Førstereis til Nihon

Tråd i 'Reisebrev' startet av EndreD, 21. juli 2024.

1. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Ut på tur igjen.

Hilser fra gullkantina med den tradisjonelle utsikten over sikkerhetskontrollen..

Vi kom hjem fra Kreta for 33 timer siden. Den tiden har blitt brukt på shopping av nødvendigheter til denne turen, vasking av klær (takk for det fine sommerværet som var akkurat de to dagene vi var hjemme) og ny pakking av kofferter.

Dette blir vår første tur til Japan noensinne. Samboeren hadde ikke mulighet til å være med på denne turen og dermed skulle søstera mi være reiseleder siden hun har vært i Japan flere ganger. Men diverse omstendigheter skjedde og nå er vi det helt motsatte av Kretaturen. I Kreta var vi 27 stk fordelt på 7 familier som tok over et helt hotell. Nå er det kun jeg og mine to tenåringsdøtre, så litt spent på hvordan dette kommer til å gå!

Første strekk er Oslo-Bangkok med Thai Airways nylig gjenåpnede rute. Dette blir litt nostalgisk siden det trolig blir siste tur med Thai direkte fra Oslo til Bangkok, så vi får prøve å nyte det så godt vi kan. Vi sitter alle på rad 12.

Avgang om 1 time og 45 minutter.

sheim, Kristian, jgroneng and 16 others like this.
  2. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    De har samlet alle med prioritert boarding i et grisevarmt rom rett utenfor der flyet står. Vet ikke om de satser på en gradvis tilvenning til luftfuktigheta som venter på oss i Thailand. Glad jeg har ekstra skift i håndbagasjen. Står vi her mye lenger nå, så kommer jeg til å trenge det.
    IMG_4712.jpeg

Last edited: 28. aug 2024
    Kristian, jgroneng, Eddie47 and 13 others like this.
  3. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Endelig boardet

IMG_4715.jpeg

kjeeli, geddi, Kristian and 14 others like this.
  4. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
  5. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Middagsmenyen

IMG_4717.jpeg

jgroneng, Eddie47, paron and 8 others like this.
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,141
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur :)

7. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Kortversjonen av den første flyturen: Jeg synes Thai levert bedre enn på lenge og langt bedre enn de gjorde før pandemien på samme rute. Jeg synes det var mye bedre plass i setet og i boksen til beina. Det siste kan være en sammenheng med at jeg satt helt fremst på høyre vindusrekke og vi vet jo alle at f.eks SAS har mye bedre plass til beina på rad 1 enn på radene bak.

Maten var også et godt hakk opp i forhold til det jeg har vært vant med fra Thai tidligere. Både minstejenta og jeg valgte laks i curry som var god på smaker og da gjorde det ikke så mye at laksen var en del overstekt eller at kyllingbollene virket litt malplassert til denne retten.

Eldstejenta valgte kyllingbrystet med sennepssausen og hun mente det var der beste måltidet hun hadde fått på fly - noensinne.

Besetningen var på og det manglet aldri på drikke eller oppmerksomhet.

IFE var midt på treet, egentlig ganske kjedelig.

IMG_4719.jpeg IMG_4720.jpeg IMG_4721.jpeg IMG_4722.jpeg IMG_4723.jpeg IMG_4724.jpeg

kjeeli, geddi, cuivien and 22 others like this.
  8. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Det var fire valg til frokost:
    Dagens bakst
    Omelett
    Reker med sopp
    Belgisk vaffel

Jeg gikk for rekene. Ok pluss er dommen. Litt seige og tamme på smak.
    IMG_4725.jpeg

kjeeli, geddi, NoLimit and 17 others like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

EndreD liker dette
  10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,939
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!

EndreD liker dette
  11. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booket bevisst billettene med en dags opphold i Bangkok så vi fikk delt opp reisen litt. Vi landet litt før sju, ca en halv time forsinket og da var det bare å rusle gjennom fast tracken på immigrasjon og hoppe inn i en taxi.

