Får vi eurobonuspoeng med Airstar 4 AS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Eddie47, 27. febr 2020.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det bør bli likt som SAS Ireland og Cityjet.
     
    Misterix liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Dårlig navn syns nå jeg.
     
    furlong liker dette
  4. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Ok.
     
    Darkcho liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.. Var Airstar 1, 2 og 3 allerede tatt??
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,444
    Likes mottatt:
    29,503
    Bonuspoeng:
    183
    Vil vi fly med Airstar 4?
     
    RoadKing liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Den blir nok fin for MR
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir som å fly CityJet, litt andre fly med samme fordeler som ellers i SAS. Leste et intervju med Torbjørn Wist i dag der det ble bekreftet, for kundene blir det som SAS. Det mest spennende er hvilke fly de nå lander på, hadde ikke gjort noe om det ble Embraer 195 for min del, men A220 er også flotte fly.
     
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Syns de kan droppe tankene om en Embraer og heller kjøre på med A220. AirBaltic sine ser jo virkelig flotte ut (har en tur med de i Juli til Riga), også må det jo være mer kostnadsbesparende å ha en ren Airbus flåte rent teknisk og ellers med personell hvis man har behov for å sette inn annen type fly pga uforutsette hendelser.
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Enig. Men, nå er vel ikke A220 designet av Airbus, så kanskje det ikke er så mange stordriftsfordeler likevel?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Liker A220 mye bedre enn E195, så håper på den. Dog, som @holmen sier, det er jo ikke en ektefødt Airbus, så noen stordriftsfordeler pga A'en blir det nok ikke.
     
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs om de tenker så mye på stordriftsfordeler som på at setekapasiteten faktisk skal passe inn i rutenettet. Det er jo i segmentet mellom 90 (CRJ) og 180 (A320neo) seter at flymaskinen må passe. Og da tipper jeg at varianter i den nederste enden av nevnte seteantall vil være vanskeligere å få lønnsomme enn de større. A220-100 vil bli for liten, så da står det mellom A220-300 og E195-E2. Og hvis de har tenkt å få disse operative i det alle B737-7/800 fases ut, så har de det travelt... Muligens man da må ta det som er ledig på markedet.
    Så har man i tillegg spesifikasjoner som feks hvor lang bane som trengs ved fullastet fly og vinterføre (ja, jeg ser på deg Nord-Norge!)
     
    RoadKing liker dette
  13. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tviler litt på om det går like problemfritt som A320neo. Da enten E2- serien eller A220-serien (merk at -500 utgaven undersøkes), som blir valgt, spiller ikke noe rolle.

    Fordi begge har Pratt & Whitney jetmotorer som møter store problemer idag, at de motorene rustes for lett etter et års flyvning. Derfor er jeg litt skeptisk om Airstar 4 AS blir suksess, med tanke på flåte alene med P&W motorene og konflikt på arbeidsmiljø.

    Om det må være 110-150 seters flytype i flåten, så har jeg ikke noe gode råd. Kan Sukhoi Superjet100 være utenkelig? :p:rolleyes:
     
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng med motortypen og problemene til P&W. Men igjen så tror jeg at flytype blir avhengig av hva som er tilgjengelig i markedet og som kan leveres fort. Siste 737 er planlagt utfaset i slutten av 2022, og det er mindre enn 2 år til. Det skal noe til å få tildelt plass i køen hos flyprodusentene på så kort varsel. Så sånn sett så er ikke Superjet så utenkelig, de har vel ikke så lang backlog.
     
    Gribb liker dette
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Med tanke på samarbeidet har med Airbus hvor de blant annet skal ha eget foredrag på SXSW ilag + at så å si resten av flåten til SAS består av Airbus sett bort ifra Cityjet sine CRJ så holder jeg en knapp på A220
     
    Gribb liker dette
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, Sukhoi Superjet er helt utenkelig for SAS.

    SAS skal ha et utprøvd fly, fritt for barnesykdommer og innkjøringsproblemer som har en solid dispatch reliability. Sukhoi Superjet har ingen av disse tingene, et meget frynsete rykte og flere dødelige ulykker med store tap av menneskeliv.

    Brussels Airlines måtte si opp avtalen med CityJet og Sukhoi Superjet pga enorme driftproblemer, stadig ute av drift pga teknisk.
     
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    NRK omtaler saken i Nyhetsmorgen i dag:

    Nytt SAS-selskap i planleggingsfasen
    Studio: SAS planlegger å danne et nytt flyselskap og fagforeningen til flygerne i flyselskapet er urolig. – Flere flygere bekymrer seg for fremtiden og er usikre på om de kommer til å ha jobb og dette er noe som kan gå utover sikkerheten, forklarer lederen for SAS pilot group (SPG) Christian Laulund:

    Leder SPG Laulund: – Vi har oppfordret alle til å kjenne godt etter og det er viktig i disse tider for tar man med seg problemene inn i cockpit, så er vi på ville veger.

    Reporter: Det Christian Laulund sikter til er at flygerne får så store bekyringer rundt egen arbeidsplass og fremtid at de må erklære seg 'ikke flyvedyktige'. Det kan få konsekvenser for regulariteten for SAS, men Laulund understreker at det fra flygernes side ikke foreligger planer om aksjoner. At SAS nå lanserer et nytt selskap sees likevel ikke på med blide øyne hos flygerne:

    Leder SPG Laulund: – Dette er i strid med avtalene. Vi er jo absolutt ikke enige i denne utviklingen som de skisserer.

