Jeg har alltid likt å fly. Som de fleste i vår generasjon har jeg flydd fra jeg var ganske liten. Glemmer aldri de morsomme melkerutene ned og rundt vestlandet før man landet på vakre Fornebu flyplass når jeg reiste på alenebillett fra Tromsø og skulle besøke farmor og farfar i Oslo. Det var dyrt å fly på den tiden. Så dyrt at vi som oftest kjørte bil sørover når vi skulle på sommerferie på hytta på sørlandet. Så kom Kjos og knakk monopolet(sammen med Victor Normann som fjernet bonusopptjeningen på innenlandsturer). Helgeturer sørover eller til London for 199,- var "helt vanlig". Prisene har heldigvis(?) normalisert seg litt, og eurobonusen er tilbake. Jeg har aldri sett poenget i å ha bonusprogram i SAS med mine fritidsreiser, men det var helt til jeg snublet innom dette forumet for knappe 18 måneder siden. I dag ligger jeg på rundt 300 000 eurobonuspoeng i året, har gullkort og grøsser ved tanken av å handle på en plass som ikke gir maksimal opptjening. Når jeg forsto verdien av SAS Eurobonus Mastercard; både fordelen med plus/biz for go-pris og muligheten til å betale regninger via Payr, ble dette kortet min kjæreste venn i lommeboka. Amex skal jeg vente med til det kommer en ny(norsk?) løsning. For en som bor i Nord-Norge kan det være god bruk av poeng å kjøpe turer innenriks, spesielt om man får kampanjepriser, om man skal til andre flyplasser enn Gardermoen. I sommer brukte jeg 40 000 poeng for på TOS-KRS for tre voksne og to barn. Skulle jeg kjøpt plus-billettene ville det kostet meg godt over 20 000,- kr. Tar man med i regnestykket at all servering på flyene er inkludert og at man kan spise på loungene, så blir tallene ennå bedre. Det har også blitt mange fine helgeturer til byer i Norge hvor man aldri har vært, for å se fotball, besøke venner eller gå på konsert. Min datter på 11 år er også bitt av flybasillen og denne gangen skal vi fly litt lenger. 5 dager i Chicago med SAS biz står for tur, vi reiser i morgen, og gleder oss veldig. Bestilte billettene i mai. 60k poeng for meg og 30k for henne. Ca 700,-kr i skatter og avgifter pr.person. TOS-OSL-CPH-ORD. Egentlig hadde jeg tenkt New York, men fornuftige folk her inne advarte meg mot at flyreisen til EWR er altfor kort I tillegg har jeg en gammel grandtante en times kjøring utenfor Chicago, så da får vi også besøkt henne. Hun har bestilt brunost i store menger. Noen som vet om det må fortolles? Min bror blir også med på turen. Han har bodd noen år i USA før, og skal være sjåfør og "kjentmann". Ingen av oss har flydd biz før, så dette blir moro. Jeg tenkte å skrive dette reisebrevet med et førstereisblikk på opplevelsen som biz-reisende, så de som har reist mye og dyrt vil kanskje himle litt med øynene over - forhåpentligvis - imponerte nordlendinger på tur
Dette blir bra. SAS flyr til ORD både fra ARN og CPH. Siden dere har valgt fra CPH blir det Airbus 340, altså 4-motors fly. Det synes jeg er stas. En gledesmeldig (advarsel?), businessklasse er veldig lett å bli avhengig av. God tur.
14 grader i Tromsø. Det blir en fin høstdag her, men det er av liten interesse for oss. Kanelsnurr og kaffe på loungen i Tromsø er alltid godt, men den sure havregrøten står jeg gjerne over.
Jeg forsøkte å fortolle inn brunost på IAD en gang. Da bare himlet de med øynene og ba meg gå videre God tur
Var som når jeg fløy til Osaka for noen år siden. Hadde klart å pakke noen hveteboller (fra Coop ellernoe) ned i innsjekket bagasje, så jeg var klar for å fortolle det. De sendte meg bare videre mens de så underlig på hveteboller som om de aldri har sett det før. På dårlig engelsk var det en som kom bort til meg med en søppelbøtte og spurte om jeg ville kaste det. Jeg kastet de. Men om jeg hadde svart nei hadde jeg like vell fått tatt det med inn til Japan. Men ja. God tur til Chicago
Eg bruker å ta med brunost over dammen og har vel aldri fortolla det. Eg meiner at eg kom fram til den strategien etter å ha lese tollklareringsdolumentet som du får på flyet ganske så grundig. No er det to år sidan sist så andre kan ha ferskare ost(einfo) enn meg I alle høve: God tur! Og landet bli att nokre boller på TOS til mor og eg kjem i kveld!!
Rad 2 på TOS-OSL. Turens første polarrull et inntatt, med et glass rødvin som følge. Brodern med Mikeller, som til min overraskelse viste seg å være 6,6%. Fint flyvær. Vi har knappe timen på både OSL og CPH, så forsinkelser er ikke særlig velkomne.
Ser ut som at dere koser dere allerede! Gleder meg til ungene mine blir såpass store at jeg kan reise med de på lignende turer Fortsatt god tur!
God tur og nyt Chicago. Fantastisk by! Dra på Wrigley field og se baseball. Kanskje litt kjedelig, men en skikkelig morsom opplevelse, både før, under og etter kamp
White sox holder til i en litt shady del av byen.. Er trygt under kamp, men jeg tror ikke det er noe nabolag å gå rundt i på kveldstid
Selv om jeg ikke bor i nord og har OSL som avreise flyplass så fikk jeg booket 3 stk OSL - CPH - OSL i Plus for under 1500 i skatter og avgifter. Prisen uten poeng/MC Premium ville vært på nesten 9000,- (helt sykt spør du meg!). Men kos dere på tur! Syns alltid det er kult når folk tar med di yngre på sprell