Jeg booket et rimelig hotell siden vi ikke skulle overnatte, men bare ha en for avslapping, bading og dusjing. Det ble Chillax resort i nærheten av Khao San road. Dama som sjekket oss inn var litt overrasket over at jeg hadde booket totalt tre netter, og ikke engang hadde planer om å tilbringe en eneste natt på hotellet. Jeg hadde booket ett av rommene med innsjekk dagen før så vi slapp å vente til kl 14 før vi fikk tilgang til rommet.

Selv om de nok tjente greit med penger på oss, fikk vi ikke tilbake i form av flott utsikt fra rommet.
    IMG_4734.jpeg

kjeeli, geddi, NoLimit and 14 others like this.
  12. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Bangkok er Bangkok. På godt og vondt, men heldigvis mest på godt. Det er vel en av de mest frekventerte byene på forumet her så skal ikke bruke for mye tid. Været har vært overskyet, men bra. Folkene og maten er som alltid helt topp, og vi fant mye interessant og smakfullt også på denne turen.

IMG_4738.jpeg IMG_4737.jpeg IMG_4735.jpeg IMG_4736.jpeg

kjeeli, NoLimit, sheim and 13 others like this.
  13. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har tilbrakt ettermiddagen og kvelden i khao san road. Nå er det ca fire timer til neste flytur og det er ikke altfor lenge til vi skal få tak i en taxi for å komme oss til flyplassen. Jeg er kraftig i underskudd på søvn etter null søvn på flyet hit og heller ikke noe på hotellet i løpet av dagen. Neste flytur er bare 6t 20 min, så har planer om å spise meg mett i loungene slik at jeg kan få noen timers søvn før vi lander i et, for oss, nytt land og jeg skal prøve å lære meg metro- og togsystemet der.

Siste aktivitet før avreise ble besøk på et massasjestudio for litt fotmassasje, fotskrubb og farging av øyenvippene (ikke mine!)

IMG_4739.jpeg

Last edited: 22. juli 2024
    geddi, NoLimit, Kristian and 13 others like this.
  14. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Vel fremme på BKK sjekket vi inn samtidig som Thailands olympiske utøvere.

Jentene trodde først det var et k-popband grunnet mengden journalister og folk som filmer med mobilene sine og trengte på for å komme nærmere. Vi snek oss bare forbi og gikk til hurtigkøa for sikkerhetskontroll og passkontroll. Genialt opplegg på BKK hvor jeg aldri har opplevd kø å snakke om.

Jentene er ikke så interesserte i loungesafari («Det er jo det samme på alle loungene»), så vi sitter nå i turkish sin som er ganske tom. De har et par-tre gode varmretter og stemningen er god. Jeg klaget heller ikke på at det kun var fem minutters ventetid på den kvarter lange nakke- og hodebunnsmassasjen Turkish tilbyr gratis. Helt fantastisk å gjøre før en lang flytur.

Tenk hvis noen kunne ha tilbudt noe lignende i Norge…

IMG_4745.jpeg

kjeeli, geddi, NoLimit and 18 others like this.
  15. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
  16. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Fly BKK - NRT med thai airways i en 787-9.

Vi hadde kapret A-setene på denne flighten. Alle setene på dette flyet var på skrå. Vindusetene mot vinduene og midtsetene mot hverandre. Har aldri flydd med en slik konfigurasjon tidligere og jeg likte det ikke.

IMG_4748.jpeg IMG_4746.jpeg IMG_4747.jpeg

Det ble trangt og lite privat i disse setene. Det føltes nesten som jeg lå i en kiste, det var vanskelig å snu seg og vi fikk ikke en madrass for å gjøre setene mykere. Heldigvis var vi stuptrøtte så to av oss sovna nesten umiddelbart etter takeoff og måtte bli vekket rett før landing. Jeg aner dermed ikke hvordan mat og drikkeserveringen var annet enn at de sa de skulle servere snacks og småretter først og selve middagen som frokost og der kunne man velge mellom vestlig, japansk eller thaimat.

kjeeli, geddi, Kristian and 15 others like this.
  17. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Immigrasjon og toll i Tokyo: Smertefritt. Ingen kø å snakke om selv om vi havnet litt bakpå grunnet urutinert tissepause etter vi hadde gått av flyet.

