve oppholdet også? Skal selv ha en natt på Grand Hyatt Taipei i oktober, men flyr via Shanghai.
     
  16. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,701
    Likes mottatt:
    25,625
    Bonuspoeng:
    183
    Eg tenkte på alternativ til EVA. Har no tre langstrekk booka med dei i C (AMS-TPE-BNE OG TPE-AMS). Ser ut som det vert umogleg å finne høveleg retur BNE-TPE, so vurderer å heller ha TPE og ICN som reisemål. Tolkar deg som positiv til EVA?
     
  17. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
    Før turen hadde jeg en slags forventning om at kabinen/setet på EVA sin 787-10 skulle være en million ganger bedre enn deres 777. :D Har mange ganger følt at 777 støyer sånn, og at luftkvalitet m.m. er bedre på dreamliner. Men… for å være ærlig likte jeg setet i 777 bedre. Det var noe med komforten som stemte bedre. At IFE/skjerm var litt kvassere på 787 gjorde egentlig ikke så stor forskjell. Så…Om jeg nå skulle velge på nytt så hadde jeg ikke nølt med å bestille EVA 777 igjen.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,342
    Likes mottatt:
    37,137
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ekstremt positiv til EVA. Vil heller fly via med dem en direkte med Thai. Feks.
     
    MadsVaHa, Sunnfjordingen and cire913 like this.
  19. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
    Noen flere bilder. Sete 1K ser slettes ikke ille ut.
    IMG_7935.jpeg
     
    Kristian, Upsaker, mathiasfe and 2 others like this.
  20. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden