Eventyr i Sør-Afrika

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henrik, 11. april 2017.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Dette skal bli et ordentlig reisebrev, men starter med en liten teaser....

    IMG_2266.JPG

    Det er kanskje vanskelig å se hva dette er. La meg forklare...

    Det er fullmåne, Cape Town og en øl. En særdeles velfortjent øl og utsikten fra Lion's Head.

    Planen var hele tiden å komme seg til toppen av Lion's Head for å se på fullmånen, og det var på listen i mange uker. Men så skjedde noe uforutsett. Opphengt i å se på Lion's Head fra bakkenivå, gikk jeg rett på en lyktestolpe. Klinket hodet midt i. Solbrillene lagde et betydelig kutt over øyet, og etter å ha tørket vekk det verste av blodet med en fremmeds gamle avis, fant jeg ut at jeg kanskje burde få noen til å se på det. Kom meg til nærmeste sykehus, og der stede sydde vi noen sting.

    IMG_2237.JPG

    Solnedgang nærmet seg med stormskritt. Løp fra sykehuset ut i nærmeste taxi, skiftet og hentet en øl - så var det strake veien til Lion's Head. Ved solnedgang var jeg endelig ved stien opp til Lion's Head, og etter å ha halvløpt oppover kunne jeg nyte denne utsikten.

    IMG_2245.JPG

    Har klart mye på de første 24 timene i Cape Town, og arret over øyet blir definitivt verdt det.
    Men spør noen andre, har jeg vært i slåsskamp.
     
    Last edited: 12. april 2017
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, det er en helt fantastisk historie. Bra det gikk fint og at du kom deg opp. Ingen skader å melde om her enda, ikke en gang solbrent.
     
    Henrik liker dette
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Heter det ikke "Alt kler den smukke, selv et arr"? Får litt sånn Donald-assosiasjoner av det lyktestolpemøtet. Hold deg unna bananskall! Artig fortalt! Ser fram til mer fra turen :)
     
    Henrik, LN-FHU and DanH like this.
  4. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,007
    Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
    Utsikten fra Lion's Head var jo et flott plaster på såret! Enda ett...;)
     
    Henrik liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å høre det går bra, enig med Kristian at dette er litt sånt Donald øyeblikk ;)
    Flott utsikt da, så godt du fikk oppleve den :)
     
    Henrik liker dette
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Bra det ikke gikk enda verre @Henrik og at du fikk hjelp! Og utsikten der oppe fra er fantastisk - ingen tvil om det! Fortsatt god tur!
     
    Henrik liker dette
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde vært veldig trist å gi opp, gitt! Kunne sikkert slengt inn et eller annet kleint motivasjonssitat, men skal spare meg for det.

    Lyktestolpen fikk høre det dagen etter.
    IMG_2277.JPG

    Hahahahha åååååå knusktørt. Elsker det!

    Enormt klønete øyeblikk. Blir coverhistorie på jobb.

    Usikker på om det kunne gått verre, faktisk. Synes jeg har toppet skadeomfanget man kan forvente etter et kræsj i gangfart.
     
    tobeornot999, geddi, Are and 8 others like this.
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg aner egentlig ikke om formatet her fungerer. Skrev analoge notater under reisen, og dette er ren scanning - og teksten skrevet inn for de som foretrekker ordentlig skrift i stedet for stygg håndskrift (jeg går over til store bokstaver senere - så det blir bedre altså).

    Ihvertfall... Rett fra den sorte boken.
    IMG_1707.jpg

    ---

    Billig til Sør-Afrika
    [​IMG]
    Det var en halvveis sen kveld i januar.
    17 januar.

    Kom hjem fra et hyggelig sosialt lag og kikket på telefonen.
    1 ulest mail.

    Neida. Hadde garantert flere, men på hjemskjermen var det én som pekte seg ut.

    Fra InsideFlyer. Varsel om en error fare.

    Lang historie kort - etter noen minutter med makspuls ble jeg litt under 6000 kr fattigere - og stod med billetter fra OSL til JNB.

    Flyturen?
    Ikke den mest direkte. Men det må man tåle. Flyturen ser ut som dette:

    ET715 OSL-(ARN)-ADD
    ET809 ADD-JNB
    SA2021 JNB-CPT

    Under 6000 kr! Og nesten alt i business med Ethiopian Airlines. Ikke dumt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    2. april 2017
    Det er nå 1 uke til jeg reiser. Førstereis-gutt til Afrika.

    Min research av Cape Town er hittil litt begrenset. Jeg har forstått det grunnleggende, tror jeg - mne har mye igjen å lære om selve CT.