Bagasjeutlevering: Alle tre koffertene sto plassert ved siden av hverandre etter passkontrollen. Imponert over hvor kjapt det gikk og at noen hadde tatt seg bryet med å plassere de sammen. Det kan jeg ikke huske at har skjedd tidligere.

Tog til hotellet: også smertefritt. Google Maps fungerer som en drøm og dama i infoskranken solgte oss billetter helt til endestasjonen. De to byttene vi måtte ta gikk uten problemer med den detaljerte hjelpen man får fra Google Maps.

Innsjekk på hotellet: også smertefritt. Rommet var klart selv om vi var tidlig ute.

Metroen ble en større utfordring. Vi endte opp i
    Akihabara-området siden det bare var to stopp med JR-toget fra hotellet vi bodde på. Da vi skulle hjem på kvelden og prøvde å kjøpe 72-timerskort fant vi ut at det ikke var mulig å kjøpe på automatene der og da jeg prøvde å kjøpe det online (for å skrive det ut på automatene - utrolig klønete opplegg) så nektet BankID å samarbeide og dermed ga vi til slutt opp og spaserte siden det bare var en halv times tid å gå til hotellet.

Savner enkelheten (men ikke prisene) til undergrunnen i London.

IMG_4772.jpeg

kjeeli, geddi, Kalsnes and 16 others like this.
  18. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Vi likte godt Akihabaraområdet. Det er en bydel av typen som jeg håpet å oppleve i Tokyo, med mye lokale mennesker, god stemning og masse digg mat på lokale små spisesteder og barer.

Det ble naturligvis litt ramen.

IMG_4762.jpeg IMG_4763.jpeg IMG_4764.jpeg

Last edited: 24. juli 2024
    kjeeli, geddi, sheim and 16 others like this.
  19. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har vært mest og spise på små lokale steder så langt i Tokyo, og det er betydelig rineligere å spise her enn jeg hadde trodd. Jentene er også fornøyde med det siden det da ifølge deres virkelighetsoppfatning blir mer penger til shopping. Jeg har fått kjørt meg disse første dagene hvor jeg har blitt dratt med på bruktbutkkker, klesbutikker og juggelbutikker over en lav sko.

Jeg har ikke så altfor stor tålmodighet med shopping lenger, så det ender ofte med at jeg setter meg ned i nærheten og tar noe å drikke.

Så langt har jeg shoppet to t-skjorter og en bokser fra Uniqlo til meg selv. Jeg kommer til å trenge noen ekstra klesskift hvis dette været fortsetter: 34 grader i dag, helt perfekt hvis vi hadde bodd på et hotell med basseng nært ei strand, men litt for varmt for mye trasking i en storby.

IMG_4824.jpeg

kjeeli, geddi, Kalsnes and 17 others like this.
  20. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,989
    Bonuspoeng:
    183
    En ting jentene hadde funnet ut på tik tok før vi dro var en smågriskafe. Kattekafe er visstnok så gammeldags, nå er det smågris som gjelder.

Pappaen hadde dermed ikke noe annet valg enn å reservere tid og bli med. Det var overraskende gøy. Grisene var supersosiale, de kom og satt i fanget og klatret på oss og ville gjerne bli klappet.

Noen bilder (har croppet de litt for å utelate ansikter)

IMG_4832.jpeg IMG_4831.jpeg IMG_4830.jpeg

Last edited: 25. juli 2024
    Travellingalf, kjeeli, geddi and 21 others like this.

Del denne siden