Planlegging - Første CT-Tur, New York i Februar med SAS C og LH C/Håper F

Tråd i 'Reisebrev' startet av Bergan01, 21. nov 2018.

  1. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Da jeg antar det kan komme flere endringer på denne reisen, samt at jeg trenger litt tips og råd, tenkte jeg å lage en Reisebrev-Tråd allerede nå.

    Flyselskap: SAS, Lufthansa
    Klasse: Business
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: New York (EWR)
    Antall poeng brukt: 130.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 892 NOK per pers + service fee
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted: Februar 2019
    Booket: November 2018

    Opprinnelig Booking:

    OSL-EWR SK907 C
    EWR-FRA LH403 C
    FRA-OSL LH862 C

    Oppdatert Booking:
    Vi jakter selvsagt LH F, og det er da mest fristende å fly ut fra FRA/MUC. Samtidig ønsker vi å teste SK C. Har endret bookingen til:

    OSL - FRA LH865 C
    FRA - EWR LH402 C
    EWR - OSL SK908 C

    Dette gir oss ca 5 timer på FRA til å nyte FCL om jeg klarer å få tak i disse billettene før utreise.
    Jeg er åpen for å endre utgående rute basert på erfart tilgjengelighet fra FRA/MUC, men er låst til avreisedato den 13.02 nå. Kan noen si noe om den "enkleste" måten å få tak på 2 billetter i F til New York på med LH ?


    Hotell som er booket:
    2 dager på Hotel Indigo Lower East Side New York
    3 dager på Eventi, A Kimpton Hotel
    1 dag som ikke er booket enda, men får litt hjelp av milehigh til dette!
     
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ser jo bra ut og et raskt søk i EF (ExpertFlyer) viser F8A6 (betyr at LH er villige til å selge 8 seter i bookingklasse F og 6 i bookingklasse A) på LH404. Hvis dette holder seg er sannsynligheten høy for at det vil slippes to seter 14 dager i forkant:)
     
    Bergan01 liker dette
  3. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar.

    Ser at LH402 som vi har inne nå har F8 A5, så det er vel også god stemning enn så lenge?

    LH404 som du nevner skal jeg følge med på 14 dager før!
     
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Men LH402 går jo 4 timer før, det er helligbrøde å gå glipp av den tiden i FCT:cool:
     
    Bergan01 liker dette
  5. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Det er et svært godt poeng!

    Expertflyer sier følgende om flytype:

    LH402 747-8
    LH404 A340-600

    Hvordan er disse first-kabinene sammenlignet med hverandre?
     
  6. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ingenting slår å sitte i nesen på en 747, men A340 er en mye mer komfortabel maskin. Det er stille og rolig. I 747 føler du hele maskinen er i ferd med å falle fra hverandre på take off og landing:p
     
    Bergan01 liker dette
  7. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Har posisjonert meg med utreise tilig til FRA og LH402 C videre til EWR, men er usikker på om det er sannsynlig at LH slipper 2 seter på en av direkteflightene til EWR/JFK.
    Det ser bra ut per i dag, men det kan jo endre seg.

    Hvilke alternative routinger via andre byer i USA kan være aktuelle, og som det erfaringsmessig er god tilgjengelighet på. Første prioritet for denne reisen er å knabbe til seg 2stk F-seter.

    Slik jeg har planlagt det hele nå, er at jeg kommer til å bytte til Swiss C om jeg ikke klarer å få tak på dette.
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forsket en del på dette ifm. Costa Rica-turen vår som vi nå er på.

    LH er forholdsvis rause til NYC og ORD allerede 14 dager før. MEX og faktisk SFO fant jeg også en del tilgjengelighet på. LAX og IAH slippes sent. Normalt sett virker det greit på BOS og dels IAD, men for vår del opplevde vi at de plutselig ble veldig tilbakeholdne her, uten at jeg helt skjønner hvorfor.

    Det som uansett er verdt å merke seg er at de helt i siste liten (gjerne dagen før), fint kan finne på å slippe mange nye seter. For vår del var det F5 til IAH og de åpnet 4 award-plasser. Awardfares.com er et fint verktøy til å sjekke dette.