    Reporter: Utviklingen er at SAS skal danne et nytt flyselskap som skal betjene ruter med færre passasjerer i Norge og Skandinavia med mindre og nye fly. SAS-direktør Rikard Gustafsson presenterte dette slik:

    SAS-sjef Gustafsson: – We are aming towards a new conseptional operational structure.

    Reporter: I tillegg kunne SAS-sjefen fortelle at det allerede er inngått avtale med en dansk fagforening og at avtalen omfatter både flygere og kabinpersonell. SAS-ledelsen har gått bak ryggen på sine ansatte og den danske fagforeningen opptrer ukollegialt, mener Christian Laulund.

    Leder SPG Laulund: – Ukollegial handling av et annet fagforbund som tilhører LO-familien i Danmark og det er intet mindre enn oppsiktsvekkende at man velger å gå den vegen når man ikke har noen ansatte på avtalen.

    Reporter: SAS-ledelsen hevder at det ikke er etablert et nytt flyselskap og at ansatte kan føle seg trygge for jobbene sine også i fremtiden. Det sier direktør for samfunnskontakt Knut Morten Johansen.

    SAS-Johansen: – Det har vært utspill som handler om utflagging, sosial dumping og så videre, jeg vil på det sterkeste tilbakevise det. Og det er kun spekulasjoner. Dette handler om skandinaviske vilkår under den skandinaviske paraplyen med en spesialisert funksjon til å betjene disse rutene og de frekvensene som har en litt lavere etterspørsel enn hva de store Airbus-ene kan dekke.

    Reporter: Til tross for beroligende ord mener SAS pilote group at SAS-ledelsen nå må tenke seg om sier Christian Laulund.

    SPG-leder Laulund: – Ledelsen i SAS må gå i seg selv nå og finne ut hva er det de egentlig ønsker med de ansatte og selskapet fremover.

    ***
    Saken er foreløpig kun presentert muntlig hos NRK P2 rundt kl. 0640.
    – Kortere versjoner presentert i bulletinene på hel og halv time.
     
    Last edited: 05. mars 2020
    Gribb and Upsaker like this.
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Forslag, @Eddie47: For å gjøre trådens innhold noe klarere kunne kanskje en utvidet trådtittel vært mulig? For eksempel: Får vi eurobonuspoeng med Airstar 4 AS? (SAS med nytt selskap for å betjene ruter med lavere trafikkbelegg).

    Eller noe annet som gjør det lettere for oss som ikke greier å lære oss navn på nye selskaper og deres tilhørighet til moderselskaper osv. :)
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hørte også på det der på radio i morges

    Jeg har mine meningers mot om SAS ledelsen som atter en gang skal gjenta historien (jeg har ikke tall på hvor mange varianter SAS har prøvd seg på med lavpris, regional og hvem vet hva som ikke har vist seg levedyktig), og fatter ikke hvorfor.

    Da Janne Carlzon gjorde SAS til en suksess i sin periode så var en sterkt medvirkende årsak til det at han fikk de ansatte til å være stolte av å jobbe i SAS, til å virkelig gi jernet for å være best for kunden.

    Slike trekk som å stadig pulverisere ansvarsforhold og flytte arbeidsforhold stadig lenger og lenger ut fra moderselskapet er ikke akkurat noe sjakktrekk for å skape en kultur hvor arbeidsfolket er stolte av arbeidsplassen sin og vil gi det lille ekstra for kundene.

    Tilsvarende, det er ikke så rent lite patetisk å høre en fagforeningsleder trekke (kanskje det eneste) kortet han har for sympati fra kunder og myndigheter, "sikkerhet". Det er ikke det smarteste man gjør, for å si det sånn. Den smule sympati jeg hadde før dette utspillet, forsvant som dugg for sol med denne uttalelsen. SAS' fagforeninger, kanskje spesielt i Danmark har i alle de år framstått som mer eller mindre militante og et slikt utspill forteller jo i klare ordelag at her i gården tenker man fortsatt rimelig primitivt.

    Det er intet mindre enn en bombe at en annen fagforening kommer inn på sidelinje og nærmest tar en sklitakling på den regjerende. Om dette til syvende og sist gir kort fra høyere nivå blandt fagorganisasjonene eller om det er klarert, blir oversett og kampen går videre, er vel kanskje enda mer dynamitt. Men det kan hende at de klassiske fag i Dansk fagorganisasjon rett og slett har blitt lei av en overbetalt, bortskjemt og beskyttet gruppe og har valgt å la dem seile sin egen sjø.
     
    Kristian liker dette
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Nettstaden Børsen (underbruk av Dagbladet?) publiserte for ei vekes tid ein ganske omfattande artikkel rundt etableringa av det nye selskapet i SAS-familien.

    SAS om selskapet:

    Fire 'pillarar' i det framtidige SAS:

    Artikkelen skriv òg litt om korleis tilsette fekk vite om etableringa av dette nye selskapet:
    Heile artikkelen, som vart publisert 27/2-20, finn du her.
     
    Gribb and RoadKing like this.

Del denne siden