    Det jeg imidlertid har funnet ut, er at dagen etter jeg lander, så er det fullmåne.

    Og når det er fullmåne drar «alle» til Lion’s Head og drikker øl og ser solnedgangen og fullmånen.

    Perfekt.
    --
    Jeg har også sett litt på flyturen ned. Det kunne vært verre.

    Søndag 9. april
    19.45-06.20 (+1)

    Oslo via Stockholm til Addis Abeba
    ET715
    Business
    2t 20 min mellomlanding

    Mandag 10. april
    08.40-13.05

    Addis Abeba til Johannesburg
    ET809
    Business
    3t 40 min mellomlanding, inkl. immigrasjon.

    16.45-18.55
    Johannesburg til Cape Town
    SA2021
    Economy

    Mye fly. Men Sør-Afrika er langt, langt unna. Og det tar litt tid. Alt i alt ganske fornøyd.

    Dessuten har jeg bestilt et sted å bo. Det heter «The Backpack Cape town».

    Kostet lite, lå bra til og så ut som alle var fornøyd. Det holder for meg.
     
    Last edited: 10. juni 2017
    Lnbre, Gullars, tobeornot999 and 21 others like this.
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker de analoge tegningene :)
     
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Kan et hemmelig triks. Suger skikkelig på å tegne, men telefonen på full lysstyrke under siden fungerer like bra som å legge bakepapir over en annens tegning. Barnehage-triks, med andre ord.
    [​IMG]
     
    Eddie47, LineE, Herlov and 8 others like this.
  11. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Så fun og personlig måte å formidle turen på — bravo!
     
    CrotchRocket and Henrik like this.
  12. Lassen

    Lassen EBG

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Kjekk lesing :)
     
    Henrik liker dette
  13. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Hey!! Hvis noen fortsatt er i SA (og liker sjømat). Sjekk ut vinen"Life from Stone". Hvis du/dere liker, kjøp med . Utrolig intens smak med massevis av mineraler. Prøvde å få den i Bergen i dag, men de hadde den dessverre bare på polet i Fyllingsdalen. For øvrig veldig fin måte å lage reisebrev på!
     
    Henrik liker dette
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]

    Penger, pass, paraply.
    Noen mente at det var de tre P-ene man trenger å ta med seg på tur. De to første er jeg enige i, den tredje droppet jeg. Skal jo ikke til Bergen.

    Adrenalinsprøyter er bra når flyturen blir seig og tiden går sakte.

    Mer i morgen. Da begynner den faktiske reisen.
     
    LineE, afirm, Kristian and 6 others like this.
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    3. april 2017
    Jeg har fått en strålende idé om å leie bil. Det kostet under 250 ZAR/180 NOK å leie en bil med automatgir for en hel dag. Det er sikkert lurt når de kjører på feil side av veien, å slippe giring.

    Det tar 1 time med bil til Simon’s Town. Der er det pingviner. Det må jo bli en suksess.

    Ellers har jeg vært seriøs og sett litt på å dra på safari. Det tror jeg er usedvanlig kult. Ekte safari sparer jeg til en annen gang.

    Det tok cirka 20 minutter før jeg innså at det også går et tog ned med magisk utsikt. Leiebil kan ta seg en bolle.

    9. april 2017
    I dag er dagen. Nokså mye jobb de siste dagene, så blir deilig med fri.

    Jeg har også gjort noe litt teit. Hertz og Eurobonus har kampanje med 5000 poeng per leiebil. Det koster 100 norske kroner for den billigste leiebilen.
    Lang historie kort; jeg har 4 aktive bookinger på biler som skal hentes ut.

    Elers har jeg lært mer om CT. Funnet mye kult som kan gjøres. Tror dette er en veldig kul by.

    Nå er klokken 06:37. Det er 13 timer til avgang. Frykter jeg får maur i rompa. Må prøve å gjøre noe produktivt. Har heller ikke pakket noe, så kan gjøre dét.

    IMG_1702.jpg
    Helvete i sikkerhetskontroll. men det er litt lengre frem i tid. Bysykkel hjemmefra til Oslo S. NSB-tog opp. Ingen mulighet for innsjekk på South African, så det blir prosjekt i Johannesburg.

    Funket også dårlig med fast track, så det ble den halvveis kaotiske sikkerhetskontrollen.

    IMG_1705.jpg
    Fremme hos SAS. Ingen lime, så det ble en kjip GT. Men man overlever såpass.

    Familiefar her med 2 små barn. Han forklarer dem om flyselskap og status og lounger. Lurt når de er små.

    Kjapp tur til telefonrommet for en rask telefon - her man mange lære noe. Kremt, kremt.