    Jeg ville altså kjørt følgende strategi:
    • Monitorer alt av ruter primært til/fra JFK/EWR/ORD/BOS/IAD. Nye seter slippes tidligst eksakt 01:00 14 dager før avreise. På NYC/ORD kan du nærmest forvente 2 seter ved F6 eller mer.
    • Ikke få panikk om det ikke slippes seter 14 dager før. Ved F4 eller mer er sannsynligheten høy for at det slippes to seter når det nærmer seg reisedato. Som oftest slippes setene 01:00, men når det er mindre enn 14 dager før kan de også slippes andre tidspunkt.
    • Det er ofte hard kamp om disse setene. Sitt gjerne klar 01:00 den natten du tror de slippes. Ring så SAS kundeservice (døgnåpen hvis du er EBG/EBD) og få dem til å legge setene inn i bookingen din. Ring Tallinn neste morgen for å ferdigstille bookingen.
    • Skaff deg utreisen først og legg til returen etterpå. Koster deg 1200 ekstra i gebyr, men det er det vel verdt.
    Et lite triks dersom det kun slippes ett sete eller dersom du sliter med å få til innenriks-connection i USA: ring SAS Kundeservice når setet/setene slippes og gjør en separat booking. Kanseller før det har gått 24t (full refusjon) og book på nytt. Dette gjorde jeg selv med to seter på ORD-FRA på vår tur. Setene ble sluppet med det samme hver gang, og det var denne strategien som gjorde at vi fikk F begge veier. Det krever imidlertid at du har nok poeng til en separat booking.

    Lykke til!
     
    Bergan01, Are, wilco and 2 others like this.
  9. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Var enklest for oss å finne tur til BOS med LH F, er på vei til FCT akkurat nå. Litt kort F tur, men helt innafor med tanke på hva vi hadde tid til i helga. Blir 340-600 på oss
     
    Bergan01 liker dette
  10. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Tusen takk for fyldige svar Gullars og Sunshine, har desverre ikke sett disse før nå. Men omtrent akkuratt dette jeg har gjort.

    Endret i går ruten vår til:

    OSL - FRA LH C - Samme som tidligere
    FRA - IAD LH F
    IAD - LGA United Eco - Denne er kjip, men verdt det.
    Dog mer bekymret for 1t 20m transfer med immigration, customs, reinnsjekk av baggasje etc på denne beryktede flyplassen.

    Satser på at jeg får plukket opp en direkterute fra FRA til JFK/EWR rett før, selv om det ser litt kinkig ut mtp tilgjengelighet. Det ser dog ut bra som vanlig fra MUC dagen før, men får ta en vurdering på dette.

    Hjemreisen er endret til:

    EWR - ZRH LX C
    ZRH - OSL LX C

    Satser på å plukke opp LH F her også, tipper det blir relativt mye enklere basert på tilgjengelighet.
     
    jgroneng liker dette
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge du har laaaaang transfer på FRA er alt annet irrelevant:p:cool:
     
    LaDuden, democomputer and Bergan01 like this.
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Etter endelig å ha fått opplevd FRA og FCT nå ville jeg definitivt gått for direkteflight fra MUC heller enn strafferunde via IAD. SÅ mye bedre var ikke FCT på FRA sammenlignet med FCL på MUC. Men var digg å bli kjørt rundt i Porsche da - det ble vi ikke på MUC.

    Men dette blir nok bra uansett. Gratulerer med LH F! :)
     
    Bergan01 liker dette
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Tiltredes, loungen som ligger i terminal 2 satelitten er svært bra og har i motsetning til FCT utsikt til rullebanen:) Når det er sagt er dette med å bli hentet (bussgate) og kjørt til flyet HELT rått, noe jeg mener er obligatorisk for førstegangsreisende med LH-F! På MUC kan du risikere at du ikke får opplevd dette i det heletatt:eek:
     
    Bergan01 and Gullars like this.
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Bekreftet. Da jeg satt i sete 1A, ble jeg beroliget av en flyvertinne at det er helt normalt at det rister og bråker ekstra i en meget liten stund når flyet (748) tar av.
     
    Bergan01 liker dette
  15. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Takk skal du ha!


    Utreise nå er satt til den 13.02 (Som opprinnelig) eneste alternativ fra MUC:
    13.02 Ingen flights med F
    12.02 LH412 MUC - EWR, kl 12:10 så det vil bli lite evt svært lite tid evt ingen i FCT på FRA eller FCL på MUC.

