Førstereis i First - en liten omvei til LA

Tråd i 'Reisebrev' startet av sutenai, 14. febr 2022.

  1. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jeg ikke tar helt feil så fyller min første CT fire år i år. Det har altså ikke vært bare bare å få omsatt denne rakkeren. Første forsøk var vel til Japan i april 2020 og det ble jo ikke akkurat noe suksess.

    Etter flere mislykkede forsøk endte det i en fin booking med 4x ANA F til LAX/SFO. Dessverre via FRA, så det gikk jo som det måtte gå. Nå hadde jeg jo fått streng beskjed fra Vibeke om at dette ikke var en lovlig routing, når det dukket opp ledige billetter på nesten samme turen (og med straks utløpende CT) så var det jo verdt å prøve seg...

    Jeg skulle ha notert meg navnet på den joviale svensken på kundeservice, for der var det ikke noe regelrytteri, bare "jajamensan!". 4x ANA F is back on the menu, boys! Endelig rute som følger:
    map.gif

    OSL-LHR SAS Go
    LHR-HND ANA F
    HND-LAX ANA F
    LAX-HND ANA F
    HND-LHR ANA F
    LHR-OSL SAS Go
    OSL-TRD SAS Plus

    Har hverken vært i USA eller i First før, og med flaggermusstøv, testkrav, full gjenåpning og smitte på jobb har jeg vært avventende til om det ble noe tur. Kjente håpet stige fram først når jeg fikk attesten i hånda hos Dr.Dropin (sorry, @drsyk - jeg skal prøve å "tømme tralla" som botsgjerning!).

    Nå var det bare å komme seg ned til OSL på eget initiativ. Den hjelpsomme svensken kunne tilby meg enten TRD-OSL eller OSL-LHR på utreisen (bonusbillettens veier er uransakelige) og med "ulovlig" routing og feil poengtrekk tok jeg ikke sjansen på få det endret i ettertid. "Like greit å komme seg ned kvelden før. Det tar sikkert en del tid med dokumentsjekk og sånn" tenkte jeg og tilbrakte natten på Radisson. Innsjekk og dokumentkontroll tok i dag ca. 5 minutter.

    God tid til frokost i loungen og litt skriverier. Neste oppdatering på Heathrow!
     
  2. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    5,055
    Bonuspoeng:
    183
    Imponerede booking. Er alt på samme CT?
    Får håpe du rekker å forlate flyplassen på LA da :)
     
    sutenai liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Good tur! Jeg er skikkelig misunnelig på dere som har fått booket disse turene.
     
    Jeanette and sutenai like this.
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig. God tur!
     
    sutenai liker dette
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
    Når er du på HND? Jeg er der (forhåpentligvis) selv fra lørdag (kl. 18:25) til søndag (11:30) lokal tid.
     
    sutenai and Shyneno like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!
    Det er gledelig å se at flere av oss kommer seg ut på tur nå. Nesten "normale tilstander" i reisebrev-seksjonen. :)
     
    sutenai and FlamtheAvGeek like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,392
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur, og glad for at noen får fløyet de 4 leggene sine.

    Du har mye så se frem til, så her må nytelse og søvn dele dagene.
     
    sutenai liker dette
  8. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde ikke så mye valg, men ender opp med nesten hel uke i USA. Litt i meste laget for solotur, men skal prøve å få tiden til å gå ;)
    På grunn av det "lange" oppholdet så er jeg tilbake på HND på morgenen 23. feb. Men jeg skal gi beskjed hvis jeg blir internert ved landing pga manglende papirer e.l. :D

    Fortsettelse på reisebrev følger. Er alene på First-loungen så jeg må vie betjeningen min oppmerksomhet en stund :p
     
    Flymunda, AndersWE, paron and 7 others like this.
  9. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    God tur!!! *Watch this thread... og motta e-postvarslinger: ON* :)
     
    Sunnfjordingen and sutenai like this.
  10. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Overlevde turen til LHR bak i bussen - på nødutgang er det jo egentlig bedre enn Plus. Mens jeg satt der så innså jeg at dette er jo første gang for så mangt. Har faktisk aldri vært på Heathrow før (var for fattig før i tiden :p ).

    Møtet med "The Queen's Terminal" var litt som å reise tilbake i tid (eller til BER...). Tror i alle fall at alle krikene og krokene vi måtte igjennom stammer fra fordums tid. Skilte lag med resten av flyet ved grensekontrollen og gikk alene etter "transit"-skiltene. Her var det så rolig at en skulle tro alt var lagt ned.

    I det hele tatt veldig godt skiltet og oversiktelig (så snart jeg var ute av labyrinten der SAS hadde parkert) og strake vegen (vel, mer berg- og dalbane) til Silverkris-lounge hvor "computer says no". "Do you have a Scandinavian boarding pass by any chance?" - kjent problem da tydeligvis. Kan det være fordi det har vært så mange fra forumet innom her i det siste?

    Slapp da i alle fall inn uten problem og ble raskt angrepet av en ansatt som fryktet at jeg skulle servere meg selv. Har jo som sagt aldri vært i en First-lounge, så turte ikke annet enn å bestille mat. Ble anbefalt Laurent-Perrier; definitivt et godt valg. Tror ikke jeg har smakt den før.

