Få booking.com til å endre navn på flybillett?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av stekus, 24. mai 2023.

  1. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Tok en sjanse for litt siden og bestilte en tur i Europa for en liten gruppe med booking.com. Vet meget godt at man bør bestille dirkete hos flyselskap men i dette tilfellet fant jeg ikke kombinasjonen av avganger (med forskjellige selskap). Nå viser det seg at en av de reisende har rotet det til og oppgitt feil navn i forhold til det som står i passet.

    Booking.com support telefon (som stort sett er betjent av dårlig engelsk snakkende Indere) påstår at dem ikke får til å endre navnet selv om flyselskapene sier at booking.com kan endre navn hvis dem bare gidder.

    Noen tips hva man kan gjøre da? Reisen er først i juli, så litt tid har vi til å finne ut av situasjonen.
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,495
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noen idé om hvordan dette kan fikses annen enn å håpe at det går gjennom. Personen som ikke viste sitt eget navn må kanskje bare kjøpe ny billett?
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    4,166
    Bonuspoeng:
    113
    Når flyselskapet sier at booking.com kan endre navn så betyr det "booking.com kan gå inn i amadeus og oppdatere navn mot et gebyr"

    https://servicehub.amadeus.com/c/po...passenger-name-change-or-name-update-cryptic-

    Her er Lufthansa sin policy f.eks:
    https://www.lufthansaexperts.com/sh...r_102/folder_3212/folder_6039/file_136975.pdf
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Er navnet så galt at det betyr noe for reisen?
     
  5. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Det står er fornavn først som ikke finnes i passet
     
  6. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har vært inne på samme tanken. Men ung, uforstandig og dårlig økonomi betyr at det neppe blir tur på vedkommende da...
     
  7. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Snodig med et fornavn som ikke står i passet, da de fleste vel vet sitt eget navn..
    Kanskje det billigste her blir å endre navn i folkeregisteret, og få nytt pass?
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde et fornavn som ikke sto i passet mitt. Men endret navn i folkeregisteret til slutt. Jeg kjenner flere som er i samme situasjon, men de fleste husker å oppgi navnet sitt slik som det står i passet når det trenges.
     
    Eddie47 liker dette
  9. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir som Finken vet du......det står nok Finn Christian i passet :)
     
    indahla, EgilSk and Eddie47 like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kalles og går som Eddie, men i passet står noe annet!

    Men jeg er ikke «Men ung, uforstandig og dårlig økonomi…», jeg oppdaget i 1.klasse i 1960 at det offisielle navnet ikke var Eddie!
     
    Ombo, Kristian and stekus like this.
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    4,166
    Bonuspoeng:
    113
    Eh..
    Så hvor kommer dette første navnet fra, som ikke står i passet? Er det egentlig personens andre eller tredje fornavn? Eller bare et kallenavn?

    Kjenner jeg får flere og flere spørsmål her :D

    Men ja, det er jo også en risiko når man bestiller for andre. Jeg pleier å be folk sende meg bilde av ID-siden i passet for å fjerne enhver tvil om navn, fødselsdato og passnummer (der det må opplyses).
     
    NoLimit liker dette
  12. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde inntil nylig at andre klarer å skrive av navnet sitt rett fra passet når man spør om det. Ser ut som vedkommende tenkte Facebook navnet var bedre å sende over. Bare flaks at jeg oppdaget at det går an å være så fjern!
     
  13. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Stemmer det, og Finken var nok veldig klar over at han måtte få Finn Christian på billettene også:)
     
  14. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Her er det tydeligvis mye jeg ikke kan.. Trodde at de navna som en hadde, stod i folkeregisteret, og havnet i passet jeg:confused:
     
    indahla liker dette
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    4,166
    Bonuspoeng:
    113
    Alle som har hatt en jobb hvor man kommer i kontakt med vanlige mennesker vet hvor fjerne enkelte mennesker kan være :)

    For noen år siden tok jeg med foreldrene mine på et cruise i karibien. Jeg hadde gjentatt flere ganger at man ikke kan ha med seg mat inn til USA, og de hadde fått "grensevakten australia" som hjemmelekse.

    Vi står på grensa i køen til CBP da moren min utbryter: tror du de sier noe på at jeg har med en appelsin?

    Akkurat da erklærte jeg meg selv foreldreløs og gikk et langt skritt fremover for å ikke bli dratt med i dragsuget :cool:

    Minner meg forøvrig om en bit med Larry the cable guy.
    - When is your birthday?
    - February 17th
    - What year?
    - Every year!

    Hvis det ikke er for store avvik så burde det jo gå greit innad i Europa. Det er jo i teorien passfrihet i Schengen-området, og etternavnet + fødselsdato stemmer jo. Automatinnsjekk/innsjekk på app/web er kanskje en mulighet også hvis man ikke har bagasje?

    Hvilket flyselskap skal dere reise med og til hvor?
     
    NoLimit, EgilSk and holmen like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Reiste du 1 klasse i 1960? Du verden :rolleyes:;):)
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    .... og i 1961 ble det 2.klasse
    .....og i 1962 ble det 3.klasse
     
    indahla liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Startet på topp, så ble det bakover :D, neida, jeg skal slutte å tulle. Ble bare litt fristet i og med at 1 klasse har en egen betydning i dette foraet :D
     
    indahla and Eddie47 like this.
  19. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Reise ned med Widerøe - SAS - Austrian og hjem igjen med Norwegian. Dumt å stå i Wien og ikke bli sluppet inn på hjemreisen (men da hadde ungdommen lært for alle fremtid) :rolleyes:
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Alt må læres, også at Facebook-navn ikke er det samme som ditt offisielle navn, og at det er ditt offisielle navn som gjelder i kontakt med myndigheter++ :D
     
    stekus liker dette

Del denne siden