Få perks av andres status

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Lwtrd, 05. juli 2017.

  1. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Er det noen av hotellkjedene eller utleiebilselskapene man kan "låne ut" statusen sin til familie og venner, og fortsatt få fordelene?
    Vil tro at det er noe forskjellige vilkår, men kan jeg feks la andre benytte seg av min status?
     
  2. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Bestemor og datteren min bodde hos Clarion i helga. Jeg hadde booket rommet med mine bonuspoeng. De fikk gull-voucher og fordelene selv om jeg ikke bodde på rommet (og de viste jeg ikke bodde på rommet).

    Tror uansett det ikke er noe problem med hotell i norden. Det er vel ingen hotell som sjekker legimitasjon i norge, sverige og danmark i alle fall.

    Leiebil kan kanskje bli noe værre? da må man vise førerkort etc.
     
  3. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg leide selv bil hos Avis i Italia for ikke lenge siden. Viste hverken førerkort eller Avis kort.
    Dro kredittkort for depositum, og bilen stod klar til henting.
    Det var ingen problem å registrere ekstra sjåfør gratis.
    Vet ikke om det er godtatt eller ikke, men det ser ikke ut til å være et problem for alle selskaper.
     
  4. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke vet jeg, men jeg vet at hvis jeg som EBG bruker poeng på å booke flytur for noen, så får de lounge inkludert selv om de selv ikke er Eurobonusmedlemmer :)

    En annen ting er hvis du booker for vennene på ViaTrumf Expedia, så får du 9% trumf, selv om du selv ikke sover på rommet selv, så kan du konvertere de poengene til Eurobonus om du vil :)
     
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Faktisk sett nesten det samme! Booket en tur for meg EBG og en annen som ikke var EB medlem med cash og den personen fikk EBG prefix på boardingkortet. Vi var begge på samme PNR.
     
  6. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Men er det "lov" da?
     
  7. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan ikke se at det er ulovlig. Etisk sett så er det også mine poeng, som jeg har tjent på helt legitim måte, og det burde det være greit å bruke de poengene på den måte jeg selv ønsker :)
     
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Booket standardrom for både meg og en kompis på et Radisson-hotell med min Club Carlson-konto (to forskjellige bookinger, da han kom dagen før meg). Han ble oppgradert til et av hotellets to suiter, mens jeg fikk "standardoppgradering" til businessrom... :rolleyes: Han ble i det minste veldig fornøyd da. :D
     
    Shyneno, Misterix, Larata and 4 others like this.
  9. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk du bonus og overnattinger for begge da?
     
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp. Både ViaTrumf og Club Carlson. :) Siden han fikk suite utvidet han oppholdet og bodde nesten en uke på hotellet. Tror jeg fikk rundt 40k Club Carlson-poeng (var en pågående kampanje som ga litt ekstra) bare fra hans opphold, mens jeg fikk 20k for mitt.

    Vinn-vinn situasjon kaller vi slik, særlig når han selv sier at han ikke "orker" å sette seg inn i noe bonusprogram... :)
     
  11. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Hahahaha, ja det er mange som ikke orker å sette seg inn i det...
     
  12. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Er det forskjell på om jeg booker for andre eller om andre reiser med meg?
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    De aller fleste fordelsprogrammer er personlige. Man kan derfor i utgangspunktet forvente at om du ikke selv reiser, så vil ikke de som reiser på dine fordeler oppnå fordeler.

    Unntak finnes, noen bevisst fra fordelsprogrammets side (f.eks kan en ektefelle dra nytte av status), andre ved en glipp eller misforståelse.

    I hovedregelen så kan du tenke at fordelsprogrammet du er medlem i, og den statusen du har opparbeidet er ekslusiv for deg. Så. hvis "andre reiser med deg", da drar de nytte av din status (stort sett). Hvis du "booker for andre", så får de ikke glede av din status.
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Min øverstkommanderende kom inn i loungen på BLL med mitt AirBerlin-gullkort da hun reiste med BA i fjor. Det hele var imidlertid nokså uforvarende: Vi skulle i utgangspunktet reise begge to, men jeg måtte bli igjen i Danmark et par dager ekstra og kansellerte derfor min billett. Vi hadde imidlertid felles PNR og av en eller annen grunn må mitt AirBerlin-nummer, som jeg la inn ved bestilling, ha blitt hengende igjen selv om jeg kansellerte min reise. Øverstkommanderende fikk beskjed av innsjekkagent om at hun var velkommen til å bruke loungen, og fikk bekreftende svar da hun spurte om dette virkelig var riktig. I lounge-skranken ble hun spurt om å vise kortet, men svarte som sant er at hun ikke hadde noe kort, hvorpå resepsjonisten bare trakk på skuldrene og slapp henne inn. Jeg vet at alle reisende med SunAir/BA fra BLL for noen år siden fikk lounge, men dette var avviklet i fjor. Kan være at loungeresepsjonisten ikke hadde fått med seg dette, mens innsjekkagent nok bare så FF-nummer fra AirBerlin, som antakeligvis på grunn av en bug i systemet ikke ble matchet mot navn.
     
  15. Lwtrd

    Lwtrd EBS

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    28
    Hva med å benytte seg av en firmaavtale?
    Firmaet vil ha nytte av høyere antall overnattinger, andre vil spare noe, hotellet tjener på å få flere kunder.
    Det må jo være vinn-vinn og helt innenfor?
     

Del denne siden