    Skal vi få akseptabelt med tid i F-Lounge eller FCT med denne ruten må vi fly dagen før, altså den 11.02.
    Resultatet er da 1 natt på hotell i Munchen eller Frankfurt, og 1 natt ekstra på hotell i NYC.
    Tror ikke jeg får min bedre halvdel med på det.

    Helhetsvurderingen min, spesielt mtp at vi er førstereis, er at ruten via IAD vil gi en bedre opplevelse (Iallefall frem til IAD :rolleyes:) med god tid i FCT og F-flygning på omkring 9 timer.

    Ja, kommer til å spørre pent om Porsche!


    Et spørsmål til folkens:

    Kan jeg sjekke inn bagasjen og oss hele veien fra OSL, og alikevel ta turen via FCT, eller bør jeg heller kun sjekke inn til FRA og hente ut bagasjen derifra for så å gå til FCT?
     
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Følg godt med på LH400 og LH402 fra FRA den 12/2. F6 på begge, og holder det seg slik tipper jeg det åpner seg to seter nærmere avreise.

    LH410 fra MUC er heller ikke et dårlig alternativ. Gir dere vel en times tid i FCL.
     
    Bergan01 liker dette
  17. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Det er verdt å bytte dag for ja, helt enig i det.
    Skal følge med som en hauk.

    Bruker en både Awardfares, United og Expertflyer. Tror mao jeg har blitt smittet av tilstedeværelsen her inne :D
     
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Kan sjekke inn hele veien så vidt meg bekjent. Når dere kommer til Frankfurt går dere bare ut av terminalen, svinger til venstre og går til dere ser FCT:)
    Får dere bussgate vil sjaføren mest sannsynlig foreslå FCL, men da sier dere at dere vil til FCT og så kjører han/hun dere så nærme som mulig:)
     
  19. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    I dag var dagen det skulle bli mulig å booke om hjemreisen.
    Så ut til at det burde slippes en del billetter i LH F både til MUC og FRA.

    Da jeg sjekket awardfares og united i dag tidlig fant jeg minst 2 seter tilgjengelig både til MUC og FRA. Ringte da selvsagt kl 09 for å "stjele" disse.

    Ble nesten helt lamslått da første agent kun fant 1 sete på flightene jeg hadde sett meg ut, vel vel, får bare prøve ny agent tenkte jeg. Samme resultat.
    Jeg forklarte at jeg ikke forsto hvorfor, da united i sanntid viste ledighet for 2 på flightene vi diskuterte i First Saver.

    Agent nummer 2 var en hyggelig dame, jeg spurte om hun kunne følge med på nevnte flighter for meg, istedenfor at jeg skulle bølleringe hvert 30. minutt.
    Det var ikke noe problem, og 20 minutter senere ringte hun opp.

    Hun begynte med å si at hun hadde dårlige og gode nyheter, den dårlige nyheten var at agenten som gjorde den forrige bookingen min hadde satt opp så kort transfertid på IAD at det ikke var en lovlig booking. Visste at det fantes ledighet fra MUC dagen før, så da booket vi om.
    Her håper jeg selvsagt at LH viser litt velvilje og slipper noen seter på LH 402, der det er masse ledig, da en FCT + 747 hadde smakt godt.

    Deretter hadde hun en god nyhet, det var at jeg hadde hatt rett tidligere, og at en feil i deres system gjorde at det ikke ble vist på korrekt måte.
    LH F var i boks tilbake også.

    Slapp unna litt fees grunnet at feilen var på deres side.

    Oppdatert Rute:

    LH2457 OSL - MUC, LH C
    LH410 MUC - JFK, LH F A340

    LH411 JFK - MUC, LH F A340
    SK4760 MUC - OSL, SK C
     
    Last edited: 04. febr 2019
    EndreD, Gullars, Jonkebassen and 7 others like this.
  20. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Håper kanskje noen erfarne F'ere her inne kan hjelpe en førstegangs med svar på noen spørsmål:

    Ser ut som LH410 går fra L-gate på Terminal 2, ut ifra hva jeg har forstått finner man her begge FCL på Munchen. Hvilken er å foretrekke?

    Har ca 2 timer i Munchen, får vi gått direkte til FCL eller må vi igjennom noen passkontroll etter ankomst fra Norge?

    Ground Service og prioritet igjennom immigration ved landing på JFK?
     
    Last edited: 05. febr 2019

Del denne siden