    IMG_20220214_163129_644.jpg

    Etter å ha vært i SAS-loungen så var det veldig godt, om enn litt kleint, å være eneste gjest. Fin lounge, uten at jeg har noe å sammenligne med. De høye, omsluttende stolene ved vindusrekka gir meg litt mer tro på Finnair sine nye biz-seter. Som dokumentert her så er utsikten noe begrenset pga bygningsarbeid, men har bydd på nok planespotting for en enkel sjel (fikk såvidt se BA sin BEA-drakt før den forsvant bak en 777).

    Et glass champagne og en Asahi (må jo akklimatisere meg til ANA) er nok til at jeg innser at jeg ikke er laget for å tømme tralla... spørs om jeg må spare meg til flyturen. Heldigvis har det kommet en gjest til nå som hjelper til med champagneskapet.

    IMG_20220214_181106_932.jpg
    When in Rome...
     
    Last edited: 14. febr 2022
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,270
    Bonuspoeng:
    183
    Fly pent. Hugs å ete og drikke godt!
     
    sutenai liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,392
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det blir for ensomt i F kan du gå inn i C og si hei til bartenderen i baren.
     
    sutenai liker dette
  13. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Dokumentsjekken ved gate på LHR var betydelig nøyere enn det den var på Gardermoen, men jeg bestod likevel med glans. Å ha alt skrevet ut på forhånd var definitivt en god avgjørelse.

    Ikke det at det var noe hast. Var mindre enn 20 stk på flyet, inkludert herren fra Silverkris-loungen. Så det ble jeg i alle fall ikke alene i kabinen - ikke det at du merker noe til det i The Suite. Voldsomt svære seter og høye skillevegger - skjønner det ikke helt før du sitter der, altså!

    Med 1:1 forhold mellom crew og passasjerer så vet jeg ikke om turen var representativ for servicen i ANA First. Men mer enn nok for en nøktern stakkars nordmann, i alle fall. Purser var både blid og snakkesalig, selv om engelskkunnskapene ikke alltid strakk til (japanskkunnskapene mine strakk enda kortere, til stor forlystelse for alle involverte). I det hele tatt imponert over hvor genuine og kameratslige hele gjengen var. Nesten som å fly med Bolaget på en god dag.

    Åpnet med Hibiki 21 Years og den skuffet heller ikke. Nå er jeg ikke noen whiskeykonnosør, men det der må være noe av det beste man kan få tak i. Drikk den bar.

    IMG_20220214_193333_136.jpg

    Med motet oppe etter et par enheter gikk jeg for japansk meny og ble raskt påminnet hvorfor jeg sjeldent spiser sjømat. Her var det alt fra rogn til fiskekake via sushibiter og jeg kan konstatere at alt smakte det samme. Har nok enda mindre raffinert gane for den slags enn for whiskey.

    IMG_20220214_200829_940.jpg

    Spurte om å få anbefalt en sake til maten og fikk beskjed om å prøve alle. Flere ganger. Med spontan sakesmaking og tilhørende diskusjon gikk tiden så fort og promillen såpass opp at etter endt middag så gikk det rett i sengs.

    IMG_20220214_200243_932.jpg
    Bildekvaliteten skyldes at det er tatt på en telefon til 700 spenn - men er nok også en indikasjon på fotografens tilstand

    Kan ikke skjønne annet enn at dette må være en av de beste sengene som finnes på fly. Nok av boltreplass for sånne som meg som sover veldig urolig og akkurat passe myk. Faktisk så komfortabel at jeg sov ganske greit selv om kabintemperaturen ble satt til et sted mellom bakerovn og satans anus.

    Føltes litt feil å tilbringe halve flyturen på øyet, men dette var bare opplæringsetappen. Nå er jeg mentalt forberedt, så dette kan bare gå oppover.
     
    Last edited: 15. febr 2022
    sunshine, artanis, Calling and 39 others like this.
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig! Dette ser jo riktig så bra ut :)
    Fortsatt god tur
     
    sutenai liker dette
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Vakkert :) riktig god tur videre.
     
    sutenai liker dette
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Nice!!
     
    sutenai liker dette
  17. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Virker litt urutinert… når man reiser i F så ber man CC gå bak å hente bartenderen til deg slik at han kan fortelle hva han kan mikse å lage :D

    Gå bak i C du….du kan spøke ;)
     
  18. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Spm her til dere som er vant med ANA.
    Er det veeeldig stor forskjell mellom business og first hos de?
    Jeg har fått en biss tur med de, men blir misunnelig når jeg leser om first opplevelsene..
     
  19. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    291
    Bonuspoeng:
    63
    Noen mener vel at setet er bedre i business tror jeg..
     
    mariusberg89 liker dette
  20. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, regner med at setene er hovedforskjellen. Servicen er vel ganske lik? ser det er litt annen mat også? Men er vel ikke såå store forskjeller mellom de to klassene lengre.

    Følte meg heldig tidligere i dag når jeg fikk booket biz med ANA inntil jeg så at alle disse skryte turene er first og biz på flyene jeg har er gamle :(:rolleyes:
     

Del denne siden