Får man refusjon automatisk etter å ha kansellert?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av nick5000, 23. mars 2020.

  1. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    28
    Kansellerte en Plus billett for 10 dager siden ved å klikke kanseller reise inne på reservasjonssiden.

    Får man refusjon (eksl gebyrer) automatisk, eller må man søke om det? Prøvde refusjonslinken
    https://www.sas.no/kundeservice/kanselleringer-refusjoner/
    Den sier:
    "Bestillingen din ser ut til å ha blitt kansellert. Dessverre kan du ikke se detaljene for kanselleringen via internett. Kontakt SAS Sales and Service for hjelp.
    "
    Hvis refusjon skal skje automatisk, hvor lang tid tar det ca?
     
  2. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, refusjonen skal komme automatisk. Men i disse dager er det ekstremt mange refusjoner som skal behandles, slik at du må forvente at det fort kan ta 4-8 uker...

    Systemet refunderer ikke automatisk i den forstand du tror, men refusjonen legges i kø for å bli behandlet av kundebehandler. Derfor det tar tid...
     
    kaiarne liker dette
  3. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    268
    Bonuspoeng:
    63
    Gjelder det samme dersom SAS er den som kansellerer? Bare å vente, eller må man gjøre noe aktivt for å ´bestille´ refusjon?
     
  4. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Der er jeg litt usikker, da jeg alltid har blitt booket om. Hvordan praksis er i disse dager hvor det omtrent ikke går fly vet jeg ikke, men du kan ev. sjekke om bestillingen er "aktiv" via linken i første post her... Om den er aktiv er ikke bestillingen som sådan "kansellert", men man skal da kunne sette i gang prosessen...
     
  5. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kansellerte på akkurat samme måte, bare hos meg var det en ungdomsbillett. Har jeg skjønt det riktig at jeg får tilbake skatter og avgifter? 864 NOK i dette tilfelle?

    Fare: 900.00 NOK
    Taxes, Fees, Other Charges: 864.00 NOK
    Domestic/International Fees: 1520.00 NOK
     
  6. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner ikke reglene rundt kansellering av Ungdomsbillett, men noen billetter har også et "gebyr" for å få tilbake... Så hva du ender opp med tør jeg ikke si...
     
    kaiarne liker dette
  7. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Med disse reglene så burde jeg få tilbake “fees and taxes” uten gebyrer. Eller?
     
  8. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Er det langdistanse? "FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE OF REJECTION OF VISA. EMBASSY STATEMENT REQUIRED" kan tyde på at det kan være utfordring med innreise (langdistanse) i disse dager, mulig det da kan bli mer enn skatter du får.
    Du kan også kontakte reiseforsikring for å få dekt det du ev. ikke får fra SAS.
     
    kaiarne liker dette
  9. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er til Tokyo, HND.
    Reiseforsikringen har allerede sagt at de dekker alt SAS ikke refunderer, må bare få svar fra SAS hva de refunderer.
     
  10. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det nok bare å smøre seg med tålmodighet... Jeg har ventet 14 dager på refusjon av billett til Berlin i palmehelga, skal være fornøyd om jeg får refusjonen innen utgangen av april...
     
    Avixlo, Tone398 and kaiarne like this.
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Begynner vi å se antydning til at SAS sliter med likviditeten og ikke har penger til å betale ut refusjoner?

    Ser på DN nå at de har sperret for reisebyråenes mulighet til å avbestille billetter, også fullfleks. Har også opplevd stadig mer problemer med å avbestille bonusbilletter. Turen jeg avbestilte for to uker siden fikk jeg kvittering på e-post og poeng på konto umiddelbart for, men ikke sett noe til pengene. Den jeg avbestilte i går har jeg ikke fått noe for, hverken poeng, e-post eller penger. Nå er ikke bonusbilletter det som gir de største utbetalingene, men systemet for å avbestille de har fungert ganske fint før. Så når det begynner å feile kan en mistenke at noen sitter og skrur på ting for å trenere utbetalinger...
     
  12. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,744
    Likes mottatt:
    8,297
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg avbestille 2 bookinger hos SAS den 12. Mars men har ikke fått noen eposter eller tilbakebetaling av skatter og avgifter. Hadde Go billetter. Alt er sendt inn til Sparebank1 sin forsikring samme dag som jeg avbestilte med kommentar på om jeg ikke vet om jeg får tilbake.

    Kan jeg forvente noe i denne tiden? Håper SAS overlever krisen da!
     
  13. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke noe om likviditeten, men virker som de har et veldig treigt manuelt system for dette i gang nå.
    Spurte om en booking som ble kansellert den 14.3 og fikk dette som svar i dag: "Denne booking er på kø til refund og de er lige nu nået til 9 marts så de er på vej mod din booking. Beklager jeg ikke kan være mer præcis omkring hvornår de når til din booking."
    Om dette gjøres for å vente på mer midler eller de bare er treige vet jeg ikke.
     
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kansellerte 10.3 ser jeg, så blir spennende å følge med de nærmeste dagene for å se om det dukker opp noe.
     
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kansellerte 5. mars og har ikke en gang fått noen bekreftelse... men det er en stor femsifret bestilling, muligens derfor... o_O
     
  16. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    268
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har ikke kansellert men SAS har kansellert, ingen tegn til refusjon.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Avbestilte bonusreise mandag 23/3 (reisen skulle gå 17-19 april).
    Fikk bekreftelsesmail fra SAS om returnerte avgifter tirsdag 24/3
    Pengene godskrevet min Amex onsdag 25/3.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har jo også kansellert turen til Seoul i påsken. Der har jeg imidlertid ikke sett noe til pengene.
    Litt pussig, men det kan kanskje tyde på at det er forskjell på utenlands og innenlands?
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    Samme erfaring her. København turen kom inn i løpet av et par dager, Japan-turen har jeg ikke sett noe til pengene ennå.
     
    RoadKing liker dette
  20. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Kansellerte OSL-LHR 10/3 og fikk bekreftelse på e-post og poeng tilbake umiddelbart, men ikke fått noe penger.
    Kansellerte OSL-AES 25/3 og har ikke fått noe, ikke en gang bekreftelse på e-post.

    Så helt tydelig at det er litt tilfeldig hva som skjer.
     

Del denne siden