Jeg reiser lite med *A og «all» opptjening av EB kommer fra kredittkort (Shell MC, SEB MC og Amex Plat). For meg er derfor EB = Trumf = penger. Skal jeg bruke f.eks. 50.000 EB på noe må dette som regel komme fra Trumf og koster meg derfor 3.600,- Jeg har idag 207.000 poeng + 1 CT og skraper sammen ca. 8-900 Trumf pr. mnd. Jeg har planlagt tur til Tokyo med kona i høst men også en tur til USA neste sommer med kona + 2 barn (7 og 10 år). Dilemma er som følger: Jeg kan enten bruke 190.000 EB + CT på turen til Tokyo i F eller bruke 140.000 EB + CT og fly C. Hvis jeg velger det siste sitter jeg igjen med 67.000 EB og klarer nok å spare (og kjøpe) Trumf slik at jeg når 180.000 EB som billettene til USA koster (har Fly Premium nivå 4). Hvis jeg velger F til Tokyo klarer jeg nok ikke å spare de siste 50.000 ... Hva gjør jeg? F til Tokyo og fam til USA i GO eller C til Tokyo + familien til USA i C / Plus?
Det du egentlig sier her er at du ikke vet om du synes 3600kr er verd å betaler for å oppgradere fra C til F...
Som Are påpeker er ikke valget i penge verdi så vanskelig å svare på. Spørsmålet er om du klarer å tjene opp nok poeng fort nok ( hvis du ikke vil eller eventuelt ikke har muligheten til kjøpe deg opp på trumf). Skal du ha med 4 pers til USA på sommeren så må du vel ut å booke billetter så snart de legges ut av SAS, så da spørs det om du har poeng nok til å sikre en fornuftig rute med F i tide før høsten kommer?
Problemet er jo at SAS kun legger ut to biletter på hver flight i utgangspunktet. Man må i tilfelle vente til ca 3mnd før avreise om man skal spikre fler billetter. I dette tilfelle tror jeg at jeg ville gått for å booke F og så tatt der derra, da gitt at F-ruten var bra. Ellers er det jo slik at også C kan være bra.. Bare vi her inne som innimellom har så høy bonusfeber at vi får et sløret syn og mister bakkekontakten...
reiste BGO-OSL-MIA, EWE-CPH-BGO med kone, infant og to gutter på samme alder som deg i fjor i + plass på fly, service, lounge tilgang og baggasje var veldig viktig for meg, og vi var alle enige at tuen hadde vært mer stress i GO. har aldri flydd first, men jeg stemmer for C og +
Dog med en del unntak til ORD/NYC/IAD, hvor man fort kan finne 4 seter i C på flere avganger. Under sist points bargain fant meg, @Flybu og @Hyphen biletter til alle disse destinasjoner flere helgen, for opptill 4, og noen opptill 6.. Så det kan la seg gjøre å få booket 4 på premium rabatt.. C
Det er noe med det der å ha med den mest spesielle i ditt liv på en luksustur. Men samtidig, det er veldig morsomt å dra hele familien og. Jeg er enig med han som sier at du må gjøre det du føler er mest riktig, dog jeg syns ikke du skal ta med familien på poengtur til USA i GO. Skal du først bruke poeng, så er det i GO utelukkende i tilfelle tidsnød. Plus og oppover bruker man normalt poeng til. Jeg tenker at hvis du tar med familien på tur nå i sommer, og bruker poengene på Plus. Så rekker du å tjene deg opp en ny bunke med poeng igjen henimot jul. Før jul har det tradisjonelt vært god tilgjengelighet på F til ICN og HND. Det er dessuten ikke noe stress ifb med Lufthansa First, for der får du ikke før 14 dager før iallefall.
CT'en for i år er klar 28/3 og skal brukes på Tokyo-turen. Ingen tvil om at jeg overtenker dette... Ja, det bunner vel ut i det. Er det verdt det? Jeg har aldri flydd annet enn Go og Plus. Tanken hadde vært å booke 2 C og 2 Plus og håpe at det dukker opp to C til. Så får vi heller dele oss på flyet. Hvis en først har flydd F vel en vel ikke fly annet... =)
Kommer kanskje ann på destinasjon? Jeg fikk 4x biz bonusbilletter (fly premium) til EWR i januar 2019.
Ok, men da stiller det seg muligens litt anderledes. Er greit å ta stigen skritt for skritt så blir du positivt overasket på vei oppover. Går du rett fra go til first er ikke den første opplevelsen i business like rå...
Heldigvis har vi kodelås og den vet ikke kona hvordan hun bytter... (men det finnes vel folk en kan bestille til sånt)
Halvgod/både-og forslag: Å sitte i sas go eller på Norwegian TIL USA er ikke så ekstremt slitsomt på en dagflight, spesielt ikke direkte til EWR/JFK og for barn som har god plass i setet, du kunne kjøpe vanlige billigbilletter på turen over (enten enkel på Norwegian ned mot 1299kr/vei eller t/r med SAS hvor du dropper å bruke returen), og så bruke Fly Premium til å kjøpe 4stk C enveis hjemover hvor det virkelig trengs.