    De siste dagene har jeg lært mer og mer om Cape Town og hva man kan gjøre.
    Jeg har egentlig også innsett at 4 fulle dager kanskje er litt lite.

    God unnskyldning for å reise tilbake da.

    IMG_1708.jpg
    IMG_1714.jpg
    Kommet avgårde til Stockholm. Alt er bra så langt. Litt champis mens vi venter. Helt innenfor.

    Fått meny; det ser digg ut. Ser ut til å være gode hovedretter.
    Champagnen er rimelig bra. Ikke fulltreffer, men godt nok altså. Jeg kan ikke klage, sånn egentlig.

    Nå er alle ombord i Stockholm. Litt frem og tilbake, men nærmer oss avgang. Klokken er nå 21:45.

    IMG_1739.jpg
    23:00
    Rødvin og kolo. Konge kombinasjon. Småtrøtt og burde kanskje sove litt, men vil også spise mat. Har mye fly å sove på.

    IMG_1743.jpg
    00:00
    Også kjent som midnatt. Har fullført forrett — en overraskende god brokkolisuppe. Diggesen. Drikker fortsatt en fransk rødvin - Barton & Guestier Passeport Châteauneuf-du-pape. Den er ganske god.

    Trøtt som en strømpe da.

    05:00
    3 timer søvn. Tok litt tid med mat, konket rett ut. Uendelig trøtt under frokost. Hektisk før landing.
    Soloppgang på vei inn til Addis Abeba. Strålende greier. Definitivt på listen nå, kun basert på hvor pent det var under innflyvning.

    08:00
    Mellomlanding her var konge. Øl til frokost. 30 meter gange til gate. Litt varmt med fleecegenser på.

    Merkelig kombinasjon av reisene, en skikkelig mix. Flyr 777 videre, og den har visst bedre seter; ganske spent.

    IMG_1781.jpg
    08:30
    Ombord. Bra inntrykk hittil, setet er bedre. Mer oppbevaring, og generelt med komfortabelt for lounging når man har en god fotskammel.

    Har litt underskudd på søvn, så skal forsøke å få noen timer på øyet.

    IMG_1847.jpg
    Gult amenity-kit her. Grønn på forrige. Mangler bare rødt nå.
    Fikk utdelt ny utgave av Time som lesestoff på veien. Helt perfekt.

    09:30
    Dette er ideelt. Sitter krøllet opp (for en oversettelse av «curled up») og ser Etiopia gli forbi under oss. Helt ideelt. Sigrid og annen hyggelig musikk på øret. Leser litt i Time når jeg ikke kikker ut av vinduet og drømmer meg vekk om eventyr i Afrika.

    IMG_1836.jpg
    IMG_1855.jpg

    Ro i sjelen.
     
    Last edited: 21. juni 2017
    Lnbre, tobeornot999, geddi and 19 others like this.
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Som geografinerd synst eg reiserutekartet var særs fint :) Gler meg til fleire oppdateringar! Synst forøvrig handskrifta frå første stund var leseleg :) Framifrå!
     
    Henrik liker dette
  17. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Du er heilt sjef, både på reisebrev og på å teikne pingvinar! Eg ønskjer meg ei slik pingvinteikning til jul om du skulle finne på å dele ut julegaver på forumet.

    Så fint! Eg er litt usikker på om tåra i augekroken er der fordi eg blir rørt eller pga at eg nettopp har vakna og gjespar litt. :)

    Øl (vitamin-B) til frokost i varmen er eit godt valg. Husk at fagfolk anbefalar meir enn ein frokost.
     
  18. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Var i SA og da selvfølgelig også Kappstaden for noen år siden. Det var etter juksemetoden: Reiseleder og bakseteflyvning. Men likevel med stort utbytte, ikke minst i CT. Kjekt å lese om et annet og mer personlig reiseopplegg! Regner med du har blitt bitt av SA-basillen, og gjerne vil tilbake. Takk for levende (note: different from "live") bildebrev.
     
    Henrik liker dette
  19. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for reisebrevet so langt, kjekt å lesa og teikningane er godt krydder!

    Eg har tre dagar i Cape Town i august, so du skal ikkje sjå vekk ifrå at eg plukkar opp nokon tips her. Spent på om du tykkjer hostellet er bra og kva erfaringar du får med Hertz i Loop Street. Gjekk det greit å få dei 5000 poenga? Eg har booka inn fire dagsleiger som eg håpar går i boks utan for mykje problem.
     
  20. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Mye fine tegninger og bra skrevet. Takk for en fin turrapport så langt, ser fram til mer :)
     

Del denne siden