Får man sitte sammen på samme booking uten setereservasjon?

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Gullars, 26. mars 2023.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har en Norwegian-booking fra Alicante med to voksne, en 2-åring og et spedbarn. Det har ikke noe å si for oss hvor vi sitter, så lenge vi sitter sammen. Bør jeg kjøpe reserverte seter, eller kommer vi uansett til å bli plassert sammen så lenge vi er på samme booking?
     
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,702
    Bonuspoeng:
    183
    Samme booking hos Norwegian betyr seter sammen ja.

    Uansett om man ikke betaler for det. Ikke garantert, men har aldri vært borti annet.
     
    Gullars and eventyrer like this.
  3. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet om eksempler hvor folk i samme reisefølge har blitt plassert rundt omkring i flyet. Hvor vanlig det er, vet jeg ikke. Mulug at Norwegian har blitt flinkere til å unngå det også.
     
    Gullars liker dette
  4. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,052
    Bonuspoeng:
    93
    Har opplevet å bli plassert splittet i flyet en eneste gang. Forsinket fly inn til Zurich, kona og jeg havnet på forskjellige steder etter lett jogging gjennom terminalen. Med en datter på halvannet år var det veldig kjekt at sidemannen min tilbød seg å bytte sete med fruen.
     
    Xflipper and Gullars like this.
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, virker mest sannsynlig at dette ordner seg fint da. Men veldig kjipt hvis det ikke gjør det.

    Noen med Expertflyer som har mulighet til å sjekke fyllingsgraden på D85328 ALC HAU 1. april? Hvis det er veldig mye ledig tenker jeg det ordner seg fint uansett :)
     
    OyvindN liker dette
  6. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,052
    Bonuspoeng:
    93
    Det ser ganske greit ut med 9 i alle klasser.
    upload_2023-3-27_7-49-14.png
     
    Gullars liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Flott. Regnet egentlig med det siden dette er første flyvningen til Norwegian på denne ruten, og siden folk flest nok egentlig ønsker seg andre veien. Da dropper jeg setereservasjon og satser på at det ordner seg :) Takk!
     
    OyvindN liker dette
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor mye er det egentlig å spare på å ikke booke lowfare+ for tida når man uansett må betale for stor håndbagasje?
     
    Nordlands liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,702
    Bonuspoeng:
    183
    Oppunder 400 kr pr hode på en tilfeldig dag til ALC.

    Om man da feks reiser 4 pax sammen men klarer seg med 1 innsjekket koffert på deling, så sparer man ganske mye. 1 innsjekket kolli koster 129-279 kr avhengig av internasjonal destinasjon.
     
    Maggie liker dette
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, går vel kanskje det hvis man pakker smart og ikke trenger å ha med så mye utstyr til barna. Glemte at barnevogn er inkludert for spedbarn uavhengig av annen bagasje man evt. betaler for.
     
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ble ny plan her, og utsetter hjemreisen noen dager. Må jeg gjøre noe mer for å få skatter/avgifter på opprinnelig retur refundert enn å kansellere bookingen?
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Blir syk av krav fra barnefamilier som bl.a ikke har bestilt seter på forhånd.
    https://flysmart24.no/2023/03/26/kabinansatt-blir-syk-av-alle-krav-fra-barnefamilier/

    For vel en uke siden reiste min datter fra GRU-ZRH og hadde betalt ekstra for å sitte i 27A på Swiss med svært god benplass. En storfamilie gjorde alt de kunne for at hun skulle flytte seg slik at bestefar også skulle få sitte med dem.
    Hun nektet å flytte seg og det ble dårlig stemning …..
     
    themichael, Sooninson, holmen and 4 others like this.
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Så den, og følte den traff bra :rolleyes: Samtidig gidder jeg ikke å bruke hundrevis av kroner hvis det ikke har noen betydning…
     
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,826
    Bonuspoeng:
    93
    Gullars liker dette
  15. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Kan vel svare best her av alle, ettersom jeg er handeling for Norwegian. :)

    Systemet seater dere sammen så langt det lar seg gjøre. Hvis dere sjekker inn veldig seint, så kan det være at man blir splittet (så sjekk inn på nett tidlig).
    Enkelte statsjoner (slik som vår) seater jo barnefamilier på forhånd for å unngå denne problematikken.

    110 solgte seter, litt over halvfullt. Kun 1 infant.

    Spedbarn har i tillegg 5kg innsjekket bagasje, enten sammen med allerede kjøpt bagasje eller som separat bagasje. Du kan i teorien ha en bag på 28kg uten å betale overvekt.

    Møter man tidlignok og spør på innsjekk isteden for gate så pleier det som regel å løse seg. Men man har alltid de som først oppdager at man ikke er seatet sammen rett før boarding, da også med spedbarn der ikke alle setene er godkjent for spedbarn.
     
    Spielhaug, Bolle, themichael and 15 others like this.
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var et riktig så flott svar. Takk!

    Da satser vi på innsjekk så snart den åpner opp. Vi har byttet til retur 5. april, men basert på billettprisene tipper jeg det ikke er så veldig mange flere solgte på den avgangen :)

    Jeg var for øvrig ikke klar over 5kg-kvoten til spedbarn. Takk for info. Et annet spørsmål, i den forbindelse: Vi kommer til å ha tre prampacks: en med tvillingvogn, og en til hvert bilsete. Hva er det «lov» å pakke i prampackene med bilsetene? Strengt tatt tipper jeg at vi klarer oss med ett kolli utenom dersom jeg legger litt barneting i noen poser sammen med bilsetene.
     
  17. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    D85328? 96 solgte seter + 2 infants.

    I utgangspunktet er det vel bare barneseter og vogner - men vi undersøker jo aldri hva som er pakket i de. - Men vi har jo hatt folk som har prøvd å sende prampacks på 42kg før, stappet med klær og diverse til ramsen. - Da selvfølgelig 1 minutt før innsjekk stengte o_O

    Ikke vet jeg hvor strengt de håndhever reglene i Spania, men det er kjent at Spania håndhever ting annerledes enn Norge. Så lenge ikke den er blytung så ville jeg ikke vært bekymret egentlig.

    Det er nok ikke alle innsjekks agenter som heller er klar over dette, svært sjeldent folk faktisk bruker denne kvoten - men bare å henvise til nettsiden hvis de mener på det ikke er lov.

    Husk at kvoten er ikke "automatisk" med i bookingen din, så dette må manuelt waives på skranke - samme måte som at ikke barnevogner med automatisk inkludent.

    https://www.norwegian.no/reiseinformasjon/reise-med-barn/bagasje/
    https://www.norwegian.com/uk/travel-info/travelling-with-children/baggage/
     
    Spielhaug and OyvindN like this.
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for gode svar. Da høres det ut for at det skal gå fint å hive litt småting oppi sammen med bilsetene slik at vi klarer oss med ett kolli utenom.
     
    OyvindN liker dette

Del denne siden